onroerende schenking

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

papajuul
Lid geworden op: 26 jul 2005, 20:20

07 sep 2018, 19:34

ik ga een nog te bouwen appartement schenken aan mijn 3 kinderen, 60 ¨% is de waarde van de blote eigendom.
wij behouden levenslang vruchtgebruik is 40 % op basis van onze leeftijd.

wat ik mij afvraag : de facturen van de bouw van het appartement staan die voor 60 % op naam van mijn kinderen ?
of wordt aan mij gefactureerd voor de volle 100 % ?

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

07 sep 2018, 19:48

Ik veronderstel dat jij het appartement laat bouwen en dan de schenking doet. 
Dan ben jij de bouwheer, die de facturen krijgt en betaalt. Helemaal en volledig. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

papajuul
Lid geworden op: 26 jul 2005, 20:20

08 sep 2018, 07:25

het zou zo gaan
er wordt een rekening geopend op naam van mijn 3 kinderen, dus een onverdeeldheid
die 60 % wordt op die rekening gestort, dit is dus de effectieve schenking
daarna worden de facturen betaalt vanuit die rekening.
later voor de fiscus moet dus aangetoond worden dan mijn kinderen met die
schenking in geld dit appartement hebben aangekocht.

facturen op mijn naam of naam kinderen dan ?
bedankt

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

09 sep 2018, 15:30

Spreek toch eens met uw notaris.
Eerst en vooral voor een correcte verdeling : 60-40 is te simpel. Dat is blijkbaar de fiscale waarde , niet de reële waarde van het vruchtgebruik. 
Als ge het zo stelt is de bouw - blote eigendom - ten laste van uw kinderen, dus facturen aan hen. 
Is toch een eigenaardige situatie, die ik niet ken eigenlijk. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 sep 2018, 18:58

Eigenlijk gebeurt er geen onroerende schenking, als ik het juist begrepen heb.
Er wordt eerst geld geschonken aan de kinderen als groep. Daarop zullen de schenkingstarieven worden toegepast. Alle volgende aankopen gebeuren dan ook door die kinderen. De facturen moeten dan wel op hun naam worden opgemaakt, zou ik denken.

Ik ben wel eens benieuwd wat een notaris je als raad gaat geven. Hou ons op de hoogte, aub.

papajuul
Lid geworden op: 26 jul 2005, 20:20

12 sep 2018, 08:38

Hierbij de gevolgde procedure :

wij bouwen een nieuw appartement met de kinderen als blote eigenaars, door notaris gezet
op 60 %, wij altijd durend vruchtgebruik.

Dit is dus geen schenking van een bestaand onroerend goed.

Er is een rekening geopend op naam van mijn 3 kinderen, een onverdeeldheid dus. Op die rekening storten wij
het bedrag van die 60 %, de facturen hiervan komen op naam van de 3 kinderen en zij betalen die facturen.

De aannemer factureert de volgende 40 %, het zgn vruchtgebruik dus aan ons en wij betalen.

Wij betalen nu geen 3 % schenkingsrechten. Als wij nog 3 jaar leven is dat onroerend goed uit de nalatenschap en
moet er geen eurocent  successierechten betaald worden. Moesten één van ons ziek worden kunnen wij die schenking nog laten registreren en de 3 % betalen, dit is nog altijd goedkoper dan de eigenlijke successierechten.

Dus hopen dat we nog 3 jaar leven dus.

Wij moeten deze proceduren volgen om later geen problemen te hebben met de fiscus, ook de uittreksels van die rekening goed bewaren.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 sep 2018, 18:52

De verdeling 60/40, is die door de notaris voorgesteld, of is dat een wettelijke verplichting die altijd dezelfde 60/40 is? Is het bv. ook mogelijk om 80/20 te nemen of hangt dat af van de ouderdom (of een ander kenmerk) van de schenker ?

papajuul
Lid geworden op: 26 jul 2005, 20:20

12 sep 2018, 20:50

hierbij kan ik u zeggen : 
voor de bepaling van het vruchtgebruik wordt gebruik gemaakt van tabellen
In ons geval, mijn echtgenote is de jongste is 64 jaar is het VG bij de ene tabel 21 % bij de
andere 41,11 %. Deze laatste wordt vaak gebruikt
wij mogen dus kiezen
onze notaris stelt 40% VG voor dit veronderstelt een jaarlijkse huuropbrengst van 2,75 % als wij
het goed zouden verhuren, dit is dus zeer realistisch. Dit om problemen met de fiscus te vermijden gaan wij
liever uit van een realistisch scenario .
er zijn tabellen die het VG hoger inschatten maar dit wordt door onze notaris afgeraden.

Bij het overlijden van één van ons gaat de fiscus dit dus bekijken en zien of we bv het VG niet te hoog hebben
ingeschat. Vandaar dat wij gepleit hebben voor realisme.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 sep 2018, 12:06

Bedankt. Goede info voor wie iets gelijkaardigs van plan is.