De waarheid kent

hier is plaats voor alle wereldreligies

eliana
Lid geworden op: 21 dec 2008, 19:13
Locatie: Noord-Holland

09 sep 2018, 14:02

Aande basis van deze vraag ligt een bron van verwarring. In deze vraag
ligt een oproep opgesloten tolerant te zijn voor allerlei meningen.
Maar de uiterste consequentie daarvan zou absurd zijn: zijn alle
inzichten over een bepaalde zaak dan volkomen gelijkwaardig? We
kunnen onze verdraagzaamheid uiten in ons respect voor het recht van
de ander om er een andere mening op na te houden, zonder dat die
ander bang hoeft te zijn dat hij daarom wordt bedreigd of vervolgd,
en tegelijkertijd overtuigd blijven van de absolute waarheid van ons
standpunt. Tolerantie is een heel belangrijke waarde in onze
samenleving, die we mogen koesteren. Maar dat ontslaat ons beslist
niet van de plicht botsende meningen over de waarheid te
toetsen.

Afbeelding
Wanneer iemand iets oprecht gelooft, wil dat in deeerste plaats nog niet zeggen dat hij de waarheid kent. Een mens kan
het oprecht bij het verkeerde eind hebben. Ik zou bijvoorbeeld kunnen
geloven dat het glas dat nu voor mij staat, gevuld is met water; en
ik kan, omdat ik dorst heb, het gauw op willen drinken. Als het in
werkelijkheid zoutzuur is, zal mijn oprecht geloof in de aard van
deze vloeistof rampzalige gevolgen voor me hebben!
Een zuiver hart doet goed aan eigen en andermans leven, maar haat en nijd bederven alles. (Spreuken 14:30)

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

09 sep 2018, 15:10

Inderdaad Eliana , de waarheid maakt vrij !  Het probleem is alleen , dat men wel ZEKER moet zijn dat waar men van overtuigd is , ook echt de waarheid is . Wat mij betreft , is mijn overtuiging gebaseerd op Gods Woord , de Bijbel . Als christen is dat normaal natuurlijk ,  maar ook door de ervaring die we hebben met die God van de Bijbel , door Zijn Geest in ons hart ! Bijv. antwoord op een gebed ,  of hulp in de nood door omstandigheden die we niet verwacht hadden ,  of zelfs normaal niet mogelijk achtten  . 
Dat reactie's  daarop niet altijd plezant zijn ,  moet men dan erbij nemen  ;  maar dat is hun goed recht  ! 
  
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

eliana
Lid geworden op: 21 dec 2008, 19:13
Locatie: Noord-Holland

09 sep 2018, 16:16

ebenhaezer schreef:Inderdaad Eliana , de waarheid maakt vrij !  Het probleem is alleen , dat men wel ZEKER moet zijn dat waar men van overtuigd is , ook echt de waarheid is . Wat mij betreft , is mijn overtuiging gebaseerd op Gods Woord , de Bijbel . Als christen is dat normaal natuurlijk ,  maar ook door de ervaring die we hebben met die God van de Bijbel , door Zijn Geest in ons hart ! Bijv. antwoord op een gebed ,  of hulp in de nood door omstandigheden die we niet verwacht hadden ,  of zelfs normaal niet mogelijk achtten  . 
Dat reactie's  daarop niet altijd plezant zijn ,  moet men dan erbij nemen  ;  maar dat is hun goed recht  ! 
  
Amen broeder.
Een zuiver hart doet goed aan eigen en andermans leven, maar haat en nijd bederven alles. (Spreuken 14:30)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 sep 2018, 17:09

Ik zou daar toch nog maar niet al te zeker van zijn. God durft wel eens van gedacht veranderen, hé? Hij komt geregeld terug op zijn gegeven woord.

1 Samuel 2: 30-31
30. Daarom verklaar Ik, de Here, de God van Israël, dat ook al heb Ik beloofd dat uw familie altijd mijn priesters zouden blijven, u niet moet denken ongestoord met deze gruwelijke praktijken te kunnen doorgaan. Ik zal alleen eren wie Mij eren en Ik zal verachten wie Mij verachten. 31 Ieder van uw familieleden zal voortaan jong sterven, zodat zij niet langer als priester zullen dienen. Uw familie zal worden vernietigd.

2 Samuel 24: 16
15 En zo stuurde de Here die ochtend de pest over Israël, die drie dagen duurde. In het hele land stierven zeventigduizend mensen.16 Maar toen de engel op het punt stond Jeruzalem te vernietigen, kreeg de Here spijt en gaf hem opdracht te stoppen

2 Koningen 20: 1 - 5
In diezelfde tijd werd Hizkia ernstig ziek en de profeet Jesaja ging hem opzoeken. ‘Regel uw zaken en bereid u voor op de dood,’ zei Jesaja tegen hem. ‘De Here zegt dat u niet meer beter zult worden.’ Hizkia draaide zijn gezicht naar de muur. ‘Och Here,’ bad hij, ‘ik heb toch altijd geprobeerd U met een oprecht hart te gehoorzamen en precies te doen wat U van mij verlangde!’ Hij barstte in tranen uit.Nog voordat Jesaja het binnenplein van het paleis had verlaten, sprak de Here hem al weer toe. Ga terug naar Hizkia, de leider van mijn volk, en zeg hem dat de Here, de God van zijn voorvader David, zijn gebed heeft gehoord en zijn tranen heeft gezien. Ik zal hem genezen en over drie dagen zal hij al weer op zijn en de tempel kunnen bezoeken.

Jona 3: 10
1,2 Daarna sprak de Here opnieuw tot Jona en zei: ‘Maak u klaar om naar die grote stad Ninevé te gaan en de inwoners te waarschuwen voor hun ondergang, zoals Ik u al eerder heb gezegd!’
(…)
10 Toen God zag dat zij een eind hadden gemaakt aan hun misdadige gedrag, veranderde hij van gedachte en voerde de straf die Hij had aangekondigd, niet uit.

Op die kerel kun je duidelijk niet vertrouwen. Hij kent het verleden en ook de toekomst. Als God op voorhand weet dat er in de familie van Eli slechte mannen gaan voorkomen, dan is God een dwaas om aan die familie te beloven dat deze familie voor altijd zijn priesters zullen blijven. God wist immers al vóórdat die mensen geboren waren dat ze slechteriken zouden worden, toch? Indien hij het niet wist, dan is hij niet alwetend en dus geen God.

Jullie, gelovigen, hebben van God een menselijk wezen gemaakt: die God krijgt spijt over zijn voornemen, die God wordt kwaad wanneer de mensen niet doen wat hij wil, hoewel hij op voorhand weet wat er zal gebeuren. Jullie schrijven aan die God allerlei typisch menselijke deugden en ondeugden toe. Het is dan ook duidelijk dat jullie God een verzinsel is van de mens. Maar kom, als dat plezant aanvoelt, ga je gang dan maar, hé. Kleine kinderen vinden Sinterklaas ook plezant.

Hou die God echter binnen de muren van je huis of je kerk en laat niemand er iets van ondervinden. En werk zeker de colère van God niet uit op de andere mensen. Daar hebben we in het verleden al genoeg last van gehad.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

eliana
Lid geworden op: 21 dec 2008, 19:13
Locatie: Noord-Holland

15 sep 2018, 15:24

Ik heb begrip voor je mening. Dat mag ook. Ik wens je een gezegend weekend toe.
Wil. schreef:Ik zou daar toch nog maar niet al te zeker van zijn. God durft wel eens van gedacht veranderen, hé? Hij komt geregeld terug op zijn gegeven woord.

1 Samuel 2: 30-31
30. Daarom verklaar Ik, de Here, de God van Israël, dat ook al heb Ik beloofd dat uw familie altijd mijn priesters zouden blijven, u niet moet denken ongestoord met deze gruwelijke praktijken te kunnen doorgaan. Ik zal alleen eren wie Mij eren en Ik zal verachten wie Mij verachten. 31 Ieder van uw familieleden zal voortaan jong sterven, zodat zij niet langer als priester zullen dienen. Uw familie zal worden vernietigd.

2 Samuel 24: 16
15 En zo stuurde de Here die ochtend de pest over Israël, die drie dagen duurde. In het hele land stierven zeventigduizend mensen.16 Maar toen de engel op het punt stond Jeruzalem te vernietigen, kreeg de Here spijt en gaf hem opdracht te stoppen

2 Koningen 20: 1 - 5
In diezelfde tijd werd Hizkia ernstig ziek en de profeet Jesaja ging hem opzoeken. ‘Regel uw zaken en bereid u voor op de dood,’ zei Jesaja tegen hem. ‘De Here zegt dat u niet meer beter zult worden.’ Hizkia draaide zijn gezicht naar de muur. ‘Och Here,’ bad hij, ‘ik heb toch altijd geprobeerd U met een oprecht hart te gehoorzamen en precies te doen wat U van mij verlangde!’ Hij barstte in tranen uit.Nog voordat Jesaja het binnenplein van het paleis had verlaten, sprak de Here hem al weer toe. Ga terug naar Hizkia, de leider van mijn volk, en zeg hem dat de Here, de God van zijn voorvader David, zijn gebed heeft gehoord en zijn tranen heeft gezien. Ik zal hem genezen en over drie dagen zal hij al weer op zijn en de tempel kunnen bezoeken.

Jona 3: 10
1,2 Daarna sprak de Here opnieuw tot Jona en zei: ‘Maak u klaar om naar die grote stad Ninevé te gaan en de inwoners te waarschuwen voor hun ondergang, zoals Ik u al eerder heb gezegd!’
(…)
10 Toen God zag dat zij een eind hadden gemaakt aan hun misdadige gedrag, veranderde hij van gedachte en voerde de straf die Hij had aangekondigd, niet uit.

Op die kerel kun je duidelijk niet vertrouwen. Hij kent het verleden en ook de toekomst. Als God op voorhand weet dat er in de familie van Eli slechte mannen gaan voorkomen, dan is God een dwaas om aan die familie te beloven dat deze familie voor altijd zijn priesters zullen blijven. God wist immers al vóórdat die mensen geboren waren dat ze slechteriken zouden worden, toch? Indien hij het niet wist, dan is hij niet alwetend en dus geen God.

Jullie, gelovigen, hebben van God een menselijk wezen gemaakt: die God krijgt spijt over zijn voornemen, die God wordt kwaad wanneer de mensen niet doen wat hij wil, hoewel hij op voorhand weet wat er zal gebeuren. Jullie schrijven aan die God allerlei typisch menselijke deugden en ondeugden toe. Het is dan ook duidelijk dat jullie God een verzinsel is van de mens. Maar kom, als dat plezant aanvoelt, ga je gang dan maar, hé. Kleine kinderen vinden Sinterklaas ook plezant.

Hou die God echter binnen de muren van je huis of je kerk en laat niemand er iets van ondervinden. En werk zeker de colère van God niet uit op de andere mensen. Daar hebben we in het verleden al genoeg last van gehad.
Een zuiver hart doet goed aan eigen en andermans leven, maar haat en nijd bederven alles. (Spreuken 14:30)
Fazal

15 sep 2018, 18:17

Nog eentje die hier een hele gazet van iemand anders citeert.  :roll:
Hetgeen Wil heeft geschreven, stond daar juist boven Eliana.
Wie hier volgt, had dat dus al gelezen. :idea:

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

15 sep 2018, 19:28

eliana schreef:Ik heb begrip voor je mening. Dat mag ook.
Dat is geen mening maar een vaststelling. Je laat duidelijk een slijmspoor achter.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

15 sep 2018, 20:59

Wil. schreef: Hou die God echter binnen de muren van je huis of je kerk en laat niemand er iets van ondervinden.
Dat gaat nu eenmaal niet, want gans de natuur, gans het universum is doordrongen van het Goddelijke.
Ook jij ontsnapt er niet aan, hoe erg je dat ook wilt.
Het Goddelijke zit ook in jou, in ons allemaal.
Ondank is 's werelds loon

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

15 sep 2018, 21:14

maior domus schreef:.
Het Goddelijke zit ook in jou, in ons allemaal.
Lazer toch op met je idioterieën …. "goddelijk"    :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

"En al den roof dezer steden, en het vee, roofden de kinderen Israëls voor zich; alleenlijk sloegen zij al de mensen met de scherpte des zwaards, totdat zij hen verdelgden; zij lieten niet overblijven wat adem had."

"Gij zult dan al die volken verteren, die de HEERE, uw God, u geven zal"

"Het geschiedde dan in dienzelven nacht, dat de Engel des HEEREN uitvoer, en sloeg in het leger van Assyrië honderd vijf
en tachtig duizend. En toen zij zich des morgens vroeg opmaakten, ziet,
die allen waren dode lichamen."


maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

15 sep 2018, 21:29

Paul Siemons schreef: Lazer toch op met je idioterieën …. "goddelijk"    :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Hier heb je onze fijnzinnige Polle weer.  :roll:
Ondank is 's werelds loon

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

15 sep 2018, 21:32

Ook jij zal beoordeeld worden, Polle.

En ik denk dat je daar een heilige schrik voor hebt, daarom dat je nu zo hardnekkig dat idee verdringt.
Ondank is 's werelds loon

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

15 sep 2018, 21:41

maior domus schreef:
Hier heb je onze fijnzinnige Polle weer.  :roll:
Komt niet van mij maar uit je boeken:  

"En Ik zal hen in stukken slaan, den een tegen den ander, zo de vaders als de kinderen te zamen, spreekt de HEER...."

"Maar tot die anderen zeide Hij voor mijn oren: Gaat door, door de stad
achter hem, en slaat en spaart niet!
Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderen en vrouwen"

Daar moet je zo oud voor geworden zijn om zulke krimineel te verheerlijken!!! 


maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

15 sep 2018, 21:56

Ach Pol, als jij de discussies in "Religie" met wat aandacht volgt, dan zou je weten dat de bijbel mijn boek niet is.
Ik ben gelovig zonder bijbel, maar vind het wel een mooi geschiedkundig werk.
Dat ten eerste.

En ten tweede, jij altijd met je citaten.
Ik denk dat jij hier één van de betere bijbelkenners bent.
Je bent een straffere prediker dan die vanaf hun kansel, of die met de voet tussen de deur.
Ondank is 's werelds loon

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

15 sep 2018, 22:09

maior domus schreef:Ach Pol, als jij de discussies in "Religie" met wat aandacht volgt, dan zou je weten dat de bijbel mijn boek niet is.
Da's nog straffer , je weet nog niet eens WAT je aanbid...…  8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O
maior domus schreef: Ik ben gelovig zonder bijbel, maar vind het wel een mooi geschiedkundig werk.
Ach maior domus, als jij de discussies in "Religie" met wat aandacht volgt, dan zou je weten dat de bijbel helemaal geen geschiedkundig werk is  : dat is al zoveel malen door andere medewerkers keer op keer bewezen wat een vervalsing dat is! 



.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

15 sep 2018, 22:11

Paul Siemons schreef:
maior domus schreef:Ach Pol, als jij de discussies in "Religie" met wat aandacht volgt, dan zou je weten dat de bijbel mijn boek niet is.
Da's nog straffer , je weet nog niet eens WAT je aanbid...…  8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O

Wie heeft er gezegd dat ik de God uit de Christelijke bijbel aanbid ???
Ondank is 's werelds loon