storckpomp/waterpomp

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

papajuul
Lid geworden op: 26 jul 2005, 20:20

12 sep 2018, 09:06

35 jaar geleden plaatsten wij een storckpomp om regenwater op te pompen.

Nu komt er lucht uit de leidingen . Hoe krijg ik die lucht eruit ?
Zit er teveel lucht in mijn vat ? ik heb dat ventieltje aan de zijkant volledig toegedraait
zodanig dat de pomp geen lucht meer kan opzuigen.

Kan iemand mij de procedure uitleggen ?

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

12 sep 2018, 11:30

papajuul schreef:Kan iemand mij de procedure uitleggen ?
Kan je nog water oppompen dan? Om welke leidingen gaat het, is het de aanzuigleiding of van de binneninstallatie, hoeveel druk heb je nog?
Dat "drukvat" is dat een expansievat of een reservoir?

papajuul
Lid geworden op: 26 jul 2005, 20:20

12 sep 2018, 11:58

ik probeer te beschrijven

die ketel staat in de kelder, er wordt water aangezogen via polytenedarm uit de regenput. van hieruit verdeling
naar wc, wasmachine ...

er staat een dynamo op die ketel en er beweegt iets van links naar rechts als de pomp aanslaat
de ketel zit onderaan, ik vermoed 100 liter ???

er staat een manometer die van 1 tot 6 gaat, wanneer pomp aanslaat gaat die naar ongeveer 3

teveel lucht in die ketel ? zo ja hoe eruit krijgen ?
bedankt

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

12 sep 2018, 17:19

papajuul schreef:ik probeer te beschrijven

die ketel staat in de kelder, er wordt water aangezogen via polytenedarm uit de regenput. van hieruit verdeling
naar wc, wasmachine ...

er staat een dynamo op die ketel en er beweegt iets van links naar rechts als de pomp aanslaat
de ketel zit onderaan, ik vermoed 100 liter ???
Dat is de zuiger.
er staat een manometer die van 1 tot 6 gaat, wanneer pomp aanslaat gaat die naar ongeveer 3

teveel lucht in die ketel ? zo ja hoe eruit krijgen ?
bedankt
Waarin zit die lucht dan, in de leidingen  naar de toestellen of wat? Tap eens water af aan de kraan van de wasmachine, heb je dan een constante stroom of niet? Normaal gezien verdwijnt die lucht in het reservoir als je voldoende water afneemt en het reservoir zich vult. Ben je wel zeker dat er in de put nog voldoende water zit, denk aan de wel heel droge zomer. Defecte terugslag- of voetklep die verhindert dat de aanzuigleiding leeg loopt? Pomp opgieten?