Wat is een 'goede huisvader' aandeel (of belegging) in NKr

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

13 sep 2018, 12:12

Lang geleden stond het vroegere Electrabel in België bekend als hét “goede huisvader” aandeel.
Solide, behoorlijke opbrengst enz.

En ja, ik weet het, Electrabel heet zo niet meer, en ook andere bedenkingen omtrent dit aandeel zijn verouderd.

Mijn vraag is :
- bestaat er momenteel één of ander "goede huisvader" aandeel in Noorse Kroon ?
- of heeft u weet van één of andere andere beleggingsvorm dan aandelen in NK. Obligatie ? Beleggingsfonds enz... enz...


Iemand enige tip ?
- Een rechtstreekse tip, met naam en het nummer.
- Een meer algemene tip (internetlink) waar ik zelf mee verder kan. Google Translate zal me dan wel helpen bij het vertalen indien dat nodig zou blijken.

Dank je
procman4
__________________________________
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

13 sep 2018, 23:55

Ik weet niet of je bekend bent aan de Noorse beurs en stel voor dat je, mocht dat niet het geval zijn, even rondkijkt op https://financieel.infonu.nl/beleggen/8 ... wegen.html

OK, het is gericht op Nederland maar in Vlaanderen vind je zo geen informatieve sites. Wel in Luxemburg ... maar Franstalig.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 sep 2018, 10:07

Je kunt een korfje aandelen (een 'tracker') uit de Noorse markt kopen door de ishares msci Norway te kopen. De ticker is ENOR.
De ISIN-code is US46429B4995

Dit zijn de 10 belangrijkste posities in die korf:
Afbeelding

Het zou goed kunnen dat je die tracker niet meer kunt kopen in belgië omdat de Europese regelgeving dat heel moeilijk heeft gemaakt. In dat geval kun je aan je broker of bank vragen om de cfd op deze tracker te kopen. Dan koop je zonder de beurskosten, maar op jaarbasis is er wel een kost van ongeveer 2% aan verbonden.

Als je het geld op je rekening hebt staan (en dus niet gaat lenen of 'met een hefboom' werkt, dan is een cfd even veilig en heeft die hetzelfde risico als de aandelen of de etf waarop die cfd betrekking heeft.

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

14 sep 2018, 16:17

procman4 schreef:Lang geleden stond het vroegere Electrabel in België bekend als hét “goede huisvader” aandeel.
Solide, behoorlijke opbrengst enz.

En ja, ik weet het, Electrabel heet zo niet meer, en ook andere bedenkingen omtrent dit aandeel zijn verouderd.

Mijn vraag is :
- bestaat er momenteel één of ander "goede huisvader" aandeel in Noorse Kroon ?
- of heeft u weet van één of andere andere beleggingsvorm dan aandelen in NK. Obligatie ? Beleggingsfonds enz... enz...


Iemand enige tip ?
- Een rechtstreekse tip, met naam en het nummer.
- Een meer algemene tip (internetlink) waar ik zelf mee verder kan. Google Translate zal me dan wel helpen bij het vertalen indien dat nodig zou blijken.

Dank je
procman4
Waarom ga je niet voor Elia hier op de Brusselse beurs even solide als Electrabel destijds.
En ook een mooi dividend.
Ik heb ze zelf al jaren in port.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

18 sep 2018, 02:00

petrol schreef: Waarom ga je niet voor Elia hier op de Brusselse beurs even solide als Electrabel destijds.
En ook een mooi dividend.
Ik heb ze zelf al jaren in port.
Omdat er door de "eigenaar" vertrokken wordt van een eerdere belegging  in NOK die thans op een zichtrekening in NOK staat.

Vandaar ...

Toch bedankt om mee te denken.
__________________________________
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 sep 2018, 15:08

En? Hoe ga je het nu aanpakken?

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

19 sep 2018, 07:47

procman4 schreef:
petrol schreef: Waarom ga je niet voor Elia hier op de Brusselse beurs even solide als Electrabel destijds.
En ook een mooi dividend.
Ik heb ze zelf al jaren in port.
Omdat er door de "eigenaar" vertrokken wordt van een eerdere belegging  in NOK die thans op een zichtrekening in NOK staat.

Vandaar ...

Toch bedankt om mee te denken.
Suc6 !

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

19 sep 2018, 14:23

Flashback schreef:Ik weet niet of je bekend bent aan de Noorse beurs en stel voor dat je, mocht dat niet het geval zijn, even rondkijkt op https://financieel.infonu.nl/beleggen/8 ... wegen.html

OK, het is gericht op Nederland maar in Vlaanderen vind je zo geen informatieve sites. Wel in Luxemburg ... maar Franstalig.
Flashback, 

Bedankt voor je info.
En wat dat ''Franstalig'' betreft : in Chrome op zulke blz rechts-klikken en kiezen voor ''vertalen''. Het zal me wel lukken.

procman4
__________________________________
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

02 dec 2018, 09:19

Stock buy backs wordt een van de grootste torprdo's voor de nakende baissemarkt.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

02 dec 2018, 14:59

Dit is een onduidelijke uitspraak. Bedoel je dat de komende bear market zal getorpedeerd worden door buy backs en dat de bear market dus niet al te diep zal gaan? Of bedoel je het omgekeerde: de aandelenmarkten zullen getorpedeerd worden door buy backs zodat een bear market zal ontstaan?

Graag opheldering.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

10 dec 2018, 00:27

procman4 schreef:
Bedankt voor je info.
En wat dat ''Franstalig'' betreft : in Chrome op zulke blz rechts-klikken en kiezen voor ''vertalen''. Het zal me wel lukken.

procman4
Als ik dat eens doe (die Google vertaling) lig ik meestal bijna plat van het lachen, zo stuntelig zijn die vertalingen meestal. :D

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

10 dec 2018, 16:14

Wat is een goede-huisvader-aandeel?

Dat is een aandeel van een bedrijf dat flink rendabel is, dat weinig of geen schulden heeft en waarbij de constante instroom van betalingen door klanten nooit leidt tot onmogelijkheid om zélf de leveranciers te kunnen betalen.

Die kwaliteiten moeten minstens al 3 jaar (liefst 5 jaar of langer) na elkaar samen aanwezig zijn.

Zo'n aandeel moet bovendien goedkoop zijn. Dat kun je bv. afmeten aan de verhouding tussen de huidige koers en de waarde van alles wat men verkocht heeft (op één jaar). Die verhouding moet zeker lager zijn dan 1,5.

Wanneer de beurs naar beneden dondert, komt vooral dat laatste aspect steeds gunstiger en gunstiger in het vizier.

Eventueel ook nog dit: als het aandeel een dividend uitbetaalt, dan mag dat dividend de laatste 5 j. zeker nooit verminderd zijn. Het moet liefst jaar na jaar een beetje toenemen (nominaal).
Laatst gewijzigd door Wil. op 10 dec 2018, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

10 dec 2018, 17:29

Iets andere mening: er zijn GEEN goede huisvaderaandelen meer, dat hebben de aandelen met die "titel" al ten overvloede bewezen: Fortis, Dexia, L&H, Bpost en ga zo maar door.

Een vrij behoorlijk aandeel op dit moment is volgens mij Elia.
In vastgoed (zorgcentra) is Care Property Invest al jaaaaren goed bezig.

Maar ALTIJD een bodem (stop-loss) onder een aandeel leggen is ten zeerste aan te raden.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

10 dec 2018, 21:22

L&H was zeker geen goede huisvader aandeel. Het was door speculatie torenhoog omhoog gejaagd. Het feit dat Jan en alleman er aandelen van wilde, maakt het nog geen goed bedrijf. Ook Tesla is een bedrijf dat in the picture staat, maar dat nog nooit winst heeft gemaakt. Geen goede huisvader aandeel dus.

Je zou ook een korf van ongeveer 20 aandelen (toch minimum 15) moeten bezitten. Als daar dan één Dexia tussen zit, dan weegt dat maar 5% in die korf.

Ook een goede huisvader aandeel komt misschien vroeg of laat wel in aanmerking om VERkocht te worden. Als  je dat soort aandelen hebt gekocht, dan verbind je je niet om het tot aan je dood te houden. Aandelen vinden en kopen is één zaak. Weten wanneer ze te verkopen is een andere, ook belangrijke zaak.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

10 dec 2018, 23:11

Wil. schreef:L&H was zeker geen goede huisvader aandeel. Het was door speculatie torenhoog omhoog gejaagd. Het feit dat Jan en alleman er aandelen van wilde, maakt het nog geen goed bedrijf. Ook Tesla is een bedrijf dat in the picture staat, maar dat nog nooit winst heeft gemaakt. Geen goede huisvader aandeel dus.

Je zou ook een korf van ongeveer 20 aandelen (toch minimum 15) moeten bezitten. Als daar dan één Dexia tussen zit, dan weegt dat maar 5% in die korf.

Ook een goede huisvader aandeel komt misschien vroeg of laat wel in aanmerking om VERkocht te worden. Als  je dat soort aandelen hebt gekocht, dan verbind je je niet om het tot aan je dood te houden. Aandelen vinden en kopen is één zaak. Weten wanneer ze te verkopen is een andere, ook belangrijke zaak.
Volledig akkoord, zeker met de laatste alinea ! Helaas denken de meeste beleggers dat een aandeel verkopen hetzelfde is als een been amputeren...