Wat is een 'goede huisvader' aandeel (of belegging) in NKr

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

11 dec 2018, 14:41

nete schreef:Iets andere mening: er zijn GEEN goede huisvaderaandelen meer, dat hebben de aandelen met die "titel" al ten overvloede bewezen: Fortis, Dexia, L&H, Bpost en ga zo maar door.

Een vrij behoorlijk aandeel op dit moment is volgens mij Elia.
In vastgoed (zorgcentra) is Care Property Invest al jaaaaren goed bezig.

Maar ALTIJD een bodem (stop-loss) onder een aandeel leggen is ten zeerste aan te raden.
elia  heb ik hier reeds jaren geleden aanbevolen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 dec 2018, 15:30

Ook interessant voor rustige beleggers: VGP. Dat is een vastgoedvennootschap die logistieke ruimten verhuurt. Het bezit bedrijventerreinen in verschillende Europese landen.

De sterke punten om dit bedrijf te willen bezitten: het geeft een hoog dividendrendement. Op dit moment 4,7% bruto. Dat is 3,3% netto.  Het is op dit moment heel goedkoop: koers/winstverhouding van 8,4.

Irke
Lid geworden op: 10 mei 2017, 15:58
Locatie: Limburg

11 dec 2018, 16:15

Wil,
Mag ik eens wat meer uitleg aan je vragen over de betekenis van "koers/winstverhouding"?
Ik weet heel weinig over beleggen en zo verder maar heb wel een gezonde nieuwsgierigheid om dingen bij te leren.
Dank u wel. 

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 dec 2018, 16:59

Irke schreef:Wil,
Mag ik eens wat meer uitleg aan je vragen over de betekenis van "koers/winstverhouding"?
Ik weet heel weinig over beleggen en zo verder maar heb wel een gezonde nieuwsgierigheid om dingen bij te leren.
Dank u wel. 
Die verhouding (kortweg k/w) is een heel vaak gebruikte maatstaf die aangeeft of een aandeel op dit ogenblik duur of goedkoop is.

Een voorbeeld maakt het duidelijk. Veronderstel dat je een restaurant/café in je buurt wil overnemen. Je zult dan zeker de volgende twee zaken willen weten:
1. hoeveel vraagt de eigenaar ervoor? Dat is op de beurs de koers van 1 aandeel. (als je alle aandelen aan die prijs zou kunnen kopen, dan heb je de verkoopprijs van de hele zaak, net zoals bij het restaurant).

2. Wat brengt die zaak op per jaar nadat alle kosten en afbetalingen van investeringen gedaan zijn?

In cijfers dan:

a. De eigenaar vraagt 500.000 euro om zijn hele bedrijf over te nemen. Aangezien je in hetzelfde dorp woont, weet je dat het cafe-restaurant goed draait; dat daar altijd veel volk komt en dat het een goede naam heeft.

b. De eigenaar laat je de boekhouding zien. Het blijkt dat hij netto 70.000 euro per jaar overhoudt nadat álles betaald is: de werknemers hebben hun loon gekregen, de rsz is betaald, de investeringen worden jaarlijks afbetaald, het onderhoud van zijn auto, de kost van de boekhouder en zelfs zijn eigen loon (hij heeft zichzelf ingeschreven als werknemer in zijn bedrijf) is dan betaald. Ook alle elektriciteitskosten, taksen van de gemeente enz. zijn allemaal betaald. Na alle kosten is er netto 70.000 per jaar over. Dat is dan de nettowinst.

Hier is dan de koers/winstverhouding: 500.000 /  70.000 = 7,1

M.a.w. als jij vandaag 500.000 moet uitgeven om die zaak over te nemen, dan heb je na 7,1 jaar voldoende winst bij elkaar zodat die hele som van 500.000 terugverdiend is.
Zo gaat het ook met beursgenoteerde bedrijven. Daar wordt de koers per aandeel vergeleken met de winst per aandeel.

Het lijkt nu heel simpel om te gaan winnen op de beurs: koop een aantal bedrijven met een lage k/w (hoe lager, hoe beter: een k/w van 2 zou betekenen dat je op 2 jaar je inleg hebt terugverdiend via de winst van het bedrijf).

Dat is weliswaar één belangrijke maatstaf, maar nu komt het erop aan om in te schatten of die winst ook in de toekomst zal vol te houden zijn. Misschien heeft iemand een plan om vlak naast jouw restaurant een nog mooier restaurant op te starten. Hoe zal dit jouw zakencijfer dan beïnvloeden? Ook dat is beleggen: inschatten wat de sterke en zwakke punten zijn van een bedrijf.

Als je nog vragen hebt, laat maar horen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 dec 2018, 15:16

Ik lees zojuist dat KBC een netto-rendement van 3,8% betaalt. Als je maandag het aandeel koopt aan ongeveer 56 euro, dan zal je bruto 5,4% ontvangen.

KBC is nu al 27% goedkoper geworden dan op de top van begin februari 2018. Hoewel dat al serieuze koopjes zijn, zou ik niet verrast zijn indien daar nog eens 10% van af kan gaan. Een gelimiteerd kooporder aan 50 euro ongeveer zou je dan de mogelijkheid geven om goedkoop in een zeer goede bank in te stappen.

De reservebuffer die KBC heeft aangelegd, is veel hoger dan wat wettelijk wordt geëist.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 mei 2019, 10:11

Doe zoals de grote jongens:

Warren Buffett - superrijk geworden door te beleggen - heeft een positie ingenomen in Amazon. Het is een aandeel dat veel kost, nl. bijna 2000 dollar per stuk.
Het is ook duur: de K/W (zie twee postings hogerop) is vandaag 99. D.w.z. dat je met de winst die Amazon vandaag maakt nog 99 jaar zult moeten wachten eer je je aankoopprijs terugverdiend hebt. Dat kan enkel verbeteren indien Amazon nog véél meer winst gaat maken.

Buffett koopt altijd heel degelijke bedrijven, maar eigenlijk nooit bedrijven die duur zijn (hoge k/w). Dat is zijn basisregel. Hij verwacht dus dat de winst inderdaad spectaculair gaat stijgen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Archimedes
Lid geworden op: 11 aug 2012, 08:10

05 mei 2019, 14:44

Of het nu in NOK is of in EUR: iemand die vraagt naar een goede huisvader-aandeel, die vraagt in feite het volgende: Noem mij nu eens een goed aandeel om nu in te beleggen waarmee ik zonder veel moeite of werk een leuk rendement kan halen ? Toch ???

Ik moet je teleurstellen: zo eentje is er niet !
Geld maakt niet gelukkig, maar als je er veel hebt, is het wel gemakkelijk.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 mei 2019, 16:29

"Noem mij nu eens een goed aandeel om nu in te beleggen waarmee ik zonder veel moeite of werk een leuk rendement kan halen ? "
Daar wil de goede huisvader heel zeker ook nog aan toevoegen "en dit voor de eerstvolgende 10 - 15 of zelfs 20 jaar" .
Er bestaan veel aandelen die de eerstvolgende maand een sterke beweging kunnen gaan maken maar die aandelen zijn niet voor 'goede huisvaders' . Er moet continuïteit in de stijging zitten.

Dat soort bijna onmogelijk te vinden aandelen is zoals Herman Van Veen zingt over 'de ideale vrouw' :

Eén om mee te praten - eentje voor de sier - één om bij te slapen - en één om zo nu en dan en dan alleen voor je plezier - één om mee te schrijven, een lelijke met verstand enz.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.