Spele VAREN

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.
MaLoReg

15 sep 2018, 17:11

Mijn zoon koopt een boot van een Griek in Griekenland maar wil die inschrijven in Belgie omdat hij in Belgie woont. Welk document heeft hij nodig en kan dit online? Boot blijft in Griekenland liggen om te varen.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

15 sep 2018, 19:41

Een boot is een voertuig.

Telefoneren naar de DIV in Brussel en stel daar de vragen. De boot moet een nummer Belgisch krijgen ( DIV ).

Ook naar de douane telefoneren ( wat niet wil zeggen dat men mort betalen ).

Verzekering ?
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

15 sep 2018, 21:11

Googel eens op

"douane antwerpen pleziervaartuig inschrijven" en dan krijg je een aantal bruikbare links.
Ondank is 's werelds loon
MaLoReg

15 sep 2018, 22:51

Bedankt voor de hulp.
MaLoReg

16 sep 2018, 07:34

Hen die site bekeken en pfffffff ziet er allemaal rommelig uit-ttz zou hij die Griekse boot die van een Griek is dan niet beter in Griekenland inschrijven?
Hijzelf woont in Griekenland maar blijft ingeschreven in Belgie.
Wat denken jullie?
(of is er een link om dat online te doen zodat hij er niet voor naar Belgie moet komen?)

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

16 sep 2018, 10:00

Mijn zoon koopt een boot van een Griek in Griekenland maar wil die inschrijven in Belgie omdat hij in Belgie woont. Welk document heeft hij nodig en kan dit online? Boot blijft in Griekenland liggen om te varen.

Hierboven schrijf je dat je zoon in België woont.

En hier schrijf je dat hij in Griekenland woont : 

Hijzelf woont in Griekenland maar blijft ingeschreven in Belgie. 

 Als hij in Griekenland woont, moet hij dan daar niet gedomicilieerd zijn??  
MaLoReg

16 sep 2018, 10:04

Woont of zeg dan maar op de puntjes op de i te zetten in Griekenland maar staat ingeschreven en blijft ingeschreven in Belgie.
En heb je nu ook een antwoord op mijn vraag?
MaLoReg

16 sep 2018, 11:15

Neen hij moet niet gedomicilieers zijn in Griekenland omdat hij vliegt onder een speciaal Zwitsers statuut. Dat maakt het soms allemaal zo moeilijk.
Zijn woonadres blijft Belgiê-werkt en vliegt in Griekenland. Woont in Hotel hier in Griekenland.
Boot die te koop staat ligt in Griekse wateren en is van een Griek.
(Hij heeft hier van de week een auto gekocht en ook die is met Griekse nummerplaat en ingeschreven hier in Griekenland (voor al die paperassen is de Griekse eigenaresse (ook piloot) meegegaan anders was hij daar nog mee bezig want hier spreken ze nauwelijks, zeg maar geen Engels)
Dus Griekse auto gekocht van een Griekse -alles hier geregistreerd.
Daarom de vraag: als hij die boot in Belgie wil inschrijven-welke link is daarvoor nodig zodat hij dit online kan doen. Volgende vraag: zou hij mss beter boot inschrijven in Griekenland en mag er dan ook, buiten de Griekse, een fiere Vlaamse Leeuw op? 
Kern van de zaak is dat hij Belg is en in Belgie blijft ingeschreven.
Hopelijk kunnen jullie er aan uit voor degelijk advies?

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

16 sep 2018, 11:57

Gaat zo maar niet !
De boot moet in de eerste plaats beschikken over een CE-keuring (is die er ?), je kan misschien verder volgen op https://www.scheepsexperts.nl/ce-keurin ... uigen.html
Vooral de richtlijn 2013/53/EU (RCD II) is belangrijk, je kan ze via de opgegeven link downloaden.

Inschrijven kan via een vlaggenbrief, https://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaa ... aggenbrief

Verder heb ik er géén ervaring mee, een bekende deed dat vanuit Luxemburg en het liep vlekkeloos.