parkeer en laadpaal problemen

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

17 sep 2018, 11:31

Hellokes iedereen, in het straatverkeer zien we van langsom meer laadpalen voor elektrische of hybride wagens verschijnen.

Sommige van die laadpalen staan op de openbare weg, en er zijn verkeersborden voorzien verwijzend naar de parkeerplaats, en de mogelijkheid de wagen "vol te tanken met elektriciteit".

Hoelang mag een wagen op dergelijke voorbehouden plaats blijven staan?

Is dit gereglementeerd?

Vorig weekend zie ik in Nieuwpoort een voorbehouden parkeerplaats voor gehandicapten, maar ook de vermelding dat men zijn elektrische wagen daar kan opladen.

Enkele vragen:

1. Mag een wagen voorzien van een parkeerkaart voor personen met een handicap daar parkeren?

2. Mag een wagen zonder parkeerkaart voor personen met een handicap daar zijn batterij daar opladen?

3. Reeds hoger gesteld, maar hoe lang mag een wagen daar blijven staan?

Bedankt voor de eventuele info, en groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

17 sep 2018, 11:48

Hier de antwoorden :
1 : JA, en enkel die personen mogen er parkeren., en kunnen tegelijkertijd hun batterij opladen .
2 : NEEN . Parkeerplaats  is voorbehouden aan gehandicapten.
3 :  Indien er geen beperkingen aangegeven zijn : onbeperkt.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

17 sep 2018, 11:52

Flupke, bedankt voor deze antwoorden.

Maar aanvullend op de vraag 1., er is wel een parkeerkaart voor personen met een handicap aanwezig, maar de wagen is niet elektrisch of hybride, mag hij daar parkeren?

En staat dit ergens in een of ander "wetboek" geschreven?

Ik kreeg daar gisteren een opmerking voor van een bewoner ...

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

dirkxiii
Lid geworden op: 17 sep 2018, 13:40

17 sep 2018, 13:48

flupke2 schreef:Hier de antwoorden :
1 : JA, en enkel die personen mogen er parkeren., en kunnen tegelijkertijd hun batterij opladen .
2 : NEEN . Parkeerplaats  is voorbehouden aan gehandicapten.
3 :  Indien er geen beperkingen aangegeven zijn : onbeperkt.
Hallo Flupke2,

jij bent duidelijk goed op de hoogte van deze materie. Ik ben bezig met het bouwen van een site rond elektrische voertuigen ([url=https://www.ik-rij-elektrisch.be)]www.ik-rij-elektrisch.be[/url]) Het zou leuk zijn om eventueel eens een post te hebben rond deze steeds terugkerende problematiek (ook het gegeven of niet elektrische auto's op die plaatsen mogen gaan staan en of elektrische auto's er op mogen zonder te laden)
Mocht je het zien zitten om eens een bijdrage te leveren dan mag je mij zeker contacteren.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

17 sep 2018, 15:08

Hellokes, als men op zoek gaat naar informatie betreffende deze materie krijgt men zo de indruk dat er hier nog veel water naar de zee gaat vlooien ...

Op volgende site heb ik iets gevonden in dit verband http://www.vvsg.be/Omgeving/Mobiliteit/ ... uigen.aspx

Ik citeer daaruit

Niet-elektrische voertuigen die parkeren op een parkeerplaats voor elektrische voertuigen, begaan geen overtreding op het (gedepenaliseerde) blauwe zone- of betalend parkeren, maar op het (niet-gedepenaliseerde) foutparkeren.
Hiervoor kan dus geen parkeerbelasting of –retributie geheven worden, maar wordt de gewone afhandeling van verkeersovertredingen toegepast (art. 29 Wet 16.03.1968 betreffende de politie over het wegverkeer), of een GAS in het kader van foutparkeren (GAS-wet 13.06.2013). Deze overtredingen worden vastgesteld worden door de politie respectievelijk door politie of ambtenaren-vaststellers.

Elektrische voertuigen die parkeren op een parkeerplaats voor elektrische voertuigen, maar niet voldoen aan de bijkomende voorwaarden (bv. parkeerschijf) begaan een gedepenaliseerde parkeerovertreding. Hiertegen kan opgetreden worden via een retributie, een belasting of een GAS.
 
Ook opladen is parkeren. Er was een discussie ontstaan over elektrische voertuigen die aan het opladen zijn: parkeren deze voertuigen, of moet dit beschouwd worden als laden en lossen? De vraag werd gesteld aan minister Bellot, en zijn antwoord is duidelijk: “Ik ben van oordeel dat voertuigen die worden opgesteld op plaatsen waar het parkeren door middel van signalisatie voorbehouden is voor elektrische voertuigen er sowieso parkeren."

Einde citaat

Als men goed leest ...

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

18 sep 2018, 11:44

quote :
Elektrische voertuigen die parkeren op een parkeerplaats voor elektrische voertuigen, maar niet voldoen aan de bijkomende voorwaarden (bv. parkeerschijf) begaan een gedepenaliseerde parkeerovertreding. Hiertegen kan opgetreden worden via een retributie, een belasting of een GAS
unquote

Hier in Luxemburg zijn de laadplaatsen enkel voor elektrisch aangedreven voertuigen die met de laadpaal verbonden zijn via de laadkabel.
Standpunt is dat niemand zijn voertuig achterlaat wanneer een vrij dure kabel kan losgekoppeld worden en meegenomen ... snellading duurt dan ook geen uren !
Alle andere parkeervormen zijn op die voorbehouden plaatsen verboden en penaliseerbaar, bij klacht wordt zelfs het betrokken voertuig weggesleept, en je kan er gif op nemen dat dit laatste zal gebeuren want in de laadpalen zit een camera !