Noodverlichting

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

flipside
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:03
Locatie: Deinze

24 sep 2018, 08:16

Mijn vraag is,is noodverlichting verplicht in de inkomhal en per verdiep van een appartementsgebouw met 6of 7 kavels,mvg,flipside.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

24 sep 2018, 11:19

Noodverlichting is een van de noodzakelijke voorzieningen, omdat deze een veilig gebruik van de vluchtwegen en nooduitgangen mogelijk maken.
Er is bij mijn weten geen verplichting .

Vaak leggen mensen een directe relatie tussen noodverlichting en brandveiligheid. Dit komt mede doordat handhaving in de regel een taak is van de brandweer. Het is echter een groot misverstand dat noodverlichting in de eerste plaats is bedoeld om veilig te kunnen vluchten bij brand. Pas wanneer brand resulteert in spanningsuitval kan noodverlichting een levensreddende functie bieden. Noodverlichting dient om mensen in staat te stellen veilig een gebouw te verlaten wanneer de netspanning uitvalt, ongeacht de oorzaak.
Een verwittigd man is er twee waard :)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

24 sep 2018, 11:52

Hellokes, zoals Wardje daar aanhaalt, stel dat er geen noodverlichting zou zijn, en er doet zich een noodgeval voor, zou je nog dezelfde vraag stellen als je in het ziekenhuis ontwaakt?

Zo een beetje als een of andere verzekering, allen veel te duur tot dat er zich iets voordoet ...

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

24 sep 2018, 14:05

Ik dacht dat in een appartementsblok gebouwd na 1998 deze verplicht is bij de bouw.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

24 sep 2018, 14:57

 “De verplichting tot plaatsen van de noodverlichting wordt vermeld in de basisnorm voor preventie van brand en ontploffing waaraan gebouwen moeten voldoen (brandveiligheid van gebouwen) en wordt steeds geplaatst naar aanwijzing van de brandweer.”

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

24 sep 2018, 15:01

voorn schreef:Ik dacht dat in een appartementsblok gebouwd na 1998 deze verplicht is bij de bouw.
Blijkbaar is er in 2010 een nieuw decreet van kracht geworden voor appartementsgebouwen. Veel meer kan ik er niet over zeggen want dat was zo ongeveer het moment  dat ik aan het uitbollen was.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

24 sep 2018, 19:22

Danny;

Kun jij aantonen zwart op wit dat noodverlichting verplicht is?

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

24 sep 2018, 21:35

Wardje,
MichelN schreef: “De verplichting tot plaatsen van de noodverlichting wordt vermeld in de basisnorm voor preventie van brand en ontploffing waaraan gebouwen moeten voldoen (brandveiligheid van gebouwen) en wordt steeds geplaatst naar aanwijzing van de brandweer.”
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

24 sep 2018, 22:10

voorn schreef:Ik dacht dat in een appartementsblok gebouwd na 1998 deze verplicht is bij de bouw.
Dat is correct.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

24 sep 2018, 22:12

wardje schreef:Kun jij aantonen zwart op wit dat noodverlichting verplicht is?
Aahrg! 
Bouwwetgeving: KB 31.12.1997
Dit KB schrijft noodverlichting voor in gebouwen voor zowel nieuwbouw en/of verbouwing, waarvan de aanvraag is ingediend na 01.01.1998. Dit KB geldt niet voor industriegebouwen, gebouwen bestaande uit maximaal 2 bouwlagen en gebouwen met een totale oppervlakte kleiner of gelijk aan 100 m2 en eengezinswoningen.Het KB maakt onderscheid tussen veiligheidsverlichting en noodverlichting: Noodverlichting of stand-by verlichting wordt hierin omschreven als een kunstmatige verlichting, die bij het uitvallen van de reguliere kunstmatige verlichting, het mogelijk maakt bepaalde activiteiten op sommige plaatsen van het gebouw voort te zetten. Veiligheidsverlichting is dan een kunstmatige verlichting, die bij het uitvallen van de gewone kunstmatige verlichting, de personen toelaat een veilige plaats en de uitgangen van het gebouw te bereiken.

Is dat voldoende nu of ga je nog wat zitten googlen?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

25 sep 2018, 05:49

MichelN;

De vraag was wel over noodverlichting!
Geen veiligheidsverlichting in het KB maakt men zelf het onderscheid.
En neen ik ga niet wat googelen anders zou ik in mijn antwoord niet schrijven dat ik DENK dat er geen verplichting is , en daarbij je moet zelf googelen om die bepaling van het KB letterlijk weer te geven.
Ge moet niet schieten op de pianist.
In mijn antwoord schrijf ik zelf zonder te googelen dat het beter is van noodverlichting te voorzien zodat bij gevaar toch nog zichtbaarheid is om het gebouw te verlaten.

miel
Lid geworden op: 15 apr 2005, 20:46
Locatie: vlaanderen

25 sep 2018, 08:37

Allemaal goed en wel, maar waar haalt de noodverlichting haar energie? En periodieke testen? Ik stel mij maar voor dat het is zoals met het blusapparaat van onze auto. Dat werkt blijkbaar ook niet als het nodig is.
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

25 sep 2018, 09:05

miel schreef:Allemaal goed en wel, maar waar haalt de noodverlichting haar energie? En periodieke testen? Ik stel mij maar voor dat het is zoals met het blusapparaat van onze auto. Dat werkt blijkbaar ook niet als het nodig is.
Daar zal normaal gezien toch een batterij inzitten die door het net wordt opgeladen dacht ik?

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

25 sep 2018, 09:53

Paul Siemons schreef:Daar zal normaal gezien toch een batterij inzitten die door het net wordt opgeladen dacht ik?
Daar zitten inderdaad herlaadbare batterijen in, die gaan na jaren ook stuk en moeten dus vervangen worden. Je kan beter een nieuw apparaat kopen want die batterijen zijn niet bepaald goedkoop, als het een wat ouder toestel is kan je nog beginnen solderen.
Vandaar ook dat een jaarlijkse controle nodig is om die dingen te testen en dat is niet gewoon op dat knopje drukken (da's alleen goed om de lamp te testen) maar effectief het toestel volledig te ontladen. Sommige toestellen hebben een automatische ontlading ingebouwd - Etap bijvoorbeeld, maar dat is heel duur spul.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

25 sep 2018, 10:07

wardje schreef:MichelN;
De vraag was wel over noodverlichting!
Geen veiligheidsverlichting in het KB maakt men zelf het onderscheid.
O, ga je het op de semantische toer gooien? Het ging in de eerste plaats over noodverlichting in een gewone, dus niet-industriële omgeving, dat is eenvoudig op te maken aan de hand van wat er in dat KB staat.
En neen ik ga niet wat googelen anders zou ik in mijn antwoord niet schrijven dat ik DENK dat er geen verplichting is , en daarbij je moet zelf googelen om die bepaling van het KB letterlijk weer te geven.
Luister eens man, ik heb die teksten al jaren beroepshalve in mijn bezit, maar omdat het nogal lijvige documenten zijn en bovendien gelijmd is het nogal lastig om die onder de scanner te steken, voor de leesbaarheid is het dus een stuk eenvoudiger om naar de bron te verwijzen, daarbij vroeg je toch om de letterlijke tekst "zwart op wit" of niet soms? Wat zijn ten andere jouw credentials op dat gebied, je bestaat het zelfs om doktertje te spelen?
Laatst gewijzigd door MichelN op 25 sep 2018, 10:10, 2 keer totaal gewijzigd.