Armoede

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

13 nov 2018, 19:27

voorn schreef: Al eens gezien hoeveel reclame en pakjes de postman moet meedragen tegenover vroeger.
En die hebben geen statutair leeglopersstatuut maar een interimcontract, sommigen al 14 jaar!
De goede oude tijd is voorbij.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

13 nov 2018, 19:29

""Willen die wel werken of zijn dat analfabeten?"


Als men een fatsoenlijk loon zou bieden en dito werkomstandigheden zullen ze snel volk vinden.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 nov 2018, 19:29

Julleke draait in cirkels, zoals iedereen weet. Een aantal maanden geleden maakten we kennis met deze verhelderende gedachte (die ook toen al geherkauwd werd)
dejules schreef:Minder jeugdwerkloosheid in Brussel dan in Antwerpen

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170802_02999958
Ik heb toen geantwoord:
→ De meting gebeurt in Brussel niet op dezelfde manier als in Vlaanderen.

Wie de meting wél overal op dezelfde manier uitvoert, is het belgisch statistisch bureau. Wat lezen we daar in het verslag van april '18? Afgerond is er 74% van de Vlaamse bevolking aan de slag. In Brussel 61,5%.


Afbeelding

Welke lijnen dalen? Welke niet?  8)
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 nov 2018, 19:39

frits1955 schreef:""Willen die wel werken of zijn dat analfabeten?"


Als men een fatsoenlijk loon zou bieden en dito werkomstandigheden zullen ze snel volk vinden.
Geeft het leger geen fatsoenlijk loon? Of de politie? Of de chemie?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

13 nov 2018, 20:11

Minder jeugdwerkloosheid in Brussel dan in Antwerpen

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170802_02999958[/quote]


Je had het over armoede Dejules, begin nu niet over iets anders. Leren ze je dat zo bij de PVDA? 
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...
dejules

13 nov 2018, 20:15

frits1955 schreef:
Als men een fatsoenlijk loon zou bieden en dito werkomstandigheden zullen ze snel volk vinden.
https://www.gva.be/cnt/aid610615/deweve ... -uitkering

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 nov 2018, 23:52

:lol: bericht van 2007 :lol: Wie neemt de teletijdmachine naar nog een eind verder?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

14 nov 2018, 08:33

""Geeft het leger geen fatsoenlijk loon? Of de politie? Of de chemie?"

Op één of andere manier is "BPost" uit die opsomming verdwenen  :lol:  De recrutering bij het leger en zelfs de politie van nieuwe kandidaten  verloopt ook zeer moeizaam. Dat heeft dan niks te maken met arbeidsomstandigheden, loon, standplaats , willekeur, pensioenvoorwaarden?
dejules

14 nov 2018, 08:53

frits1955 schreef:""Geeft het leger geen fatsoenlijk loon? Of de politie? Of de chemie?"

Op één of andere manier is "BPost" uit die opsomming verdwenen  :lol:  De recrutering bij het leger en zelfs de politie van nieuwe kandidaten  verloopt ook zeer moeizaam. Dat heeft dan niks te maken met arbeidsomstandigheden, loon, standplaats , willekeur, pensioenvoorwaarden?
Nieuwe ambtenaren hebben toch geen kans meer op het statutair leeglopersstatuut tenzij ze een topfunctie hebben en dan nog slechts in een beperkt aantal ministeries.
Trouwens, heeft men de uitzendarbeid niet toegelaten in de leegloperij?

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

14 nov 2018, 08:55

Veel jongeren laten zich vangen aan jobs met extra's. Auto ;pc maaltijdchecks.
Maar enkel het basisloon telt voor ziekte en pensioen.
VB onze concierge verdiende iets meer dan 1200€; huishuur en verwarming gratis. Telefoon gratis.
Werd voor lange tijd ziek 700€ 
Laatst gewijzigd door voorn op 14 nov 2018, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
dejules

14 nov 2018, 09:20

voorn schreef:Veel jongeren laten zich vangen aan jobs met extra's. Auto ;pc maaltijdchecks.
Maar enkel het basisloon telt voor ziekte en pensioen.
 
Dat stelsel werd ingevoerd omdat je vanaf 50.000 € bruto jaarinkomen (veel arbeiders hebben zo'n inkomen bij een groot bedrijf!!) geen rechten meer opbouwt wat betreft pensioen, ziekte/werkloosheidsuitkeringen, ...
Enkel mensen die in die looncategorie zaten kregen die extra-egale voordelen en die worden vh loon afgehouden.
Vandaag zien wij dienstenchequebedrijven die hun poetsvrouwen ook bedrijfswagens aanbieden.
Die sector werkt deeltijds dwz die hun loon ligt reeds (veel) lager. Als ge daar 75%FT werkt met een loon van 1.000 Euro en ze houden daar nog 300 € af voor de bedrijfswagen dan wordt hun pensioen berekend op 700€ maandinkomen (de berekening gebeurt wel op het brutoloon). Ik denk niet dat er veel poetsvrouwen het volhouden tot 67 jaar dus dat worden pensioenen van 300-400€ per maand. Op die manier los je het pensioenprobleem ook op, toch?

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

14 nov 2018, 17:10

frits1955 schreef:""Geeft het leger geen fatsoenlijk loon? Of de politie? Of de chemie?"

Op één of andere manier is "BPost" uit die opsomming verdwenen  :lol:  De recrutering bij het leger en zelfs de politie van nieuwe kandidaten  verloopt ook zeer moeizaam. Dat heeft dan niks te maken met arbeidsomstandigheden, loon, standplaats , willekeur, pensioenvoorwaarden?
Bij het leger heeft het veeleer te maken met het feit dat een gewone soldaat slechts een statuut voor beperkte duur (8jaar) Of het statuut EVMI kan aangaan. Bij politie speelt ook het feit van positieve discriminatie e.d. een grote rol...
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...
dejules

14 nov 2018, 17:15

Jockey schreef: Bij het leger heeft het veeleer te maken met het feit dat een gewone soldaat slechts een statuut voor beperkte duur (8jaar) Of het statuut EVMI kan aangaan.
Ik geloof dat een gewone soldaat tot 25 j kan solliciteren en officieren tot 32 jaar.
Ge moet ook lichamelijk en mentaal 100% in orde zijn.
Als ge van het gezinsleven houdt dan kunt ge het ook vergeten.
Daarbij : er zijn elk jaar meer nieuwe gepensioneerden dan schoolverlaters.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

14 nov 2018, 17:20

dejules schreef:
Jockey schreef: Bij het leger heeft het veeleer te maken met het feit dat een gewone soldaat slechts een statuut voor beperkte duur (8jaar) Of het statuut EVMI kan aangaan.
Ik geloof dat een gewone soldaat tot 25 j kan solliciteren en officieren tot 32 jaar.
Ge moet ook lichamelijk en mentaal 100% in orde zijn.
Als ge van het gezinsleven houdt dan kunt ge het ook vergeten.
Daarbij : er zijn elk jaar meer nieuwe gepensioneerden dan schoolverlaters.
Lees '2' De statuten aub... https://www.mil.be/sites/mil.be/files/f ... atroos.pdf 
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...
dejules

20 nov 2018, 13:27

Annemie is al maandenlang op zoek naar een huurappartement en woont nu noodgedwongen op straat, ook al heeft ze een goed pensioen. "De inspecteur" van Radio 2 zocht haar op in Brugge.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11/20 ... h-dakloos/