Armoede

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

20 nov 2018, 14:13

dejules schreef:Annemie is al maandenlang op zoek naar een huurappartement en woont nu noodgedwongen op straat, ook al heeft ze een goed pensioen. "De inspecteur" van Radio 2 zocht haar op in Brugge.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11/20 ... h-dakloos/

In Vlaanderen zijn er 6% sociale huurwoningen, in onze buurlanden stijgt dat tot 25 en zelfs 35%. "In het buitenland ontvangt zo'n 20% van de huurders een huursubsidie, hier is dat maar 5%."

#Hierbij wordt niet vermeld dat een Belg met een baksteen in zijn maag leeft, en er aldusdanig véél minderr gehuurd dan gekocht wordt tegenover het buitenland...
#Waarom heeft ze huursubsidie nodig? Ze zegt zélf dat ze 'een goed pensioen heeft"
#Als ik hier nu morgen het verhaal van Hans en Grietje neerpen, gaan jullie dat dan ook geloven? Waarmee ik maar wil zeggen: Papier is geduldig...
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...
dejules

20 nov 2018, 17:40

Jockey schreef: #Waarom heeft ze huursubsidie nodig? Ze zegt zélf dat ze 'een goed pensioen heeft"
Kort na het interview met onze redactie kan Annemie dan toch een handtekening zetten onder een huurcontract, maar het is maar de vraag of daarmee haar problemen voorbij zijn. De huurprijs bedraagt 950 euro per maand.

Een immens bedrag als je weet dat ze een pensioen heeft van 1.200 euro.

En dat is nog niet alles, want de verhuurder wil garanties dat de huur altijd betaald zal worden.

Daarom moet Annemie één jaar huur vooraf betalen.

En daar komt ook nog twee maanden waarborg bij. Alles samen goed voor een kostenplaatje van bijna 14.000 euro. Annemie beseft dat het geen goeie deal is. Maar ze kan geen kant meer op. "Dit appartement is mijn laatste strohalm. Ik moet het aanbod aannemen."

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11/20 ... h-dakloos/

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

20 nov 2018, 18:18

dejules schreef:
Jockey schreef: #Waarom heeft ze huursubsidie nodig? Ze zegt zélf dat ze 'een goed pensioen heeft"
Kort na het interview met onze redactie kan Annemie dan toch een handtekening zetten onder een huurcontract, maar het is maar de vraag of daarmee haar problemen voorbij zijn. De huurprijs bedraagt 950 euro per maand.

Een immens bedrag als je weet dat ze een pensioen heeft van 1.200 euro.

En dat is nog niet alles, want de verhuurder wil garanties dat de huur altijd betaald zal worden.

Daarom moet Annemie één jaar huur vooraf betalen.

En daar komt ook nog twee maanden waarborg bij. Alles samen goed voor een kostenplaatje van bijna 14.000 euro. Annemie beseft dat het geen goeie deal is. Maar ze kan geen kant meer op. "Dit appartement is mijn laatste strohalm. Ik moet het aanbod aannemen."

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11/20 ... h-dakloos/
Wat is wijsheid , ik heb even gegoogeld op appartement huren, en ik kam uit in Aalst op 500€ per maand dus......
Dit gerenoveerde dakappartement is gelegen op de tweede verdieping en bestaat uit een grote leefruimte, keuken (met dampkap, kookplaat, ...),
aansluiting wasmachine/droogkast, een badkamer met douche en wastafel,
een toilet, een grote slaapkamer en een zolder die kan gebruikt worden
als extra bergruimte.

Mogelijkheid tot het bijhuren van een overdekte staanplaats in het gebouw aan € 50/maand. Ideaal gelegen, op
200 meter van het station en 100 meter van het winkelcentrum! €500+ €15
provisie water per maand. Geen gemeenschappelijke kosten. Vrij vanaf 1
maart 2019.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
dejules

20 nov 2018, 18:57

tokkio schreef: Wat is wijsheid , ik heb even gegoogeld op appartement huren, en ik kam uit in Aalst op 500€ per maand dus......

Mevrouw woont in Brugge. Haar probleem is haar 1.250 € pensioen. Verhuurders willen haar niet. Die willen jonge 2 verdieners.

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

20 nov 2018, 19:23

Mevrouw kan ook in een van de Brugse randgemeentes terecht, En aan voor haar gunstigere voorwaarden. Zaaien naar de zak noemen ze dat daar! 
MaLoReg

21 nov 2018, 08:39

Nen hardwerkende Belg met later een pensioentje van 1250 euro moet daarvan 500 tot
900 euro aan huur afgeven. Nen aangespoelde die nooit gewerkt heeft hier krijgt alles
gratis. Waar zit de logica?

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

21 nov 2018, 12:23

Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...
MaLoReg

21 nov 2018, 12:27

Hahahahaha. bvb Voor Antwerpen duiden ze dan Borgehout aan.
Hallo???? Wie wilt er nu in Borgerrokko wonen?
en al die andere plaatsen zijn ook niet bepaald een STAD hé. (eregens in de Ardennen
zal het idd mogelijk zijn onder de 700 te huren).

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

21 nov 2018, 12:38

""en al die andere plaatsen zijn ook niet bepaald een STAD hé."

Dat zullen ze in de kleine dorpjes  Kortrijk en Oudenaarde niet leuk vinden  :wink:

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

21 nov 2018, 13:45

MaLoReg schreef:Hahahahaha. bvb Voor Antwerpen duiden ze dan Borgehout aan.
Hallo???? Wie wilt er nu in Borgerrokko wonen?
en al die andere plaatsen zijn ook niet bepaald een STAD hé. (eregens in de Ardennen
zal het idd mogelijk zijn onder de 700 te huren).
Tja, ik heb ook eens een appartementje gezocht, in Schilde en in Brasschaat, schandàààlig! Ik kwam niet toe met men pensioentje !!!!
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...
dejules

28 nov 2018, 00:03

“We kijken altijd naar mensen die onder de armoedegrens leven, maar als we net boven de armoedegrens kijken, zien we dat in België 1 op 4 mensen het op het einde van de maand moeilijk heeft om te overleven. 25 procent, dat is onaanvaardbaar hoog”, stelt Michel Debruyne. “Dat zijn bijna 3 miljoen mensen die het elke maand moeilijk hebben om te overleven.”

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11/27 ... betekenen/

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 nov 2018, 00:31

Begrijp ik volkomen: ben zelf jaren bij die 25% geweest.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

05 dec 2018, 10:21

Bijna 50.000 mensen meer naar voedselbank: “Soms moet ik twee weken toekomen met 5 euro”

Vandaag kloppen er zo’n 50.000 personen meer aan bij de Voedselbanken dan tien jaar geleden. “Op twee jaar tijd krijgen we hier een derde meer mensen over de vloer”, zegt Didier Vande Cauter, die tien jaar geleden in Merksem het Stroboertje oprichtte. Vier dagen per week worden hier voedselpakketten uitgedeeld.

https://www.gva.be/cnt/dmf20181203_0400 ... kuHyBdzp0A

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

05 dec 2018, 11:15

dejules schreef:Bijna 50.000 mensen meer naar voedselbank: “Soms moet ik twee weken toekomen met 5 euro”

Vandaag kloppen er zo’n 50.000 personen meer aan bij de Voedselbanken dan tien jaar geleden. “Op twee jaar tijd krijgen we hier een derde meer mensen over de vloer”, zegt Didier Vande Cauter, die tien jaar geleden in Merksem het Stroboertje oprichtte. Vier dagen per week worden hier voedselpakketten uitgedeeld.

https://www.gva.be/cnt/dmf20181203_0400 ... kuHyBdzp0A
Natuurlijk allemaal de schuld van NVA,of wat had je gedacht.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

05 dec 2018, 14:51

petrol schreef:
dejules schreef:Bijna 50.000 mensen meer naar voedselbank: “Soms moet ik twee weken toekomen met 5 euro”

Vandaag kloppen er zo’n 50.000 personen meer aan bij de Voedselbanken dan tien jaar geleden. “Op twee jaar tijd krijgen we hier een derde meer mensen over de vloer”, zegt Didier Vande Cauter, die tien jaar geleden in Merksem het Stroboertje oprichtte. Vier dagen per week worden hier voedselpakketten uitgedeeld.

https://www.gva.be/cnt/dmf20181203_0400 ... kuHyBdzp0A
Natuurlijk allemaal de schuld van NVA,of wat had je gedacht.
Grosso modo dus het aantal immigranten, legaal of illegaal, die op die periode zijn toegekomen, immers van de 110.000 hieronder vernoemd zijn het niet allemaal hulpbehoevenden.
Natuurlijk, steeds zullen er zijn die vinden dat deze mensen eens de grens over hun muileke maar dienen te openen, zodat de gebraden vliegende kippetjes er ineens kunnen invliegen. Wel sorry, ik ben die mening niet toegedaan...

"7) Hoeveel immigranten komen vandaag binnen in België en wie zijn ze?In 2015 kwamen 110.158 personen van vreemde nationaliteit in België aan. Dit is 7% minder dan in 2011. Dit valt grotendeels toe te schrijven aan het restrictievere immigratiebeleid."

https://www.apache.be/2018/06/19/migrat ... echt-gaat/
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...