Beste koffiezetter

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

27 okt 2018, 20:07

Fokke schreef:In mijn jeugd zetten we koffie met een "buzze" in een koffiekan, zo een met een teut.
Nu doe ik dat nog maar ietske "gesophisticeerder": Ik zet een filter met een koffiefilterpapier op mijn thermos, doe er twee of drie lepels koffie in en giet er zoals vroeger kokend water op. Daar drink ik dan 's morgens en 's middags van. 
Dat is de enige manier om koffie te zetten. Al dat machinegedoe kan daar niet aan tippen! 't Is simpel en nog goedkoop ook!
Zo is dat!  

Maar Fokke dat is toch allemaal zo gewoontjes ….. het moet tegenwoordig duur zijn en met de meest idiote benamingen op het pakje gedrukt zijn of het is niet goed!

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

27 okt 2018, 20:21

Over het feit dat een Nespresso beter is of niet daar ga ik niet over discuteren, mar dat zijn wel geen plastiek cupjes hé. Ze zijn van aluminium; zeer verontreinigend productieproces, maar Nespresso hanteert een 100% recyclage systeem, je brengt je lege cupjes binnen terwijlj er nieuw uitkiest, en het materiaal wordt weer terug gebruikt, ideaal. 
Het is wel duur, zo'n 1 cupje kost meer dan 0.40€, terwijl een gewoon gezet kopje rond de 0.10 € kost . Voor 1 tasje is dat te verwaarlozen, maar als je er verschillende op een dag zet, ja dat telt dan wel. 

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

27 okt 2018, 20:28

Ben ik de enige die maaglast heeft van die speciale koffietjes?
Ik ben wel geen doorwinterde koffiedrinker.
Hou het liefst bij thee.

De koffie gezet op de wijze van Fokke bekomt mij meestal beter.

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

27 okt 2018, 20:37

Helena van Troje schreef:Ben ik de enige die maaglast heeft van die speciale koffietjes?
Ik ben wel geen doorwinterde koffiedrinker.
Hou het liefst bij thee.

De koffie gezet op de wijze van Fokke bekomt mij meestal beter.

Daar wordt ik nu helemaal warm van, Helena! :D
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

27 okt 2018, 22:21

kitten schreef:Over het feit dat een Nespresso beter is of niet daar ga ik niet over discuteren, mar dat zijn wel geen plastiek cupjes hé. Ze zijn van aluminium; zeer verontreinigend productieproces, maar Nespresso hanteert een 100% recyclage systeem, je brengt je lege cupjes binnen terwijlj er nieuw uitkiest, en het materiaal wordt weer terug gebruikt, ideaal. 
Het is wel duur, zo'n 1 cupje kost meer dan 0.40€, terwijl een gewoon gezet kopje rond de 0.10 € kost . Voor 1 tasje is dat te verwaarlozen, maar als je er verschillende op een dag zet, ja dat telt dan wel. 
Ook al opgemerkt hoeveel personeel er "rondloopt" in een "Nespressowinkel" ….. dan verbaast het niks dat die "cupjes" zo duur zijn ….. o,ja, George Clooney zijn pree moet ook betaald worden!!

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

27 okt 2018, 22:39

:D

Mijn hartelijke dank voor de talrijke reacties.


Vriendelijke groet,

Ferna

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

21 nov 2018, 16:31

amjjf schreef:Waar is de tijd, koffie malen met de koffiemolen, weet je nog en een "goei" tasje koffie, hmmm
:lol: Yep! De molen tussen je knieën geklemd...
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

22 nov 2018, 14:38

Over dat maagprobleem, hoe hoger de druk tijdens het zetten van de koffie , hoe meer er cafeïne en zo  uit de koffie getrokken wordt, dus meer intense koffie en ook meer  maagpijn. 

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

22 nov 2018, 22:50

Die met z'n buzze, normaal is 't eerste, de koffie wat vochtig maken . Dan pas kan je de buzze vol gieten.
Zo is mij dat geleerd. Maar bitterpeeën komt er niet in. Verse gezette koffie is altijd welkom. 
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

22 nov 2018, 23:31

boeffer schreef:Die met z'n buzze, normaal is 't eerste, de koffie wat vochtig maken . Dan pas kan je de buzze vol gieten.
Zo is mij dat geleerd. Maar bitterpeeën komt er niet in. Verse gezette koffie is altijd welkom. 
Na de oorlog was koffie een luxeproduct en werd er de helft "suikerei" (bitterpeeën) aan toegevoegd. Zo heb ik het altijd geweten, tot rond 1960... 
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

23 nov 2018, 08:18

Fokke schreef:
boeffer schreef:Die met z'n buzze, normaal is 't eerste, de koffie wat vochtig maken . Dan pas kan je de buzze vol gieten.
Zo is mij dat geleerd. Maar bitterpeeën komt er niet in. Verse gezette koffie is altijd welkom. 
Na de oorlog was koffie een luxeproduct en werd er de helft "suikerei" (bitterpeeën) aan toegevoegd. Zo heb ik het altijd geweten, tot rond 1960... 
Af en toe doen wij nog een schepje "bitterpeeën" erbij.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

23 nov 2018, 08:52

Ik wil geen koffiezet omdat ik maar een paar tassen drink per dag Ik heb nu een Senseo maar ik vind de koffie eigenlijk niet warm genoeg of ik moet eerst een halve tas water laten doorlopen Is de koffie in die andere toestellen  wel warm genoeg? (liefst heet)

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

26 nov 2018, 12:07

Er zijn mensen en die gebruiken een stukje keukenrol om een tas verse koffie te zetten. De tas & trechter kan je dan evtl eerst opwarmen met 't kokend water. 
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

26 nov 2018, 13:01

dafke;

Ontkalk uw SENSEO-koffiezetapparaat eens.( zeker om de 3 maanden)
U kunt het apparaat voorverwarmen door eerst een kop koffie te zetten zonder een koffiepad in de padhouder te plaatsen. Op deze manier verwarmt u ook de koffiekop voor.
Gebruik dunne koppen. Dunne koppen absorberen minder warmte van de koffie dan dikke koppen.
Wat misschien ook kan zijn is dat het drukventiel kapot is (te vroeg open ), het water wordt namelijk onder druk aan de kook gebracht , (het water is dan dichtbij de 100 °), als het ventiel stuk is of niet goed meer afdicht zal het water niet op druk komen en dus eerder ( kouder) koken.
Lang naborrelen kan wijzen op een drukventiel dat doorlaat.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

26 nov 2018, 13:11

dafke schreef:Ik wil geen koffiezet omdat ik maar een paar tassen drink per dag Ik heb nu een Senseo maar ik vind de koffie eigenlijk niet warm genoeg of ik moet eerst een halve tas water laten doorlopen Is de koffie in die andere toestellen  wel warm genoeg? (liefst heet)
Neen, de koffie is niet gloeiend heet. Uit een Nespresso toestel is de koffie rond de 75° werd mij gezegd. Dit omdat bij een hogere temperatuur de koffie bitterder en zuurder gaat smaken. Bij de nieuwste (dure) Nespresso toestellen zou je de temperatuur wel kunnen aanpassen.