please meedenken over veranda's

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

16 nov 2018, 20:24

Hallo mensen,
Heeft iemand onder jullie veel ervaring met veranda's? 
En dan vooral: of zoiets laten aanleggen een gigantische onderneming is, waar veel tijd en werk en afbraak en -niet in minst belangrijk!- kosten bij komen kijken?
Wat zou het goedkoopste (en toch goede) materiaal zijn? 
Als er iemand iets zinnigs kan zeggen, zou ik dat zeer appreciëren.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

16 nov 2018, 20:51

Cyper schreef:… Wat zou het goedkoopste (en toch goede) materiaal zijn? 
...
Ik heb steeds horen zeggen "goedkoop is altijd dure koop".

Goed materiaal kan niet goedkoop zijn.
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Choerrel
Lid geworden op: 27 dec 2008, 21:08

16 nov 2018, 21:49

Heb mijn veranda van Willems veranda's sinds 2010 en ben er nog steeds uiterst tevreden over.

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

16 nov 2018, 22:05

Danny. schreef:
Cyper schreef:… Wat zou het goedkoopste (en toch goede) materiaal zijn? 
...
Ik heb steeds horen zeggen "goedkoop is altijd dure koop".
Goed materiaal kan niet goedkoop zijn.
Het goedkoopste, zei ik. Dat betekent gewoon aan de beste prijs. 
Dat is niet hetzelfde als "goedkoop" als in "waardeloos".

Overigens is dat spreekwoord niet altijd juist. Dat heb ik in mijn leven al vaak ondervonden: duur is vaak niet best. Alleen duurst. En wie daar intrapt zonder eerst z'n huiswerk te doen, maar gewoon het duurste neemt, is vaak ofwel afgezet ofwel gestraft voor z'n snobisme.
Choerrel. schreef:Heb mijn veranda van Willems veranda's sinds 2010 en ben er nog steeds uiterst tevreden over
Ah, Willems. Ja maar dat is de plaatser; ik had meer iets over het materiaal te weten gekomen. Hout, of aluminium, of kunststof, en glas of plexiglas... dat zal allemaal wel verschillende prijzen hebben. Dààr is het mij om te doen. Kun je daar iets over zeggen?
En was die Willems goedkoop qua werkuren?
Laatst gewijzigd door Cyper op 16 nov 2018, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

baron
Lid geworden op: 29 okt 2005, 21:32
Locatie: West Vlaanderen

16 nov 2018, 22:12

Dag Syper,
Onze veranda heb ik zelf getekend; gemaakt en geplaatst...
gevloerd; verlichting geplaatst en verwarming is met een pelletkachel.
Dat was in 2007.
Eens alles af was heb ik een paar jaarbeurzen bezocht en wilde eens weten wat de prijs was. Ben met de afmetingen naar verschillende aanbieders geweest.
Mijn besluit: die mannen verdienen zééééér véééél geld aan een veranda!!!!!

Anderzijds, eens je dat hebt, wil je zoals wij iedere dag in de veranda zitten.
groeten, baron
Geniet van de kleine dingen des levens....

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

16 nov 2018, 22:17

Dankjewel.
Ik kan me voorstellen dat als je het zelf kunt doen het gigantisch veel goedkoper is. Maar dan moet je dat natuurlijk wel kunnen... 
Wat heb jij voor materiaal gebruikt? Dat is het eerste wat ik zou willen te weten komen: waar zo'n ding van gemaakt kan worden, en wat het beste is of het duurste of het goedkoopste en zo...

baron
Lid geworden op: 29 okt 2005, 21:32
Locatie: West Vlaanderen

16 nov 2018, 22:46

Ik ben schrijnwerker, dus de veranda is in hout gemaakt.
overal dubbel glas, het is aangenaam zitten.
enig minpunt...om de drie jaar moet je het hout behandelen.
Onze veranda is 9.50m op 3.75m, redelijk groot.
dat betekend, 1 dag het hout schuren en 2 dagen schilderen (voor 2 lagen)

Moest ik van U zijn, plaats een veranda in aluminium, geen onderhoud.
Wat de kwaliteit betreft: zoek een betrouwbare vakman, of bedrijf,dat is al meer dan het halve werk.
Die gasten werken zoals Donald Muylle…...ze zetten Uw veranda alsof ze voor henzelf zouden zijn. :lol:

groeten,baron
Geniet van de kleine dingen des levens....

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

16 nov 2018, 22:57

Merci Baron

Dan moet ik alleen nog een goeie stielman zoeken, zeker. Hoe kan ik nu weten wie een goeie is?
Deze weg is vaak een goed middeltje om een mond-op-mondreclame op te vangen...
Muylle maakt keukens, geen veranda's. 
Hoedanook, ik denk dat het sowieso een kwestie van een  paar jaar sparen zal zijn... 

baron
Lid geworden op: 29 okt 2005, 21:32
Locatie: West Vlaanderen

16 nov 2018, 23:27

Ga geen naam noemen, maar google eens naar : veranda Waregem
daar vind je verandabouwer die top kwaliteit levert! het is ook een glashandel...
staat veel op de eerste pagina van " het laatste nieuws" met reklame
PS: ik heb daar geen aandelen.....
Voor iets goeds betaal je navenand hé
maar ernstig, dit bedrijf ken ik al lang en je bent verzekerd van goede kwaliteit en uitvoering.
groeten,baron
Geniet van de kleine dingen des levens....

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

16 nov 2018, 23:30

nog een keer bedankt
(mede namens die Waregemnaar :wink:)

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

16 nov 2018, 23:38

Ik zou alleszins geen hout nemen, al zie ik dat wel liever dan aluminium.
Hout en glas en het "werken" van de materialen...Ik heb er mijn twijfels over.

Succes!

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

17 nov 2018, 00:06

Tja, dat klopt. Nu, in mijn geval is het niet zoveel van belang dat het aan de buitenkant mooi is, want er is gewoon geen buitenkant. Ik heb een oud rijhuis zonder tuin, in de straat. Achteraan is een koer en een berghok, en allebei zijn afgeboord met hoge muren, en allebei zijn verre van mooi, je weet wel, "koterij". Dat is ooit aan vernieuwing toe, en ik had gedacht om die hele koterij om te toveren tot één veranda samen met de keuken. Dat zou heel wat plaats gewonnen zijn. De zijden zouden gevormd worden door de muren, en de achterkant door de achtermuur, of de muur van het berghok. Dus aan de "buitenkant" van die veranda zou je nooit tegen de palen aan kunnen kijken, tenzij je door de muren heen kunt kijken.
Dus mooi hoeft het aan de buitenkant niet te zijn.
Aluminium is idd niet zo mooi als hout, maar misschien is er wel een ander materiaal dat kan geverfd worden, en dan geef ik dat een mooie kleur en dat is ook goed. Alles is beter dan wat het nu is, dus...
Maar hoe ik het ook doe, het zal weer een paar jaar flink sparen worden vooraleer ik eraan kan beginnen.

baron
Lid geworden op: 29 okt 2005, 21:32
Locatie: West Vlaanderen

17 nov 2018, 19:01

Helena,
Ge gaat onze stiel doch nie afbreken zeker?? :wink:
Heb je al ne keer hoort van kurkdroog aformosia hout. (mooie rechte houtnerven zonder gebreken)
Ik had het hout van de veranda al enkele jaren liggen en dat gebruikt voor het maken van de veranda.
Moet zeggen, de schuiframen; de deuren werken nog altijd perfect.
Dit jaar heb ik het hout geschuurd met korrel 220...( het voelt aan zoals een kinderpoepke, zo glad :D)
en geschilderd in lichte eik.
Maar je hebt gelijk hoor....alu is ook mooi :)

groetjes,baron
Geniet van de kleine dingen des levens....

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

17 nov 2018, 20:44

Nou, hout is altijd mooier dan aluminium, als je 't mij vraagt. Maar het hoeft niet, als het niet mooi moet zijn.
Aformosia hout, is dat tropisch, Baron? Hebben ze daar t' één of ander regenwoud voor vernietigd?
Hoe mooi ook, dan zou ik het nooit willen hebben, zelfs al had ik hopen geld. 

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

18 nov 2018, 09:05

Cyper schreef:Tja, dat klopt. Nu, in mijn geval is het niet zoveel van belang dat het aan de buitenkant mooi is, want er is gewoon geen buitenkant. Ik heb een oud rijhuis zonder tuin, in de straat. Achteraan is een koer en een berghok, en allebei zijn afgeboord met hoge muren, en allebei zijn verre van mooi, je weet wel, "koterij". Dat is ooit aan vernieuwing toe, en ik had gedacht om die hele koterij om te toveren tot één veranda samen met de keuken. Dat zou heel wat plaats gewonnen zijn. De zijden zouden gevormd worden door de muren, en de achterkant door de achtermuur, of de muur van het berghok. Dus aan de "buitenkant" van die veranda zou je nooit tegen de palen aan kunnen kijken, tenzij je door de muren heen kunt kijken.
Dat maakt de zaak al helemaal anders.
Hoe zit het met de bouwaanvraag?
Want zoiets kan je niet realiseren zonder.
En heb je het akkoord van de buren?
Want die muren zullen niet enkel jouw eigendom zijn neem ik aan.
In dit geval zou ik maar eerst eens een architekt raadplegen, want dit kan je bezwaarlijk een standaard veranda noemen.
En zijn de muren stevig genoeg?
Er zijn nogal wat oude tuinmuren die wankel staan.
Die muur van het berghok zou ik bijvoorbeeld niet gebruiken om een veranda te verankeren.
Ondank is 's werelds loon