Werkt de aarding niet?

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

ippa
Lid geworden op: 26 feb 2005, 11:07

01 dec 2018, 19:03

Hallo,

Ik heb een vaatwasmachine die sinds meer dan één jaar aangesloten is op stopcontact met aarding en probleemloos werkt.
Gisteren raakte ik een metaalgedeelte van de deur aan en voelde een lichte elektrische schok (= een soort tinteling).

Hoe kan dit verklaard worden als het toestel toch geaard is en een differentieelschakelaar aanwezig is?


Dank voor uw reacties!
JLD

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

01 dec 2018, 19:13

Ben je zeker dat dat spel ge-aard is ?
Aarding aangesloten in stopcontact ?
Statische electriciteit ?
Staat dat spel op een differentieel van 30mA of 300mA ?
........
.....

Heras
Lid geworden op: 25 mei 2018, 17:03
Locatie: vlaamsbrabant taalgrens

01 dec 2018, 19:26

Inderdaad,de vraag is of de differentieel 30mA of 300mA is.
Met 300mA kan men nog stroom voelen zonder dat hij afspringt,In feite beschermd hij alleen je toestel.
Daarom is 30mA verplicht in vochtige ruimtes.
Zeg nooit nooit meer

ippa
Lid geworden op: 26 feb 2005, 11:07

01 dec 2018, 20:48

Differentieel  = 30 mA

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

02 dec 2018, 09:46

Als u een tinteling of stroom voelt bij aanraking van de wasmachine is er iets met de aansluiting mis. Er is dan waarschijnlijk geen (rand) aarde aanwezig op de elektrische aansluiting. Er wordt nogal eens makkelijk gedacht dat aarde van de wasmachine niet noodzakelijk is. Erg gevaarlijk want zonder juist aangesloten aarde zal er altijd 110 volt op metalen delen van de wasmachine staan. Als u natte voeten heeft en de machine aanraakt kunt u dus onder stroom komen te staan! Dit komt door een ingebouwd net-filter, een onderdeel dat storingen op het stroomnet voorkomt.
Aangezien een wasmachine op een stroomkring moet aangesloten zijn op een kring van 30mA wil dit zeggen dat het totale verlies op die kring max. 30mA kan zijn vooraleer deze afspringt. Stel dat die wasmachine een verlies heeft van 29.9mA (kwestie van punt duidelijk te maken) dan zal je diff niet afspringen. Maar die 29.9mA zal je, indien ze niet kan worden afgevoerd naar de aarding, wel goed voelen.

ippa
Lid geworden op: 26 feb 2005, 11:07

02 dec 2018, 11:37

Bedankt Wardje voor de goede uitleg.

Er blijkt inderdaad 110 V op het omhulsel van de machine aanwezig!    Ik moet ingrijpen !


mvg,
JLD

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

02 dec 2018, 15:28

wardje schreef:Als u een tinteling of stroom voelt bij aanraking van de wasmachine is er iets met de aansluiting mis. Er is dan waarschijnlijk geen (rand) aarde aanwezig op de elektrische aansluiting.
Randaarding is verboden in België.
Erg gevaarlijk want zonder juist aangesloten aarde zal er altijd 110 volt op metalen delen van de wasmachine staan.
Zelfs mogelijk 230V als hij op een monofazige aansluiting zit.
Als u natte voeten heeft en de machine aanraakt kunt u dus onder stroom komen te staan! Dit komt door een ingebouwd net-filter, een onderdeel dat storingen op het stroomnet voorkomt.
Que?
Hij kan de werking van zijn diff gemakkelijk testen: pak een snoer van je voltmeter en steek die in een gat van je stopcontact, het andere uiteinde tegen de aardpen, de diff moet ogenblikkelijk afspringen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

02 dec 2018, 19:57

MichelN;

Sorry, als expert zal jij het wel weten, dom van mij  om een reactie op te geven.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

04 dec 2018, 15:49

wardje schreef:Sorry, als expert zal jij het wel weten, dom van mij  om een reactie op te geven.
Ik begrijp gewoon niet wat je bedoelt met " een ingebouwd net-filter, een onderdeel dat storingen op het stroomnet voorkomt." en ik heb je nergens een domme reactie verweten. Ik ben geen expert maar ik heb wel meer dan veertig jaar "in de stiel" gezeten.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

04 dec 2018, 17:05

De ontstoorcondensator ( die bevindt zich normaal ) in de netfilter van de wasmachine en geeft nl een lekstroom naar de aarding waardoor de aardlek eruit schiet.
De weerstand van een spoel is bij stoorpulsen heel hoog waardoor deze het Net niet kunnen bereiken, de weerstand van een condensator voor diezelfde pulsjes juist heel laag waardoor deze naar aarde worden afgeleid en zo dus ook het Net niet kunnen bereiken.
Een ontstoorfilter ziet er vaak uit als een aluminium buis met boven 4 of 5 aansluitingen.
Deze koker lijkt op een condensator maar is gewoon een ingeblikte  filter.   
(In toestellen met ingebouwde netfilters zitten er idd. condensatoren tussen de aarding en de fase/neuter. > de meeste toestellen met een geschakelde voeding en aarding hebben ingebouwde netfilters.)
Toestellen met motoren of compressors zoals microgolf/wasmachine/vaatwas/koelkast/diepvries .
Hoop dat het hier mee een beetje duidelijk wordt.
   

ippa
Lid geworden op: 26 feb 2005, 11:07

04 dec 2018, 17:43

Hallo,

Voor de kenners:

In verband met de originele vraag:
Ik heb eens het volgende  (vermoedelijk niet toegelaten  en wellicht gevaarlijke en domme) experiment gedaan:

* de aardingspin van het stopcontact waarop de vaatwas aangesloten is, doorgemeten tov. van de waterleiding
* de gemeten spanning tussen de aardingspin en de waterleiding bedroeg ongeveer 110 Volt ! !


Hoe kan dit ?  Betekent het dat de aarding niet goed is? Graag een antwoordje hierop.

Uiteraard zal ik een elektrieker laten langs komen om de zaak op te lossen.


Dank en vriendelijke groeten,
JLD

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

04 dec 2018, 19:29

Waarom meet je dan 110V op sommige kringen? Die 110V meet je op kringen waar de aarding niet is aangesloten. De aardingsdraad loopt immers samen met de N en de L. Deze draden vormen samen een kleine condensator. Omdat digitale multimeters een heel hoogohmige ingang hebben, meten ze deze spanning. Als je met een analoge meter of met een meter met een laagohmige ingang (zoals een Duspol) meet, dan meet je waarschijnlijk gewoon 0V. Sluit anders eens een gewone gloeilamp aan op die "110V". Als ze brandt dan heb je effectief 110V, maar waarschijnlijk gaat ze helemaal niet branden.
Het meest waarschijnlijke is dat er een aarding is aangesloten door een buurman of ergens bij jullie (waar je misschien niet van weet) aan de waterleiding of centrale verwarmingsbuizen en dat daardoor een lekspanning op het hele buizenstelsel terecht komt.
Jij woont in een woning van het pre-aardpen tijdperk?
In die tijd was het de gewoonte om te aarden via de waterleidingen.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

05 dec 2018, 11:51

wardje schreef:Waarom meet je dan 110V op sommige kringen? Die 110V meet je op kringen waar de aarding niet is aangesloten. De aardingsdraad loopt immers samen met de N en de L. (heeft er niets mee te maken, je meet gewoon het potentiaalverschil tussen een faze en een geleidend onderdeel)Deze draden vormen samen een kleine condensator. Omdat digitale multimeters een heel hoogohmige ingang hebben, meten ze deze spanning. Als je met een analoge meter of met een meter met een laagohmige ingang (zoals een Duspol) meet, dan meet je waarschijnlijk gewoon 0V. (neen, die duspol gaat net zo goed  spanning vaststellen tussen aarde en faze, alleen gaat je differentieel er dan wel uit, dat toestel meet gewoon of er spanning aanwezig is en niets meer dan dat)Sluit anders eens een gewone gloeilamp aan op die "110V". Als ze brandt dan heb je effectief 110V, maar waarschijnlijk gaat ze helemaal niet branden.
Het meest waarschijnlijke is dat er een aarding is aangesloten door een buurman of ergens bij jullie (waar je misschien niet van weet) aan de waterleiding of centrale verwarmingsbuizen en dat daardoor een lekspanning op het hele buizenstelsel terecht komt.
Jij woont in een woning van het pre-aardpen tijdperk?
In die tijd was het de gewoonte om te aarden via de waterleidingen.
Neen, dat was niet de gewoonte, het was trouwens strikt verboden. Je begrijpt toch wat voor consequenties dat kon hebben?
Ook dat verhaal van lekspanning via water of cv-buizen is hoogst onwaarschijnlijk, wateraansluitingen gebeuren al tientallen jaren met Socorex (kunststofbuizen) en in binneninstallaties wordt nog nauwelijks met galva of koper gewerkt, alleen al vanwege de arbeidsintensieve techniek.
Bovendien zijn sinds 1981 bijkomende equipotentiale verbindingen verplicht dwz dat alle geleidende metalen onderdelen (water, cv, gas) bij het begin van de installatie met de hoofdaardingsklem moeten verbonden worden, dus ook stalen of gietijzeren badkuipen of douches - ook de radiator in de badkamer - al is de kans bijzonder klein dat je nog dergelijk materiaal gaat vinden.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

05 dec 2018, 12:07

wardje schreef:Hoop dat het hier mee een beetje duidelijk wordt.   
Ik dacht dat je het op het stroomnet zelf had, niet op de machine, vandaar de verwarring.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

05 dec 2018, 17:30

MichelN;

Daarom vroeg ik hebt u een oudere woning (u spreekt van 1981), maar als de woning dateert van voor 1975 ,is het wel mogelijk dat zo'n aansluitingen gebeurden.
Ik weet ook wel de gevolgen daaraan verbonden, maar weet pertinent zeker dat in oude woningen zo'n aansluitingen kwa aarding gebeurde.
Heb het in sommige aan de lijve ondervonden , zonder nog maar te zwijgen van aftakkingen van schakelaars naar
prisen, en lampen die dag en nacht flauw bleven branden, enz.
Als je in de Ardennen een oude woning huurt, in één van die kleine gehuchten ga je kwa elektrische aansluitingen wat zien.
Ge acht het soms niet voor mogelijk , maar geef u 100% gelijk het is en blijft gevaarlijk.