ONDERWIJS

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

03 dec 2018, 09:02

80% van lerarenkorps vindt dat ons onderwijs naar beneden gaat.
Dat weten we al langer dan 10 jaar.
De scholing die we moeten geven aan de aangeworven technisch geschoolde werknemers (A2 A1) vertoont veel meer hiaten.
Fysica ondermeer.
Ook taalkundig moeten ze onderdoen tegen onze generatie. Dat zien we bij het tijdverdrijf kruiswoordraadsels.
Ook vreemde talen buiten het Engels is minderwaardig.; gevolg problemen bij het lossen van schepen en kamions in Frans of Duits.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

03 dec 2018, 09:16

En hoe komt het dat ons onderwijs "naar beneden" gaat?
Omdat we de lat steeds lager en lager leggen om tegemoet te komen aan het vreemd gespuis aller windstreken dat ons land overspoelt.
Welkom Steve Bannon !!!
Ondank is 's werelds loon
MaLoReg

03 dec 2018, 09:31

Nagel op de kop maior domus. Al de rest zijn uitvluchten.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

03 dec 2018, 10:06

Het gevolg zien we in het hoger onderwijs.
Meer falingen voor het halen van een Bachelor.
Want daar vertrekt men nog altijd van onze oude normen.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

03 dec 2018, 12:29

maior domus schreef:En hoe komt het dat ons onderwijs "naar beneden" gaat?
Omdat we de lat steeds lager en lager leggen om tegemoet te komen aan het vreemd gespuis aller windstreken dat ons land overspoelt.
Welkom Steve Bannon !!!
De basis van onze kennis wordt gelegd in het middelbaar onderwijs en precies die leeftijdsgroep wordt overstelpt met spelletjes. Legt men de lat lager en lager dan zouden "onze jongeren die geen gespuis zijn" er met kop en nek bovenuit moeten steken ... maar niets is minder waar want ze verzamelen ook buizen aan de lopende meter en springen met de hak over de sloot dank zei een "begrijpende" deliberatie.
De post van Voorn is het gevolg ... een hoop sukkels in de hogescholen.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

03 dec 2018, 12:54

voorn schreef: Dat zien we bij het tijdverdrijf kruiswoordraadsels.
 problemen bij het lossen van schepen en kamions in Frans of Duits.
Dat zijn inderdaad 2 uiterst belangrijke punten waarin onze huidige schoolopleiding tekortschiet.
Komt daarbij ook nog dat er de laatste tientallen jaren geen 16-jarige vakmannen meer gemaakt worden...
Waar holt dit vlaamse landje naartoe als het op die basis binnenkort ook nog eens zelfstandig wil worden? Zelfstandig moeten gaan wonen en rondkomen?
Dit armmoedig vlaanderen, zoals jullie het heel juist schilderen, zal het dan met een burgemeester moeten rooien, want dat zal meteen de hoogste graad van opleiding moeten voorstellen...
Voortaan geen ministers meer in het dorpje...vlaanderen...?

Wordt dat ons lot...?

Daar moet toch iets aan te doen zijn, me dunkt...?
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

03 dec 2018, 13:03

Ha, de echte kenners zijn weer bezig...  :wink:
Waarom kan mijn geen leerkracht wiskunde meer vinden voor het secundair denken jullie? Zou het iets met de verloning , de werkomstandigheden, de vlakke loopbaan kunnen te maken hebben? Zou de achteruitgang  iets kunnen te maken hebben met het feit dat enkel nog de derde garnituur voor het onderwijs kiest?

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

03 dec 2018, 13:23

Men vindt geen leerkrachten meer frits, omdat inderdaad de werkomstandigheden niet aantrekkelijk zijn.
De jeugd en vooral de vreemden van Meghrebijnse komaf hebben geen enkel respect meer.
Integendeel ze troeven de leraars af, gesteund door hun ouders.
Voor die extremisten die gaan keet schoppen voor de schoolpoorten, veranderen scholen zelfs van naam en belanden leerkrachten in een depressie.
Ondank is 's werelds loon

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

03 dec 2018, 13:27

Is het niet eerder aan de directieven gelegen ? Staat de slaagkans bij een school niet hoger aangeschreven dan de wensen van leraars dat de door hen gedoceerde stof begrepen wordt en meegaat in de toekomst ?
m.a.w. Worden de leerkrachten niet de "bandwerkers" van de directie en bovendien de "speelbal van de allerliefste ouders" die absoluut niet kunnen/willen begrijpen dat zoon- of dochterlief er op school hun kont aan vegen ?

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

03 dec 2018, 13:28

De jongeren van hier en van overal in de grote wereld, weten beter dan gelijk welke "opleider" wat wél werkt in die enorme wereld en wat niet werkt in die wereld...
Hou vast, dankzij o.a.de...mobieltjes...
Dingen die ontiegelijk snel nieuwtjes massaal rondsturen...
Waardoor ze al heel vroeg leren dat "leren" op school niet de grootste en fijnste uitdaging is...

Ze kijken, o.a., naar types als Albert Frère, die aangemoedigd door tegenvallende schoolresultaten al op z'n 17de (nog steeds geen vakman...) in de "business van nagels en kettingen" zijn gading zag... en later toch nog goed terecht kwam.
En zo zijn er ontelbare voorbeelden... die om navolging vragen...spijts de meningen van "opleiders"...
"Opleiders" tot...?

Blijft de vraag: hoe vlaanderen voorbereiden op "zelfstandigheid" in een multiculturele wereld waar hoop en al, 25 miljoen mensen een taaltje bezigen dat op het nederlands zou moeten lijken...?


Tuttut, vergeet dat zelfstandig zijn, onze jeugd kan niet meer volgen in vergelijking met de Afrikaanse bollebozen.
Haal ze naar hier en ze zetten vlaanderen weer terug op de wereldkaart.
Nadien kunnen ze dan hetzelfde proberen met aaanntwaaarpe...

Deal?
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

03 dec 2018, 13:33

De achterstand ligt niet in de beroepsscholen.
Maar in het ASO en TSO
Die niet in staat zijn leerlingen met een goede basis het hoger onderwijs in te laten stappen.
Je leven zal natuurlijk niet veel veranderen als uw algemene culttuurkennis zwak is. Maar ik vond in mijn tijd dat lezen bv erg belangrijk was. Nu telt enkel nog maar computerspelletjes.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

03 dec 2018, 13:35

Maior domus, voor een deel klopt je uitleg wel. Ik heb meegemaakt dat men om mijn school kwam ronselen om leerkrachten te vinden die bereid waren om in Brussel te gaan lesgeven- in die tijd was er zelfs sprake van een extra premie ( "bibbergeld" plachten wij dat te noemen).
Maar ook op voornamelijk "witte scholen" met sterke leerlingen - ik heb 27 jaar op zo'n school gestaan - is er een groot probleem om leerkrachten te vinden. De reden is simpel: leerkrachten met bv. een wetenschappelijk/wiskundig profiel kunnen véél meer verdienen buiten het onderwijs, met promotiemogelijkheden en allerlei extra voordelen ( salariswagen, groepsverzekering etc). De onzekerheid, de onafgebroken stroom van veranderingen ( die dan soms weer herroepen worden), de gigantische hoop beslommeringen die je hebt buiten het lesgeven etc. zorgen voor het afhaken van zeer veel beginnende leerkrachten.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 dec 2018, 13:41

pcekspeer schreef:Blijft de vraag: hoe vlaanderen voorbereiden op "zelfstandigheid" in een multiculturele wereld waar hoop en al, 25 miljoen mensen een taaltje bezigen dat op het nederlands zou moeten lijken...?
Het probleem is niet 'Vlaanderen'. Waarover we het hier hebben zijn mensen die in Vlaanderen wonen. Men stelt vast dat de kwaliteit van het 'afgeleverde materiaal' lager staat dan 30 of 40 jaar geleden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

03 dec 2018, 13:41

Over wiskunde gesproken weet ik nog dat ik in de industrieelwetenschappelijke integraalwiskunde kreeg.
Ik had de indruk dat de nieuwelingen daar nooit van gehoord hadden ( niveau A2 ))

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 dec 2018, 13:47

voorn schreef:De achterstand ligt niet in de beroepsscholen.
Maar in het ASO en TSO
Die niet in staat zijn leerlingen met een goede basis het hoger onderwijs in te laten stappen.
Je leven zal natuurlijk niet veel veranderen als uw algemene culttuurkennis zwak is. Maar ik vond in mijn tijd dat lezen bv erg belangrijk was. Nu telt enkel nog maar computerspelletjes.
Een jaar of tien geleden sprak ik met een leraar wiskunde in het ASO. Hij zei dat hij toen aan zijn leerlingen niet meer dezelfde vragen kon voorschotelen  die hij 20 jaar eerder op een examen of een toets gaf. Dan zouden er zeer veel de helft niet halen, wist hij te vertellen.
Het ging om de eerste twee jaren ASO.

Wie al eens een gesprek heeft gehoord van afgestudeerden uit het ASO die zich in het Frans moeten uitdrukken, die weet wel dat er serieus iets schort op dat vlak.

Nederlands spreken en schrijven zoals dat hoort? Pover vandaag en 'de voorbeelden' op tv maken het niet beter.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.