ONDERWIJS

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

04 dec 2018, 11:06

Daar ik voor een Duitse chemiereus werkte werd er vanaf een bepaalde functie  verwacht dat je uw plan kon trekken in het Duits
Bij telefoongesprekken met de hoofdzetel of   collega's en bij bezoek in Duitsland voor het bedrijf.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 dec 2018, 11:09

pcekspeer schreef:Diegenen die Jezus en Marx in één zin weten samen te smelten: klasse, om in de "onderwijs-branche" te blijven...zitten.
1. Doet niks ter zake.
2. Is in de feiten ook onwaar.

Hierom gaat het o.a.:
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Phoebe
Lid geworden op: 16 mar 2003, 01:30
Locatie: In ons mooie Vlaanderen

04 dec 2018, 11:10

Bwa, Ice , Ik ben van mening dat  van iemand die , wat is het , hier in onze Vlaamse scholen van in het 5e Lager (?),  de Franse taal onderwezen krijgt  en dit zo pakweg 8 jaar dus  inclusief ASO , toch misschien kan verwacht worden wat een 'chaussure' of 'chaussette' betekent in het Nederlands ?

Wanneer men trouwens als Vlaming  in ons eigenste ' Bruxelles' gaat winkelen om schoenen of sokken is dat zelfs een noodzaak, al krijg je het daar dan ook wel  aanschouwelijk in de 'vitrine' aangeduid.. Dat is dan weer super handig  voor diegenen die nooit  de Franse taal gezien hebben en het in Arabisch of Turks of Albanees, of Afghaans , Palestijns, Irakees  enz … moeten doen … :wink: Tja,  naar school gaan ?
In de Stille Oceaan kan men elkander goed verstaan ....

Phoebe
Lid geworden op: 16 mar 2003, 01:30
Locatie: In ons mooie Vlaanderen

04 dec 2018, 11:16

Dat is waar Voorn,  ik was destijds vanuit mijn functie  verantwoordelijk voor o.a. aankoop van grondstoffen uit bedrijven vnl. uit Duitsland .  Zelfs als 'klant' was Duits  ,toen toch althans, de  gesproken en geschreven voertaal .
Als werknemer moest men zich bewijzen . Punt.
In de Stille Oceaan kan men elkander goed verstaan ....

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

04 dec 2018, 11:19

Als ze in het LO en ASO en TSO eens een assimile gebruikten om noodzakelijke dingen aan te leren in een vreemde taal.
Ik heb in het Lager Middelbaar het Franse volkslied moeten leren.
Geweldig als ge weet wat een gracht is.
Ice

04 dec 2018, 11:20

Phoebe, denk je nu echt dat met een paar jaar Franse woordjes te papegaaien in het onderwijs je de taal leert beheersen?  :roll:
Dat leer je enkel door de praktijk, door te oefenen==> elke dag spréken...als je dat niet doet, dan verwatert die kennis heel snel...en Frans leren om schoenen of sokken te gaan kopen in hell hole brussel/broekzele
Nee, dank u, ik steun de lokale handelaars in Vlaanderen.  :twisted:

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

04 dec 2018, 11:26

Het onderwijs op zich staart zich al eeuwen blind op "leerplannen".
Net die dingen die de gemiddelde leerlingen als "tijdverlies" beschouwen.
"Tijdverlies" beschouwen ze simpelweg hun "schooltijd"...
In het werkelijke leven heb je er niets aan...
Tsja, herbronnen kent het onderwijs niet: het dogma vd leerplannen.
Totaal niet motiverend voor de meesten...

Leraren krijgen op die manier niet de broodnodige kansen om andere wegen in te slaan: de huidige plannen werken voor de leerlingen "demotiverend"...
Laat leerlingen van mekaar leren, laat hun zelf inhouden aanleveren van dingen die hun wél interesseren, op eigen tempo het leerproces in hun handen leggen, verantwoordelijkheid stimuleren...

De heertjes en dametjes die VOOR de klas staan, gaan onherroepelijk verdwijnen binnen een 10-tal jaren...
Diegenen die dit systeem maar moeilijk kunnen loslaten omdat het hun zekerheid vd "leerplannen" ontneemt, zullen het daar moeilijk mee hebben...

Geef de opleiders de vrijheid om zelf hun lesaanpak te kiezen, baserend op ervaringen bijbrengen, werkplekken creëren, en zo meer...
De begeleider als motivator, coach...

Dan blijkt plots dat het geen reet uitmaakt of je het verschil kent tussen "chaussette" en "chausure" en wat "jus de chaussette" nu precies betekent...

De leerinhouden van vandaag zullen nooit dezelfden kunnen zijn als die van 20 jaar later...
Foert met de leerplannen.
We zijn in de 21ste eeuw...
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 dec 2018, 11:40

pcekspeer schreef:Het onderwijs op zich staart zich al eeuwen blind op "leerplannen".
Net die dingen die de gemiddelde leerlingen als "tijdverlies" beschouwen.
(…)
Laat leerlingen van mekaar leren, laat hun zelf inhouden aanleveren van dingen die hun wél interesseren, op eigen tempo het leerproces in hun handen leggen, verantwoordelijkheid stimuleren...
(…)
Foert met de leerplannen.
Dwaze praat van een complete buitenstaander.
In het eerste leerjaar gaat de leerplaninhoud over 'leren lezen'. En inderdaad, na een jaar kunnen de meeste kinderen dan ook al behoorlijk (technisch) lezen.
Op elk niveau (t.e.m. 18 ) wordt er zo leerinhoud aangebracht. Die leerplannen (soms krijgt het beestje een andere naam) zijn niet in steen gebeiteld. Ze evolueren met de tijd. Is alles dan perfect? Neen, maar de dwazernij van 'Foert met de leerplannen.' houdt geen steek.

Enkel voor stuurmannetjes aan de wal.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Phoebe
Lid geworden op: 16 mar 2003, 01:30
Locatie: In ons mooie Vlaanderen

04 dec 2018, 11:42

Voor de goeie orde , Ice , mij krijgen ze NOOIT meer in Bruxelles ! ( het vroegere Broekzele) Op de keper beschouwd is het  eigenlijk zelfs niet meer 'Bruxelles' maar  eerder 'Bruxellistan' of zoiets.  Dan is aanschouwelijk beeld handig .   Vandaar …. :wink:

Vlot spreken van een andere taal kan men enkel door praktijk en dagelijks gebruik , dat is waar,  maar je kan de basiskennis van 8 jaar Franse les die men in Vlaanderen krijgt  toch niet ontkennen ? In onze tijd wist men wat huis-tuin- en keukentaal zoals een  'chaussure' of'chaussette' betekende hoor !  (Op veel plaatsen in Vlaanderen is chaussette zelfs streekdialect, denk ik )

Wanneer een IT'er die toch ook ASO toch doorlopen heeft dat niet weet , goh , dan heb ik daar toch bedenkingen bij . Misschien was hij juist in die les afwezig ? :roll:
In de Stille Oceaan kan men elkander goed verstaan ....

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

04 dec 2018, 11:51

Phoebe schreef: Misschien was hij juist in die les afwezig ? :roll:
Wat heb jij onthouden van al die goede lessen die je kreeg?
Als we alleen nog maar voortgaan op hetgeen je hier, in al je goedheid, met ons wilt delen...
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/
Ice

04 dec 2018, 12:06

Phoebe, me dunkt dat we in Vlaanderen nu wel andere katten te geselen hebben wat betreft het onderwijs en taal dan een Vlaamse IT-er die het woordje chaussette niet kent in Blokken?
Bijvoorbeeld het doel van het onderwijs, algemene basiskennis voor onze kinderen, dat door gepamper van onwillige (moslim)migranten om onze taal te leren, naar de knoppen wordt geholpen?  :evil:
Ice

04 dec 2018, 12:21

pcekspeer schreef:
Phoebe schreef: Misschien was hij juist in die les afwezig ? :roll:
Wat heb jij onthouden van al die goede lessen die je kreeg?
Als we alleen nog maar voortgaan op hetgeen je hier, in al je goedheid, met ons wilt delen...
Ook hier weer aan het kaatsen naar de poster bij gebrek aan een zinnig weerwoord?
Niemand heeft er een boodschap aan of Phoebe al dan niet iets heeft onthouden van gekregen lessen en smerige steken onder water geven is laag bij de grond, hou ermee op!  :evil:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 dec 2018, 12:29

En dan durft hij nog gaan janken bij de moderator want ' :( ze beginnen weer'
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

04 dec 2018, 13:19

[quote="voorn"
Ook taalkundig moeten ze onderdoen tegen onze generatie. Dat zien we bij het tijdverdrijf kruiswoordraadsels.
Ook vreemde talen buiten het Engels is minderwaardig.; gevolg problemen bij het lossen van schepen en kamions in Frans of Duits.[/quote]

Wat waren jullie toch flinke kleppertjes in de ohzo goede "oude tijd"...

Het onderwijs moet zich meet toespitsen op degelijk lossen van schepen en kamions...
Tsja, de bedrijfswereld en de "branche kruiswoordraadsels" vraagt en...het onderwijs draait...

Yep?
pcekspeer schreef: Het onderwijs op zich staart zich al eeuwen blind op "leerplannen".
De leerinhouden van vandaag zullen nooit dezelfden kunnen zijn als die van 20 jaar later...
Foert met de leerplannen.
We zijn in de 21ste eeuw...
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

04 dec 2018, 13:35

pcekspeer schreef:Het onderwijs moet zich meet toespitsen op degelijk lossen van schepen en kamions...
Heel belangrijk voor de veiligheid. We werkten niet in een chocolade fabriek.
Maar achter een computerke heb je daar weinig last van.
Onlangs nog bij INDAVER grote paniek bij lossen camion bij een ander produkt
Papieren verstaan als ze in vreemde taal zijn en met mekaar kunnen spreken is cruciaal.En bij een camion is er nog altijd het indificatie cijfer van de lading.