Breaking news ; N-VA stapt uit de regering

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

04 dec 2018, 19:31

Premier Michel heeft juist gezegd dat hij met steun vd meerderheid vh parlement naar Marakech trekt om het UN-migratieakkoord  te tekenen.
De N-VA heeft gereageerd bij monde van De Roover dat zij dan uit de regering stapt.
Dit is niet noodzakelijk het einde van de regering.
Zij kan als minderheidsregering (dus zonder de N-VA) haar termijn uitdoen met steun uit het parlement (wisselmeerderheid).
Laatst gewijzigd door dejules op 04 dec 2018, 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.
dejules

04 dec 2018, 19:35

Ook De Wever staat voor het blok in Antwerpen : de Sp.a heeft als voorwaarde om toe te treden tot het college gesteld dat oa hoofddoeken in de publieke ruimte toegelaten worden.
De Wever kan met de hete adem vh Blok en zijn anti-migratiestandpunten die de regering hebben laten vallen hieraan niet toegeven.
Dit betekent dat hij een andere coalitie moet maken.
Echter, gezien hij de traditionele partijen nationaal voor schut heeft gehouden is dat bijna uitgesloten.

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

04 dec 2018, 19:36

Goed zo! Weer verkiezingen!

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

04 dec 2018, 19:41

De NVA heeft helemaal niet gezegd dat ze uit de regering stappen - waar halen jullie dat?

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

04 dec 2018, 19:51

frits1955 schreef:De NVA heeft helemaal niet gezegd dat ze uit de regering stappen - waar halen jullie dat?
Wishfull thinking uiteraard! Als ze maar van de grond komen, fysiek zal't niet meer gaan moeten ze het mentaal zoeken hé!

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

04 dec 2018, 19:59

De biechtvader vd NVA, geeft grove fouten toe, en zet niet alleen de ploaat af maar haalt zelf ook de stofzuiger boven.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181204_04008904

Nu het VLBL nog en Michel kan gerust slapen, alleszins tot morgen 10h..

Alhoewel, heeft het VLBL ooit al eens fouten gemaakt?

De biechtvader heeft een en ander te regelen op verschillende verdiepen, als dat maar goed afloopt...?
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

04 dec 2018, 20:02

Ik had er moeten bijzetten: de NVA wacht op een goede kans om uit de regering te stappen en de zwarte (roet)piet naar de anderen toe te schuiven :wink:
Over uitschuiven gesproken: hun "mediacampagne" met gepikte beelden van Duitse extreem-rechtse blogs deze namiddag is fameus uit de bocht gegaan - premier Michel heeft de kans niet laten liggen om de NVA nu voor het blok te zetten. Wat is politiek toch een leuk tijdverdrijf :lol:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

04 dec 2018, 22:32

:roll: de Bart heeft de zwarte piet al ... 

:?: wie gelooft dat het vertalen van die campagne van 't AFD een 'ongelukje' was  :?:

hehe
Lid geworden op: 22 sep 2018, 12:45
Locatie: Gent

04 dec 2018, 22:35

Al die heisa en dat over-en-weer gepalaver dient tot niets. Kwestie is dat de grootste partij  tegen is, en wie weet - ik weet het zéker - ook nog heel wat mensen die voor andere partijen kozen. Zo'n pact is NIET ok, als je 't mij vraagt. Ik vind het heel jammer dat Michel het in naam van de Belgen, van de Vlamingen, gaat ondertekenen, terwijl er zovelen zich verzetten bij monde van hun partijen. Dat kan toch niet! En daarbij, waarom moet een pact, een overeenkomst, een contract, noem het zoals je wilt, ondertekend worden als het toch niet bindend is? Of zit daarin juist het addertje? Allicht. 
Allez, zeg nu zelf: als je met je buren overeenkomt om bijvoorbeeld na 22 uur geen lawaai meer te maken op straat, en je hebt daarvoor een petitie gehouden vol handtekeningen, en je moet er telkens bij zeggen: "teken gerust, ge zijt helemaal niet verplicht om rekening te houden met die overeenkomst hoor, er is absoluut niets bindend", dat zou toch te gek voor woorden zijn. Is een handtekening dan maar zoveel waard, zo van: ik zet hier wel mijn poot, maar denk maar niet dat ik mij ga houden aan wat erboven staat. Dat is toch te gek voor woorden!
Culturen mogen gerespecteerd worden, als dat maar van twee kanten gebeurt, meer zelfs, als de "zeden en gebruiken", de gewoonten en de tradities van de autochtone bevolking, van de gastheer,  primeren wanneer er twistpunten zijn. Da's gewoon elementaire beleefdheid! 

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

04 dec 2018, 22:45

Als je twee jaar over een overeenkomst met je geburen hebt onderhandeld en met AL uw opmerkingen is rekening gehouden, dan ga je op t laatste moment ook niet meer zeuren en als een klein kind koppig tegen zijn  :o

Wat dat 'pact' zelf betreft: lees het eens en zeker de eerste alinea's.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

04 dec 2018, 22:51

Michel gaat dus wel naar Marrakesh, zoals afgesproken.
" "Ik heb de intentie om naar Marrakech te gaan om daar de beslissing van het Belgische parlement te communiceren. Een woord is een woord. Het woord van België en de geloofwaardigheid van ons land op internationaal vlak zijn waardevol."

Enkel de NVA en VLBL zijn tegen, en de NVA liet dat ook duidelijk blijken

Afbeelding

De Rover (NVA) was het niet helemaal eens met de manier waarop:
 ‘De tonaliteit die N-VA in de campagne gebruikt, is niet de mijne.’
Het VLBL nam  daarentegen de omstreden campagne gretig over.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20181204_04009403

Als de NVA haar eerder gedane strikte uitspraken nakomt, moet haar minister  dan maar ontslag aanbieden en uit de regering stappen.
Michel vertrekt dus sowieso naar het democratisch verkozen parlement, alwaar hij zeker op voldoende steun zal kunnen rekenen, ook al verliest hij daardoor eventueel de grootste partij uit de regering.
CD&V en OVLD steunen zeker.
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

hehe
Lid geworden op: 22 sep 2018, 12:45
Locatie: Gent

05 dec 2018, 00:22

Aan E.T. 
Ik heb zonet heel even diagonaal een paar paragrafen van dit pact gelezen, naast uittreksels die ik eerder in de krant wél helemaal gelezen heb. Het is hyper-humaan, het voorspelt een soort hemel op aarde, het poneert, zo is voor mij een eerste indruk, een ideaaltoestand betreffende de migratie en de gevolgen daarvan. 
En nu, cliché maar bruikbaar hier vind ik: "Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren", schreef Elsschot al. Laat ons nog geloven dat wetten soepel moeten kunnen aangepast worden, praktische bezwaren zullen blijven. Zijn die té bezwarend, dan gaat het volk morren, terecht vind ik, ik vind dat dit niets met links of rechts of xenofobie te maken heeft, ik vind dat daarmee terdege rekening moet gehouden worden. En dat de NVA zijn kar keert op 't laatst, zoals ik meen te verstaan, welnu, ik vind dat het nooit te laat is om tot inzicht te komen, en ik vind dat de koppigheid zowel aan Michel als aan Bart kan verweten worden, met dat verschil dat het 'ja' van Michel verstrekkender gevolgen kan hebben dan het 'neen' van NVA. Met een 'neen' kun je nog alle kanten op, en ik vind Francken & Co geen onmensen, zij zitten er ook maar mee hé, zij kunnen ook niet toveren of de kool en de geit sparen, zij doen voor 't beste in 't slechtste geval, want leuk is de hele toestand niet, toch? 

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

05 dec 2018, 01:25

België heeft al JA gezegd toen in NewYork, de huidige commotie is bedoeld om alle andere dingen te verdoezelen ... :roll:

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

05 dec 2018, 07:12

E.T. schreef:België heeft al JA gezegd toen in NewYork, de huidige commotie is bedoeld om alle andere dingen te verdoezelen ... :roll:
Natuurlijk Michel wil zich internationaal profileren om een begeerde topjob binnen te halen ! Die klojo's denken steeds vooruit ! :!:
Doe wel en zie niet om !

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

05 dec 2018, 07:28

Premier Michel verloochent de wil van het volk. "Alles wat je zegt ben je zelf": onaanvaardbaar, schandalig en onwaardig voor een premier die met de billen bloot gaat. Zijn eigen regering laten vallen en steun zoeken bij de linkse oppositie tegen de wil van een groot deel van de bevolking.
Welke partijen gaan nog samenwerken met de N-VA na een regeringsval en dan denk ik in het bijzonder aan partijen in Walonië.
Wat de gevolgen van zo'n  ondertekening is dat de rechterlijke macht geen verantwoording hoeft af te leggen ,een tekst geinterperteerd als vrijblijvend door de politiek kan voor een rechter bindend zijn maw .er hoeft maar één politiek benoemde linkse rechter zijn die naar het pact refereert en de grenzen zijn open.
Zo simpel is het.
Ik vrees dat onze premier Michel met deze actie ons landje, dat al bij al reeds een bizarre status heeft, naar een ongeziene impasse leid. Na de verkiezingen zal er waarschijnlijk geen mogelijkheid meer bestaan om een valabele en respectabele regering te vormen.