dropvoet

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

samira
Lid geworden op: 25 jun 2006, 10:21
Locatie: staden

11 dec 2018, 10:01

hallo seniorenvrienden


graag een vraagje, heb sedert 4 okt een nieuwe heup gekregen, maar een cadeauxtje bijgekregen zenuw geklemd gezeten en daardoor dropvoet, ze geven 6 maanden tot 1 jaar voor het weer goed komt.
daardoor ben ik achter met mijn revalidatie loop ik met 2 verschilllende schoenen mt 43 en 38

daar er een brace inzit

daarom zou ik willen weten of er iemand ook zoiets voor had heeft

groetjes samira
achter de wolken schijnt altijd de zon

Heras
Lid geworden op: 25 mei 2018, 17:03
Locatie: vlaamsbrabant taalgrens

15 dec 2018, 18:05

Ik heb twintig jaar geleden ook een dropvoet gehad,ik weet nog dat de prof in pellenberg me ten aanzien van een schare studenten liet lopen in de gang om te tonen hoe een dropvoet er uit zag.
Bij mij was het een gevolg van een discus hernia,er was een zenuw te lang gekneld,en een gedeelte van de zenuw was aan het afsterven.Het heeft me niet belet om nog vele jaren stratenlopen en veldlopen te beoefenen.
Maar 100% is het nooit geworden,want wanneer ik moe ben hoort men het nog steeds aan mijn manier van gaan.
Een dik jaar geleden heb ik terug een nieuwe hernia gehad en toen zij de neurochirurg ook één jaar afwachten,en
ik heb nu niet meer problemen als vroeger,na mijn eerste hernia.Wel veel geduld,en dan komt het wel goed.
Zeg nooit nooit meer

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

19 dec 2018, 07:35

Ik kreeg in 2017 met dezelfde symptomen te maken, t.t.z. als ik me zijdelings verplaatste langs mijn linkerzijde, was het net of mijn linkervoet "achter bleef" en het moeilijk had de tred naar links te voldoen, te volgen zeg maar.

Daarbij kwam in rusttoestand een soort van gevoelloosheid van de linkertenen opzetten, vooral 's nachts. Als chronisch hartpatient en de daarbijhorende bloedsomloop perikelen, slaap ik met beide voeten in de hoogte, maar ondanks dat, geen soelaas.

Een uitgebreid onderzoek bij een ervaren neuroloog, bracht aan het licht dat er principieel geen problemen in de rug waren, behoudens enige sleet wegens ouderdom, maar  niks fundamenteels. De dokter diagnosteerde na een uitgebreid onderzoek (o.a. met naalden) dat de problemen in de voet voortkwamen uit een spontaan geknelde zenuw in de linkerknie. Gevolg : beginnende dropvoet.

De aandoening zou redelijk goed kunnen behandeld worden door uitgebreide sessies bij een klassiek kinesist, te weten : uitgebreide oefeningen, elektroherapie, klassieke massage en ... drainage van de beide  benen.

Met alle respect voor het werk van een kinesist, maar persoonlijk heb ik nooit heel erg geloofd in die technieken die die mensen toepassen. Zo ging het ook, dacht ik en nog frappanter was dat ik het meest baat had bij die drainages (soms driemaal per week gedurende een half uur). Het was vooral warm weer tijdens de afgelopen zomer en gelet op mijn aandoening was ik ook gevoelig voor vochtophoping in beide  benen.

Dat het zo simpel kon zijn, wist ik  niet. Zelfs de kinesist die de drainages beheerde, was verwonderd van het heilzame effect,  naast zijn klassieke behandeling.

Niet dat ik ten volle een echte dropvoet gehad heb, nee gelukkig nog  niet aangezien de snelle reactie van mijnentwege (denk ik toch).

Maar zoals het bij de meeste (ouderdoms)kwaaltjes gaat : volledig je er vanaf helpen, nee da's een brug te ver. Mijn evenwichtsgevoel is toch stukken beter, vochtophopingen eerder gering (neem nog wel diuretica) en eigenlijk bij het stappen je houding er en beetje naar aanpassen, helpt ook wel.

Laat ons stellen dat er  nog voor 10 à 20 % iets van overblijft. Aanpassen is de boodschap, zoals ik al zei. Maar ga er  niet te licht over en controleer vochtophoping in beide benen. Ik meen dat dat laatste er ook voor iets tussen zit.

Ik zou zeggen, veel beterschap toegewenst aan hen  die er mee geconfronteerd worden.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

samira
Lid geworden op: 25 jun 2006, 10:21
Locatie: staden

21 dec 2018, 11:28

bedankt

om jullie antwoord,  het voelt goed om te weten dat je niet alleen bent, want eigenlijk de dokters zijn ook verschillend van gedacht, de een zegt 6 maanden en de andere zei 18 maanden, 

heb ook electro had, been kon er nie tegen zag bloedrood en als dat weg was begon het te jeuken, heb dat stil gelegt,
hielp toch nie


groetjes samira
achter de wolken schijnt altijd de zon

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

21 dec 2018, 15:57

samira schreef:bedankt
om jullie antwoord,  het voelt goed om te weten dat je niet alleen bent, want eigenlijk de dokters zijn ook verschillend van gedacht, de een zegt 6 maanden en de andere zei 18 maanden, 
heb ook electro had, been kon er nie tegen zag bloedrood en als dat weg was begon het te jeuken, heb dat stil gelegt,
hielp toch nie
groetjes samira
Sta me toe u daarop terecht te wijzen.
Als een bepaalde behandeling niet helpt of die behandeling is erger dan de kwaal zelf, niet opgeven en een alternatief vragen (of eisen).
Het is een aandoening die je de pas moet afsnijden en verhinderen dat die zich totaal doorzet.

Van zodra er weer alarmerende symptomen verschijnen zal ik rap bij de huisarts en/of neuroloog staan voor verdere of nieuwe therapie.

Ga daar aub niet te licht over. Op onze leeftijd zijn die dingen zeker niet om mee te lachen of om te verwaarlozen.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

samira
Lid geworden op: 25 jun 2006, 10:21
Locatie: staden

25 dec 2018, 13:21

ga daar niet licht over hoor,  ga om de 2 maanden naar de dokter om naalden testjes,
t gaat iedere keer met 5 procent omhoog

wij hopen voort maar t gaat langzaam

groetjes samira
achter de wolken schijnt altijd de zon

Heras
Lid geworden op: 25 mei 2018, 17:03
Locatie: vlaamsbrabant taalgrens

25 dec 2018, 19:45

Beste samira.
Ik zie dat de testen bij de neuroloog telkens een lichte vooruitgang geven,en dat is zeer hoopvol.
Een tijdsduur opplakken is zeer moeilijk,en hangt af van persoon tot persoon.Maar volgens mijn ondervinding
is een jaar zeer realistisch.En we hebben ook onze leeftijd niet meer mee.
We moeten wel accepteren dat het niet meer 100% zal worden.Maar ik wens je een voorspoedig herstel,
en laat maar horen wanneer je nog nieuws hebt.
Zeg nooit nooit meer

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

06 feb 2019, 07:15

@Samira : hoe is het verder gegaan met je voet ?
Al verbetering ?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

samira
Lid geworden op: 25 jun 2006, 10:21
Locatie: staden

07 feb 2019, 09:57

Wel Toby,

mag nie zeggen dat het verslechtert is,  het zou ietske verbetert zijn, maar ik ben er nog lang niet, moet volgende week terug naar de fysische dokter voor terug naalden testjes zal dan kunnen zien hoeveel leven er terug inzit, hij zei verleden maand, 1 jaar tot 18 maanden, zou het moeten terug in orde zijn. dus we leven op hoop.

ik ben deze maand in pensioen gegaan, had het wel anders verwacht, maar ja niets aan te doen t is nu gebeurt.
en t is nu afwachten.

groetjes samira
achter de wolken schijnt altijd de zon
55 Monique

07 feb 2019, 10:38

samira

Mijn dochter is gevallen met hare fiets , en eerst enorm last gehad met haar ribben , 
en die pijn ging niet weg ...(  Ze hadden wel gezegd dat zoiets lang kan duren ) 
Erna ineens iets in hare rug , en dan begon haar been en ook dropvoet ...
Eerst wel alle onderzoeken vooraf gedaan ( Had ook te maken met die val ) 
Die is dan naar neuroloog door verwezen 
Nu heeft ze geen last meer , heeft wel letsel aan overgehouden rug.
Enige wat ze wel zegt dat gevoelig blijft ,zeker als ze inspanningen levert (Sport) 
Daar houd ze nu wel rekening mee , welke sport , maar is haar niet verboden 

Veel beterschap Samira .

samira
Lid geworden op: 25 jun 2006, 10:21
Locatie: staden

07 feb 2019, 11:52

bedankt monique

heb ook nog hoort dat iemand dat had heeft van een hernia ook een zenuw dat gekneld zat, 
zenuwen zijn toch nog iets raars 

maar je denkt daar niet op als je laat opereren

groetjes samira
achter de wolken schijnt altijd de zon
55 Monique

07 feb 2019, 13:03

Samira , 

Idd , hadden wij ook niet aan gedacht , met die val , ja is op een borduur gevallen , 
en dat verzet hem niet , en de ribben had te maken met stuur ... 
Denk dat niemand aan zoiets denk operatie of na zo een val ... 

Grtj