Eigenaars zonnepanelen verspillen stroom

Hier is plaats voor openbaar debat.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

22 dec 2018, 08:03

Mensen met zonnepanelen zijn creatief om nog zo veel mogelijk elektriciteit te verbruiken voor het einde van het jaar.
Velen hebben dit jaar immers meer geproduceerd dan gebruikt, maar voor dat verschil worden ze niet vergoed.
Mensen zitten met dat overschot en jammer genoeg is dit waar de ­terugdraaiende teller zijn grenzen bereikt.
Geef mensen een vergoeding voor hun overproductie, dan hebben ze nog iets aan die stroom.
De terugdraaiende teller zal op termijn sowieso verdwijnen.
De  digitale meter die komt maar voor velen zal het niet voordeliger zijn.
Eigenaars van zonnepanelen hebben een teller die terugdraait als hun stroomoverschot in het net wordt ­geïnjecteerd. In het ultieme scenario draait de teller in een jaar evenveel vooruit als achteruit en wordt een ­factuur opgemaakt voor 0 kWh. Heb je op het einde van het jaar meer ­geproduceerd dan verbruikt, dan zal de meterstand lager zijn dan het jaar ervoor. Die meterstand dient als nieuw ­‘nulpunt’ voor het komende jaar. De stroom die je extra geproduceerd hebt, ben je kwijt. :wink:
Een vergoeding krijg je niet voor die extra stroom. Je betaalt er zelfs voor: als eigenaar van zonnepanelen ben je ‘prosument’ en betaal je om het net te mogen gebruiken. Hoe meer zonne­panelen je hebt, hoe hoger het tarief.
Met de invoering van de digitale meter zullen mensen wel vergoed kunnen worden voor de stroom die ze produceren.
Hoe hoog die vergoeding zal liggen is nog niet duidelijk. Is die lager dan de kost van elektriciteit, dan valt dit systeem voor velen duurder uit.
Hoe een dubbeltje rollen kan.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

22 dec 2018, 11:13

Alle subsidies daarvoor volledig afschaffen

De gemeenschap moet niet mee betalen om een groep minder te doen betalen !

Ook voor alles de subsidies afschaffen, en het land zal er wel bij varen

En ook voor de diensten cheques dit is een pak geld die de gemeenschap moet dragen, ieder dienstencheque kost aan de gemeenschap minstens 20€ reken er maar uit op de miljoenen diencheques per jaar.

Kindergeld van zelfde wil je kinders ok maar laat de gemeenschap er niet voor opdraaien.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 jan 2019, 10:51

Als de subsidies voor energie-installaties worden afgeschaft, dan worden er veel minder geplaatst. Dan haalt men de doelstellingen voor 2020 ivm 'groene energie' niet (dat wordt nu al bijna onmogelijk).

Ofwel ga je ongeveer akkoord dat dit land zijn steentje moet bijdragen aan de beperking van de opwarming van de aarde, ofwel zeg je 'De boom in met die CO2-uitstoot'.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

11 jan 2019, 11:19

denlowie schreef:Alle subsidies daarvoor volledig afschaffen

De gemeenschap moet niet mee betalen om een groep minder te doen betalen !

Ook voor alles de subsidies afschaffen, en het land zal er wel bij varen

En ook voor de diensten cheques dit is een pak geld die de gemeenschap moet dragen, ieder dienstencheque kost aan de gemeenschap minstens 20€ reken er maar uit op de miljoenen diencheques per jaar.

Kindergeld van zelfde wil je kinders ok maar laat de gemeenschap er niet voor opdraaien.
Ben akkoord om te snoeien in de wildgroei aan subsidies vooral in de " culturele vzw sector "....kindergeld ook....kun je het niet aan maak er geen !! Studiebeurzen omschakelen naar studieleningen !
Bedenk evenwel dat het vrijgekomen geld     toch over de balk gaat gegooid worden aan prestige projecten of zelfverrijking van de politieke kaste ! :idea:
Doe wel en zie niet om !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 jan 2019, 13:00

Daarom zouden de globale uitgaven van de overheid moeten aan banden gelegd worden. Dat mag voor mijn part zelfs in de grondwet staan want, inderdaad, als je iemand de portemonnee van iemand anders geeft en hem toestaat om dan te gaan spenderen, dan houdt die persoon zich nooit in. Integendeel, hij ziet overal kansen om 'goede dingen voor de mensen' te doen met het geld van anderen.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

11 jan 2019, 22:19

Groot gelijk zoals hier gezegd wordt.
Kindersubsidie afschaffen.
Vooral voor de kwekers in het groot.
Die pakken er dan dikwijls nog onbeschaamd mee uit in de media, dat ze dertien kinderen hebben of zo.
(Ongewild) kinderloze mensen moeten daar financieel voor opdraaien.
Kan niet!!

Idem voor de zonnepanelen van de buur, die er sowieso al warmpjes inzit, daar draai ik mee voor op.
Ondank is 's werelds loon

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

13 jan 2019, 10:13

Eigenaars verspillen stroom om te besparen op hun stroomrekening. Kan het nog gekker ? Dit is alleen mogelijk gemaakt door de onkunde van onze regeringen.  Eerst de ondemocraltische subsiedies daarvoor , immers vele landgenoten kunnen geen zonnepanelen plaatsen ( dak ligt slecht,  je woont in een appartement, je het heb de financiele middelen niet) en vanaf 01-01-2019 gaan ze de panelen opbrengst niet meer vergoeden.(geen terug draaiende meter meer) Dus iedereen die zonnepanelen heeft gaat een Tesla batterij moeten zetten. (prijs zal niet mals zijn) en daarna gaan ze die belasten wedden !!!!.  En na verloop van tijd zit je met  het afval.......goed voor het milieu....
Laatst gewijzigd door pol55 op 13 jan 2019, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

13 jan 2019, 10:35

De helft van de zonnepanelen ligt op bedrijfsdaken Dan schaffen we dat ook maar af tegelijk met de bedrijfswagens want die kosten de gemeenschap miljarden Doe jullie oogkleppen af aub

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 jan 2019, 10:55

pol55 schreef:Eigenaars verspillen stroom om te besparen op hun stroomrekening. Kan het nog gekker ?  
Ik weet niet of de mensen "verspillen". Nogal wat eigenaars van een installatie hebben meer productie dan ze verbruiken. De overschot zijn ze kwijt (gaat het net op) zonder vergoeding.

Ik zit ook in die situatie. In mijn werkplaats heb ik een radiator hangen, maar er hangt ook een elektrische verwarming. Die gebruikte ik meestal om op een frisse dag eens aan te zetten.

Nu draai ik de radiator dicht en gebruik de elektrische verwarming in de plaats. Gevolg: ik bespaar op mijn gasverbruik en gebruik de overschot aan opgewekte elektriciteit om te verwarmen. Is dat verspilling? Ik denk het niet.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

13 jan 2019, 22:57

Wil,

Als de digitale meter ( die dus NIET terugdraait) is geinstalleerd en je hebt zonnepanelen  zal je enkel stroom kunnen gratis krijgen ALS de zon schijnt. Zoals het weer NU is zal je elektrisch vuurtje niet veel warmte afgeven hoor. Je zal dan grote batterijen MOETEN plaatsen, die opladen bij zeer zonnige dagen. Die kan je dan s'avonds gebruiken als warmtebuffer.Maar je zal dan toch de nodige aanpassingen moeten doen om dit automatisch te laten gebeuren.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 jan 2019, 09:51

Als … als … als
Als ons kat een koe was ...

Het onderwerp in dit topic is dat zonnepaneeleigenaars zomaar elektriciteit verspillen omdat ze nog wat overschot hebben die op moet. Dat klopt niet.

Hoe de situatie wordt bij de overschakeling naar de digitale meter, weten we niet. Wanneer dat zal plaats vinden, weten we niet. Waar jij het over hebt is bijgevolg allemaal hypothetisch en speculatief.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

15 jan 2019, 10:17

Wardje men betaad op hoe zwaar de omvormer is niet op hoeveel zonnepanelen
zoon heeft 4200w aan zonnepanelen.  
Met een omvormer 3.0kw daar moet hij op betalen 

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

15 jan 2019, 10:31

marcelvm

Een vergoeding krijg je niet voor die extra stroom. Je betaalt er zelfs voor: als eigenaar van zonnepanelen ben je ‘prosument’ en betaal je om het net te mogen gebruiken. Hoe meer zonne­panelen je hebt, hoe HOGER het tarief.

De hoogte van het tarief hangt af het vermogen van de omvormer die zonne-energie omzet in bruikbare stroom. Hoe groter het vermogen van de omvormer, hoe hoger het prosumententarief.

Er bestaat een alternatief, de bidirectionele meter. U kan deze op eigen kosten laten installeren. Deze meter meet enerzijds de elektriciteit die u verbruikt en anderzijds elektriciteit die u injecteert.

Versaille
Lid geworden op: 30 dec 2002, 15:14
Locatie: PACA

15 jan 2019, 11:35

Wat een geknoei toch met die stroom van zonnepanelen. In Frankrijk is dat simpeler geregeld.
U levert de stroom voor de meter, dus aan de staatkant en u neemt stroom af zoals voorheen.(dag en/of nachttarief)
Voor de stroom die u levert krijgt u 3 maal meer dan de stroom die u afneemt. Geen gedoe met meters die niet terugdraaien, weekend en nachttarief, overschot die u wel of niet wil leveren...
Waarschijnlijk te simpel...

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

15 jan 2019, 14:37

Versaille schreef:Wat een geknoei toch met die stroom van zonnepanelen. In Frankrijk is dat simpeler geregeld.
U levert de stroom voor de meter, dus aan de staatkant en u neemt stroom af zoals voorheen.(dag en/of nachttarief)
Voor de stroom die u levert krijgt u 3 maal meer dan de stroom die u afneemt. Geen gedoe met meters die niet terugdraaien, weekend en nachttarief, overschot die u wel of niet wil leveren...
Waarschijnlijk te simpel...

monofase (220v) en enkelvoudigtarief:

In Frankrijk levert  je bijvoorbeeld overdag 3 kw en s'avonds doe je de elektrische vuurtjes aan voor 9 kw en je betaald er voor 3 kw ? klopt dit ?
Hier spreken ze NU al van stroomtekort, wat zou dat dan geven HIER s'avonds als dat frans systeem zou toegepast worden!!!!
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf