Goedkope arbeidskrachten

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

29 dec 2018, 09:55

Ik heb jaren gewerkt met een soort interim uit noord Frankrijk die me elke dag voldoende werknemers voorzag.

Het voordeel voor mij, alles was in de prijs ingerekend geen verassingen, geen gewaarborgd maandloon, geen rsz, geen verzekeringen, geen bijdrage geneeskundig onderzoek, geen prov. belastingen op personeel, geen werkkledij, geen vervoerkosten enz...

En het prijskaartje was veel lager dan ik ze zelf zou inschrijven !

En hier in Vlaanderen waren er geen kandidaten die dit werk wilde doen, al deze vrouwen verdienden 150% van het minimum loon in deze sector, dus vet betaald .
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
dejules

29 dec 2018, 10:00

denlowie schreef:Ik heb jaren gewerkt met een soort interim uit noord Frankrijk die me elke dag voldoende werknemers voorzag.
West-Vlaanderen werd overspoeld met Noord-Fransen omdat die veel lager belast werden dan hun Vlaamse collega's. Zo verdienden die tot 35% NETTO meer dan hun Vlaamse collega's! 

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

29 dec 2018, 10:03

dejules schreef:
denlowie schreef: Ik weet het ieder zelfstandige is een zwartwerker volgens jullie .
Die groep wordt steeds groter en die hebben geen vakbond dwz die moeten hun looneisen steeds degressief bijstellen om opdrachten binnen te halen.
Neen, dat moeten ze niet en doén ze ook niet. De zelfstandigen waarover we het hier hebben, zijn in overgrote mate mensen met veel kwaliteiten die vinden dat hun expertise beter (financieel) beloond zou worden als ze alles zelf in handen nemen. Daarom doen ze het.
Dit is het gevolg van het eindeloos flexibiliseren van onze arbeidsmarkt, om de concurrentie met China en India aan te kunnen.
Hoog gekwalificeerde zelfstandigen die hun lonen degressie bijstellen om die reden? Nog in de verste verte niet. Zo gaat dat in die wereld niet, jongen.
Ingenieurs, financiële experten, consultants e.d. voelen niet de minste druk van Chinezen of Indiërs die de taal niet goed spreken en zo meer. Steeds weer problemen als je een deeltje van het werk uitbesteedt naar die landen. In theorie is dat mogelijk maar de zelfstandigen die uit eigen beweging wegstappen uit loondienst, hebben vooraf goed overwogen wat hun mogelijkheden zijn en ze zijn nauwelijks of helemaal niet bedreigd door mensen die aan een laag loon willen werken. Ik wil nog wel eens een Chinees zien die vanuit Beijing taks-consultant wil komen spelen voor een grote Vlaamse kmo.
Dit model zorgt voor collectieve armoede (ook en vooral van de werkende klasse) omdat de meerwaarde van die arbeid niet naar de uitvoerder vh werk gaat maar naar de bedrijfseigenaren. Dit kapitalistisch systeem is volledig fout!. 
Ja, ja, we kennen jouw pvda-deuntje al wel. Wat had je nu gedacht? Dat je in een hangmat kon liggen en de inkomsten van de risiconemende entrepeneurs naar jouw bankrekening kon laten vloeien?

Weet u eigenlijk wel hoe het er in de privé aan toe gaat?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

29 dec 2018, 10:48

dejules schreef:
Zo verdienden die tot 35% NETTO meer dan hun Vlaamse collega's!

 
Weet ge wel wat je schrijft ???

Hoeveel % gemiddeld zonder iemand ten laste word een werknemer belast op de som van 35.000€ per jaar !!

laat ons zeggen ook daar zit vakantiegeld in .

Ik zou eens willen weten jules als je dit weet, klappen zonder het juist te weten dit is fout.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
dejules

29 dec 2018, 11:00

denlowie schreef:
dejules schreef:
Zo verdienden die tot 35% NETTO meer dan hun Vlaamse collega's!

 
Weet ge wel wat je schrijft ???

Hoeveel % gemiddeld zonder iemand ten laste word een werknemer belast op de som van 35.000€ per jaar !!

laat ons zeggen ook daar zit vakantiegeld in .

Ik zou eens willen weten jules als je dit weet, klappen zonder het juist te weten dit is fout.
Onder de vorige regeling1 gold dat personen woonachtig in het grensgebied van Frankrijk en België belast werden in het land van verblijf.
Omgekeerd dienden sociale zekerheidsbijdragen betaald te worden in het land waar men tewerkgesteld was.
Dit zorgde voor een tweedelige financiële prikkel aan Fransen om een job te zoeken in België.

Enerzijds is het zo dat de belasting op arbeid lager is in Frankrijk dan in België. Anderzijds geldt voor de sociale zekerheidsbijdragen het omgekeerde.

Dit leidt voor een dubbel fiscaal voordeel voor Franse grensarbeiders die in België tewerkgesteld zijn
(Vandeleene, 20092). Verder heerst er grote werkloosheid in de Noord Franse grensregio’s en zijn de werkloosheidsuitkeringen in Frankrijk beperkt in de tijd (zie VDAB, 20113
 ). Dit dubbele fiscale voordeel  en de werkloosheidssituatie in Noord Frankrijk zorgde in België voor een toevloed van Franse grensarbeiders waardoor er anno 2009 39 905 loontrekkenden met een Franse nationaliteit tewerkgesteld waren in België.

 https://feb.kuleuven.be/VIVES/publicati ... g-20120308


https://www.vamosvacaturos.be/getuigeni ... ij-lutosa/

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

29 dec 2018, 11:07

@Jules
ik schat dat zo'n 0,2 à 0,5% van de contractuele ambtenaren overstapt naar de privé als freelancer. 
Deze freelancers gaan niet failliet hoor, zij kunnen overal terug aan de slag … 

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

29 dec 2018, 11:11

Kijk Jules ik heb het eens voor u uitgerekend !!

Belastingvrij minimum  = 7.430

schijf 1       7.430 ------ 13250€ = 25%  =  op 5820 a 25% =  1455€ belastingen.

Schijf 2       13250   ---  23390 =   40%  =  10140  a 40%  =    4056€ belastingen .

schijf 3        23390  ----- 35000 =   45%  =  11610 a  45%    = 5224 €  belastingen

= te samen   10735€ belastingen of 30% belastingen !!!!! 

Dan heb ik hier nog de forfaits kosten niet in rekening gebracht waardoor de 30% nog naar beneden word getrokken .


Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
dejules

29 dec 2018, 11:31

E.T. schreef:@Jules
ik schat dat zo'n 0,2 à 0,5% van de contractuele ambtenaren overstapt naar de privé als freelancer. 
Deze freelancers gaan niet failliet hoor, zij kunnen overal terug aan de slag … 
Ik schat dat Lokeren kampioen wordt.
dejules

29 dec 2018, 11:40

denlowie schreef:Kijk Jules ik heb het eens voor u uitgerekend !!

Belastingvrij minimum  = 7.430

schijf 1       7.430 ------ 13250€ = 25%  =  op 5820 a 25% =  1455€ belastingen.

Schijf 2       13250   ---  23390 =   40%  =  10140  a 40%  =    4056€ belastingen .

schijf 3        23390  ----- 35000 =   45%  =  11610 a  45%    = 5224 €  belastingen

= te samen   10735€ belastingen of 30% belastingen !!!!! 

Dan heb ik hier nog de forfaits kosten niet in rekening gebracht waardoor de 30% nog naar beneden word getrokken .


Het aantal Fransen dat is ons land komt werken, is de jongste vijf jaar met vijftig procent gestegen tot 25.536.

Door een combinatie van hogere lonen en een fiscaal gunstig regime verdienen ze voor hetzelfde werk tot 30 procent meer dan hun Belgische collega's. 

http://www.standaard.be/cnt/gj6ectan

ps Als grensarbeider in Nederland eind 80 begin 90 heb ik hetzelfde meegemaakt nl 30% minder verdienen dan mijn Nederlandse collega's door fiscaal ongunstig grensarbeidersstelsel. En wij grensarbeiders hadden nog andere nadelen oa ons loon van gulden omzetten naar Belg. frank, minder kindergeld, ...
Nu goed, volgens een statutair ambtenaar op dit forum ken ik niets vh bedrijfsleven.
Als ge iets over het bedrijfsleven wil. weten moet je niet meer bij mij zijn maar bij die statutair.

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

29 dec 2018, 13:10

Artikel uit 2005?????????? Jongen toch....Qua actueel zijn kan dat zeker tellen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

02 jan 2019, 17:48

dejules schreef:
denlowie schreef:Ik heb jaren gewerkt met een soort interim uit noord Frankrijk die me elke dag voldoende werknemers voorzag.
West-Vlaanderen werd overspoeld met Noord-Fransen omdat die veel lager belast werden dan hun Vlaamse collega's. Zo verdienden die tot 35% NETTO meer dan hun Vlaamse collega's! 


West Vlaanderen...... in Oost Vlaanderen hebben ze andere trukken....... geen Frans mannen , maar Portugezen, dat brengt nog wat meer op....

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190102_04073595
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.