Gescande documenten opslaan als pdf of jpg ?

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

08 jan 2019, 16:12

De titel zegt het al, heeft het bepaalde voor- of nadelen om papieren documenten na scannen in pdf of jpg op te slaan?
Het zijn er redelijk veel, ze moeten afgedrukt worden en daarna bijhouden op de pc... liefst zonder alles achteraf te moeten convergeren naar weer iets anders :D

Mvg

Jos

Mike Bos
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:46
Locatie: Blankenberge

08 jan 2019, 17:09

Foto's JPG en documenten PDF  

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

11 jan 2019, 18:58

:idea: als je de mogelijkheid hebt kan je je tekst documenten via OCR het best opslaan als PDF/A
dan heb je achteraf de mogelijkheid om je documenten automatisch te doorzoeken naar bepaalde woorden of zelfs woordgroepen. 8)

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

13 jan 2019, 23:59

E.T. schreef::idea: als je de mogelijkheid hebt kan je je tekst documenten via OCR het best opslaan als PDF/A 
dan heb je achteraf de mogelijkheid om je documenten automatisch te doorzoeken naar bepaalde woorden of zelfs woordgroepen.Afbeelding
@ E.T.
@ _Jos_

Ik mag hopen  :?: dat dit niet beschouwd wordt als "inbreken" in het onderwerp van Jos. Ik zit namelijk met gelijkaardige vra(a)g(en).

Neem bijvoorbeeld dit onderwerp zelf. Ik zou het graag willen opslaan, en bruikbaar maken voor 
a) er in zoeken
b) er later - misschien - een eigen print screen aan toe te voegen. Als verduidelijking van één of ander

Bedoeling ?  Forumonderwerpen van Sennet opslaan, om ze later te raadplegen. 

Ik deed het o.a. nog 2e Kerstdag met --> zie hieronder.

Afbeelding

@ E.T. : ik lees in jouw antwoord dat de software OCR nodig is. En jij hebt er één in gebruik. Welke ?
 
Ik zou gaan voor "Freeware" ; waarvan ik er een tiental gevonden heb onder deze link 
https://pdf.wondershare.com/nl/top-pdf- ... eader.html
Staat er een goede bij ? 

Ik gebruik Win 7. En voor de aanmaak van een PDF : Nitro5. Bij Nitro vindt ik alleen een betalende OCR.

En dan spreek je ook over PDF/A. Maar bij het opslaan van bvb de PDF (zie geel) : ik probeerde die op te slaan,  maar zag alleen maar de mogelijkheid --> 
- ofwel --> PDF files (*.pdf)
- ofwel --> All Files (*.*)
Is dat omdat ik een Win7 heb, dat ik die PDF/A niet zie, of wat is de reden
______________________________________________________________________________________________
Verder lees ik her en der : 
- Helaas heeft niet iedereen bij zijn scanner ocr-software gekregen en commerciële pakketten zijn prijzig. 
Ik heb een printer-scanner Epson DX4400. Tien jaar oud, misschien meer. En moet dus mijn verwachtingen niet te hoog stellen, hé.

=============================================================================

Kortom : Ik heb nood aan meer uitleg omtrent de twee lijntjes hier net boven.

Bedankt om te reageren
____________________________________________________________________________________________________________

@ _Jos_

Ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt. Misschien hebben we allebei iets aan de toekomstige antwoorden.
__________________________________
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

14 jan 2019, 16:58

Download op onderstaande link ABBYY FineReader.exe
https://we.tl/t-OKZWzb4kQc
Dit is een zelf uitpakkend archief.
Zet het in een map en klik er op om uit te pakken.
Gebruik het setup programma om ABBYY FineReader sprint
te installeren.
Als je het programma opstart gebruik Scan en Read om
een tekst bestand te scannen.
Afbeelding

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

14 jan 2019, 23:42

Beste Procman, wat ik ervan weet is echt niet zoveel. Op 't werk scannen we via de kopiemachines, sommigen machines doen dat gewoon in de klassieke PDF d.w.z. elk document een digitaal geheel vormt. 
Andere machines zijn uitgerust met OCR en scannen in PDF/A dit digitaal document kan je wel doorzoeken naar woorden. 

Via OneNote kan je ook zoiets, je "knipt" een artikel uit de krant, plakt hem in OneNote … en achteraf kan je het knipsel doorzoeken.