Vader overleden,sinds jaren geen contact meer gehad

Vragen/antwoorden betreffende recht.
55 Monique

15 jan 2019, 12:53

Beste Cara ,

Alles melden  , en contact nemen met Notaris , en zien wat hij kan doen ....En ook papieren dat je in bezit hebt uit verleden maakt niet uit alles meedoen ....
Maar WEES alert .... 

Al voor je volledig de stappen verder zet .....
Wie zegt dat de erfenis na overlijden niet naar andere doeleinden gaat ,is meer voorbeeld dat ik geef .
Ik kijk altijd verder dan mijn neus lang is , is niet om iemand te kwetsen , Hoop voor jou dat alles u mag toekomen , maar hoop ook dat ze eerlijk zijn tegen over jou ...




Rusthuis daar verschiet ik niet van als zij de opdracht krijgen dat ze niks mogen doorgeven doen ze dat ook niet ...

Zijn nu twee totaal verschillende zaken dat ik nu neerpen , maar je ziet kan u allemaal overkomen .

Heb het ook meegemaakt mijn vader was al drie uur gaan lopen uit rusthuis als ik pas  telefoon heb gekregen , ze konden er niet meer aan uit omdat ze dan maar pas de politie hadden ingeschakeld en die zouden me zeker opbellen ....

Veel sterkte toegewenst triest dat je zoiets moet meemaken heb er geen andere woorden voor ....

Mvg .

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

15 jan 2019, 15:34

cara1 schreef:Ik zal dus best ten rade gaan bij een notaris.De partner van mijn vader heeft geen kinderen en ze hadden samen een suite in het duurste rusthuis van Leuven,zij zit daar nog steeds.Zij is steeds zelfstandige geweest en mijn vader was politie commisaris in Leuven.Mijn ouders waren reeds lang gescheiden en mijn mama is 3 jaar geleden overleden.Het appartement waar mijn vader en zijn partner woonden was voordien al eigendom van haar,het ganse appartementsgebouw!In 2004 heb ik eventjes contact met hem gehad,ik heb foto's van hem samen met mij van toen.Daar kan je duidelijk zijn gouden ringen en zijn horloge zien(Cartier).Schulden gaan er volgens mij niet zijn.
Hij heeft me toen ook verteld dat hij in 1999 een erfenis gekregen heeft van zijn tante die dement was.Bedragen zijn er niet gezegd maar wel dat hij de juwelen die hij van tante erfde aan haar gegeven heeft.Ik heb dus de naam van de tante ingetikt op google en daar staat te lezen dat er een bewindvoerder was aangesteld,een advocaat om haar zaken te regelen.
Moet ik deze zaken ook tegen de notaris zeggen of speelt dit geen rol?In het appartement waar ze samen woonden kan ik zeker niet binnen geraken,ik zou niet weten hoe.Het rusthuis weet heel goed dat hij een dochter heeft want toen ik via iemand hoorde dat hij daar zat heb ik gebeld.Er was reeds gezegd dat ik daar niet welkom was!Hij wou dus geen contact meer met mij.En het rusthuis heeft me ook niet verwittigd dat hij ziek was.
Bedankt voor jullie raad.
Beste Cara , neem van alles copy's voor je iets uit handen geeft ! Leg een persoonlijk dossier aan ! Stel niet uit ! Succes...
Doe wel en zie niet om !

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

15 jan 2019, 15:48

cara1 schreef:Beste Primavera,
Ik heb zelfs een kranten artikeltje waarop ik in April gereageerd heb over het feit dat mijn vader geen contact meer wou,ik heb dit uit de krant geknipt.Moet ik dit dan ook aan de notaris tonen?Maakt  het een verschil dat mijn vader geen contact wou met mij door haar toedoen dan?
Natuurlijk moet je dat melden en of het door haar toedoen er iets toe doet? Notaris zal hier op weten te antwoorden.
55 Monique

15 jan 2019, 15:50

Beste Fregat 

Dat zeker maken en originele thuis laten ..... :)
55 Monique

15 jan 2019, 21:03

Beste Cara en Prima Vera ,

Punt 1  Cara heb jou prive bericht gestuurd in de positieve zin ....
             Je kan met gerust hart starten nu ....
              En niet te lang met wachten , rede je hebt maar vier maanden de tijd aangifte te doen in België 
              zal ook veranderd zijn heb nog geweten van zes maanden zo zie je maar .
              Is positief nieuws dat je ontvangt van Notaris , kan je nog uitstel vragen persoonlijk aan de belastingen
              je hebt rede genoeg , en dat gaan ze ook aanvaarden .
              Ik duim voor jou .... 
           

Punt 2 Prima Vera is me gelukt na lang zoeken :) 

             Nog een fijne avond 

             Mvg .

             Monique .
             

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

19 jan 2019, 08:02

Er is een gezegde,'van een kale kermis thuis komen'.
55 Monique

19 jan 2019, 14:02

Petrol ,

Met informatie te vragen ben je nog niet verplicht stappen te nemen ....

Maar het kan gebeuren geen wat je aanhaalt .....

Notaris mag haar op de hoogte brengen  (testament of schenkingen) geregistreerd is ...

Kunnen dat allemaal opvragen , na overlijden , ervoor niet toegelaten .... 

Ik ben daar zeer voorzichtig mee .... 

Heb al die informatie gekregen van Notaris zelf ....

Zorgvolmacht -testament -schenkingen en huwelijkscontract .....


En behulpzaam  :evil: :oops: , je moet alles zelf belopen en zeer alert zijn ....

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

20 jan 2019, 05:56

55 Monique schreef:Petrol ,

Met informatie te vragen ben je nog niet verplicht stappen te nemen ....

Maar het kan gebeuren geen wat je aanhaalt .....

Notaris mag haar op de hoogte brengen  (testament of schenkingen) geregistreerd is ...

Kunnen dat allemaal opvragen , na overlijden , ervoor niet toegelaten .... 

Ik ben daar zeer voorzichtig mee .... 

Heb al die informatie gekregen van Notaris zelf ....

Zorgvolmacht -testament -schenkingen en huwelijkscontract .....


En behulpzaam  :evil: :oops: , je moet alles zelf belopen en zeer alert zijn ....
Men kan dit alles doen,maar het lijkt mij verloren moeite.
55 Monique

20 jan 2019, 11:40

Ok Petrol ,


In deze zaak zijn maar twee optie's aanvaarden of afstand doen ....

(Aanvaarden)  zijn risico's aan verbonden ... 

En de Notaris zal haar wel op de hoogte brengen ....

Je moet u verantwoordelijkheid opnemen , je kunt er niet onderuit als erfgename ....

En dan de stap naar vredegerecht zetten ,ze gaan haar zeker bijstaan Notaris .

Moet wel rekening houden binnen de vier maanden moet afgehandeld worden ...

En als je dan van niks af weet  :?

Weet ik dat ook dat het zeer delicate zaak is ....Ligt al gevoelig , en dan moet je zo stappen ondernemen ,

je leeft in onzekerheid , je weet niet wat er op jou afkomt .... 

Je kunt iemand raad geven is enige .... 

En er is veel veranderd sinds  01/09/2018 ....

En als je van niks weet en je moet aan zo zaken beginnen sta je werkelijk met u rug tegen de muur ...

En ze zien u graag komen  :evil: en helpen  ....Tegenwerking dat kun je krijgen , spreek uit ervaring heb 

meegemaakt  ...En nu met de privacy wet , en je hebt geen gegevens begin maar van kastje naar muurtje .































 

cara1
Lid geworden op: 29 apr 2016, 13:15

21 feb 2019, 11:05

Ondertussen weet ik bij welke bank er een rekening was.Op het ogenblik van zijn overlijden stond er 1300 euro op de zichtrekening en 2000 euro op de spaarrekening(waarborg van het rusthuis)Dit staat op het document van de bank voor de aangifte.
Ik heb de uittreksels van de laatste 3 jaar van de zichtrekening opgevraagd(heel duur,12 euro per maand!) en een paar dagen na zijn overlijden heeft zijn partner nog 1200 euro naar haar rekening overgeschreven zodat er nu nog maar 100 euro op staat.Gedurende 3 jaar heeft hij overschrijvingen naar de rekening van zijn partner gedaan voor een totaal van 74.800 euro.Meestal met de mededeling "zo maar" , "een hulpje" ,"weeral zo'n hulpje"
Dat is het dan!!
55 Monique

21 feb 2019, 11:24

Cara1
Ondertussen weet ik bij welke bank er een rekening was.Op het ogenblik van zijn overlijden stond er 1300 euro op de zichtrekening en 2000 euro op de spaarrekening(waarborg van het rusthuis)Dit staat op het document van de bank voor de aangifte.
Ik heb de uittreksels van de laatste 3 jaar van de zichtrekening opgevraagd(heel duur,12 euro per maand!) en een paar dagen na zijn overlijden heeft zijn partner nog 1200 euro naar haar rekening overgeschreven zodat er nu nog maar 100 euro op staat.Gedurende 3 jaar heeft hij overschrijvingen naar de rekening van zijn partner gedaan voor een totaal van 74.800 euro.Meestal met de mededeling "zo maar" , "een hulpje" ,"weeral zo'n hulpje"
Dat is het dan!!

Beste Cara1

Heb jou gezegd , opletten met alles ...Maar waren er hier ook die opmerkingen geven , dat je precies een leugenaar bent , en alles beter weet , zeg altijd moet voor u deur staan en dan pas besef je , hoe de vork in de steel zit , je kan niks ontlopen , staat duidelijk te lezen als je alles opvraagt , en heb dat allemaal gezien in de papieren van vredegerecht .... Ga u nog één ding zeggen , ga dan ook eens na pensioen papa , meer zeg ik niet en vergelijk dan de bron inkomsten :evil: zijn mijn zaken niet privacy is privacy , hoop alleen dat ze geen kosten verhalen , indien je zou aanvaarden .... En opvragen van uittreksels kost geld ,wel verschil van bank tot bank ...Maar dat doet er nu niet toe ....Erkenning voor kind is alles , maar je kan er niet onderuit , ze komen toch aankloppen bij de dochter .En zeg ook niet dat ik voor geen verrassing komt te staan , is niet uitgesloten Cara1 ...Ik loop op niks vooruit .... Maar daar lig ik niet van wakker , zien dat we alles in goeie banen leiden is nu mijn grootste zorg , en dat hij niks te kort heeft .... Sterkte aan de overkant ....

Trouwens is dat niet wettelijk ( geld afhalen van rekening na overlijden ) alleen facturen ....Die mag je binnen geven in de bank is enige ....
Ga me niet over uitspreken feitelijk -wettelijk samenwonend zou moeten opzoeken .... Maar normaal moet je dat naleven zoiets tot dat alles is geregeld door notaris , zou kunnen dat ze iets hebben opgemaakt , ???? onderling maar dan nog , die dame moet haar ook aan de regels houden ....Maar die papieren moeten ze jou ook overmaken bij een overlijden ???? als geregistreerd staat ???? Testament of schenking ???? Daar gaat de fiscus wel regeling treffen , kun je niet onderuit ...Naar de dame ....Zij gaan alles na ....Rekening houden met nieuwe en oude erfrecht .... Kunnen kind niet onterven , lach daarmee kunnen alles als ze de weg weten ...
https://www.elfri.be/artikel/diefstal-t ... -strafbaar

Diefstal tussen wettelijk en feitelijk samenwonend is strafbaar

https://www.rabobank.be/kennis/2018/08/ ... overlijden

Rekeningen worden geblokkeerd zowel gehuwde als feitelijk en wettelijk samenwonend ....
Wat als ik geld van de rekeningen haal, voordat ik de bank inlicht over het overlijden?
De bank is verplicht om alle tegoeden te rapporteren aan het kantoor Rechtszekerheid. Die lijst geeft de situatie op 0 uur op de dag van overlijden, en dus niet op de dag dat het overlijden aan de bank gemeld is. Snel nog geld afhalen is onverstandig. U zal de successierechten betalen, met daarbovenop een boete.


Rekening houden met de nieuwe wet samengestelde gezinnen , is niet voor niks regeling getroffen wetteksten met dank aan Minister Geens :mrgreen: , achter ieder wettekst zit addertje onder gras ..... En wat er achter schuilt ??? zou echt niet weten zou grondig moeten nalezen ....
55 Monique

21 feb 2019, 12:55

Cara1

Vervolg .

De reservataire erfgenamen
De wetgever heeft de langstlevende echtgenoot en de kinderen een speciale bescherming willen bieden als het op erven aankomt. Hoe dan ook moet een minimaal deel van de erfenis voor hen voorbehouden worden. Dit minimaal deel noemt men de “reserve”. Iedere persoon die aan successieplanning wil doen – door bijvoorbeeld te schenken of een testament op te stellen – moet rekening houden met de reserve van zijn kinderen en zijn echtgenoot. Men schenkt of stelt dus best een testament op ten belope van het vrije of “beschikbaar” deel.

Sommige erfgenamen hebben niet alleen een erfrecht, maar ze hebben ook een beschermd minimum erfdeel, een reserve.

De reserve mag niet aangetast zijn door eerder gedane schenkingen of legaten, op risico dat deze legaten en schenkingen “ingekort” worden. Iedere reservataire erfgenaam mag de inkorting vragen indien hij of zij meent dat zijn of haar reserve aangetast is.

https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... an-trouwen

Dan moet je rekening houden , als zij bewijsmateriaal kan voorleggen ???? , maar dan nog is niet wettelijk wat ze heeft gedaan ....
Alles moet je kunnen aantonen ( Zowel pensioen- zorgkas mutualiteit - en zorgnood Vlaamse overheid ? en dan kosten rusthuis ....Iemand die geen woning bezit zeg niet altijd hangt af inkomsten pensioen, Kan van zorgnood genieten vlaamse overheid ... Maar kan u nooit zekerheid geven , hangt af als zij bewijsmateriaal kan voorleggen , notaris die zou u correct antwoord kunnen op geven ?? , maar altijd een risico aan verbonden ....

https://www.vlaamsezorgkas.be/zorgbudge ... bejaarden

Dat gaat volgens puntensysteem ....

Normaal bankrekening ( Moet alles aantonen ) en zie je die gegevens die ik hier neerzet niet vermeld staan in en uitgaven op uittreksels spreekt voor zich ....Als ik lees dat er zoveel is afgehaald ??? uiteraard Cara 1 zijn mijn zaken niet , je moet veel zaken rekening houden ....

Onlangs in rusthuis en toevallig kende ik die dame ( Want zij schrok van mij als ze mij zag en ik van haar ) moet lukken dat we elkaar hier zien zeg idd deed haar verhaal naar mij :evil: :evil: , kinderen hadden alles geblokkeerd , om dat hun papa voor tweede keer was hertrouwd ... dat zoiets kan ???? ben daar niet verder op ingegaan , ja zegde ze strakjes komt de vrederechter , om alles uit te klaren ... Die dame komt op de middag , rekening houden met zijn kinderen of is daar telkens ambras als ze mekaar tegenkomen leuk voor die man en bewoners ...

cara1
Lid geworden op: 29 apr 2016, 13:15

22 feb 2019, 09:25

Mijn vader en zijn partner waren enkel feitelijk samenwonend.Maandag terug naar de notaris met de bankuittreksels die ik nu in handen heb.Ik vind het afgehaalde bedrag ook tamelijk hoog maar mijn vader had een pensioen van meer dan 2000 euro per maand en het appartement is haar eigendom dus....Er zijn geen schulden.
Blijkbaar moet er voor de reservataire erfgenaam,ik dus,toch een groter deel zijn dan 100 euro !
Nu begin ik zelfs te denken dat mijn vader doelbewust die mededelingen bij de overschrijvingen gezet heeft om mij aan te sporen om hier iets mee te doen.Als ze gewoon cash afgehaald hadden dan had ik geen been om op te staan!!Ik hoop dat dit vlug opgelost wordt.
55 Monique

22 feb 2019, 12:39

cara1

Beste Cara1 moet je mij niet vertellen , en bij jou ligt helemaal anders ....
Maar zoals ik had gezegd moet altijd rekening houden waar het geld word gestort en op dat punt kun je starten ...En dan verloop van paar jaar .... Niet denken dat de fiscus dat niet gaat onderzoeken ....
Kunnen verder gaan dan 3 jaar ... Zou best kunnen dat hij bewust heeft gedaan ... Vroeg of laat komt dat toch naar boven en zeker als ze ouder worden . Dat laat ik nu efkes berusten , iedereen moet zijn plicht naleven dat is de boodschap ,en die dame in kwestie moet dat ook evengoed naleven, jij moet ook zien dat alles in orde is en tijd dringt ... Hoor graag zeggen , maar jij kan nu wel voorleggen bij de fiscus dat ze u zeker geen boete gaan opleggen indien je later zou aangeven , alleen in oog houden zowel notaris als jij ? dat je vroegtijdig aanvraag indient om uitstel te vragen is enige Datum overlijden en daar vier maand bijtellen, en aan notaris ook de vraag stellen indien verder opzoekingen ??? (onverdeeldheid ) , komt ook op u belastingbrief aangifte code zal notaris u wel van op de hoogte brengen doet hij dat niet , geef maar mailtje :) , en die zijn ook verhoogd jaar 2018 ...Dat stopt als alles is afgerond , maar tijd dat het loopt moet je zeker aangeven .Nogmaals sterkte aan overkant :wink:

Opgelost snel hoop het voor jou , maar ???? als ze gaan onderzoeken ... Als ze niks kunnen aantonen dan gaat dat snel ... Zij gaat verantwoording moeten afleggen zal de notaris jou ook wel zeggen ( afhaling bank)
Ook nagaan waarborg rusthuis ? normaal gezien die som die je vermeld denk ik voor u papa alleen maar ??? je zou de gegevens eens moeten vragen aan de bank zelf? heb je ook recht op , en gaan ze ook moeten vrijmaken ...En rusthuis gaat dat ook moeten tekenen anders komt dat niet vrij .... Maar dat regelt notaris wel
Ook navraag doen normaal moeten bewoners rusthuis maand vooruit betalen , wat ze daar mee gedaan hebben ? ,of dat van toepassing was bij jou papa ??? , maar bij mij was dat zo ... gaat ook om bedrag per dag x zoveel dagen in de maand .Zonder gegevens sta je nergens , en er is niemand die jou op de hoogte brengt ...