Publiceren van gestolen foto onder eigen naam

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

13 jan 2019, 21:33

Hello iedereen, wat is er te doen als men in een krant een foto afgedrukt ziet met een naam eronder en die foto absoluut niet door die persoon gemaakt werd maar gewoon van een site gepikt.

Ook staat daar een uitleg die in geen honderd jaren klopt.

Dit is regelrecht bedrog naar de lezers toe van die krant, en gebruik van onwettig verkregen beelden.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

13 jan 2019, 23:09

Internet!! Ze zien zelfs met wat je zou willen bestellen.
Niets aan te doen ,of stoppen met kijken!
55 Monique

13 jan 2019, 23:12

Beste Danny ,

Dat gebeurt regelmatig , en in Nederland hebben ze onlangs reportage laten van zien ....
In Nederland moeten ze daar voor betalen als je weet wie het heeft gedaan .



Normaal is strafbaar ....

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

14 jan 2019, 06:52

@Paullamb, ik schreef toch krant...

Jij bent blijkbaar ook zo iemand die liever de andere richting uitkijkt in de plaats van hulp te bieden ...

@Monique, de bedrieger is dan ook nog zo dom dat hij zijn naam onder die foto schrijft, en ook de verklaring van de inhoud van die foto staat vol onwaarheden.

Strafbaar?

Goed en wel, maar waar kan men zo iets melden?

Ik weet het, er zijn ergere dingen maar dit is toch ontoelaatbaar.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

14 jan 2019, 07:16

Danny. schreef:Hello iedereen, wat is er te doen als men in een krant een foto afgedrukt ziet met een naam eronder en die foto absoluut niet door die persoon gemaakt werd maar gewoon van een site gepikt.

Ook staat daar een uitleg die in geen honderd jaren klopt.

Dit is regelrecht bedrog naar de lezers toe van die krant, en gebruik van onwettig verkregen beelden.

Groetjes

Danny
Belangrijke opmerking : Als de foto niet auteurs rechterlijk beschermd is kun je niet veel doen ! Maar
neem contact op met bewuste krant , ze zijn huiverachtig voor negatieve reclame ! Geef uw relaas van de feiten , verklaar dat het jouw foto is voeg bewijs bij ! Eis rechtzetting en eventuele vergoeding ! :idea:
Doe wel en zie niet om !

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

14 jan 2019, 07:34

Danny. schreef:  Strafbaar? 
Hoe ga je dat bewijzen?
Sta je zelf en/of familie/kennissen erop of is je kamer/woning zichtbaar afgebeeld (ik zeg maar wat)  zou het misschien kunnen dat je verhaal kunt halen ?
Danny. schreef:  Goed en wel, maar waar kan men zo iets melden?
Bij de krant zelf … en dan staat er volgende dag in een hoekje vermeld "Rechtzetting : Gisteren klopte de tekst niet
bij foto X op pagina Y"

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

14 jan 2019, 09:00

Maar Danny toch! Kijk eerst eens zelf vooruit vooraleer u anderen beschuldigt.
Wat een pretentie!!

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

14 jan 2019, 10:18

paullamb schreef:Maar Danny toch! Kijk eerst eens zelf vooruit vooraleer u anderen beschuldigt.
Wat een pretentie!!
paullamb schreef:Internet!! Ze zien zelfs met wat je zou willen bestellen.
Niets aan te doen ,of stoppen met kijken!
Wel manneke, ik stop wel niet met kijken, en probeer er toch iets aan te doen ...
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

14 jan 2019, 10:42

Danny. schreef:…... en probeer er toch iets aan te doen ...
Wat hebt U dan in gedachte? …… Volgens mij kan je enkel iets doen als je echt kan bewijzen dat die foto van U is .

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

14 jan 2019, 11:44

Paul, wat ik in gedachte heb is:

- mij ten eerste in verbinding stellen met de krant waarin die foto verschenen is met daaronder de melding "Foto (en de naam van de journalist)" en daarbij een uitleg dat kant nog wal raakt, met de vraag of dit nog wel als professioneel kan omschreven worden.

- ten tweede de bron vermelden waar die foto "gepikt" is geweest.

- ten derde hun de vraag stellen wat zij denken over de werkwijze van die "would-be" journalist, en of het niet gepast zou zijn zich minstens bij de eigenaar van de foto te verontschuldigen.

En Paul, die foto is niet van mij, maar van een goede vriend die zelf niet wil reageren op de werkwijze van deze pipo journalist, en daar ik niet tegen onrecht kan, en ook niet de andere kant uitkijk als iemand onrecht aangedaan wordt, wil ik hierop reageren, als sommigen hier een probleem mee hebben, dat ze dit dan niet lezen (zoals ze zelf zeggen, en a.u.b. niet op reageren).

Groetjes

Danny.
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

14 jan 2019, 13:27

Als u mij een” manneke” noemt, wat bent u dan?
al wat op sites van internet staat, kan niet gepikt zijn. Daar moet ge geen manneke voorvzijn.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

14 jan 2019, 19:42

Foto's die auteurrechterlijk beschermd zijn mogen enkel gebruikt worden mits toestemming van de eigenaar.
Foto's die tot het publieke domein behoren mogen door iedereen gebruikt worden. Wie bv. zijn vakantiefoto's op zijn webstek/blog /facebook... zet geeft ze virtueel vrij voor gebruik door iedereen.
Om het inpikken tegen te gaan kan men de foto's watermerken, copyright vermelden, ze dusdanig verkleinen dat er kwaliteitsverlies is bij het vergroten, het rechts klikken ( om op te slaan) blokkeren, foto's in flash zetten enz.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

14 jan 2019, 22:46


Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

15 jan 2019, 06:44

Bedankt Hovel voor deze twee heel leerrijke verwijzingen, het is dus niet zoals men hier kan lezen dat al op internet te vinden is, vrij mag gebruikt worden.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
55 Monique

15 jan 2019, 08:59

Beste Danny ,

Ga hier wat plaatsen waar je inlichtingen kan vragen en dan kun je zien verder welke stappen je moet ondernemen .
Want waar ik over gehad heb was wel Nederland we moeten onder eigen bodem gaan .

https://www.unizo.be/advies/fotos-gebru ... ing-vragen

https://www.ikbeslis.be/jongeren/fotos- ... to-gedeeld

https://www.jeugdwerkregels.be/regel/portretrecht

Wat je ook kan doen is klacht neerleggen bij de politie , en met de foto van jou en wat je hebt ontdekt er bijvoegen .Is ook optie .


Mvg .

Monique .
Laatst gewijzigd door 55 Monique op 15 jan 2019, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.