Hoe denk jij over woningdelen?

Hier is plaats voor openbaar debat.

RedactieSenNetMagazine
Lid geworden op: 31 jul 2018, 16:41

17 jan 2019, 09:40

Een woonvorm vinden waar je je goed in voelt, is een belangrijke voorwaarde voor een hoge levenskwaliteit. Hoe wonen 50-plussers in Vlaanderen? Met die vraag in het achterhoofd gingen we aan de slag voor ons dossier 'Onder één dak'. Mensen in tien verschillende woonvormen vertelden ons over de voor- en nadelen van hoe zij leven. 

Maar zullen andere woonvormen zich in de toekomst opdringen? Hoe denk jij over woningdelen? 

Lees het volledige artikel hier: https://www.seniorennet.be/redactie/art ... omst-eruit 

Deel je mening en meng je in de discussie: 

DISCUSSIE: Zou jij het zien zitten om je woning te delen met iemand anders? Waarom absoluut niet of onder welke voorwaarden wel? Zou je overwegen om kleiner te gaan wonen als je bepaalde ruimtes kan delen en als er in de buurt voldoende pretfactoren aanwezig zijn? Wat zouden die pretfactoren moeten zijn? Hoe denk jij over de noodzaak om meer te delen? 
MaLoReg

17 jan 2019, 12:04

Hoe denk je over de noodzaak om meer te delen?
Dan hangt ervan af hoe je 'delen' specifieerd!
Woningdelen :
Is voor ieder persoonlijk-sommigen leven graag op zichzelf en anderen genieten van
het samenzijn.Ik persoonlijk ben heel graag op mezelf en het delen van een
woning is echt niet voor mij, tenzij mss met heel dichte verwantte (zoals met zoon) maar 
ook dan is het veel geven en nemen en heel tolerant zijn;

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

17 jan 2019, 14:18

Maloreg;

Ik volg uw mening , op papier is dat allemaal rozegeur en maneschijn, maar met verschillende mensen samenwonen dag in dag uit ,dat is toch iets anders.
Langs de andere kant in Oostenrijk is dat wel dikwijls het geval , bvb . de ouders hebben een eigen woning , één van de kinderen trouwt er wordt een deel van de woning aangepast , enz de tweede trouwt weer soms wat aanpassingen en verfraaing van de woning en als de jongeren het huis uit zijn wordt delen van de woning verhuurd als vakantiewoning mits aanpassingen.
Maar moet wel toegeven Oostenrijkers zijn veel toleranter, bvb hier is ieder tuintje afgebakend , daar lopen de tuinen door elkaar en zie je geen afscheiding, s' zomers zitten de mensen buiten nog te keuvelen, hier achter het raam naar TV zien, of als het goed weer is s'avonds achter ons omheining ( genieten).
T'is hier een andere mentaliteit dat je niet zomaar veranderd, het heeft allemaal zijn voor-en nadelen.
MaLoReg

17 jan 2019, 14:28

Woning delen zie je voorl in de arabische landen. Toen ik in zowdl Dubai-Abu Dhabi als
Qatar was merk je dat FAMILIES (dus geen vreemden) in grote huizen samenwoonden.
Er valt wel ites over te zeggen als kinderen op deze manier nog voor hun ouders zorgen,
dat is ook een manier van 'samen-wonen ' maar dan wel in familiaal verband, iets wat wij
hier ten lande en vooral noord-Europa niet zo genegen zijn.

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

17 jan 2019, 15:13

MaLoReg schreef:Woning delen zie je voorl in de arabische landen. Toen ik in zowdl Dubai-Abu Dhabi als
Qatar was merk je dat FAMILIES (dus geen vreemden) in grote huizen samenwoonden.
Er valt wel ites over te zeggen als kinderen op deze manier nog voor hun ouders zorgen,
dat is ook een manier van 'samen-wonen ' maar dan wel in familiaal verband, iets wat wij
hier ten lande en vooral noord-Europa niet zo genegen zijn.
Daar is dat makkelijker omdat de vrouwen niks te zeggen hebben ! Hier zit het er rapper bovenarms op met schoonmoeder/ schoondochter en vice versa....

Veel relationele problemen vinden hun oorsprong in bemoeizucht ouders / schoonouders !
Doe wel en zie niet om !

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

17 jan 2019, 19:56

Samen wonen of woningdelen , dat is iets heel anders, je hebt ook zoveel verschillende manieren om dat te doen . 
Zelf woon ik al meer dan 20 jaar alleen, ik vond dat steeds prima en genoot van mijn persoonlijke vrijheid. Maar met ouder worden komt de vage dreiging van eenzaamheid toch enigszins opduiken. Men loopt wat minder op straat, naar de stad, naar de film, winkelen, vrienden zien etc. Waar ik nu woon zou ik niet met een niet-partner kunnen samen wonen, maar ik denk dat in een groter appartement met mogelijkheid tot op zichzelf zijn een woongenoot wel welkom zou zijn. Maar hoe vind ik zo een persoon, hoe weet ik dat het zou klikken. Het is heel goed om te proberen zo de kosten te laten dalen, maar het mag het wonen op zich niet benadelen ; Aan de andere kant zou ik bijvoorbeeld geen minuut twijfelen om mijn enige broer , die vrijgezel is gebleven , in geval van noodzaak binnen te halen. Ik heb zo ook 3 jaar mijn vader gehuisvest en verzorgd omdat dit beter leek dan een home voor hem. Dat is ook woningdelen en sterk aan te raden als je het aankunt natuurlijk. 
Ik zie wel iets in zo een soort van woon gemeenschap, één groot pand opgedeeld in kleinere eenheden met gemeenschappelijke ruimten zoals tuin, wasplaats, fietsenstalling. Je kan die gemeenschappelijke ruimten inkrimpen of uitbreiden naargelang je de kosten wil indijken. Volgens heet dit woonerf of zoiets, ook weer moeilijk te vinden .