schadevergoeding na aanrijding veel te weinig

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Janna
Lid geworden op: 19 jun 2010, 16:19

18 jan 2019, 10:23

Mijn wagen werd enkele weken geleden aangereden waardoor de ganse linkerkant beschadigd was en niet meer kon rijden.Ik was niet in fout. 
Expert bepaalde de schadevergoeding op 1600 Euro, bestek herstelling 2700 Euro
Is het mogelijk dat, behalve ik nu zonder wagen zit, nog eens gestraft wordt om zoveel bij te betalen terwijl ik aangereden werd, dat is toch geen correcte afhandeling.
Iemand dit al voorgehad ?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

18 jan 2019, 10:57

Janna;

Ben je niet verantwoordelijk voor het verkeersongeval en dus ook niet verantwoordelijk voor de geleden schade word je vergoed via je BA autoverzekering.
Welke verzekeraar de schade vergoedt, is afhankelijk van de regeling die tussen beide verzekeraars werd getroffen.
De zogenoemde RDR-regeling dwz : de verwerking van schadegevallen naar aanleiding van een verkeersongeval wordt eenvoudiger gemaakt zodat sneller kan uitbetaalt worden.
Geldt een RDR- regeling zal hoogstwaarschijnlijk je eigen verzekering jou vergoeden ; Is er geen RDR–regeling tussen beide verzekeraars dan zal de verzekeraar van de tegenpartij de schade vergoeden.
In jouw garage is een bedrag vastgesteld om de schade te herstellen , Afhankelijk van het schadebedrag en de OUDERDOM van de auto, wordt er een expert ingeschakeld die controleert of de berekening van de garage reëel is. Daarbij houdt hij rekening met het uurloon van die garage. Een hoger uurloon leidt dus tot een hogere schade. De expert gaat ook na of er eventueel oude schade aan het voertuig verrekend moet worden.
Belangrijk ; De schade-expert maakt ook een berekening van de waardevermindering van je auto (verschil tussen de dagwaarde dat is de waarde van je auto op dit moment VOOR de schade en de restwaarde na de schade.
Hoop dat je nu wat geinformeerd bent waarom dat bedrag  MOGELIJKS niet voldoende is om de schade te herstellen en je dient bij te passen , wat natuurlijk niet prettig is .