Welke Linux distributie gebruikt u

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Welke distributie gebruikt u ?

DEBIAN
7
5%
FEDORA
7
5%
GENTOO
0
Geen stemmen
KNOPPIX
0
Geen stemmen
LINSPIRE
0
Geen stemmen
MANDRIVA
19
14%
RED HAT
2
1%
SUSE
18
13%
UBUNTU
66
49%
ANDERE
16
12%
 
Totaal aantal stemmen: 135

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

27 apr 2005, 07:36

Ik gebruik SuSE aangezien er op het werk met SuSE gewerkt wordt in het IT department. Daar heb ik de naam SuSE voor het eerst horen vallen.

Ik heb eens RedHat 8 gedownload en geïnstaleerd maar die versie beviel me niet.

Toen ik in januari 2005 thuis Linux wou installeren heb ik dus teruggegrepen naar SuSE en tot nu toe bevalt die distro me best.

-- Alain --

mandrivachris
Lid geworden op: 19 apr 2005, 11:21
Locatie: Ledeberg

27 apr 2005, 11:30

Ik gebruik Mandriva omdat hij gemakkelijk is om te configureren. Voorheen werkte ik steeds met Red Hat, doch heb Suse, debian, enz. ook uitgeprobeerd. Elke distributie heeft zijn voor en nadelen. Mandriva vind ik net iets sneller dan die andere linux'en.

In ieder geval ben ik er best tevreden van en ga deze nu perfect leren kennen.

Groetjes
Chris
Rayke

30 apr 2005, 08:32

Ik ben toevallig met Mandriva begonnen en ben er best tevreden over.
Dus never change a wining team.

Vantje
Lid geworden op: 24 apr 2005, 16:44
Locatie: Koninksem

02 mei 2005, 17:17

Daar ik Alain "Wamukota" persoonlijk ken, hoorde ik hem constant praten over LINUX. Over de voordelen, de prijs en .... . Tijdens de wekeklijkse boodschappendag zag ik in de supermarkt een tijdschrift met een gratis CDrom, daarop stond een kennismakingspakket van SUSE Linux 9.2. Dit heb ik gekocht en op de PC geïnstalleerd met hulp en veel uitleg van Alain. Deze versie bleek algauw te beperkt in de mogelijkheden, dus dan maar de 9.2 Upgrade van Alain overgenomen, kwestie van de werkomgeving ietwat te leren kennen. Dit is dusdanig meegevallen dat momenteel de SUSE Linux 9.3 op mijn PC draait. En 'k ben er zeer tevreden over, ook over het geduld dat Alain opgebracht heeft om me op gang te brengen. Ik ben er alvast aan verknocht.
Groetjes, Vantje.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

28 mei 2005, 22:43

en ik was begot mijn paswoord vergeten van mijne ubuntu
ik heb hem dan maar verwijderd , en ben hem nu terug aan het installen
kzal dat zeker niet meer vergeten nu , ik geraakte er begot niet meer in
loemp, van mij

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

28 mei 2005, 23:05

voila , hij staat er terug op
heb ik morgen weer werk voor de rest te installen
updates en software
geschreven met ubuntu natuurlijk

outsider
Lid geworden op: 03 jun 2005, 11:47

02 aug 2005, 23:00

Leuk om ook hier iets terug te vinden van GNU gebruikers.

Afbeelding

http://www.fsfeurope.org/

Eerste ervaring met GNU/Linux Suse 7.2 gehad(lang geleden.) Daarna een hele tijd niet meer mee bezig geweest.

Sinds een jaar of 2 de draad weer opgenomen: veel geexperimenteerd met Knoppix Live CD. Ook met HD installed Knoppix, een tijdje goed bezig geweest. Uiteindelijk gekozen voor een GNU/Linux Suse 9.1, upgraded naar 9.2 en ondertussen upgraded naar 9.3.

Afbeelding

http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html

Tegenwoordig met andere OS bezig uit interesse.

FreeBSD, Syllable, MenuetOS,...OS/2,...

Afbeelding

http://www.freebsd.org/

Afbeelding

http://www.syllable.org/

Afbeelding

http://www.menuetos.be/index.nl.php

Verder nog:

Afbeelding

http://www.damnsmalllinux.org/

http://www.skolelinux.org/nl/

Minix vind je hier: http://www.cs.vu.nl/~ast/getting_minix.html

Groetjes van Outsider.

Update: al jaren gefixeerd op Simply Mepis.
Laatst gewijzigd door outsider op 08 sep 2009, 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.

kwantum
Lid geworden op: 26 jul 2005, 10:17

20 mar 2006, 08:51

update november 2012:

GNU/Linux MINT voor basis computer;
GNU/Linux puppylinux voor oude computer aan teevee;
teevee trouwens op eigen GNU/Linux van Philips;
Puppy op oude computer in slaapkamer;
Ubuntu op oude laptop;
Android Linux op smartphone;
Android Linux op tablet;
Ubuntu op nieuwe laptop;
Mint op andere nieuwe laptop.
Laatst gewijzigd door kwantum op 01 nov 2012, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
GNU/Linux registered user 389978

MetDeVUT
Lid geworden op: 27 apr 2006, 13:38
Locatie: Den Haag

02 mei 2006, 00:15

Ik ben een beetje een SuSE gek, bevalt mij uitstekend. Al tijdens de installatie van het systeem wordt alles gewoon snel duidelijk.

Maar ik maak ook veel gebruik van VMware Workstation 5.5 een virtuele computer om meerdere besturings systemen te installeren op een (1) PC, zonder daarbij het echte draaiende operating systeem te beschadigen. Ik heb met VMware op zeer eenvoudige wijze na een paar muis klikken SuSE 10.0, Linspire, Fedora 4 en Ubuntu geinstalleerd en getest ze werkten allen prima. Ik kan het een ieder aanbevelen het wijst zich echt allemaal vanzelf. Ook het opzetten van een internet verbinding van bovengenoemde distro's werkte feilloos.

Genieterke
Lid geworden op: 15 nov 2002, 01:36
Locatie: Maasmechelen

24 mei 2006, 00:31

Jullie kunnen mij beslist sneller helpen, tegen dat ik het allemaal moet gaan uitzoeken en testen.

Vraag 1:
Ik heb een laptop (middenklasse) besteld waarop WIN XP PROF voorgeïnstalleerd is, graag wil ik met 2 O.S. werken kan dat?

Vraag 2:
Ik heb MANDRAKE 10.0 (3 CD's) gekregen inbegrepen Open Office.org is dit een behoorlijke (laatste) versie?

Excel is mijn stokpaardje, ik wil dit graag uit testen met een sterke CALC versie.

Graag advies.

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

24 mei 2006, 06:21

Genieterke schreef: Vraag 1:
Ik heb een laptop (middenklasse) besteld waarop WIN XP PROF voorgeïnstalleerd is, graag wil ik met 2 O.S. werken kan dat?
Dat kan zeker. Dat heet dual boot en is standaard met iedere distributie te verwezenlijken. Het best maak je met een programma zoals Partition Magic ee naanpassing aan je layout van je HD.
Je C:-schijf, met je XP erop maak je kleiner. Dan maak je een uitgebreide partitie, waar je een FAT32 logische partitie op zet (om gemeenschappelijk door Win en Tux gebruikt te worden) en je laat ongeveer 15 Gb 'leeg'. Daar zul je je Linux in installeren.
Er wordt dan door Linux een aanpassing gedaan aan je MBR (Master Boot Record) en een bootmanager (GRUB meestal) wordt daar gezet. De Grub laat je toe je OS te kiezen tijdens het opstarten.
De leden van de mailgroep Linux, kunnen tevens beroep doen op de Linux Buddies die bij je thuis langskomen om je te helpen bij het installeren van je Linux.
Alleen moet je kijken wat de garantievoorwaarden zijn van de fabrikant van je laptop. Bepaalde fabrikanten eisen dat de machine in originele staat van software worden teruggebracht in geval van panne. Zo is Packard Bell nogal een ambetante leverancier voor wat dat betreft.
Tweedens zorgen dat je - nog voor je iets anders doet - de nodige recovery CD's of DVD brandt, om desgevallend je XP pro er terug op kan zetten, moest je XP niet meer werken.
Genieterke schreef: Vraag 2:
Ik heb MANDRAKE 10.0 (3 CD's) gekregen inbegrepen Open Office.org is dit een behoorlijke (laatste) versie?
Excel is mijn stokpaardje, ik wil dit graag uit testen met een sterke CALC versie.
De spreadsheet van OpenOffice voldoet ruimschoots voor dagdagelijks gebruik, en trekt zonder problemen de MS-Excel sheets binnen. Als je echter met macro's werkt, dan zit je wel met een probleem. Die worden niet overgenomen door Calc en je zult die eventueel opnieuw moeten maken, en dan nog... Het hangt er een beetje van af wat je met de Calc zal willen doen.

-- Alain --

Genieterke
Lid geworden op: 15 nov 2002, 01:36
Locatie: Maasmechelen

25 mei 2006, 15:28

Dank je wel Alain!

Met je SNELLE raadgevingen kan ik om te beginnen mijne plan trekken.
Maar zal toch nog eens bij jouw en Linux-kompanen moeten komen aankloppen voor de nodige bijsturing.

Hier blijkt de kracht van dit forum!!!!

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !

riso
Lid geworden op: 21 dec 2005, 18:29
Locatie: Deurne Antwerpen

22 jun 2006, 05:14

Zou, op aanraden van, willen beginnen met fedora 5, of desnoods ubunta. Wie weet me hierover raad te geven, want blijkbaar heeft linux de naam dat het simpel is, maar de ervaring hier spreekt dat ondertussen wel tegen.

grtz riso, :cry:

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

22 jun 2006, 06:11

riso schreef:Zou, op aanraden van, willen beginnen met fedora 5, of desnoods ubunta. Wie weet me hierover raad te geven, want blijkbaar heeft linux de naam dat het simpel is, maar de ervaring hier spreekt dat ondertussen wel tegen.
Riso,

Er zijn verschillende zaken die moet weten, alvorens je een Linux distributie naast je huidige Windows systeem op je PC/laptop zet.

1. Linux is geen Windows. Dat betekent dat je in een volledig andere wereld terecht komt. Stel, je hebt jarenlang met een moterboot in de Vlaamse binnenwateren rondgetoerd en op een dag beslis je om met een zeilboot in zee te gaan. Wel, alhoewel beiden in de grond hetzelfde doen, namelijk van punt A naar punt B gaan over water, ga je wel met mij akkoord gaan dat we hier over twee verschillende werelden praten.
Wel, het is net zo met de overgang van Windows naar een GNU/Linux distributie.
Alles wat je met Windows doet voor je dagdagelijkse computer bezigheden, ttz. browsen, mailen, chatten, tekstverwerking, spreadsheet, presentataties, databases, CD's beluisteren en rippen naar MP3, foto's uploaden en bewerken, websites aanmaken en uploaden, CD's/DVDbranden, videobewerking, ... dat kun je allemaal met GNU/Linux, alleen doe je het op een andere manier.

2. Linux heeft een beperktere hoeveelheid hardware die ondersteund wordt. Vooral bij printers kun je probleempjes hebben. Zo blijken Lexmark en Canon printers problemen geven, terwijl HP en Samsung heel goed ondersteund worden door Linux.

3. Van virussen en spyware heb je momenteel nog geen last onder Linux

4. Linux kan zonder probleem naast je huidige Windows geïnstalleerd worden. Linux leest alles op een NTFS partitie, maar kan er niet op schrijven. Een FAT32 partitie daarentegen levert geen probleem. Daar kun je van lezen en op schrijven.

Dat gezegd zijnde, is het werken met Linux niet anders dan het werken met Windows, mar niemand zal je zeggen dat het simpel is. Je moet immers alle andere programma's onder de knie krijgen (bv. OpenOffice ipv. MS-Office; Gimp ipv. Photoshop, ...) maar dat heeft niks met Linux te maken.

Wat moet je nu doen?

Wel, begin met een Live CD. Dat zijn Linux distributies die je van het net downloadt, op CD brandt en zonder ze op je HD te installeren, toelaten er mee te werken.
Voordeel: je ziet direct of je hardware het doet, en je kunt al wat ervaring opdoen. Als je dan later wenst, kun je een installeerbare versie downloaden en op je HD (laten) installeren.
Kubuntu is een goede start, alsook Knoppix.

Wat je ook kunt doen, is kijken of je in September niet een avondschool 'Linux voor beginners' in je omgeving kunt volgen. Zulke opleidingen zijn heel interessant, en je krijgt een goed inzicht over hoe je met Linux overweg moet.

En, eens je Linux een beetje kent, wil je nooit meer naar het te betalen MS terug met zijn virussen, spyware, lekken en steeds zwaardere hardware eisen.

Join the club zou ik zeggen, en probeer maar. Je zult zien dat ook jij het aankunt, net zoveel anderen voor je. Heb je vragen kan je hier of op de mailgroep Linux van Seniorennet terecht.

Bekijk onze website http://linux.seniorennet.be eens, waar we een project lopende hebben 'Linux Buddies' die mensen zijn, die bij je thuis komen om Linux te (helpen) installeren.

Cu,

-- Alain --

finux
Lid geworden op: 12 jul 2006, 11:34

13 jul 2006, 21:42

Ik ben persoonlijk een fervent aanhanger van redhat (vroeger) Fedora, (nu) en ook CentOS .
CentOS is Red Hat Enterprise Linux zonder Red Hat Logo's en zonder de naam Red Hat.
Het is een rebuild van de orginele Red Hat ES rpm sources en daarom voor 99% indentiek aan Red Hat ES.
CentOS 4.4|FC6|FreeBSD