Welke Linux distributie gebruikt u

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Welke distributie gebruikt u ?

DEBIAN
7
5%
FEDORA
7
5%
GENTOO
0
Geen stemmen
KNOPPIX
0
Geen stemmen
LINSPIRE
0
Geen stemmen
MANDRIVA
19
14%
RED HAT
2
1%
SUSE
18
13%
UBUNTU
66
49%
ANDERE
16
12%
 
Totaal aantal stemmen: 135

outsider
Lid geworden op: 03 jun 2005, 11:47

20 okt 2006, 20:40

Op zolder heb ik nu 3 computerkes bollen met GNU/Linux VectorLinux: een distro gebaseerd op Slackware. Heel braaf, heel stabiel, heel eerlijk...

Enkele links:

Afbeelding

http://www.vectorlinux.com/

Afbeelding


http://www.slackware.com/

Wesselaar
Lid geworden op: 26 dec 2006, 21:43
Locatie: Apeldoorn

26 dec 2006, 22:16

Ik gebruik Pardus Linux 2007 , is net uit.

http://www.pardus-linux.nl/

Alles werkt tenminste in 1 keer, beetje hobbyen vind ik niet erg maar t moet wel leuk blijven ;-)

met vriendelijke groet,

Jan.

sudo
Lid geworden op: 20 sep 2006, 19:06

18 mei 2007, 21:29

Ik heb er al enkele uitgeprobeerd, van sommigen weet je al na enkele uren dat ze je niet liggen en van anderen val je van de ene in de andere verrassing.
Welke ik nu gebruik = mandriva 2007spring one, prachtig in alle opzichten en zeer stabiel...gemakkelijk zat en zeker een aanrader voor de beginner. nadeel aan mandriva is...euh, nog niks te zeggen hier.
Ook gebruik ik nog ubuntu 6.06...viert weldra zijn eerste verjaardag, er zijn al enkele nakomers MAAR de 6.06 is mij toch nog de stabielste gebleken. Leve ubuntu zou ik durven zeggen, één nadeel is dat gedoe met de root/1e-gebruiker die je hebt...voor de beginner iets verwarrend.
Ook gebruik ik nog linuxmint, bij mij stabieler dan de ubuntu feisty gebleken...geen freezes ed. Ook zeer gebruiksvriendelijk en net als de 2 voorgaande een aanrader voor de linuxbeginner...onbekend bij de meesten die toch de gevestigde naam ubuntu prefereren.
Ook gebruik ik op mijne oude laptop puppylinux...de lite, die draait prima op 128mb ram voor wat ik ermee wil doen, nl teksten schrijven en die mailen...voor internetten(telenet) is er niet genoeg ram, maar daarvoor heb ik de pc's dan weer.
Heb een reuze voorkeur aan gnome, en kde ligt mij gewoon niet...al doe ik mijn best en is het kde-aanbod uitgebreider. En de knoppix-cd heb ik hier ook al menigmaal gebruikt..."duiveltje doe al" is dat.

sudo
Met linux zou je veilig kunnen internetten, zonder al die spywaretools.
Is linux moeilijk ? Niet moeilijker dan het leren werken met windows.

Opa Gieke
Lid geworden op: 07 mar 2006, 09:59
Locatie: regio Antwerpen

27 aug 2007, 11:21

Als volledige Newbie in Linux, en na het uittesten via live-cd van verschillende andere distro's, heb ik UBUNTU geinstalleerd op mijn destop in dual boot met WinXP.

Ik moet zeggen dat mijn ervaringen zéér positief zijn. Met géén moeite op het Internet geraakt. Met de hulp van NOUGABOLLE de gewenste schermresolutie kunnen instellen.

Ik heb reeds verschillende aanpassingen kunnen uitvoeren en tevens ook reeds nieuwe software kunnen installeren; maw dit loopt allemaal als een fluitje van een cent. Ik denk niet dat ik nog de overstap van XP naar Vista gaan maken op deze destop.

Het verhaal van mijn laptop (Packard Bell Easynote) zal wellicht anders luiden gezien de problemen met de installatie van WiFi - tot nu toe is dit nog een 'blind spot'. Dus als Billeke Gates zou ophouden met de support van XP zal ik de overweging opnieuw moeten maken ...

Gie

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

27 aug 2007, 12:41

Opa Gieke schreef:Het verhaal van mijn laptop (Packard Bell Easynote) zal wellicht anders luiden gezien de problemen met de installatie van WiFi - tot nu toe is dit nog een 'blind spot'. Dus als Billeke Gates zou ophouden met de support van XP zal ik de overweging opnieuw moeten maken ...
Welke chipset heb je in je Wifi kaart van je PB ?

Je kunt toch altijd via ndiswrapper je XP drivers gebruiken om je WiFi kaart aan te spreken ?

Bedenk ook dat je soms een andere distro moet proberen om je Wifi makkelijk aan de praat te krijgen. Probeer eens diverse LiveCd's zoals :
PCLinuxOS, Sabayon, Mint, Wolvix, ... op Distrowatch kijken en zoeken op de laatste kernels (2.6.21 of 2.6.22)
Deze kernels zijn met de laatste wifi drivers geleverd.

Maar ik ben enorm blij dat je toch je stek gevonden hebt met Ubuntu. Is al een begin ....

Alain

Tico
Lid geworden op: 03 apr 2006, 12:01

10 sep 2007, 13:34

Ben ook op het Ubuntu spoor geraakt. Heb daarnaast al een aantal distro's in VMWare gedraaid. Boeiend spul dat Linux

robo2
Lid geworden op: 05 sep 2007, 20:58
Locatie: Bellegem

15 sep 2007, 19:34

Ik werk met Suse een kleine vijf jaar. Eerst met Suse 9.0 en volgende versies.
Stilaan werd ik een fan van Gnome, dus schakelde ik over op Ubuntu Dapper Drake, nu 7.04. Mijn bedoeling was Windows Home overboord te gooien, maar ik heb het nog altijd nodig om mijn scanner te gebruiken.
Op een tweede pc probeerde ik van alles. Daar staat nu Kubuntu 7.04 op.
Ubuntu en Kubuntu zijn familie van elkaar. Ik voel mij er goed bij.
Ik probeer ook met de shell te werken. Soms met succes, meestal zonder succes.
Zonder actief gebruikersforum geraak je niet ver.

11 oktober op mijn tweede pc staat nu SUSE 10.3 het lijkt me sneller te gaan dan SUSE 10.2 dat ik vroeger eens probeerde.
Naast KDE heb ik nu ook Gnome geinstalleerd. Gnome ziet er wel anders uit dan Gnome in Ubuntu.
Mijn scanner is ook geinstalleerd en werkend. Hij dient voorlopig enkel als copiëer machine om af en toe muziekpartituren te scannen.
Ook kan ik naar radio één luisteren, na MPlayer gedownload te hebben:
http://mp3.streampower.be/radio1-mid.mp3

.
Laatst gewijzigd door robo2 op 11 okt 2007, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

outsider
Lid geworden op: 03 jun 2005, 11:47

16 sep 2007, 20:10

robo2 schreef:Ik werk met Suse een kleine vijf jaar. Eerst met Suse 9.0 en volgende versies.
Stilaan werd ik een fan van Gnome, dus schakelde ik over op Ubuntu Dapper Drake, nu 7.04. Mijn bedoeling was Windows Home overboord te gooien, maar ik heb het nog altijd nodig om mijn scanner te gebruiken.
Op een tweede pc probeerde ik van alles. Daar staat nu Kubuntu 7.04 op.
Ubuntu en Kubuntu zijn familie van elkaar. Ik voel mij er goed bij.
Ik probeer ook met de shell te werken. Soms met succes, meestal zonder succes.
Zonder actief gebruikersforum geraak je niet ver.
Mijn schoonvader heeft een Lifetec LT 9385 scanner. Ik heb hem werkende gekregen onder GNU/Linux Suse10.0. Hij heeft zijn windows nu echt niet meer nodig.

Ubuntu heeft een mooie howto over deze scanner:
https://help.ubuntu.com/community/Lifetec9385Config

Je moet dus volgende dingen doen:
1-kijken of sane op je systeem staat, indien niet moet je dat installeren;
2-een bepaalde file op de juiste plek zetten in je systeem:
volgende file;
http://users.telenet.be/tasador/gt680xfw.usb
indien het niet gaat met bovenstaande kan je eens proberen met deze:
https://help.ubuntu.com/community/Lifet ... ll-version
deze file moet je als root/administrator op volgende plek zetten:
/usr/share/sane/gt68xx/
in mijn geval heb ik de file moeten hernoemen naar PS1fw.usb of sbfw.usb
3-een file aanpassen:
volgende file moet je als root/administrator openen en aanpassen:
/etc/sane.d/gt68xx.conf
In de file moet je het gedeelte
# Medion/Lifetec/Tevion/Cytron MD/LT 9385:
#override "artec-ultima-2000"
#vendor "Medion"
#model "MD/LT 9385"
vrijmaken zoals hieronder:
# Medion/Lifetec/Tevion/Cytron MD/LT 9385:
override "artec-ultima-2000"
vendor "Medion"
model "MD/LT 9385"

Daarna zou je scanner moeten werken, via xsane of kooka kan je gaan scannen, je kan het ook vanuit de konsole uiteraard, maar dat werkt misschien niet zo vlotjes.

Succes ermee. Weet dat het mogelijk is en geef het niet te snel op.

Groetjes.

wanda-R
Lid geworden op: 16 sep 2007, 14:49
Locatie: Peer. Noord Limburg. BE.

18 sep 2007, 13:04

Ik ben spiksplinter nieuw wat Linux aangaat.
Heb eerst Ububtu in bootmet windows XP er opgezet.
Ik sprong elke keer weer terug naar XP.
Tot ik op een gegeven moment dacht zo word het niks.
Live CD ingestoken en ubuntu er op gezet maar dan ook compleet (windows dus er af).
Zo nu moest ik wel had niks anders meer.
Werk er nu vier weken mee en bevalt mij goed.
Moet nog veel uittesten K3b etc etc maar ik heb tijd.
Krijg nog altijd niet W32codec er op en ook libdvdcss2 niet maar dat zal nog wel eens lukken.
Mijn favorite player voor audio heb ik al gevonden XMMS voor video clips is het VLC , had ik ook op windows.
Ik vind twee dingen lastig ten eerste mijn zeer slecht Engels en de meeste Ubuntu sites .
Als je daar wat vraagt helpen ze je ook metteen , maar ze smijten je vol met technische termen dat je adreline op springen staat.
Groetjes Tom.

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

18 sep 2007, 19:01

wanda-R schreef:Ik vind twee dingen lastig ten eerste mijn zeer slecht Engels en de meeste Ubuntu sites .
Als je daar wat vraagt helpen ze je ook metteen , maar ze smijten je vol met technische termen dat je adreline op springen staat.
Groetjes Tom.
hallo Tom... als je je moeilijk in't engels kan uitdrukken zijn er ook nederlandstalige ubuntu-forums :
http://forum.ubuntu-nl.org/
http://www.ubuntu-forums.nl/index.php
:wink:

sudo
Lid geworden op: 20 sep 2006, 19:06

22 sep 2007, 13:38

...Of een beetje engels bijleren :lol: , je kan op het net wel enkele gratis vertaalsites vinden en zelfs gratis leren...google is your friend :wink:
Met linux zou je veilig kunnen internetten, zonder al die spywaretools.
Is linux moeilijk ? Niet moeilijker dan het leren werken met windows.

wanda-R
Lid geworden op: 16 sep 2007, 14:49
Locatie: Peer. Noord Limburg. BE.

23 sep 2007, 12:13

Inderdaad Engels bijleren is goed ben ook daarmede bezig maar gaat natuurlijk niet snel voor al met technisch Engels.
Maar we hebben tijd en af en toe gebruik ik ook het Seniorennet woordenboek.
En als niks gaat vragen en het antwoord opschrijven zal wel lukken.
Groetjes Tom. :D

guldakat
Lid geworden op: 20 jun 2007, 11:23
Locatie: Spijkenisse

23 mar 2008, 14:42

Ik gebruik al geruime tijd Ubuntu Linux (7.10 gutsy), en ben er erg tevreden mee. De afgelopen jaren wat geexperimenteerd met Red Hat, Suse, Mandrake en Debian allemaal goed maar het gemakkelijkst te installeren is voor mij toch Ubuntu.
Ook diverse malen Win.... (98, Me, Xp) "erbij" gezet, werkte wel maar ik had toch nog al eens problemen met de dual boot methode (kan aan mij liggen natuurlijk). Bovendien moet je bij het booten een keuze maken (welk os wil je laten draaien?).
Nu heb ikalleen Linux om te booten, en als ik Win.... wil laten draaien heb ik het volgende:
InnoTek VitualBox, daar kun je een virtuele machine laten draaien met het door jou gekozen OS. In mijn geval XP, het voordeel hiervan vind ik dat terwijl je het gast OS laat draaien je eigen OS ook gewoon blijft draaien. Je kunt het dus naast elkaar gebruiken!
Experimentje gedaan met 3 Virtuele machines (W.98, W.Me, en W.Xp), die allemaal tegelijk opgestart en tegelijk met Ubuntu werken. Het wordt dan wel trager maar het werkt wel!

Dell Inspiron 6400, Intel Dual Core T2250 1,72GHz, 1 G mem.
Beoordeel iemands karakter naar wat zij/hij doet voor een ander.
Quaplah'

william opwijk
Lid geworden op: 01 nov 2004, 16:52
Locatie: Opwijk

23 mar 2008, 17:39

Het enige nadeel is dat men met het virtuele machine (ubuntu) bijvoorbeeld niets kunt afdrukken bijvoorbeeld, je scanner gebruiken is ook uitgesloten. Persoonlijk vind ik het wel goed om iemand ervan te overtuigen om de overstap te wagen van Win naar Ubuntu bijvoorbeeld.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

23 mar 2008, 20:17

in ubuntu weet ik het niet , maar in pcoslinux in virtueel kan ik wél afdrukken en normaal in ubuntu moet dat ook gaan
staat wél in vmware natuurlijk