Legerdienst Siegen

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

ddgr
Lid geworden op: 12 jul 2014, 20:49
Locatie: Brussel

17 jul 2014, 07:12

Paul Siemons schreef:Ikke .... 1 Cie ATK ....ook nog de verhuis naar Leopoldsburg meegedaan.
Verhuizen heb ik dus bij het leger veel gedaan:
Voor de opleiding binnen gegaan in september 1974 in Vilvoorde (ik dacht kazerne Van Lerberghe) en de verhuis gedaan naar Peutie (kazerne Majoor Housiau).
Na de opleiding (januari 1975) naar Siegen (hier weet ik de naam van de kazene niet meer; was wel Cie HK) en op het einde van mijn dienstplicht (juni 1975) de verhuis naar Leopoldsburg gedaan.
Daartussen waren er beroepsmilitairen die ook terug kwamen naar Belgie en die moesten natuurlijk ook verhuisd worden.

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

17 jul 2014, 07:53

Danny. schreef:
Fokke schreef:... 2A: Tweede in naam, eerste in FAAM!
Fokke, ken je dit dan?
Afbeelding
Groetjes
Danny
Uiteraard! :lol: Ik heb zelfs nog ergens mijn muts van 2A liggen!
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

Wieke65
Lid geworden op: 15 dec 2010, 18:05
Locatie: West Vlaanderen

21 jul 2014, 17:40

In 2014 deden we nog eens een reünie met de ex collega's van de 1ste cie ATK 1964 (50 jaar later) uit Siegen. Onze compagnie telde toen 42 man, waarvan er nu 16 kwamen opdagen. (22 in 2013) Met overlijdens, zieken en enkele vermisten, mochten we toch van een succes spreken.
Dit was het resultaat van een leuk blok op seniorennet bij de rubriek 'Legerdienst' onder de titel siegen1964 of abl1964.
Al wat ik zelf doe is goed genoeg.

erdero
Lid geworden op: 03 apr 2004, 23:13
Locatie: st amandsberg

07 nov 2014, 13:31

Slecht nieuws , deze morgen 7/11/14 is onze RSM Roger Claeys overleden

Herman45
Lid geworden op: 24 mar 2006, 22:35
Locatie: Oost-Vlaanderen

26 dec 2014, 21:21

Aan al wie ooit in Siegen zijn dienstplicht vervulde , vooral de 2Aers , en ook niet te vergeten de beroeps !
Afbeelding
REGIS ULTIMA RATIO

Herman45
Lid geworden op: 24 mar 2006, 22:35
Locatie: Oost-Vlaanderen

27 mar 2015, 19:52

REGIS ULTIMA RATIO

Willy Henri
Lid geworden op: 29 dec 2009, 20:54
Locatie: St-Denijs Zwevegem

07 jul 2015, 22:11

natuur1949 schreef:
wim139 schreef:Ik heb ook het genoegen mogen smaken mijn legerdienst in Siegen te volbrengen. Ik was daar te gast (boven op den berg) van dec.68 tot aug.69. Ik heb daar enorm genoten van ons orkestje (opgericht door de toenmalige almoezenier) de Red Stars. Ik bespeelde het orgeltje in het orkest dat 6 à 7 leden telde. De naam Red Stars kwam van de rode jasjes die wij droegen tijdens de optredens. Herinnert iemand zich deze band nog? Laat het me vooral weten !
Over welke berg heb jij het. en bij welke compagnie was de orkestje.
Bij ons in de 1e ATK was ook een orkestje, die speelde veel the Shadows.[/quote In diezelfde periode bestond er ook een orkest(tje)in 2de Art op de Heidenberg. Deze groep deed veel repetitie op het zolderverdiep van de Diensten Batterij veelal inde weekends. Weet helaas niet meer hoe het orkestje noemde .Weet er missschien wel iemand nog iets daarover ,? Grt. Willy Henri. :roll:
REGIS ULTIMA RATIO

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

08 jul 2015, 00:26

Willy Henri schreef:
natuur1949 schreef:
wim139 schreef:Ik heb ook het genoegen mogen smaken mijn legerdienst in Siegen te volbrengen. Ik was daar te gast (boven op den berg) van dec.68 tot aug.69. Ik heb daar enorm genoten van ons orkestje (opgericht door de toenmalige almoezenier) de Red Stars. Ik bespeelde het orgeltje in het orkest dat 6 à 7 leden telde. De naam Red Stars kwam van de rode jasjes die wij droegen tijdens de optredens. Herinnert iemand zich deze band nog? Laat het me vooral weten !
Over welke berg heb jij het. en bij welke compagnie was de orkestje.
Bij ons in de 1e ATK was ook een orkestje, die speelde veel the Shadows.[/quote In diezelfde periode bestond er ook een orkest(tje)in 2de Art op de Heidenberg. Deze groep deed veel repetitie op het zolderverdiep van de Diensten Batterij veelal inde weekends. Weet helaas niet meer hoe het orkestje noemde .Weet er missschien wel iemand nog iets daarover ,? Grt. Willy Henri. :roll:
Ik was van 1aug. 1961 tot 31 juli 1962 bij 2A op de WELLERSBERG!
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

Wieke65
Lid geworden op: 15 dec 2010, 18:05
Locatie: West Vlaanderen

12 jul 2015, 16:18

Ik was bij 1ste die ATK 1964, maar toen al op de Heidelberg
.
Al wat ik zelf doe is goed genoeg.

ronald baert
Lid geworden op: 24 aug 2006, 16:14
Locatie: Oelegem (Antwerpen)

28 aug 2015, 11:52

Ik was bij de lichting 68 van 2A (artillerie) ik was toen eerst chauffeur van majoor Cromaar of Cromaer en nadien van Kolonel De Vos, is er over deze officieren nog iets geweten? zijn ze nog in leven? waar zijn ze nu?

groet,
RB

ronald baert
Lid geworden op: 24 aug 2006, 16:14
Locatie: Oelegem (Antwerpen)

21 sep 2015, 22:01

Heb via de leger instanties vernomen dat beiden overleden zijn.

Groetjes,
R.B

fonsdeba
Lid geworden op: 06 feb 2014, 16:44
Locatie: Dendermonde

05 nov 2015, 17:59

ik was in 1967/1968 in siegen als milicien kroo
ik sliep op een kamer in het domein van gilbert
ik werkte er elke dag als CIC ergens in een barak aan het uiteinde van gilbert maar toch binnen de kazerne.
Nooit ofte nooit heb ik ergens maar één bericht gelezen over deCIC nochtans gehuisvest binnen gilbert.
Ik vrees dat iedereen ons nochtans kent van de vele controles die we uitvoerden in munitiedepots en binnen de diverse kazernes zelf
Om het in mensentaal te zeggen we waren niet zo geliefd .
Toch met het volgens mij kunnen dat er ook nog andere mensen zijn die deze eenheid kenden????
Ik zoek al jaren contact naar dee femilie Eeckeman en Aepers die waren toen adjudant
Ik zelf was Alfons de Backer
please een berichtje aub naar alfons.deba@skynet.be


MVG

ronald baert
Lid geworden op: 24 aug 2006, 16:14
Locatie: Oelegem (Antwerpen)

05 nov 2015, 21:00

Hallo,

Zelf lag ik gekazerneerd in Siegen van feb 1968 tot eind januari 1969, eerlijk gezegd weet ik niet goed waar de letters CIC voor staan ik herinner me niets over mensen die controle deden en dat ze niet geliefd waren, tja niemand van het vaste personeel was daar echt geliefd, de meesten van de soldaten zaten daar dan ook dik tegen hun goesting. Er waren wel officieren en onder officieren die best meevielen en die begrip hadden voor onze situatie maar er waren ook "smeerlapkes" bij die het een deugd vonden om miliciens te pesten. Nochtans denken we allemaal met een zekere weemoed terug op die tijd, tegen wil en dank werden we vrienden, deelden we in de klappen en zaten we allemaal in hetzelfde schuitje. Natuurlijk waren er daar ook plezante momenten en zelfs dagen maar een week op oefening gaan en je heel de tijd niet kunnen wassen en vriestemperaturen kan je moeilijk plezante momenten noemen.
Niet tegenstaande dat onze legerdienst onder dwang was en dat we zo ver van huis waren heeft het toch tot een broederband geleid, die als resultaat had dat er na 40 jaar iemand het idee kreeg van eens op zoek te gaan naar kameraden uit die tijd, dat was echter geen eenvoudige opgave en zie... er werden van de staff batterij maar ook van de A,B en C batterij intussen al zo'n dikke 60 mensen terug gevonden, en zo'n 50 daarvan voelden zich ook geroepen om aan een reünie deel te nemen, in vele gevallen zelfs samen met hun dame. Een aantal konden niet komen, waren ziek of hadden geen interesse en dat is hun goed recht natuurlijk. De reünie gaat volgend jaar zijn 4e versie in. Dat er na 40 jaar nog zoveel kameraden werden teruggevonden en die elkaar ook eens wilden terugzien is zeker bewonderenswaardig, ik wil het de huidige jonge mensen eens zien doen met al hun facebook, en twitter mogelijkheden, alles is veel oppervlakkiger geworden.
Er zijn zelfs enkele oud miliciens uit die tijd die besloten hebben om een boekje uit te geven met de naam "Bokkensprongen" (afgeleid van onzen bok MODEST) waar verhalen worden in gepubliceerd die worden ingezonden door die miliciens van toen, er werd zelfs een bier gebrouwen door iemand dat Modest werd gedoopt. Maar zoals ik al aangaf van jouw afdeling, of je naam kan ik me niets herinneren.

groeten,
Baert Ronald
chauffeur van Kolonel RJ De Vos in die tijd.

fonsdeba
Lid geworden op: 06 feb 2014, 16:44
Locatie: Dendermonde

06 nov 2015, 16:34

Beste,

Even nog wat toelichting ivm CIC Ik heb eerst de opleiding gehad van MP
in Arlon Kazerne Callemeyn. Ik was dan sergeant KROO MP
In november 1967 ben ik naar Neheim getransfereerd in de kazerne waar
de krijgsraad gevestigd was.Van MP werd ik plots CIC segeant KROO
Vraag me niet hoe of waarom maar zo was dat.
Na twee weken ben ik dan terecht gekomen in Siegen kazerne Gilbert.
CIC is de afkorting van Contre Intelligence Controle.: en soort veiligheidsdienst van het leger.Ik ben in Gilbert gebleven tot juni 1968.
Mijn job was:
1.controle van munitiedepots (die op drachten werden gegeven vanuit Neheim.
2.controle van de burelen van de officieren.
3.samenwerking met de Duitse kriminalpolitzei bij het aanwerven van duitse burgers bij het belgisch leger.
Wij waren steeds in burgerkledij bij het uitvoeren van een opdracht.
In onze afdeling waren we slechts met 3 personen.
Op een paar van de foto's die ik vond op seniorennet staat nog een deel van onze barak van bruin hout die ik zo meteen herkende.
Hierbij voeg ik graag nog een aantal foto's toe van mezelf als MP en als CIC
MVG Alfons De Backer
AfbeeldingAfbeelding

Herman45
Lid geworden op: 24 mar 2006, 22:35
Locatie: Oost-Vlaanderen

24 dec 2015, 14:48

Kerst en Nieuwjaarswens aan alle Artilleristen en Ex-artilleristen van 2A

Afbeelding
REGIS ULTIMA RATIO