Palliatieve thuis zorg ?

Hier is plaats voor discussie of vragen over palliatieve zorgen.

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

10 okt 2005, 10:43

Hallo,

Mijn Schoonbroer krijgt al 2 maanden palliatieve thuiszorg.....of wat er voor door gaat...Er is GEEN samenwerking tussen de Dokter en de 2 verpleegkundige, en de palliatieve medewerkers.
Dagelijks staat de Familie klaar voor verzorging en oppas enz.....Jammer dat alles van langs één kant komt van de Familie. Er is nog nooit gesproken met de moeder van 83 jaar laat staan met de familie enz......
Als dat palliatieve thuiszorg is...Maar ja het zal weer in zijn kinderschoenen staan zeker ?

Groeten,

Rolija

Utopia
Lid geworden op: 03 dec 2003, 19:55
Locatie: Vlaamse Ardennen

11 okt 2005, 19:09

Voor een goede begeleiding thuis dienen er eerst goede afspraken gemaakt te worden en dat gebeurt door een teamvergaderig waar alle betrokken personen zoals familie, arts, verpleegkundigen thuiszorg enz bij aanwezig zijn. Het is meestal de behandelende arts die zo een teamvergadering samenbrengt en alle aanwezigen kunnen er hun mening kwijt.
Doet de behandelende arts dit niet dan kan er ook een familielid tot aktie overgaan en een samenkomst plannen waar dan de kaarten op tafel gelegd worden.

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

11 okt 2005, 20:53

Hallo Utopia,

Inderdaad maar de huisdokter en de 2 verpleegkundige (die samenwerken met de huisdokter) Doen zeker GEEN moeite voor samen te werken.......Zij komen voor de verzorging enz......En deze verpleegkundige zijn NIET opgeleid voor palliatieve thuis zorg...Mijn Echtgenote is zelf verpleegkundige met meer of 30 jaar ervaring in de RVT. Nu heeft ze zelf gevraagd aan de palliatieve thuis zorg om eens met de Moeder te praten dat mens is 83 jaar en komt alle dagen bij haar Zoon. Vandaag heeft dat gesprek EINDELIJK plaats gehad en dit na 2 maanden. Ik vindt het ook schandalig dat de Dokter dagelijks MOET betaald worden, inderdaad men krijgt alles terug van de ziekenkas maar doch moet eerst die 29 € daar liggen he, en dit dagelijks zonder de andere kosten van medicatie enz.....

Groeten,

Rolija

Utopia
Lid geworden op: 03 dec 2003, 19:55
Locatie: Vlaamse Ardennen

12 okt 2005, 18:37

Is het echt nodig dat de dokter ALLE dagen langskomt? Palliatieve zorg is comfortzorg en goed opgeleide verpleegkundigen weten hoe ze moeten handelen en dit houdt ook in dat ze weten wanneer de dokter moet gebeld worden.
Soms is telefonisch advies reeds voldoende, maar zakkenvullers vindt je overal. Een bejaarde tante kreeg elke dag een doodgewoon vitaminepreparaat ingespoten door de huisdokter en die rekende elke dag een doktersbezoek aan terwijl een verpleegkundige dit aan een zéér democratische prijs evengoed had kunnen doen.
Er bestaat ook een dienst palliatieve thuiszorg Oost- Vlaanderen die je kan contacteren.

Utopia
Lid geworden op: 03 dec 2003, 19:55
Locatie: Vlaamse Ardennen

12 okt 2005, 19:28

Op deze website kan je heel wat informatie vinden over palliatieve zorgen.
Hopelijk kan het jullie wat verder helpen.


http://www.palliatief.be/

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

12 okt 2005, 20:25

Hallo Utopia,

Deze web site kennen wij (en zeker mijn Echtgenote) wij hebben ook contact met de palliatieve thuiszorg enz.....Maar als er geen samen werking is tussen de Dokter, verpleegkundige en de palliatieve thuiszorg waar sta je dan ? Wij hebben ons ook al veel af gevraagd is het nodig dat die Dokter alle dagen komt ? Wat te denken nu,mijn Schoonzus ziet het niet meer zitten voor de nachten alleen te zijn met haar Man , uit angst dat er iets moest gebeuren snacht's (Is tenslotte altijd mogelijk) De Familie heeft dus een beurt rol ingelast dat er iemand blijft slapen. Nu er zijn sommige nachten dat die niet gaat, zij vroeg dus aan de palliatieve dat het mogelijk is voor een nacht verpleegster......inderdaad dat is mogelijk aan de prijs van 25a50 € per nacht ZONDER WEERGAVE van de ziekenkas.....

Groeten,

Rolija

moony
Lid geworden op: 11 apr 2004, 21:52
Locatie: heusden-zolder

20 okt 2005, 21:44

dag utopia

ik ben een vrijwilliger als palleatief oppasser ,dit wil zeggen dat ik vrijwillig ga oppassen en dit onder toezicht van de ziekenkas van de christelijke mutualiteiten ,ik heb uw briefje gelezen en zie dat je zoveel moet betalen voor een verpleegster ,en dit is niet te doen voor een gewoon huishouden ik weet dat de kosten de spuigaten uitvliegen ,maar waarom vraag je niet een vrijwilliger aan ,die kost u een 600 bfr per nacht en die komt van 21.30 u tot 7.30 uur of bij onderling akkoord op andere uren en deze vrijwilligers zijn wel op de hoogte van bepaalde situaties en er is ook een kennismaking indien u wenst op voorhand zodoende dat het ook wat klikt tussen de familie en de vrijwilliger ,ikzelf doe dit nu al een geruime tijd en vind het een heel dankbaar werk en heb er zeer veel voldoenig van om nog iemand te helpen en ook om een familie bij te staan die het al zeer moeilijk heeft en dikwijls zwaar vermoeid is van het intense dat zo een stervende meebrengt ,de vrijwilligers die pallea doen hebben iets wat ze nog kunnen geven aan iemand die het nodig heeft al is het maar een luisterd oor en een steuntje op zware momenten .

informeren is gratis


succes moony

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

20 okt 2005, 22:33

Dag Moony,

We zijn pas terug van bij mijn schoonbroer......het is zielig. Nu is er altijd een aflossing van de Familie dag en nacht, hopelijk kunnen we dit uithouden zo. Ik heb zelf opgebeld naar de palliatieve thuiszorg voor info voor die nachten daar spreek men nu van 25 a 50 € per nacht te zien WELKE vrijwilliger er komt. Ik vraag mij af waar is hier de palliatieve thuiszorg die komen maar 1 maal in de week en men mag bellen indien nodig.....De verzorging gebeurd door 2 verpleegsters die aan gesteld zijn van de Dokter, die zijn dan ook bijna seffens buiten want die hebben geen tijd en de volgende patiënten wachten....Gelukkig is mijn Echtgenote zelf verpleegkundige en kan zij haar Broer verzorgen.....Sorry maar palliatieve thuiszorg.......Arm België

Groeten,

Rolija

Utopia
Lid geworden op: 03 dec 2003, 19:55
Locatie: Vlaamse Ardennen

21 okt 2005, 19:00

Arm België....inderdaad! Alles draait om geld en nog eens geld. Niemand wil of kan nog eens iets voor een ander doen zonder prijskaartje eraan.
Doe je eens iets " zomaar" , zonder dat er geld aan te pas komt vragen ze je of je ze vangt, dat doet niemand meer !

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

22 okt 2005, 10:53

Inderdaad geld en nog eens geld......Maar wat ik NIET begrijp is die vrijwilligers voor de nacht, maar men moet wel tussen de 25 a 50 € betalen naar waar gaat dat geld dan.......Naar die vrijwilligers of naar ??????? :roll:

En Moony U schrijft informeren is gratis, Wij en de Familie hebben info genomen bij de palliatieve thuiszorg hier in Gent, maar wat wordt er gedaan ?? Na weken is er eindelijk een gesprekje gevoerd met de Moeder van 83 jaar, En dit nog op aandringen van mijn Echtgenote die zelf een verpleegkundige is met meer of 30 jaar ervaring.

Dood gewoon België staat nog in de kinderschoenen van Palliatieve thuiszorg.

Groeten,

Rolija,

Ps En aan al de vrijwilligers :?: veel moed.......

Utopia
Lid geworden op: 03 dec 2003, 19:55
Locatie: Vlaamse Ardennen

22 okt 2005, 18:14

De palliatieve begeleiding in de ziekenhuizen is nog niet zoals het hoort maar er komt verbetering in. Héél belangrijk is de rol van de verpleegkundige die de dagelijkse zorg van de zieke op zich neemt en die signalen kan opvangen en doorgeven naar de dokter, de palliatieve zorg en vooral naar de familie.

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

22 okt 2005, 18:50

Daar ben ik mee akkoord in het ziekenhuis, maar de thuiszorg is een GROTE ZERO :oops:

Rolija

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

27 okt 2005, 21:03

Mijn Schoonbroer is uit zijn lijden verlost, die is vanmiddag op 59 jarige leeftijd overleden............... :(


Rolija

Tilly
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 24 dec 2002, 15:35
Locatie: aan het bos van den baron

27 okt 2005, 23:04

Lieve rolija,

Veel sterkte aan jou en je familie bij het overlijden van je schoonbroer.

Ik plaats hier even de link naar het rouwregister voor je schoonbroer.

http://www.seniorennet.be/forum/viewtop ... 572#628572

Tilly

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

28 okt 2005, 09:58

Tilly,

Dank U, ik had er gisteren de moed niet meer voor.....

Nogmaals Dank,

Rolija