1966-67 Oproep " Huurlingen " :

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

STONE.
Lid geworden op: 05 sep 2005, 06:15
Locatie: Vieux Bois

24 okt 2005, 09:08

Ik ben wanhopig op zoek naar mensen - HUURLINGEN - die met mij in 66-67 in Kongo vertoefden- vooral de periode met Jean SCHRAMME en Bob Denard en ... verder de aftocht vanuit Bukavu naar Ruanda !!
Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII
Gast

26 okt 2005, 15:21

Sorry, ik kan je ,juist niet, helpen; ik verliet Bukavu in '66.
Was er betrokken bij de oprichting van de CODOKI (als je dat iets zegt?)

Groetjes.

STONE.
Lid geworden op: 05 sep 2005, 06:15
Locatie: Vieux Bois

26 okt 2005, 18:07

" ...er werd vooral hard strijd geleverd in het Oosten, langs het Tanganika-meer, in de streek van Fizi en Baraka, Kalima, Bendera, Uvira, tot diep in Noord- Katanga.Het was vooral in deze gebieden dat het 10 de Codo. van Jean Schramme met zijn Katangese " diabo's " - gendarmes, en het blanke KIVU- commando < CODOKI > ( Commando Kivu ) ... actief werden ingezet.
... Zelf zat ik toen nog in KIN op het QG van het 6de BCE. Pas in maart 67
werd ik ingelijfd in de 2 ieme Choc bij de Spanjaarden. Werkte nadien voor JMS op Radio Bukavu - en kende colonel MONGA persoonlijk erg goed. ( Is door Mobutu ... doodgeschoten ! )
... Over de periode Kisangani juli 67- tot Bukavu nov 67 kan ik UREN vertellen !!! Carlos M. De Velasco van de 2de choc is ook in Kin vermoord ( was zijn rechterarm in Dingila ... )
Laatst gewijzigd door STONE. op 29 okt 2005, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII

STONE.
Lid geworden op: 05 sep 2005, 06:15
Locatie: Vieux Bois

29 okt 2005, 06:07

De verklaring die Kolonel L. Monga aflegde als " President van het GOUVERNEMENT de SALUT PUBLIC du Congo " - werd op 10 augustus 1967 door Radio Bukavu uitgezonden...
Colonel Monga , gevangen genomen na de val van Bukavu, werd tijdens de maand april 1969 geexecuteerd door het goevernement van Mobutu...
( volgens een ' officiele ' verklaring van het goevernement Mobutu stierven al deze Katangese Gendarmes die hadden meegevochten met Jean Schramme ... aan MALARIA !!! )
De volledige tekst van L. MONGA is terug te vinden in het boek " Le Bataillon Leopard " van Jean Schramme...
Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII

STONE.
Lid geworden op: 05 sep 2005, 06:15
Locatie: Vieux Bois

30 okt 2005, 03:19

WAAR zitten - liggen ( begraven ) - verblijven - vertoeven de VOLGENDEN : Daniel Verwulgen - J.P. Van den Berghe-George Houyet-Michel Moens(ens)-Louis Otten - Leon Libert - Chaume - Kempeneers- Georges Lammers- Jaques Habeler- J.R.Pourteau-Jorissen - Luc Pouillon- Michielsen- Roger Rodrigue- Henri - Van Dyck- Noddyn- Schoonjans-Vannee-Gorissen- Gay Alexander - Roger Bracco .... en Victor Van Bocholt- Raymond Noel- Pascal- Bernard-Billois- Laboudigue-Martin Gilbert ...
Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII

dansmaar
Lid geworden op: 20 sep 2004, 11:24
Locatie: hoboken

16 mar 2006, 09:27

eddy arren zegt je dat iets Stone ............woond in borgerhout...............willy
waar..hoe....waarom........komen wij vandaan?...HP PAVILION A435.BE.2800+amd atlon xp home 512 Mo DDR 80 gig avg .cc cleaner.microsoft antispyware

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

16 mar 2006, 11:49

Sorry, maar wat deze oproep van Stone hier bij legerdienst komt doen begrijp ik niet goed!

Als oudgediende BELGISCHE MILITAIR stoort mij dit uitermate!

Voor wanneer een oproep naar de "medewerkers" van Leon Degrelle?

Ik zou de moderatie dankbaar zijn indien zij deze oproep uit LEGERDIENST laten verdwijnen.

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

STONE.
Lid geworden op: 05 sep 2005, 06:15
Locatie: Vieux Bois

16 mar 2006, 14:43

Danny,
dan zult ge u toch eens wat " historisch " moeten gaan verdiepen om de context van 1964-1967 als " hulp" aan het ANC te begrijpen.
< In 1964 zou Kongo een bijzonder chaotisch en bloedig jaar kennen, met de uitbreiding van de rebellie-bewegingen culminerend in de oprichting in september 1964 van een Volksrepubliek in Stanleystad, het ' inschakelen van blanke huurlingen in het Kongolese Nationale Leger ( A.N.C )> ... cit.: Binza 10 - Walter Geerts - en met de goedkeuring van de Belgische regering .

< 24 november 1964- Operatie Rode Draak ( Dragon Rouge ) - 320 Belgische para's springen in Stanleyville > - met een gecoördineerde simultaan-operatie opgezet door de Belgische Regering ( waaronder Spaak )en onder leiding van de Belgische colonel Van de Walle- operatie genaamd " L' Ommegang ".

Colonel VdWalle citeert in zijn gelijknamige boek : " Sans les mercenaires de toutes nationalités, de tous grades, il n'y aurait pas eu d'Ommegang .
Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

16 mar 2006, 15:51

Stone, velen hebben reeds om gelijk welke reden een volk menen te moeten bevrijden, of werden erheen gestuurd al dan niet met de goedkeuring van een of andere regering.

Sommigen waren de mening toegedaan iets verder te moeten gaan, enkelen juist iets te ver …

Ter informatie ben ik voor alle zekerheid eens gaan Googelen met de namen Jean Schramme en Bob Denard, en ben o.a. op volgende sites uitgekomen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jean_Schramme
http://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Denard
maar er zijn er nog meer!

En weet je Stone, er zijn tientallen boeken te vinden met uitleg waarom die staatsgreep of die andere oorlog noodzakelijk was om mensen te bevrijden omdat ze gebeten werden door de katten ...
Nu worden velen gebeten door de honden ...

Ik blijf bij mijn persoonlijke mening over deze zaak, en laat het verder aan de moderatie over wat zij hiermede aanvangen.
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

STONE.
Lid geworden op: 05 sep 2005, 06:15
Locatie: Vieux Bois

16 mar 2006, 18:15

Danny,
De " bevrijding " van duizenden blanken en Kongolezen in de periode '64 - '67 laat ik over aan de appreciatie van hen die er mee te maken hadden.
Ik hoef echt niet te gaan googelen bij Wikepedia voor Jean Schramme en Bob Denard.
Heb ze beiden persoonlijk zéér goed gekend.
Schramme was zeker niet het symbool van den " barroudeur " of de vuile mercenaire.
Bob Denard daarentegen was wel degelijk " le soldat de fortune "; die voor geld ( véél geld ) alles opknapte en hierbij steun kreeg van de Franse regering.
Er is geen vergelijk tussen beiden mogelijk.
Indien ge u wilt verdiepen in deze " huurlingenmaterie " , hier enkele titels :
Bob Denard : le Roi de Fortune - Pierre Lunel
L'Ommegang - Odyssée & Reconquête de Stanleyville 1964: Col. e.r.VandeWalle
Binza 10 - Walter Geerts
Congo, Congo : Jean Kestergat
Congo 1964... 1967: CRISP
Le Bataillon Léopard ; Col. Jean schramme
La Fin des Mercenaires : Michel Honorin etc...
Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

17 mar 2006, 20:13

Dus.. de ene huurling is de andere niet? Het woord heeft eigenlijk toch wel een negatieve bijklank. Waarom had België hen in Congo nodig? Of stonden zij in dienst van de Congolese regering?
Ik begrijp de reactie van Danny wel.
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

boemer
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:20
Locatie: 2845-Niel

21 mar 2006, 09:29

Danny. schreef:Sorry, maar wat deze oproep van Stone hier bij legerdienst komt doen begrijp ik niet goed!

Als oudgediende BELGISCHE MILITAIR stoort mij dit uitermate!

Voor wanneer een oproep naar de "medewerkers" van Leon Degrelle?

Ik zou de moderatie dankbaar zijn indien zij deze oproep uit LEGERDIENST laten verdwijnen.

Danny

Stoort het u dan ook als er een oproep moest veschijnen voor "oud-Koreastrijders" ?
Ik denk het niet, maar een oproep voor oud-huurlingen wel, niettegenstaande deze voor vele Belgen een ware redding waren.
Een neef van mij (spijtig genoeg nu overleden) heeft zijn leven te danken aan de huurlingen die Stanleystad binnendrongen, anders was hij gedood door de Simba's, en dit is geen alleenstaand geval denk ik.

Martine722
Lid geworden op: 14 apr 2006, 10:50

14 apr 2006, 11:04

Heel toevallig hier op deze discussie gekomen.


Bedankt om nog maar eens te preciseren dat zonder de huurlingen wij er ook zeker niet meer waren geweest in de periode 1960.

Velen anciens weten dat het een historie is waar we nooit zullen kunnen eens zijn over onze belevenissen.

Waarom we zo met de vinger worden nagewezen als het over "jullie" belgische congo colonie gaat weten we nog altijd niet.

Maar ik nodig iedereen uit om het boek "recht van antwoord te lezen" van Walter Geerts.

Een weerwoord van de auteur op de leugens die de engelsen verspreidde over de belgen in Congo.

En dan spreek ik nog niet van onze eigen minister van landsverdediging die om de een of andere reden nog onlangs tijdens een reunie in Bukavu de volgende woorden uitsprak... velen van ons denken dat het om een belangenkwestie is dat hij dit zei 'les belgs se sont comporté comme des cochons au congo"

Hij zou op het matje moeten geroepen worden.. Maar de anciens zijn slimmer dan dat en ze zwegen en zullen blijven zwijgen over het leed dat ons aangedaan werd indertijd.

Schimpen, vewijten zijn we gewoon

Ik ben blij dat er mercenairs waren en Schramme was en is nog altijd de held van mijn moeder. Zonder hem waren we dood gemarteld en verkracht lees maar eens ook het boek " de acht van Stanley" en je zult begrijpen in wat een wereld we leefden.

Cybersenior 2003 groet U
Langs deze weg dank ik ook al degene die stemden op mijn site in 2003
Er is sinds heel veel veranderd en bijgekomen, nu zijn we alles aan het herschikken en het wordt eens zo mooi

http://users.pandora.be/congo-1960/boeken.htm

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

14 apr 2006, 13:02

Ik vind dit een heel interessant onderwerp en hoop dat er veel reacties op komen! Het heeft méér diepgang dan de vraag naar lotgenoten tijdens de legerdienst!
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

Martine722
Lid geworden op: 14 apr 2006, 10:50

14 apr 2006, 13:17

Hoi Fokke thanks voor de interessse.

Toeval of niet de zoon van Schramme die mijn site bezocht contacteerde me en ik hoop van ganser harte dat zijn droom zal kunnen gerealiseerd worden. Je kan ook het boek van zijn vader vinden misschien (Le bataillon leopard uitegeven in 1969 via zijn zoon kan ik jullie dat boek bezorgen voro degene die interesse hebben)

later in 1967 zagen de mercenaire in dat ze verplicht waren te stoppen onder de regering Mobutu. Velen soldaten die voor de colonel Schramme en BOb Denard werkten werden later niet meer gezien nadat hun beloofd was dat ze terug mochten keren zonder represailles. (vermoord door Mobutu ?)

Lees het artikel "TRACTATIONS A L’OUA" onderaan de link die ik doorgeef hieronder




Péripéties de l’histoire tragique d’un pays

Pour venger Tshombe, les mercenaires attaquent Kisangani et Bukavu en 1967
Par Le Potentiel




En ce 30 juin 1967, le monde entier apprend avec stupéfaction l’enlèvement spectaculaire de Moïse Tshombe, l’ancien leader de la sécession katangaise (cfr Le Potentiel du 11 juillet 2005). Pris de panique, ses amis mercenaires, associés aux ex-gendarmes katangais, réagissent. Très rapidement, ils attaquent simultanément Kisangani, Kindu et Bukavu qu’ils vont occuper durant près de quatre mois.

L’armée congolaise, en pleine restructuration et équipée par les Etats-unis, va jeter dans la danse des troupes fraîches ; des jeunes commandos formés au centre d’entraînement commandos de Kota-koli. Le panache et la furie de ces troupes vont obliger les mercenaires à décrocher, et à fuir vers le Rwanda.

Lees verder :
Bron
http://www.lepotentiel.com/afficher_art ... icle=10496