1966-67 Oproep " Huurlingen " :

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

STONE.
Lid geworden op: 05 sep 2005, 06:15
Locatie: Vieux Bois

14 apr 2006, 19:30

Heb enkele weken geleden nog een zeer aangenaam " onder onsje " gehad met Walter Geerts ( in Tremelo).
Het was vooral bedoeld om enkele details ( vooral data ) te corrigeren in zijn boek " BINZA 10 "- boek dat hij schreef in 1970- en een goede synthese weergeeft van 10 jaar Kongo.
Het hoofdstuk " Huurlingen " komt hier enkele malen aan bod.

Walter Geerts heeft samen met GvA-journalist Johan Staes een ontmoeting gehad met Schramme in het belegerde Bukavu.
- zie GvA. dd. 30/10/67 : ' Exclusief intervieuw met kol. Schramme te Boekavoe '.
Interessant is ook zijn boek " Mobutu- de man van Kamanyola" ( met een persoonlijke aantekening van de auteur : Voor Herman- met meer dan hartelijkheid- Tremelo , 28/11/05 -W.G )

Toeval wil dat ik Walter Zinzen enkele keren heb ontmoet. In zijn boek " Kisangani- Verloren Stad " - 2004 - laat hij zich laatdunkend uit over Schramme. Hij haalt zogenaamde ' getuigenissen ' aan die helemaal niet getuigen van enige objectiviteit !
PS. Martine : Heb ook het boek ' Een Recht van Antwoord ' - Blanke Koning- Rode Rubber - Zwarte Dood ... van Walter gekregen !
Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII

Martine722
Lid geworden op: 14 apr 2006, 10:50

16 apr 2006, 09:49

Onlangs nog gelezen op internet

En zeggen dat die soldaten in 1960 ook gevochten hebben voor ons te redden en nu vergeten worden


http://www.uda.be/sake_masisi_1960.htm

http://www.uda.be/lijst_slachtoffers.htm

STONE.
Lid geworden op: 05 sep 2005, 06:15
Locatie: Vieux Bois

16 apr 2006, 10:00

Martine,

Herinner mij dit ongeval nog zéér goed. Een vriend van mij zat normaal in dit toestel maar moest om... Godweet welke reden ( waarschijnlijk volzet ) - in het tweede toestel plaats nemen. Eerst dachten zijn ouders dat hij verongelukt was ...
Zo zie je maar- toeval of noodlot ?
Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII

STONE.
Lid geworden op: 05 sep 2005, 06:15
Locatie: Vieux Bois

22 apr 2006, 05:15

Via Michel Repas en André Dessy heb ik het volgende vernomen :
Raymond Noel is een maand geleden gestorven.
Dujardin is in 2005 in de regio Bukavu gestorven.
Michel Repas was in 2002 in Goma.
Wacht op verder nieuws van Jan Marcus Schramme. Hoe evolueren de projecten ivm. de film over zijn vader , JM Schramme ?
Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII

STONE.
Lid geworden op: 05 sep 2005, 06:15
Locatie: Vieux Bois

22 apr 2006, 08:45

Ben zojuist in het bezit gekomen van de 105 die samen met Schramme op 5 november 1967 Bukavu hebben verlaten ... " et qui franchissent la frontière ruandaise via le pont de la Ruzizi ... ".
Met dank aan Guy Devresse !
Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII

STONE.
Lid geworden op: 05 sep 2005, 06:15
Locatie: Vieux Bois

11 nov 2006, 18:19

Heb er ondertussen ' enkele ' gevonden ...
Ook nog 2 van Codoki :roll:

Met dank aan Martine !

http://www.congo-1960.be/

http://www.congoforum.be/fr/index.asp
Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII

STONE.
Lid geworden op: 05 sep 2005, 06:15
Locatie: Vieux Bois

13 nov 2006, 11:13

Kent er iemand deze site ?

http://www.para-cdo.be/1Para/kongo.htm

en het boek van Etienne Dejardin ? Codoki ??
Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII

chouke
Lid geworden op: 15 feb 2007, 20:36
Locatie: 2800

15 feb 2007, 21:02

Hello Stone,
Stone schreef:WAAR zitten - liggen ( begraven ) - verblijven - vertoeven de VOLGENDEN : Daniel Verwulgen - J.P. Van den Berghe-George Houyet-Michel Moens(ens)-Louis Otten - Leon Libert - Chaume - Kempeneers- Georges Lammers- Jaques Habeler- J.R.Pourteau-Jorissen - Luc Pouillon- Michielsen- Roger Rodrigue- Henri - Van Dyck- Noddyn- Schoonjans-Vannee-Gorissen- Gay Alexander - Roger Bracco .... en Victor Van Bocholt- Raymond Noel- Pascal- Bernard-Billois- Laboudigue-Martin Gilbert ...
Als U Bob of Robert Noddyn bedoelt, die heb ik goed gekend.
Hij is in het begin van de jaren 70 naar de Seychellen getrokken en daar getrouwd.
Ik heb meerdere keren urenlang met hem gepraat over zijn verleden in Korea, het Vreemdelingen Legioen en Congo.
Hij is spijtig genoeg op 23 november 2005 gestorven op 76-jarige leeftijd.
Ik blijf beschikbaar,

chouke
Lid geworden op: 15 feb 2007, 20:36
Locatie: 2800

22 feb 2007, 23:03

STONE schreef:Ik ben wanhopig op zoek naar mensen - HUURLINGEN - die met mij in 66-67 in Kongo vertoefden
@STONE
Zo wanhopig blijk je toch niet op zoek te zijn.
Na een week nog geen reactie.
chouke

STONE.
Lid geworden op: 05 sep 2005, 06:15
Locatie: Vieux Bois

02 mar 2007, 09:38

chouke schreef:
STONE schreef:Ik ben wanhopig op zoek naar mensen - HUURLINGEN - die met mij in 66-67 in Kongo vertoefden
@STONE
Zo wanhopig blijk je toch niet op zoek te zijn.
Na een week nog geen reactie.
chouke
Bedankt chouke voor de info- was wel al op de hoogte van het overlijden van R. Noddyn .

Kon niet eerder antwoorden. Was op verlof in Tenerife ...
Thanks again !!
Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII

STONE.
Lid geworden op: 05 sep 2005, 06:15
Locatie: Vieux Bois

12 jul 2007, 21:30

Wist ge dat deze dame een ' licentiaatsthesis ' geschreven heeft over
Jean Schramme ... ? :wink:
Karim Neirynck
∎ Universiteit Gent (rug01:000442690)
TI Biografie Jean Schramme : Realpolitiek in Kongo / Neirynck Karim.
AU Neirynck, Karim
PU Gent : s.n., 1998.
CO 2 v.: ill.
NT Diss. lic. geschiedenis : nieuwste tijden ;
@ Library : BIB -- Location : BIB.GTH.020263 -- Holdings :

[ link to ALEPH ]
Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII

wolveman
Lid geworden op: 03 nov 2006, 22:01
Locatie: Herzele

02 aug 2007, 17:22

Hallo Stone,

Ben toevallig op dit forum terechtgekomen. Ik begrijp jouw reactie. Zonder Schramme, Denard, Steiner, Hoare, etc... zou het een catastrofe geweest zijn in 1964. De Kolonel Vandewalle, had gelijk om deze mannen op te nemen in zijn 5de Gemechaniseerde Brigade. Deze Brigade werd de "Colonnes van de Ommegang" genoemd, omdat het een samenraapsel was van allerlei militairen wapens en uitrusting, en omdat hij daarop zegde: j'ai l'impression de commander l'Ommegang.

Ik ben met een website bezig die al de gruwelijkheden van 1960 tot 1978 zal weergeven, je kan hem binnenkort bezoeken op volgende URL: www.congostory1960-1978.be. Momenteel ben ik daar nog volop aan het werken. Als je wil kan je ook op mijn persoonlijke website een bezoekje brengen, maar alhoewel deze al geactiveerd is, is hij nog niet volledig af, en ben ik nog volop aan het werken over de artikels die met Congo verband hebben. Hier is ook de URL: www.uda-vve.be. Je kan mij natuurlijk ook een e-mail sturen: jp.van.doorselaer@belgacom.net

Ik ben ook op zoek naar informatie over de huurlingen die samen met de Ommegang en Dragon Rouge, Stanleyville zijn gaan bevrijden. Als je mij kan helpen,... alle hulp is welkom.

Met vriendelijke groeten,

JP Van Doorselaer
Invincibiles et Recti - Fight to Win

STONE.
Lid geworden op: 05 sep 2005, 06:15
Locatie: Vieux Bois

12 okt 2007, 14:56

Kan iemand mij helpen ?
Gaat over Codoki ' GUY MOREAU '

Wij zijn op zoek naar gegevens over familie MOREAU in het bijzonder GUY MOREAU deze zou "Adjudant du détachement de CODOKI geweest zijn en zou o.a; Maji Mulele Maji in Lulingu (secteur Cobelmin) bevrijdt hebben.
Kunt u ons meer vertellen over die Guy?
Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII

STONE.
Lid geworden op: 05 sep 2005, 06:15
Locatie: Vieux Bois

12 okt 2007, 15:05

Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII

STONE.
Lid geworden op: 05 sep 2005, 06:15
Locatie: Vieux Bois

19 okt 2007, 15:14

Nog een vraag
Beste ,





Wij hebben heel wat intersant gegevens over CODOKI en Moreau gevonden in boekje “Maji Mulele Maji” van Adam Camille. (bevrijding van Lulingu – Cobelmin)

Op het forum onder STONE vinden we dat de lijst bestaat van de vluchtelingen “Schramme” begin Nov 1967 naar Rwanda. Zouden we kunnen weten of Moreau Guy ,en eventueel Marc die ook deel uitmaakte van CODIKI, erbij waren?

Graag een levensteken en groeten met onze dank voor uw hulp op onze zoektocht.


Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII