nanoTECHNOLOGIE

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Padre
Lid geworden op: 12 okt 2005, 17:57
Locatie: Ekeren

28 okt 2005, 21:26

Populaire wetenschap heeft mij altijd geboeid,onlangs las ik iets over nanotechnologie.Ik vondt het bijzonder interessant en ben op internet naar meer info gaan zoeken.Als dit ooit werkelijkheid word dan is het de grootste ontdekking aller tijden.Kanker zal kunnen genezen worden,organen kunnen nagemaakt worden.Het produceren van allerlei producten, zelfs auto's of ijskasten zullen niet meer door mensenhanden gemaakt worden.Nieuwe materialen honderd keren sterker en veel lichter zullen kunnen gemaakt worden en mischien kunnen we blijven leven zolang we willen.
Utopie of science fiction zullen veel mensen nu denken.Nee perfect mogelijk volgens sommige geleerden wetenschappers. Nog straffer het wordt nu reeds gebruikt voor allerlei doeleinden.
Een beetje nieuwsgierig geworden? Ik hoor het al,over wat gaat het eigenlijk?
Heel simpel uitgelegd gaat het over minirobotjes ongeveer zo groot als een virus "assembler" genoemd die in staat zijn van een object molecuul voor molecuul optebouwen.Ze kunnen zichzelf ook vermenigvuldigen in functie van de grote van het te maken opdracht of snelheid van produceren.
Ik hoop dat dit een interssante onderwerp wordt en verwacht dan ook wat reacties.

Padre

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

29 okt 2005, 08:46

Padre... dat stukje nano heb ik op de tv al gezien; het is een boeiend stukje wetenschap. Maar, ik viel al direct over je tussen aanhalingstekens geplaatste "assembler"... want net deze betekenis is de eerste les die ik vroeger kreeg als analist-programmeur. Assembler is nog steeds de beste taal om dat uit de computer te puren wat de meesten al vergeten zijn (als je het niet onderhoudt, blijf je niet meer bij hé)
Maar eigenlijk is die nano-theorie al veel ouder dan gedacht; toen werd dat nog gecatalogeerd onder paranormale verschijnselen, werd dit tot de science-fiction gerekend. Maar je ziet hoe snel Jules Verne zijn tijd vooruit was, en hoe snel alles evolueert...

Philo
Lid geworden op: 28 aug 2004, 00:40
Locatie: Net naast de rijke mensen

29 okt 2005, 13:33

Padre schreef:Heel simpel uitgelegd gaat het over minirobotjes ongeveer zo groot als een virus "assembler" genoemd die in staat zijn van een object molecuul voor molecuul optebouwen.Ze kunnen zichzelf ook vermenigvuldigen in functie van de grote van het te maken opdracht of snelheid van produceren.

Padre
Ik vraag mij af of hier ook geen risico in zit. Als die minirobotjes zich blijven vermenigvuldigen en hun programma's of functies worden gestoord, dan kunnen ze meer kwaad dan goed doen.
ik erken maar éen wet : léven. (H. Marsman)

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

29 okt 2005, 17:22

Philo schreef:Ik vraag mij af of hier ook geen risico in zit. Als die minirobotjes zich blijven vermenigvuldigen en hun programma's of functies worden gestoord, dan kunnen ze meer kwaad dan goed doen.
Elke uitvinding heeft z'n neveneffecten en daar zit in die nano-technologie ook die mogelijkheid. Ongebreidelde vermenigvuldiging kan toch héél simpel vermeden; ontneem het de grondstoffen, of blokker de reproductie. De "laser" kan heel wat dwarsbomen in dit proces. Bepaalde nano's zijn bv. gevoelig aan een bepaalde lichtbron. Dit merk je al aan bepaalde CPU's die dusdanig werden afgeschermd dat bv. UV-stralingen er niet bij kunnen... En zo zijn er nog tal van andere voorbeelden. Het risico zit er evenwel in gebakken; niets is volmaakt...

Padre
Lid geworden op: 12 okt 2005, 17:57
Locatie: Ekeren

03 nov 2005, 20:52

Meer informatie kan men vinden op http://www.onderzoekinformatie.nl/nl/oi ... tsartikel/
Er zijn nog voldoende sides in het Nederlands over nanotechnologie voor de geinteresseerden.Aan de geringe reacties,vermoed ik dat vele onder ons niet goed besseffen wat een impact dit op ons leven kan hebben moest dit werkelijkheid worden.Er worden momenteel politieke debatten gevoerd en veel geld geinvesteerd over "nano" en de gevolgen daarvan.
Ik heb toch kunnen lachen met de persoon die dacht dat ik te veel straffe weat had genomen,maar ik zou hem willen aanraden van een beetje opzoekingswerk te doen over het onderwerp en dan nog eens terug komt met een reactie en het mag zelf grappig zijn ook.

AMY
Lid geworden op: 21 aug 2005, 21:43
Locatie: Bilzen

03 nov 2005, 23:06

balr 15,0
using *,15
stm 12,13(12)

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

04 nov 2005, 00:11

Dat is toch de bestudering van heel kleine deeltjes?
Ik heb alvast die website bij mijn favorieten gezet. Maar het is zo te zien een hele boterham. Ergens al een blz gelezen en ik wist niet dat de mogelijke toepassingen zo uitgebreid waren. Ik wist wel dat het kon worden toegepast om processoren nog kleiner te maken.
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse
Gast

04 nov 2005, 10:08

Padre dat is inderdaad straffe toebak hoor. Ik heb de eerste pagina 3 keer gelezen. Zal het nog en vierde keer moeten doen om het te laten doorsijpelen. Ik ben ooit gebuisd geweest omdat ik als uitkomst van een vraagstuk als resultaat E=Mc² uitkwam, maar dat bleek niets te maken te hebben met de vraag. :lol:
Gast

05 nov 2005, 11:04

Ik wacht op en woordje "persoonlijke" uitleg van de topicstarter. Zelf ben ik geen as in nanotechnologie, dus iedere hulp is welkom, en ik denk dat ik niet alleen ben.

Anina
Lid geworden op: 06 mei 2003, 16:09
Locatie: derde verdieping

05 nov 2005, 14:04

Padre...heb jij daar ergens iets over gelezen in het tijdschrift "Eos" Ik herinner mij ook zo iets, ben benieuwd of er verder over gediscusieerd wordt!!! :?: :?:
Gast

05 nov 2005, 14:58

Onder het motto van '"Because the future is where we will spend the rest of our lives." ben ik zeer gedreven om nieuwe technieken te leren kennen. Moleculaire nanotechniek is er eentje van. Ben blij dat het hier eens aangekaart wordt. De eerste echte resultaten moeten we vermoedelijknog een vijf- à tien jaar wachten (maar alles kan ook in een stroomversnelling komen...) Er zijn heel wat interessante ( ook nederlandstalige) sites over deze technieken....
Ondertussen worden wel al computers met biogeheugens gebouwd...

Padre
Lid geworden op: 12 okt 2005, 17:57
Locatie: Ekeren

06 nov 2005, 23:04

Sorry mensen maar het was voor mij ook weekend en dus geen PC tot mijn beschikking.Zo te lezen wordt er mij gevraagd om wat meer uitleg over het onderwerp,ik wil wel een poging doen maar ik ben zelf geen geleerde of wetenschapper,dus schiet niet op de pianist zou ik zeggen.
Stel dat men een methode heeft (assemblers) om atomen van eender welke stof te rangschikken of samen te brengen zodanig dat na verloop van tijd een bruikbaar produkt is ontstaan.Dat men die assemblers dus de opdracht geven om een welbepaalde "iets" te maken,het kan eender wat zijn;een kam,schaar,auto,orgaan enz.. hardware zou ik zeggen.Laat uw fantasie even werken en bedenkt eens wat de mogelijkheden zijn.We geven ze de opdracht om kankercellen te vernietigen of om medicijnen op de juiste plaats in het lichaam te brengen,mini computers en gaat zo maar door.Natuurlijk moeten de basisstoffen aanwezig zijn.Denkt maar aan een zaadje dat uiteindelijk een grote boom wordt,allemaal opgestapelde atoomjes voldoende voeding juist geprogrameerd en zo ontstaat een boom.
Ik probeer dat allemaal op een vrij simpele manier uit te leggen dat voor iedereen verstaanbaar is en geef hier nogmaals een site waar veel meer informatie te vinden.
Waar een wil is ........ :wink: http://users.pandora.be/didde08/Nanotec ... -HOME.html

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

07 nov 2005, 07:56

Padre... zou je het niet beter kunnen omschrijven als "spermacellen" ? In een druppel zitten er ook miljoenen, en slechts één is er nodig om er eenwezen te ontwikkelen dat misschien er ooit aan denkt diezelfde cellen nogmaals te laten werken... :lol:

Padre
Lid geworden op: 12 okt 2005, 17:57
Locatie: Ekeren

07 nov 2005, 20:11

Nanotechnologie en de komst van het Diamant Tijdperk
Door Henry Kluytmans.

Een enorme revolutie is op komst.
Personen die snelle technische en maatschappelijke veranderingen hekelen zal het vooruitzicht op drastisch nieuwe technische ontwikkelingen in de nabije toekomst niet bevallen. Een enorme revolutie is op komst die voor de mensheid nog ingrijpender zal zijn dan de industriële revolutie, en waarschijnlijk al zal plaatsvinden binnen enige decennia. En dus in een tijd wanneer de meeste mensen van nu nog in leven zullen zijn.

Wij kijken nu terug op de tijd voor de industriële revolutie als een barbaarse tijd. De gemiddelde levensverwachting in de middeleeuwen was slechts 30 jaar, er waren geen verdovingen bij chirurgische ingrepen, veel mensen moesten zwaar lichamelijk werk doen en maakten aanzienlijk meer werkuren per dag dan tegenwoordig. Verder was de geestelijke vrijheid beperkt door de controle van kerkelijke instanties. Echter in de toekomst zal men ook op de huidige periode terugkijken als een barbaarse tijd in de menselijke geschiedenis. Een tijd waarin de mensen nog leden onder lichamelijke ziekten, materialistische armoede, geestdodende arbeid, economische afhankelijkheid en maatschappelijke beperkingen.

Een revolutie zal ontstaan door het in gebruik nemen van een fundamenteel nieuwe techniek, genaamd moleculaire nanotechnologie (MNT). Deze techniek die nu nog slechts theoretisch wordt toegepast zal bijna alle huidige productie methoden gaan vervangen omdat hiermee vele malen goedkoper en beter geproduceerd kan worden.

Vaker worden voorspellingen gemaakt van technologien met ingrijpende gevolgen die later blijken mee te vallen. Echter, het effect van MNT kan niet worden gelijkgesteld met de voorspelde effecten van toepassingen zoals bijvoorbeeld de computer of het internet. Het papierloze kantoor, wat altijd al werd voorspeld, is er nog steeds niet. Dit komt grotendeels omdat de huidige beeldschermen geen geschikt uitvoer apparaat zijn om voor lange tijd grote hoeveelheden tekst vanaf te lezen. Wanneer het contrast van de beelduitvoer dat van papier gaat benaderen, wanneer de belichting passief is en het apparaat net zo handig kan worden vervoerd als papier, dan zal de papierproductie van de kantoren waarschijnlijk wel drastisch verminderen. Ook de tegenwoordige ophef over de effecten van het algemeen gebruik van het internet worden naar mijn mening zwaar overdreven. Dit heeft waarschijnlijk ook commerciële achtergronden. Natuurlijk zal er een maatschappelijk effect zijn, dit zal echter zeker niet groter zijn dan dat van de invoer van de televisie of de telefonie. Echter MNT kan men beter vergelijken met het vuur of de stoommachine in plaats van de televisie of de automobiel.

Moleculaire Nanotechnologie is een toepassing die zeer fundamenteel ingrijpt. Verglijkbaar met de ontdekking van het vuur of de uitvinding van de stoommachine.

Padre
Lid geworden op: 12 okt 2005, 17:57
Locatie: Ekeren

07 nov 2005, 20:30

Atomen zijn als het ware de LEGO™ blokjes waaruit alles is opgebouwd, inclusief wijzelf. En met behulp van nanotechnologie hebben we eindelijk de handen klein genoeg om deze LEGO blokjes te hanteren en alles blokje voor blokje op te kunnen bouwen! Objecten hoeven met moleculaire fabricage slechts nog softwarematig te worden gedefinieerd en kunnen daarna atoom voor atoom worden opgebouwd door minuscule volautomatische robots, zonder tussenkomst van mensen. Zelfreproduktie is daarbij een essentiële voorwaarde. Alleen hierdoor kan nanotechnologie economisch worden toegepast voor de productie van macroscopische objecten.
Wordt het stilaan duidelijk? :D ?
als dat gene straffe toebak is dan weet ik het ni mir :roll: