Ham-radio

Overige discussies/vragen over vrije tijd en hobby's die niet bij de andere forums horen.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

30 okt 2005, 09:20

Zijn er hier met interresse voor het radio-amateurisme ? Zo ja, kunnen we daarover verder uitweiden, anders stop ik het terug in de diepvries... :lol:
Gast

30 okt 2005, 09:51

Telloorlekker,

Hier ergens (in juni geplaatst geloof ik) is wel een oproep geplaatst voor of van een radio astronomie.
Je kan daar eens gaan kijken of je daar iets aan hebt.
Groetjes.

Is dit voor Ham-Limburg?

Pozilei
Lid geworden op: 19 jul 2005, 18:48

30 okt 2005, 20:58

@ telloorlekker

Ik ben al van in 1969 bezig met radioamateurisme eerst als luisteramateur en heb dan in 1984 mijn zendvergunning gehaald.
Tot voor +/- 10 jaar was ik als on1 tamelijk intensief met deze hobby bezig.
Doch de laatste jaren is mijn interesse afgezwakt tot lokale qso's.
Alhoewel ik nu sinds een paar jaar door afschaffing van de CW proef nu ook toegang heb tot de kortegolfbanden. Als on4 heb ik tot op heden enkel 4 DX verbindingen gemaakt in de 20 meterband.
Ik ben ook geen lid meer van een of andere radioamateurvereniging.
De microbe is er natuurlijk nog dus kan je voor mijn part gerust uitweiden over deze materie.

73's

pozilei
Ach doe toch allemaal wat jullie willen!!

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

31 okt 2005, 08:06

Ik ben de tel al kwijt; nee, niet de telmethode voor cw, maar hoe lang ik al daarvoor belangstelling had ? Ik herinner me dat ik als snotter hier bij een ON4 (suffix ben ik vergeten) urenlang met ongeloof zat te kijken en te luisteren naar al die piepjes en dat gebabbel met onbekenden vanover de hele wereld. Op mijn 12e had ik al een kristalontvanger... want op het internaat wilden ze van radio's niks weten, dus moest het -toen al- illegaal hé... :lol:
En sindsdien tot en met mijn SWL-periode ging het crescendo met die illegaliteit; in den beginnen met de 27Mc en nadien op 2 meter en 70 cm.
Je moet tenslotte toch érgens beginnen hé... Maar met de examenkoorts van het bipt had ik het moeilijk... Eerstens die dubbelzinnige vragen waaraan je geen knoop kon aannaaien en zonder "spiekbriefjes", en nadien in de multiple-choice-periode was het ook noppes. Maar wie niet waagt niet wint hé... Als je maar geduld hebt; gelukkig zijn ze -ook daar- afgezwakt en kunnen we nu uitzien naar de eerste ON3-call.
Met die 10Wattjes zijn we al wreed kontent... en als er ooit nog goesting overschiet komt er wellicht ook een Harec-vergunning in huis... hihi

Pozilei
Lid geworden op: 19 jul 2005, 18:48

31 okt 2005, 16:34

Het is natuurlijk nog altijd een fascinerende hobby alhoewel de interesse bij de jongeren nog zeer zeer klein is.
Als men eens een hambeurs bezoekt ziet men bijna alleen nog maar grijze koppen.
.
Ik zou zeggen het is nooit te laat om het nog eens te proberen.
Ik heb een kennis die heeft maart van dit jaar samen met zijn dochter van 17 die niets kent van techniek, het examen afgelegd, beide met succes.
Ze hadden zich eerst aangesloten bij de club van Aalst.
Daar hebben ze dan een opleiding gevolgd en een praktische proef afgelegd.
Nadien zijn ze dan naar het BIPT getrokken en met succes de on2 gehaald die eigenlijk al bedoeld was voor on3. Intussen is de on3 vergunning geregeld worden en hebben ze beide automatisch hun on3 call gekregen.

Het beste wat je kan doen is eens uitkijken naar een radioamateurclub in uw omgeving die kortelings een praktische cursus geeft en je daar aansluiten.

73 de on4bcu
Ach doe toch allemaal wat jullie willen!!

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

31 okt 2005, 16:49

Voor vele jaren was ik reeds lid van een gezelschap, ic. MTT, maar die ouwe knaken zijn inmiddels zover gedecimeerd dat ik uiteindelijk bij NOK ben aangekomen, beiden secties van de UBA... Wat er ondertussen van de VVRA terecht is gekomen, daar hoor ik niets meer van. Bestaat die Vlaamse split nog ?
Als je alleen eigenhandig moet halen, zonder medewerking van die andere OM's en alleen op aanwijzingen van de BIPT, weet ik niet. Dat er zijn die het zo probeerden, kan -volgens mij- alleen als je al een call hebt behaald in den vreemde, destijds een ON8 of ON9. Mexico of Spanje, daar kon je toen nog een licentie "kopen"... maar of dat nu nog zo is ?
Je moet voort al ingeburgerd zijn in ministaatjes als Monaco, San Marino of Liechtenstein om, goedkoop, aan een Belgische vergunning te geraken... :lol:
Tenzij je tevreden bent met een CB-vergunning natuurlijk... Maar voor daar nog een gunstige propagatie af te snoepen, moet je behoorlijk wat geduld oefenen; en met een halve watt de wereld overdonderen kan, maar dan moet je het wel clever aan de dag leggen... :lol:

Pozilei
Lid geworden op: 19 jul 2005, 18:48

01 nov 2005, 10:20

Tja , er zijn al veel secties waar de activiteit niet veel meer voorstelt, de ouderen vallen weg en jonge om's worden raar.
De VRA bestaat nog ----> www.vra.be.
Spijtig dat er zoveel onenigheid bestaat tussen de UBA en de VRA, dit heeft het radioamateurisme in Belgie geen goed gedaan.

Om via een vreemde call uiteindelijk aan een belgische vergunning te geraken weet ik niet of dat nog werkt.Ik herinner me nog dat er vroeger mensen waren met relaties in de USA die zich daar lieten domicilieren zo op een vrij gemakkelijke manier aan een amerikaanse licentie en call geraakten waarmee ze hier dan te horen waren.

De propagatie of conditie is natuurlijk afhankelijk van de zonneactiviteit.
Men spreekt van de elfjarencyclus, dit betekent dat er om de 11 jaar een maximum aan zonneactiviteit (errupties) is waardoor de verschillende lagen in de ionosfeer in de goede conditie gebracht worden om radiogolven in het kortegolfgebied te reflecteren.De frequentie of golflengte speelt natuurlijk ook mee. Dit is de reden dat de 11 of 10 meterband enkel rond de periode van 11 jaar te gebruiken is.
Ik veronderstel dat we momenteel op een dieptepunt zitten.

73 de on4bcu
Ach doe toch allemaal wat jullie willen!!

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

01 nov 2005, 12:36

Nog een geluk dat 11-meter band deels door Cb-ers wordt opgevuld. Die kan over acht jaar alweer dienst doen. Maar waarom ze de 10-meter band van de amateurs hebben ontnomen blijft me een raadsel ? Broeit men weer iets nieuws uit; de nieuwe technologiën overlaten aan die enkele verstokte cibiërs die er nog overschieten ?
Laatst kocht ik een setje walkie-talkies, wat nu opereert in de 70cm-band en een reikwijdte heeft van pakweg 3 tot 5 km. Het was, vroeger, ondenkbaar dat "jan publiek" gebruik zou mogen maken van die band; maar nu weet ik het niet meer. Er verandert toch zoveel tegenwoordig zonder dat er nog "kennis" bij komt kijken.
Daarom dat, voor mij, QSO's draaien ondergeschikt is geworden; ik hou me liever met de techniek bezig... Waarom heb anders nog een soldeerstation en al die ouwbakken meetaparatuur ? Daar kan tenslotte toch nog eens mijn vingers mee verbranden... :lol:

AlexNL
Lid geworden op: 26 nov 2004, 18:52
Locatie: Sprang Capelle

01 nov 2005, 23:31

Hallo

Ben al jaren lang radio-amateur, maar de 10 meterband is nog steeds voor radioamateurs beschikbaar van 28 /30 mhz

Groetjes, 73's

Sander (PA 0 SSC)

Pozilei
Lid geworden op: 19 jul 2005, 18:48

02 nov 2005, 14:11

AlexNL schreef:
Ben al jaren lang radio-amateur, maar de 10 meterband is nog steeds voor radioamateurs beschikbaar van 28 /30 mhz
Dat klopt Sander en dat is in Belgie ook zo doch wat telloorlekker bedoelt is dat men met de nieuwe ON3 instapvergunning geen toegang heeft tot de 10 meterband.
Met deze nieuwe vergunning mag men ook op kortegolf uitzenden met een beperkt vermogen van 10 W.
Met de normale on4-7 licentie mag men op de meeste radioamateurbanden uitkomen met een maximaal vermogen van 500 W.

@ telloorlekker

Wat bedoel je met walkie talkies in de 70 cm band?

Zijn dat PMR's met 8 kanalen die juist boven de 70 cm werken of bedoel je LPD's die een segment van de 70 cm amateurband mogen benutten als secundaire gebruiker.
Hou er wel rekening mee dat deze LPD's (Low Power Devices) meer bedoeld zijn voor draadloze apparaten (hoofdtelefoons, deurbellen,enz...) dit op voorwaarde dat ze de primaire gebruikers (radioamateurs) niet storen.
Voor PMR's is er geen enkele beperking en mogen door iedereen zonder vergunning gebruikt worden. Het zendbereik van 3 tot 5 km moet je denk ik toch met een korreltje zout nemen.

73 de on4bcu
Ach doe toch allemaal wat jullie willen!!

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

02 nov 2005, 19:47

Ik heb hier zo'n paar van die 8 kanalendingetjes van tussen de 446.00625 à 446.09375 met vaste antennes; en deze dragen -naar eigen ondervinding- verder dan de 3 km die op de layout beschreven staan. Wel heb ik de originele batterijen van 1,5 V vervangen door een andere commerciele versie van 1,2 V -wegens te vlug ontladen-. Dit kan dat verschil toch niet verklaren, dacht ik zo. Spijtig dat die dingetjes niet voorzien zijn van bv. een BNC-koppeling, waardoor je ook andere dan die "rubber ducks' kan bestukken. Ik vermoed dan ook dat die WT's meer in hun marge hebben dan de fabrikant wil toegeven in zijn beschrijving.
Wat die 10 meter band betreft, 't is juist dat de basisvergunning hierover niet mag beschikken.
En euh... AlexNL ,naar ik gelezen heb, wordt alleen de ON3-licentie -voorlopig nog- alleen in Belgie erkent... (maar is verstandhouding in de omliggende landen...)

Pozilei
Lid geworden op: 19 jul 2005, 18:48

02 nov 2005, 21:07

telloorlekker schreef:Spijtig dat die dingetjes niet voorzien zijn van bv. een BNC-koppeling, waardoor je ook andere dan die "rubber ducks' kan bestukken.
Ik denk dat PMR's niet mogen aangesloten worden op een externe antenne.
Dat is ook de reden waarom de rubber duck vast met de behuizing van het toestel verbonden is.
Ik kan me wel voorstellen dat er lustig geexpirementeerd wordt en dat er in het ons aller bekend medium wel een en ander zal te vinden zijn over dit thema. :lol:

groeten
pozilei
Ach doe toch allemaal wat jullie willen!!

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

03 nov 2005, 17:07

Alvorens daarmee te gaan experimenteren, zal ik maar wachten tot ik mijn volledige Harec-vergunning in handen heb. Dat het dan een keer mis loopt, kan geen kwaad hé... :lol:
Als ik dat nu riskeer, en ik loop tegen de lamp ben ik dat weinige dat ik nog heb, ook kwijt... :cry:

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

05 nov 2005, 11:03

Het valt mij op, dat bij het doornemen van de frequenties en vermogens voor diverse ON-stations, de ON3's veruit bevoordeeld worden t.o.v. ON1, ON2 en houders van Harec-certificaat.
Als ik dan nog in ogenschouw neem dat ON3's enkel gebruik mogen maken van commerciele apparatuur met een uitgangsvermogen van maximaal 10 tot 50 Watt al naargelang de band merk ik niet veel verschil in de ontvangstkwaliteit met radioamateurs die over 1000 Watt kunnen beschikken. Méér dan 150 Watt is trouwens elebogenwerk en eigen voor "spetterkasten"... :wink:

Pozilei
Lid geworden op: 19 jul 2005, 18:48

05 nov 2005, 11:30

Men moet zich niet blind staren op al die hoge vermogens het is niet omdat men met 10 x meer vermogen zendt men dan ook 10 x verder te ontvangen is, zo werkt dat niet.
Het belangrijkste punt, vooral op korte golf, zijn de kondities en als die er niet zijn geraak je met 10 KW op antenne ook niet ver.
Ook is het zo dat de wet van de jungle meespeelt, de sterkere zal de zwakkere steeds overtroeven bij min of meer gelijke kondities.
Iemand die 1000 Watt op een 10 element beam zet zal natuurlijk meer kans hebben dat hij de andere kant van de wereld boven alle anderen gehoord wordt.

73 de on4bcu
Ach doe toch allemaal wat jullie willen!!