Ham-radio

Overige discussies/vragen over vrije tijd en hobby's die niet bij de andere forums horen.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

17 mar 2011, 10:51

ON6MD schreef:. Verdorie Jef, de huidige componenten hebben eigenschappen waarvan vroeger enkel kon gedroomd worden, doch iets met 'lampen' laat mij niet onberoerd.
:lol:

Vroeger ja, je hebt de juke-box toch ook nog gekend hé...
Marcheerde die niet naar behoren kon men die al eens een trap verkopen tegen z'n achterste zonder dat ie in duigen viel...
Moet je nu eens proberen (met die Mos-feds), dan kun je ze tussen het mos gaan vetmesten... muziek komt er dan niet meer uit... :lol:

Oliveirus
Lid geworden op: 31 jan 2011, 16:39

17 mar 2011, 15:00

Verdorie ja, die Wurlitzers met die hele grote luidspreker.
Twee 45-toeren plaatjes voor 5 frank (of waren het er drie?).
Allemaal verleden tijd, ook die franken.
Maar mooie spullen waren het, die Wurlitzers en nog sterk ook.

En die Geloso versterkers met de hoornluidsprekers. Beenscherp - van HiFi kon zeker niet worden gesproken - maar voor openbare gelegenheden (koers, straatmuziek) niet te kloppen.
Als ik mij goed herinner zaten er twee 807 buizen in zo een Geloso en een uitgangstransformator met werkelijk een zeer groot aanpassingsbereik.

Trouwens, Geloso heeft ook nog HAM spullen gemaakt. Er is zelfs een site van een Italiaanse amateur die de geschiedenis van Geloso beschrijft.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

17 mar 2011, 18:37

QSL ! Mijn GvD (=scheldwoord)Trio DM800 vertoont anders kuren die ik voordien met mijn oscilo niet had. Ik vermoed dat de fabrieksmatige windingen van de spoeltjes niet helemaal correct zijn. Dat is dan ook de reden dat het merendeel van mijn testapparaten eerder versleten zijn dan mijn grid-dipje... noch chance dat ik niet ver moet zoeken naar bevriende collega's om die grapjes uit den brand te slepen. En, andere aparaatjes zijn zo duur niet meer hé... alleen spijtig dat de MFJ-Ham cataloog geen Euro's vermeldt...

Oliveirus
Lid geworden op: 31 jan 2011, 16:39

18 mar 2011, 17:45

Heel even Jef, was ik de mening toegedaan dat je de Dreambox op het ook had (..... mag je zelf invullen).
Ja, een GDO heeft aantekkelijke kanten - zoals snel de resonantie- frequentie van een trap checken. Er zijn echter ook andere manieren om dat te doen.
Er zijn nu spullen op de markt die meer informatie geven dan een GDO, onder meer van MFJ.
Maar er is ook de mini-VNA (actueel beschikbaar met Bluetooth) en de AIM4170 (bij mij in gebruik). Prijstechnisch zijn beiden zeer aantrekkelijk. Wel heb je een (draagbare) PC nodig en in dat opzicht is de MFJ antenna analyzer een aantrekkelijke spul want het werkt autonoom. Nadeel is wellicht de frequentienauwkeurigheid van de MFJ.
Deze is beslist bij de AIM (en waarschijnlijk ook bij de mini-VNA) zeer goed.

73
Maurits

Oliveirus
Lid geworden op: 31 jan 2011, 16:39

28 mar 2011, 03:54

Tot mijn spijt moet ik bekennen dat ik een forum en email een beetje door elkaar heb gehaald: het lijkt wel of ik mij steeds tot één persoon richt.
Zijn er echt zo weinig radio-amateurs?

PS: Jef, MOS -feds --> een goeie. Wel opletten de correcte voeding te gebruiken.

Oliveirus
Lid geworden op: 31 jan 2011, 16:39

28 mar 2011, 04:01

Tot mijn spijt moet ik bekennen dat ik een forum en email een beetje door elkaar heb gehaald: het lijkt wel of ik mij steeds tot één persoon richt.
Zijn er echt zo weinig radio-amateurs?

PS: Jef, MOS -feds --> een goeie. Wel opletten de correcte voeding te gebruiken.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

28 mar 2011, 10:01

Hoewel in diverse club-sites melding wordt gemaakt van Sen.net valt het mij ook op dat er weinigen trek hebben om hierin hun zeg te doen. Ligt waarschijnlijk aan de moderatoren hier en hun kennis van de materie. Op web-sites van eigen verenigingen is de kans eraf gegooid te worden bijzonder klein; hiér is één verkeerd woord voldoende... :lol:

merkhout
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:25
Locatie: HOUTHULST-Merkem

01 apr 2011, 10:46

Beste,
Ben geen radio-amateur, gewoon luisteraar.
Ik zoek een zo compleet mogelijke lijst met de fm zenders te beluisteren in West-Vlaanderen
Kan ik die ergens op internet vinden ?

met dank en groet,

merkhout
Desktop Win 10 NLD 32bit
Intel(R) Pentium(R) Dual CPU E2160 @ 1.80GHz 1200
IP35V (Intel P35+ICH7)
NVIDIA GeForce 8400 GS 256MB
SAMSUNG HD321KJ ATA Device
C:\ NTFS 99,61GB 68,88GB 3 327MB
AV: Windows
FW: Windows Firewal Enabled

Oliveirus
Lid geworden op: 31 jan 2011, 16:39

01 apr 2011, 15:21

Goede middag,

geen zendamateur, enkel luisteren. Helemaal geen probleem.
En de lijst met FM omroepstations: nooit wij stilgestaan vrees ik.
Lange tijd geleden, toen TV nog werd uitgezonden op zeer lage frequenties (lager dan FM), werden deze frequenties 'gemonitored' door luisteraars/kijkers die op zoek waren naar verafgelegen TV stations.
Toen (internet bestond nog niet) waren er publicaties zoals door Klingenfuss
(ik weet niet of de naam correct geschreven is) met een lijst van 'utility stations' etc. van alle landen.
Ongetwijfeld is het aanbod van dit soort organisaties aangepast aan deze tijd.

mvg
Maurits

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

01 apr 2011, 16:49

Waarom zou je FM-zenders verkiezen ? Gezien het digitale tijdperk is dit eigenlijk, voor de 'gewone luisteraar' overbodige luxe. Een fm-gemoduleerd signaal omvat een te groot spectrum; groter dan wat het menselijk oor kan vatten. Daar knopt men dat digitaal af omdat frequenties boven de gehoordrempel toch maar overbodig zijn.
Internet-radio is vrijwel overal te ontvangen en van digitale kwaliteit. Ik vermoed dat er zelfs meer via Internet worden aangeboden dan alle programmablaadjes gepubliceerd krijgen.... :wink:

merkhout
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:25
Locatie: HOUTHULST-Merkem

01 apr 2011, 21:34

ON6MD en telloorlekker
Dank voor jullie interesse.
Ik vrees dat ik mijn korte vraag wat meer moet toelichten.
Ik luister, bij pc gebruik, naar Internetradio.
Ik bezit ook een Wireless LAN internet-radio,waarmee ik vele duizende zenders kan beluisteren van kelder tot zolder.Kwaliteit is niet zo best...

Wanneer ik in de tuin lig te luieren, of sta te zweten heb ik, als soelaas enen kleinen transistor op batterijtjes bij met UKG, MG,LG en FM. Enkel FM produceert zuivere klanken, zonder fading, geronk, etc.
Nu komt het : Op de display staat dan bijv; : 90.4 MHZ.
Ik weet: dat het Klara is. Maar hoe weet ik wie 88.9 of 107.2 uitzendt??Daarom mijn vraag.
Voor binnenskamers heb ik nog een grotere transistor JVC met FM tuner en cd speler. Prima klank:betere luidsprekers! Terug staat de MHZ vermeld: wie is wat?
Ik ben ook reeds 4 jaar een satellietenlikker. Dat zal telloorlekker misschien plezieren. Toch voel ik me eerder een luisteraar.
Een probleem is bij tv, zeker satellietontvanger, dat je voor de massa's zenders nergens een degelijk programmablad kan kopen, waarin je vooraf uitgebreid kan informeren wat er te bekijken valt.
Belgacom TV bezit wel programmalijst met wat summiere uitleg.

Geniet vooral van het zonnig weekend !

merkhout


bent
Desktop Win 10 NLD 32bit
Intel(R) Pentium(R) Dual CPU E2160 @ 1.80GHz 1200
IP35V (Intel P35+ICH7)
NVIDIA GeForce 8400 GS 256MB
SAMSUNG HD321KJ ATA Device
C:\ NTFS 99,61GB 68,88GB 3 327MB
AV: Windows
FW: Windows Firewal Enabled

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

02 apr 2011, 08:45

merkhout schreef: Een probleem is bij tv, zeker satellietontvanger, dat je voor de massa's zenders nergens een degelijk programmablad kan kopen, waarin je vooraf uitgebreid kan informeren wat er te bekijken valt.
Dit pik ik er even tussenuit; ik geloof dat je een beetje gedesorienteerd bent... We leven in een klein landje met "onbegrenste mogelijkheden". Om dat te krijgen wat je verlangt moet men echter even over die drempel heen; het buitenland in. Ik was jaren geabonneerd op een Duits weekblad, speciaal voor satelietluisteraars en -kijkers (hoe het heette ben ik weeral vergeten )
Daarin vond ik alle nuttige gegevens terug over frequenties en kanalen, transponders en andere onlogica, etc.
Het is er wel, maar je moet daarvoor véél tijd en goesting hebben. Nu ontbreekt me meestal die goesting en hou het bij wat ik persoonlijk via het medium kan werken... :wink:

merkhout
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:25
Locatie: HOUTHULST-Merkem

02 apr 2011, 20:38

Telloorlekker,

4 jaar geleden ,in het begin van mijn schotelantenne-abonnement was ik 2 jaar geabonneerd op "TV Totaal " . Was eerder op Nederland gericht. Voldeed niet want vele programma's waren verkeerdelijk aangeduid.
Ik ben net als u, ook niet zo bezeten door de tv-koorts.
Zappen levert nog het beste resultaat.
.
Betreffende de FM-radio zenders in mijn regio :
Bij Radiovisie vond ik een lijst van Vlaamse FM zenders, die bij mij te ontvangen zouden zijn. Ik ga ze uitproberen en zelf een lijstje opstellen.

Dank voor uw hulp en mededenken

merkhout
Desktop Win 10 NLD 32bit
Intel(R) Pentium(R) Dual CPU E2160 @ 1.80GHz 1200
IP35V (Intel P35+ICH7)
NVIDIA GeForce 8400 GS 256MB
SAMSUNG HD321KJ ATA Device
C:\ NTFS 99,61GB 68,88GB 3 327MB
AV: Windows
FW: Windows Firewal Enabled

Oliveirus
Lid geworden op: 31 jan 2011, 16:39

04 apr 2011, 14:34

Dag Merkhout,

Terug van even weggeweest en dus tijd gehad om over jouw vraag na te danken. Het is lang geleden dat ik nog frequenties gelinkt aan stationsnamen heb gezien.
Zonder ook maar enige commentaar over inhoud of kwaliteit van het uitgezonden materiaal kan misschien voor België volgende werkwijze worden gevolgd:
een nationale organisatie zoals BIPT kent zendvergunningen toe (frequentie, vermogen, plaats, etc.) aan omroepstations.
Met deze lijst als leidraad en rekening houdend met de afstand is het mogelijk een gebied af te bakenen waarbinnen goede ontvangst mogelijk is.
Daar wj in een zeer klein land leven, zal het ongetwijfeld nodig zijn om ook in het aanbod van de ons omringende landen te grasduinen.
Maar elk land heeft een soor BIPT.
Wellicht weet je wel dat een aantal stations een identieke (of licht aangepaste) uitzending op verschillende frequenties uitstralen (meestal de regionale uitzendingen).
Er zal wel wat werk gaan inzitten. Veel sukses/

Oliveirus
Lid geworden op: 31 jan 2011, 16:39

04 apr 2011, 14:39

telloorlekker schreef:Hoewel in diverse club-sites melding wordt gemaakt van Sen.net ...
Wat een strenge mensen toch Jef :D .