Ham-radio

Overige discussies/vragen over vrije tijd en hobby's die niet bij de andere forums horen.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

14 feb 2011, 18:47

ON6MD schreef:Oei, oei - het laatste bericht dat ik vind dateeert van 2010.
Zijn er geen geïnteresseerden in de radio-hobby meer?
Ja, allicht toch wel... maar de meesten hebben het nu te druk na hun "opwaardering" tot ON3...HI :lol:

Oliveirus
Lid geworden op: 31 jan 2011, 16:39

14 feb 2011, 19:46

telloorlekker schreef:
ON6MD schreef:Oei, oei - het laatste bericht dat ik vind dateeert van 2010.
Zijn er geen geïnteresseerden in de radio-hobby meer?
Ja, allicht toch wel... maar de meesten hebben het nu te druk na hun "opwaardering" tot ON3...HI :lol:
Dag telloorlekker,
tja, "opwaardering".
Er zijn vele (ham)-banden, legio modes en weinig zonnevlekken.
Ik blijf erbij, het is een interessante hobby.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

17 feb 2011, 12:17

QSL ! Interressant dat wél, maar er zijn instanties die dit niet willen uitbreiden of willen dat dit uitgebreid wordt; en dat vind ik spijtig.
In verschillende landen verwacht men van de amateur nog enigszins de kennis van telegrafie bv.; waarom is dit geen verplichte leerstof meer voor het behalen van een Harec-licentie ?
Ik moet nu hiervoor aan zelfstudie doen, want weinig vrijwilligers voelen zich nog geroepen. En zonder die erkenning mag ik met mijn ON3-'tjes niet uitkomen in dat buitenland ... :cry:

Oliveirus
Lid geworden op: 31 jan 2011, 16:39

17 feb 2011, 15:17

Dag teloorlekker,

wel, de meningen over CW zijn verdeeld.
Hoe dan ook, het is een 'antieke' mode ( :D ).
Het grote voordeel van CW (zo denk ik er in ieder geval over) is dat er zeer weinig 'tools' nodig zijn om in de lucht te komen.
Het grote nadeel (weer volgens mij) is dat de karakterlengte niet constant is - hoe zinnig dit ook vroeger ook was (en nog is) voor een mode waar geen foutcontrole van toepassing is.
Voor wat betreft communicatie met zeer lage SNR zijn volgens mij de nieuwe digitale technieken te prefereren boven CW.

Daarmee wil ik niet beweren dat CW niet leuk kan zijn - integendeel zelfs, maar zoals ieder communicatieprotocol heeft het sterke en zwakke kanten.
Over de verplichting tot kennen van CW, de HAREC vergunning en dies meer: daar kan heel wat over gezegd worden, maar het zal weinig aan de zaak veranderen vrees ik.
Hoe dan ook: er is een prima web site voor zelfstukdie van CW, maar die ken je waarschijnlijk wel.
Vy 73[/img]

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

17 feb 2011, 19:01

Inderdaad, telegrafie in z'n huidige vorm is achterhaald door andere communicatietechnieken, maar toch... net zoals een klassieke scholing met Latijn en Grieks een basis kan zijn voor verdere studies;zo kan dat met telegrafie ook vergeleken worden. Tenslotte is de digitale techniek ook niet ontstaan door het openen van een mossel...
En, voor wie zich momenteel nog moe maakt om de Harec onder de knie te krijgen de volgende generatie misschien in een lachbui zou laten schieten....
Want, zeg eens eerlijk, wie zal z'n eigen toestellen nog bouwen én onderhouden als dat 1) commercieel niet meer belemmerd wordt en 2) het in de toekomst dezelfde weg op gaat als nu al met de ON3's (=alleen nog commercieel aangeboden toestellen kopen en mogen gebruiken) ?
Ik vrees dat het privilege dan enkel nog inslaat bij vakidioten die het niet bij de wegwerpconsumptie willen houden... :oops:
ON3TL

Oliveirus
Lid geworden op: 31 jan 2011, 16:39

18 feb 2011, 03:42

Goede morgen (nacht) ON3TL,
Het nut 'iets te kennen' en de direkte bruikbaarheid is niet hetzelfde.
Hoe dan ook, CW (heel terecht stel je "in zijn huidige vorm") blijft mij charmeren.

Wat de zelfbouw betreft: dat zit inderdaad in het verdomhokje. Voor de prijs moet je het zeker niet doen, laat staan te beginnen over de verkrijgbaarheid van de componenten.
Gisteren nog heb ik tegen mijn oudste zoon gezegd "binnenkort sta ik in een glazen kast, met daarop een briefje [DEZE KEREL HEEFT NOG MET BUIZEN GEWERKT]" ( :D ).

Wat het voor mij bijzonder moelijk maakt zijn de steeds afnemende afmetingen van de componenten (mijn ogen worden niet beter). Ik heb al het besluit genomen enkel nog met modules te werken of toch in ieder geval met kits.
Ik heb nogal interesse voor SDR en gelukkig (toch wat ontvangers betreft) is daar heel wat experiment mogelijk zonder dat er inmenging of regelneverij is.
Dat en antennes - helemaal mijn dada.

Vy 73
Maurits - ON6MD

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

18 feb 2011, 15:06

Mauritz, je hoeft je postings niet telkens te laten herhalen, na vier maal tracht ik telkens iets nieuws op te vangen ...HI.
Ik weet het, mij overkomt dit ook wel eens, en als ik dan 'delete' is plots alles verdwenen en weet ik zelf niet meer wat er oorspronkelijk stond - gelukkig heb ik nog geen gebrek aan inspiratie ... HI

Antennes is ook mijn ding. Lang voor mijn ON3-periode was dat vrijwel het énige wat wij -ONL's- mochten zélf doen. En, zoals gewoonlijk, leert men enkel met 'vallen en opstaan'...
Kijk anders maar even onder QRZ.com en zoek de fout ... :lol:

Oliveirus
Lid geworden op: 31 jan 2011, 16:39

21 feb 2011, 03:03

Dag Teloorlekker,

oei, oei. Het was niet de bedoeling vier maal hetzelfde te versturen.
Ik weet zelfs niet hoe ik dat klaargespeeld heb.
Ik weet evenmin hoe ik deze 'overmatige informatie' kan wissen.
Blijkbaar moet ik nog heel wat leren betreffende deze site.

(is inmiddels aangepast door moderator)

Hoe dan ook, even terug naar het radio-amateurisme.
De situatie is hier alsvolgt:
a) Home QTH: klein appartementsgebouw, appartement op gelijkvloers. Weinig plaats. Behoorlijk groot stoorniveau.
b) Tweede verblijf aan de kust: klein appartementsgebouw, appartement op gelijkvloers, behoorlijk gemeenschappelijk terrein (wat de afmetingen betreft, doch het is gemeenschappelijk
:( ). Vrij groot stoorniveau, doch natuurpark met uitkijktoren in de zeer nabije omgeving en het stoorniveau daar is laag vermoed ik.
c) Ex QRL op een 5-tal kmafstand. Antenne's daar zijn dipool voor 80 en 40 + draaibare dipool voor 20/15/10.

Voor a) ben ik momenteel bezig met een magnetische loop en een vertikale loaded dipool. Ik wil het stoorniveau op beide antennes vergelijken en eventueel gebruiken ter eliminatie.
Voor b) --> bedoeling is daar vast een vlaggepool te monteren met 'stealth' antenne(s). Een coaxiale kabel naar binnen zal vermoedelijk een probleem vormen, daarom overweeg ik de informatie draadloos door te sturen.
Daarnaast overweeg ik 'portable' operation in het nabije natuurpark.
Voor c): prima installatie, maar verplaatsing nodig. Binnenkort misschien 'remote operation' wanneer dit toegelaten wordt door onze bewaker ( :D ).

Enfin, ik blijf dus nog een tijdje bezig. Voorlopig gaat het traag wegens het koude of natte weer en vooral wegens gezinsuitbreiding op komst bij onze jongste zoon.
Druk man - ik heb het voorheen niet geloofd, maar inderdaad: gepensioneerd = geen tijd.

Vele groeten,
Maurits (met s achteraan, de z laat ik voor onze oosterburen)

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

05 mar 2011, 19:45

ON6MD schreef: Druk man - ik heb het voorheen niet geloofd, maar inderdaad: gepensioneerd = geen tijd.
Ik kan je frustratie wel begrijpen, temeer daar jij voor een nest hebt gezorgd.
Maar zolang men geen weduwnaar is zal die toestand niet verbeteren...HI

Oliveirus
Lid geworden op: 31 jan 2011, 16:39

07 mar 2011, 14:53

Dag telloorlekker,

Tja, ik sta er zelf van te kijken, maar de frustatie valt wel mee.
Ondertussen zijn wij weer grootouder geworden van een stevige kleinzoon.
De antennes moeten maar even wachten (
:P )

Maurits

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

08 mar 2011, 08:50

Nee Maurits, die antennes moeten nodig vervangen worden...alleen, je moet die nieuwe dichten met silicone. Die "ouwe" hebben voor Nachwuchs gezorgd...HI

Oliveirus
Lid geworden op: 31 jan 2011, 16:39

15 mar 2011, 04:54

telloorlekker schreef:Nee Maurits, die antennes moeten nodig vervangen worden...alleen, je moet die nieuwe dichten met silicone. Die "ouwe" hebben voor Nachwuchs gezorgd...HI
Dag telloorlekker (Jef?),
Nachwuchs, zeker. Vervangen antennes: misschien wel. Gebruik van silicone: never ( :D ).
Hoe dan ook: iedereen is terug thuis en grootvader kan zich (ongestoord?) bezighouden met de hobby.
Ik moet bekennen dat tegenwoordig mijn gewicht gemakkelijker omhoog gaat dan mijn antennes, doch dit impliceert niet dat mijn interesse voor de techniek wegvalt.
Enfin, ik heb een kameraad die zeer aktief is op de topband (en die daar ook de plaats voor heeft). Hij vraagt enige assistentie wat antenne-experimenten betreft en daar ga ik eerst en vooral wat aandacht aan besteden (zonder mijn eigen antennes te vergeten :D)

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

16 mar 2011, 16:35

QSL Maurits... zonder z'n voelsprieten is de meikever nergens hé...
Als men kennis heeft van verticals mag men de langdraad iet vergeten hé...
Hoewel het niet meer 'verplicht' is amuseer ik me momenteel kostelijk met mijn pogingen cw, en dan nog qrp, onder de knie te krijgen... dus, mocht het ne keer lukken... je weet maar nooit ...
ON3TL -Jef

Oliveirus
Lid geworden op: 31 jan 2011, 16:39

17 mar 2011, 04:56

Dag Jef,

ja die meikever...
Enfin wat de topband-antennes betreft: die kerel heeft niet enkel de plaats, doch de omgeving is (in vergelijking met een drukke woonkern) elektrisch rustiger. Zijn resultaten wat DX betreft zijn dan ook prima.

Ik hou het zelf op QRP en ik kan mij best uw interesse in QRP en CW indenken. Gisteren ben ik bezig geweest met een vertikale dipool voor 'portable operation' en ik hoop hier vandaag mee verder te gaan. Ik heb zelfs mijn GDO (Grid Dip Oscillator) van stal gehaald. Deze heeft jaren ongebruikt in de kast gelegen. Er zit zelfs nog een buisje in (6CW4 als ik het goed heb). Verdorie Jef, de huidige componenten hebben eigenschappen waarvan vroeger enkel kon gedroomd worden, doch iets met 'lampen' laat mij niet onberoerd.

73
Maurits

Oliveirus
Lid geworden op: 31 jan 2011, 16:39

17 mar 2011, 05:14

Dag Jef,

ja die meikever...
Enfin wat de topband-antennes betreft: die kerel heeft niet enkel de plaats, doch de omgeving is (in vergelijking met een drukke woonkern) elektrisch rustiger. Zijn resultaten wat DX betreft zijn dan ook prima.

Ik hou het zelf op QRP en ik kan mij best uw interesse in QRP en CW indenken. Gisteren ben ik bezig geweest met een vertikale dipool voor 'portable operation' en ik hoop hier vandaag mee verder te gaan. Ik heb zelfs mijn GDO (Grid Dip Oscillator) van stal gehaald. Deze heeft jaren ongebruikt in de kast gelegen. Er zit zelfs nog een buisje in (6CW4 als ik het goed heb). Verdorie Jef, de huidige componenten hebben eigenschappen waarvan vroeger enkel kon gedroomd worden, doch iets met 'lampen' laat mij niet onberoerd.

73
Maurits