mijn ma wil niet meer in het rustoord blijven

Hier is de plaats voor discussie en vragen over psychische aandoeningen

Mathieu
Lid geworden op: 03 nov 2003, 12:19
Locatie: Aan de rand van de stad langs het groene bos

15 feb 2006, 15:40

zibet schreef:
Elysium schreef:Ik help mijn buren ja. Vanwaar de verwijten ?
u verwijt ons dat eerlijkheid en bekwaamheid bij vrijwilligers niet gegarandeerd worden dank u
Ik kan wel volgen wat hij bedoelt. Hoeveel gevallen zijn er niet bekend van oneerlijke vrijwilligers die gestolen hebben bij de mensen waar ze zo gezegd op vrijwillige basis gingen helpen. Natuurlijk ze niet allemaal over dezelfde kam scheren. Het is nu eenmaal een waarheid gelijk een klok dat er tussen alle koren kaf zit.

Mathieu
Lid geworden op: 03 nov 2003, 12:19
Locatie: Aan de rand van de stad langs het groene bos

15 feb 2006, 15:42

Ik kan daar niet over meepraten. Heb mijn moeder ( vader is zeer jong gestorven) steeds bij mij in huis gehad tot op het ogenblik dat het om gezondheidsredenen niet meer ging en ze het ziekenhuis in moest. Het is juist dat er heel veel bij komt kijken zowel op financieel vlak als op sociaal vlak. Bij ons thuis moest steeds iemand aanwezig zijn, wij konden moeder onder geen enkel voorwensel alleen laten. En dan nog zullen er veel vrremden dagelijks over de vloer komen, wij hadden de voormiddag hulp. Dat beheerst gewoon je hele leven, maar ik voel nog steeds trots dat ik ze tot op de laatste moment in huis gehouden heb. Goede afspraken liggen aan de basis van het goed te kunnen opvangen, waren thuis ook met zes.

Van de andere kant kan ik er heel goed inkomen dat moeder niet in het rusthuis wil blijven als ze zich nog zelf kan behelpen. Die kant dat is maar een voorwensel. Maar om over alles een onbevoordeeld oordeel te kunnen geven zouden we de volledige omstandigheden van de hele familie moeten weten. Waarom niet alleen thuis mogen blijven, waarom niet bij één van de kinderen gegaan, en zo zijn er nog vele vragen.

treblam
Lid geworden op: 01 jul 2005, 20:37

21 mar 2006, 16:18

kan ik ze meenemen naar huis 8O

prutske
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 04 aug 2002, 08:51
Locatie: onder mijn dak

21 mar 2006, 16:24

Tremblan,

Is dit een grapje?

Prutske

prutske
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 04 aug 2002, 08:51
Locatie: onder mijn dak

21 mar 2006, 16:26

Deze topic is naar hier verplaatst.

prutske

john Kuypers
Lid geworden op: 03 nov 2006, 11:25
Locatie: Meeuwen Gruitrode Belgie

13 dec 2006, 14:50

bocuse schreef:Mensen,

Geloof me vrij: die kat is slechts een voorwendsel.
De kern van de zaak is volgens mij dat die mevrouw absoluut tegen haar zin in het rusthuis verblijft ;
Om echter de beslissing te nemen om haar opnieuw naar huis te laten gaan, dat is een ander paar mouwen.
Er komen immers tal van practische problemen om de hoek kijken.Op het forum wordt wordt daar nogal "simplistisch" over gedaan .
Er zijn inderdaad tal van diensten, maar hou er wel rekening mee dat die op zondag, feestdagen enz NIET werken. En dan moet er ook voor mevrouw gezorgd worden....

En hoe je het draait of keert, het financiële aspect IS belangrijk in deze.
Het minimaliseren ervan gebeurt doorgaans door mensen die op dat gebied geen problemen hebben ......

En beste collega's senioren. Vroeg of laat krijgen we allemaal met dit probleem te maken . Actief of als "lijdend voorwerp " ......dus oordeel niet vooraleer je zelf in iemands schoenen hebt gestaan ....
En dat ik het helemaal eens ben met Bocuse staat als een paal boven water.
De grootste kwaal van de mensheid is heden ten dage onbegrip geworden en onverschilligheid. Men is enkel en alleen in zich zelf geintereseerd.
Tot het moment komt, dat men zelf wakker wordt geschut en aangewezen is op de hulp van anderen. Wie goed doet goed ontmoet en dat moeten veel mensen zich eens goed achter de oren steken.
Inspiratie is iets wat je hebt en niet wat je opdoet.
Gast

13 dec 2006, 15:00

Men kan ze toch op weekend nemen?

mayi
Lid geworden op: 29 jul 2006, 18:49
Locatie: lokeren

21 dec 2006, 23:52

Schizo komt met een hulpvraag voor een probleemsituatie.
Hij rept met geen woord over geld!
Elysium smijt daar haar mening tegenaan: 't gaat over geld!!!
Dit zonder maar iets van achtergrondinformatie.
En een reactie van Schizo vind ik daarna niet meer terug, je zou voor minder.
Alleen al het stellen van dit probleem geeft aan dat hij er mee bezig is, dat het hem gevoelsmatig raakt.
Schizo, ook al mist je moeder de kat zo erg, er zullen wel andere middelen zijn dan haar terug naar huis te halen terwijl je niet weet of er voldoende zorg kan aangeboden worden.
Ik denk dat het in de eerste plaats nodig is dat je een goed gesprek hebt met je moeder over wat kan en niet kan.
Dat je nagaat wat wel haalbaar is. vb. afspraken maken zodat het voor haar mogelijk wordt de kat regelmatig eens te zien. Dan heeft ze telkens ook iets om naar uit te zien, dat geeft een mens zin in het leven.
Ik zou zeker geen overhaaste stappen nemen, en Schizo, leg alle negatieve kritieken gewoon naast je neer. Steek daar zeker geen energie in.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

06 jan 2007, 19:42

Stel dat je moeder lang leeft : welk scenario krijgen we dan : de kat gaat vroeg of laat dood . Dan moet ze ook zonder het dier verder , niet ?
Als de dame echt niet zelfredbaar meer is : zou ik opteren voor het rusthuis.
Zij zelf wil natuurlijk gewoon terug naar huis , met of zonder de poes , maar kan het nog ? Dat moet je jezelf eerlijk afvragen.
Want eens buiten, kan het moeilijk zijn haar op korte termijn er weer in te krijgen .
Veel mensen staan te trappelen om binnen te komen.
Het is daar geen speelplaats hé .
Zoals Kwezel al voorstelde : haal ze in het weekend naar huis , misschien is dan weer gelukkkig.
Het kan spijtig genoeg niet altijd zoals de oudere zelf wil , en dat begrijpen ze niet . Het is hard , maar de waarheid.

monalisa3
Lid geworden op: 04 apr 2007, 11:38

06 apr 2007, 10:56

met mijn moeder is het anders ze wil niet naar een rusthuis ook al is ze hulpbehoevend, ik sta er alleen voor en weet me geen raad!

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

06 apr 2007, 13:22

Uw moeder is de enigste niet !
Er zijn op dit moment wel serieuze inspanningen in verband met thuishulp:
poetsers , verpleegster die kan komen spuiten, vrijwilligers die een babbel komen doen....
Je krijgt 105 eu per maand van de zorgverzekering om een en ander te betalen, wel aanvragen uiteraard .
Vroeg of laat zal de situatie zich voordoen dat moeder wel zal moeten gaan, buiten haar wil om .
Dan is het beste een huidokter daar mee over te laten beslissen.
Niet te veel zorgen over maken, dat geeft je alleen maar stress.
Je kan haar laten inschrijven in een home zonder dat ze het weet , anders kan het héél lang duren voor ze geplaatst wordt .
Gast

07 apr 2007, 18:49

het is 125 en geen 105 € per maand en eventueel ineens eens bekijken of je geen invaliditeitsuitkering kan krijgen want dat brengt ook enkele voordelen mee.
Mijn vrouw heeft dit verplicht moeten doen toen haar moeder zich wou klaten opschrijven voor de wachtlijst van het home.
Zij heeft hiervoor inlichtingen gevraagd bij de sociale dienst van de ziekenkas en ja het is toch wel 160 € dat maandelijks uitbetaald wordt in haar geval.
Niet iedereen krijgt iets maar omdat het zicht nog maar 65 % was en ze toen beginnende alzheimer had was dit bedrag de uitkomst.
Zelfs tussenkomst van telefoonrekening kan maar daarvoor was het inkomen net iets te hoog, gehandicapte parkeerkaart enz.
Natuurlijk moet je niet blind zijn voor de gevaren van thuisblijven als ze zoals schoonmoeder toen nog met de fiets wou rijden en zelf haar boodschappen doen.
Uiteindelijk heeft zijzelf beseft dat het echt niet meer ging, maar daar had ze wel een ongelukje met een achteruitrijdende vuilniswagen voor nodig om dat te beseffen.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

07 apr 2007, 19:10

Snoezer , voor zover ik weet is het 105 euro , voordien 95.
Ik zie het elke maand op moeders bankafschriften.
In uw geval misschien anders . In een Home ontvangen ze van de zorgverzekering 125 euro , misschien nu ook opgeslaan.

Maar zoals u komt te vermelden, moeten er soms eerst ongelukken gebeuren alvorens men als oudere het inzicht krijgt dat het zo niet verder kan.
Ik maak dan de afweging ; ze nog een tijd hun eigen zin laten doen met de nodige risico's , maar dat ze zich gelukkig voelen in hun eigen omgeving , of ze tegen hun zin heel de dag op een stoel laten zitten in het home??
Zelfs verplegend personeel in het home zal zeggen: laat ze in godsnaam zo lang mogelijk thuis.
Afspraken maken voor boodschappen en dergelijke kunnen gemakkelijk gemaakt worden . Willen ze zelfs dat niet aanvaarden, kan men "dreigen" dat ze niet thuis kunnen blijven. Ze zullen dan wijselijk toegeven.
Het is voor allebei de partijen geven en nemen.
Omdat wij kinderen , ons gerust zouden voelen, omdat ze verzorgd worden, maken wij onze ouders er daarom niet gelukkiger mee.....
Gast

09 apr 2007, 10:55

wel reini, ik ben het helemaal eens met je maar wijzelf moeten als kinderen soms toegeven dat het gewoon niet verder kan.
Eten aan huis laten komen en hulp in het huishouden ben ik helemaal voorstander van maar je kan er je bed ook niet bij maken zeggen ze hier bij ons.
Mijn eigen moeder was een onmogelijk mens die haar hele leven vulde met ruzie en processen tegen alles en nog wat. Niet plezant om toe te geven maar het zat in haar genen.
Door vanalles en nog wat waar ik nu niet snel op inga was er natuurlijk ook niemand die er zich kon achterzetten, zelfs als er al iemand zou willen.
Op de sociale dienst zegde men gladweg, iedereen heeft recht om op zijn eigen mesthoop te leven en het eten dat ze lieten aandragen verdween in de struiken naast haar woning.
De dokters wisselden regelmatig omdat zij het schelden niet aankonden en op de duur weigerden nog aan huis te komen.
Denk je dan te kunnen dreigen met een plaatsing in een home ?????????

Een bejaarde kan enkel opgenomen worden indien ze persoonlijk tekenen dat ze uit vrije wil binnenkomen !

Iemand laten opnemen is een misverstand dat ik al heel dikwijls heb moeten uitleggen !!!!!

Uiteindelijk is ze door een dokter van een kliniek en zijn collega doorverwezen voor gedwongen opname. (er zijn 2 handtekeningen van de bevoegde personen voor nodig !)

Zelfs als wij zouden willen konden wij haar niet plaatsen is ons meerdere malen door de sociale dienst uitgelegd.

Dit geval viel voor in Antwerpen en misschien is er een verschil in andere gemeenten, dat weet ik niet.

In Borgerhout heb ik samen met mijn vrouw voor mijn tante alle mogelijkheden die er waren benut om haar wens te kunnen vervullen.
Zij wou graag in haar appartement blijven tot ze stierf.
Ze was gewoonweg als de dood bang voor een home.
Wel dit is ons perfect gelukt met hulp van de bovenbuur en verplegers, huishoudelijke hulp, gezelschap en kookhulp thuis in te schakelen.
Zonder de dokter en de bovenbuur was het ons misschien niet gelukt want wij woonden een uur ervandaan. Wij zijn hun nog steeds zeer dankbaar

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

09 apr 2007, 13:17

Snoezer ,
nu ik uw uitleg hoor was het inderdaad onmogelijk om de zaken op een serieuze manier te regelen.
Toen ik dat las over het eten dacht ik eerst : "ja , als ze zich dan uithongert kan de dokter er voor zorgen dat ze opgenomen wordt ".
Het is er dan op een andere manier toch van gekomen.
Gelukkig zullen er niet zoveel van die gevallen zijn , al kan dementie ook voor veel miserie zorgen, maar dat wordt dan door dokters wel vlug geconstateerd.
Knap van u om dat eens uit te leggen , sommige mensen die ook met zulk probleem zitten zullen er veel aan hebben, want het is inderdaad niet gemakkelijk om iemand gedwongen te laten opnemen.
Gelukkig maar , dat de mens op die manier beschermd wordt .
Want stel u voor dat eigen kinderen het beu zijn , om te zorgen dat een ouder kan thuisblijven, en de mogelijkheid hebben om je zomaar , zonder reden te plaatsen in een instelling.