Modelspoor

Overige discussies/vragen over vrije tijd en hobby's die niet bij de andere forums horen.

Molenaar*
Lid geworden op: 16 mei 2006, 20:18

18 dec 2009, 17:39

het zal wel voor later zijn
Het wwer is zit mee
Groetjes,
Eric
Geen rozen, zonder doornen

dries1
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:15
Locatie: pittem

31 jan 2010, 06:28

hallo minidom
modelspoor heeft me altijd geboeit maar door tijdsgebrek heb ik daar nooit mee kunnen beginnen.
mooie fotos en waarschijnlijk een prachtige tuin ,daar is waarschijnlijk heel veel onderhoud aan zo buiten ivb met het weer.nooit geen problemen met elektriciteit of met stof ,vorst ?
Mvg Dries

Minidom
Lid geworden op: 26 nov 2009, 12:43
Locatie: Eksaarde

31 jan 2010, 09:17

Beste Dries,
Ja, het is natuurlijk een grote uitdaging om zoiets in de tuin te leggen, maar op zo'n grote schaal werken binnenshuis is ook niet haalbaar, of je moet al over een enorme ruimte beschikken.
Er komt inderdaad veel onderhoud bij kijken, zeker na een strenge winter zoals vorig jaar en nu ook dit jaar.
Het grootste werk zit hem in de enthourage of inkleding van de baan, de baan zelf en het rollend materiaal heeft daar niet zoveel problemen mee.
Om een voorbeeld te geven, ik heb deze winter, dus rond de feestdagen verschillende keren met de treinen gereden, door de sneeuw zelfs, zonder veel problemen.
Het grootste probleem stelt zich, wanneer er vorst is en er zit ook veel vochtigheid in de lucht, want dan komt er een fijn laagje ijs op de sporen zodat de opname van stroom niet meer mogelijk is of enkel met vele storingen en dan is rijden niet meer mogelijk.
Maar bij gewone sneeuw of regen is er meestal geen probleem, die treinen zijn echt weerbestendig en kunnen tegen een stootje.

Een buitenbaan heeft ook het nadeel dat je niet te veel fijne details mag of kan aanbrengen, want dit wordt al snel beschadigd, wat op een binnenbaan wel een voordeel is.
Maar anderzijds heb ik nu als voordeel dat ik in de zomer niet op een snikhete kamer moet kruipen maar wel kan genieten vanop mijn terras en dat is voor mij pas "genieten".

... kijk maar even mee, enkele foto's genomen rond de feestdagen ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Minidom, een treinentuin waar iedereen kan genieten en tot rust komen.

Molenaar
Lid geworden op: 16 mei 2006, 20:21

31 jan 2010, 12:45

Zeer mooi
Groetjes,
Eric
Geen rozen, zonder doornen

Minidom
Lid geworden op: 26 nov 2009, 12:43
Locatie: Eksaarde

31 jan 2010, 13:35

Dit sneeuwlandschap heeft ook zo zijn voordelen, je hoeft het niet verder af te werken, het heeft iets speciaals en in feite is er weinig of niets te zien, zeker geen details...'s avonds geeft de sneeuw ook een extra effect wat je in de zomer niet kan bereiken en daarbij ook nog een kerstverlichting ...

Groot nadeel, nu kan je niet op het terras zitten genieten, is nu wat te koud, maar ik heb wel een alternatief, in de achtermuur van de woonkamer is een groot schuifraam geplaatst, zodat ik vanuit mijn luie zetel altijd zicht heb op mijn miniatuurstadje en dat is ook meegenomen.

Groeten uit minidom,

Lucien
Minidom, een treinentuin waar iedereen kan genieten en tot rust komen.

Minidom
Lid geworden op: 26 nov 2009, 12:43
Locatie: Eksaarde

31 jan 2010, 13:45

Voor de liefhebbers, nog enkele sfeer-foto's ... deze keer zonder treinen want toen kon er niet gereden worden en dit dikke sneeuwtapijt gewoon wegvegen om de sporen vrij te maken, daar had ik het moeilijk mee, het is toch zo mooi ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groeten,

Lucien
Minidom, een treinentuin waar iedereen kan genieten en tot rust komen.

destel
Lid geworden op: 03 aug 2007, 22:17

23 mar 2010, 09:27

hallo
Sedert enkele jaren heb ik een digitale treinbaan en dat loopt goed maar die zou ik nu willen automatiseren met gebruik van loconet.Graag zou ik kontakt willen nemen met iemand die er veel beter op de hoogte van is dan ik en waarmede ik persoonlijk kontakt zou wensen omwille van het feit dat dit
de beste manier is om iets degelijk over te brengen en uit te leggen.Het
is wenselijk dit te beperken tot de regio o vlaanderen en liefst regio Gent.
Groeten
Destel
destel bh

Minidom
Lid geworden op: 26 nov 2009, 12:43
Locatie: Eksaarde

23 mar 2010, 17:49

destel schreef:hallo
Sedert enkele jaren heb ik een digitale treinbaan en dat loopt goed maar die zou ik nu willen automatiseren met gebruik van loconet.Graag zou ik kontakt willen nemen met iemand die er veel beter op de hoogte van is dan ik en waarmede ik persoonlijk kontakt zou wensen omwille van het feit dat dit
de beste manier is om iets degelijk over te brengen en uit te leggen.Het
is wenselijk dit te beperken tot de regio o vlaanderen en liefst regio Gent.
Groeten
Destel
Destel, ik woon wel in de regio Lokeren (Oost-Vlaanderen), maar ik vrees dat ik je niet kan helpen, ik ben niet vertrouwd met "loconet".
Ik veronderstel dat je dit gebruikt bij een H0-baan, terwijl ik nu enkel nog werk met tuinspoor, schaal G ( 1/22.5) en dat kan ook digitaal werken, maar dan met een systeem van LGB of Massoth.
Ik sta op dit ogenblik ook nog maar in mijn kinderenschoenen op digitaal gebied.
Wat ik je wel kan aanraden, is even te kijken op :
http://www.modelspoormagazine.be/
... ga vervolgens naar het "forum" en daar zul je rubrieken vinden over digitaal rijden ... wanneer je inlogt en jouw vraag aldaar stelt, dan zul je al spoedig antwoord krijgen uit verschillende hoeken en ik ben ervan overtuigd dat er leden bijzitten van Gent en omgeving.

Alvast veel succes gewenst !

Lucien
Minidom, een treinentuin waar iedereen kan genieten en tot rust komen.

destel
Lid geworden op: 03 aug 2007, 22:17

25 mar 2010, 17:31

Hallo Minidom

Spijtig dat ik zo weinig reacties krijg maar niets aan te doen en zelf zoeken.Het door u aangehaalde forum ken ik en er zijn daar heel vriendelijk en bereidwillige mensen op die ons zeker willen helpen maar er zijn er enkele (zeer weinig) die ons antwoorden in een toon van ''als je geen ingenieur bent blijf er dan vanaf'' en dat kan ik niet verkroppen.Het is en blijft een hobby en het is ook niet omdat iemand niet kan biljarten dat hij het niet kan of wil leren zo ook met de elektronica van een modelbaan.
Groeten
Destel
destel bh

Molenaar
Lid geworden op: 16 mei 2006, 20:21

25 mar 2010, 17:52

hallo,
Ik rijdt digitaal met windigipet
verder is er een modelspoorvereniging in Antwerpen , die les geeft
digitaal enz
Indien interesse Geef ik het wel door
Groeten
Eric
Geen rozen, zonder doornen

Molenaar
Lid geworden op: 16 mei 2006, 20:21

25 mar 2010, 17:55

Mij moet je het zeggen, heb het ook meegemaakt.
ze lachen je uit?
Ik stelde eens de vraag waar kun je het kunt kopen
Bij de beenhouwer
dat zeg je toch niet?
groeten,
eric
de site in Nederland
Ik gahet even opzoeken
Laatst gewijzigd door Molenaar op 25 mar 2010, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen rozen, zonder doornen

Molenaar
Lid geworden op: 16 mei 2006, 20:21

25 mar 2010, 17:59

het is
modelspoorHO.nlforum
Ze gaan je daar zeker helpen
En Riny ook
Eric
Geen rozen, zonder doornen

destel
Lid geworden op: 03 aug 2007, 22:17

26 mar 2010, 17:21

hallo Molenaar
Dank voor de inlichtingen.Ben reeds ingelogd bij het forum maar moet nog wachten op een mail terug.
Groeten
Destel
destel bh

destel
Lid geworden op: 03 aug 2007, 22:17

12 aug 2011, 23:30

Hallo medespoorders
Het is een hele tijd geleden dat ik schoorvoetend enkele vragen gesteld heb,maar intussen ben ik redelijk vertrouwd geraakt met digitaal rijden en
de automatische aansturing door pc en met loconet,niet heel goedkoop maar wel zeer stabiel voor wat betreft storingen.Indien iemand er ook iets meer over wil weten(niet professineel want ik ben geen elektronicus) en waarvanik nog heel veel kan leren graag langs dit forum kontakt.
Herman
destel bh

Minidom
Lid geworden op: 26 nov 2009, 12:43
Locatie: Eksaarde

14 aug 2011, 08:53

Ja, naast het opendeurweekend, dient er wel een afspraak te worden gemaakt voor een bezoek, want het is en blijft een privé-baan.
Maar dat kan zowel op weekdagen als tijdens een weekend, dus er zijn altijd wel mogelijkheden.

Op dit ogenblik is het echter niet mogelijk, tot na de opendeurdagen in September, want ik ben nu met alle voorbereidingen bezig en dan wordt er niet gereden, enkel als testritten.
... en het weer zit ook niet bepaald mee, dus daar moeten we nu ook rekening mee houden.
Minidom, een treinentuin waar iedereen kan genieten en tot rust komen.