Cursus Photoshop voor senioren+

Kunst is als liefde en voor een liefde wil ik getuigen. (Marijke de Goey - 1947)
dezjef-

14 nov 2002, 21:51

De vraag is weer gekomen " hoe moet je met photoshop werken".
Hopelijk zijn er hier ook mensen die er graag iets meer over weten.
Dit program is qua fotobewerking het neusje van de zalm, maar je kan er zo veel mee. Dus als je wat tijd hebt en je kan aan dit program aangeraken........ doen.


We beginnen natuurlijk met photoshop te openen
Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 21:53

Afbeelding

Afhankelijk van welke versie u heeft, verschijnt een blad dat er zoals de bovenstaande foto uitziet ikzelf werk met de versie7.0 , de laatste nieuwe dus.
Klik FILE (bestand) aan en kies hieruit NEW ( nieuw)

Als alles goed gegaan is krijg je nu een instelblad.
Zullen we om te beginnen eens samen een A4 maken met een compilatie van onze verlof foto's. Als we die dan via internet naar een fotolab sturen moeten we laten niet meer fotootjes plakken en met een tekstje erbij weten we binnen een jaar of dertig nog waar we geweest zijn.

Afbeelding

Begin met een bestandsnaam te geven NAME:.......
De maten zetten we om in cm natuurlijk inches zeggen ons niet veel ( vul hier gerust 20 in voor WIDHT (breedte) en 30 voor HIGHT (hoogte) daar de foto later toch 20 x30 afgedrukt wordt.
Voor de resolutie vul je 100 in. Je zal zien dan bovenaan de image size: het fotoformaat dus al een 17 megabite is geworden, geen erg Later doen we hier iets aan.
Als alles goed gedaan is krijgen we volgend beeld:

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 21:54

Ga nu naar FILE (links boven) en kies daar openen zoek uw vakantiefoto's in uw bestanden

Afbeelding

Als je de juiste foto eruit hebt gekozen klik deze dan tweemaal aan. Je foto verschijnt op je bureaublad.
dezjef-

14 nov 2002, 21:55

Klik Boven links op het selectietool en sleep daarna op dat gedeelte van de foto dat u graag wilt afgeprint zien

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 21:58

Afbeelding

Afbeelding

Druk nu de toetsen CTRL en C in hiermee copieert u deze foto in het geheugen, klik uw A4 eens aan zodat die naar de voorgrond springt druk de toetsen CTRL en V in en je zal uw foto in de A4 zien verschijnen

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 21:59

We gaan nu de foto die in het midden staat op de juiste plaats en de juiste maat brengen. Ik werk vanaf nu niet meer met de sneltoetsen, maar via BESTAND - BEWERKEN - ENZV kwestie van alle mogelijkheden van photoshop te laten zien, de sneltoesen worden steeds aangegeven en het is aan u om die te onthouden en te gebruiken.

Afbeelding

Door het tooltje boven links aan te klikken kunnen we onze foto verlepen

Ga nu naar BEWERKEN (EDIT) en kies voor vrije transformatie:

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:00

Je ziet dat er rond de foto een selectiekader is verschenen, sleep nu de foto terwijl u de CTRL en de HOOFDLETTER toets indrukt (hierdoor behoud u het juiste perspectief) de foto op het gewenste formaat. Druk de ENTER toets in om het formaat te bevestigen, als u dit vergeet vraagt photoshop wel om dit te doen.

Afbeelding

Na foto 1 komt natuurlijk foto 2.
Ga via BESTAND en OPEN weer een foto ophalen.
Die foto gaat vermoedelijk gedeeltelijk over de voorgaande vallen, geen nood, we werken in lagen (zie foto rood aangeduid) en rechts zien we welke laag er aktief is. Enkel aan deze laag (lees foto) kunnen we werken.
Ga weer naar "bewerken" "vrije transformatie" en maak de foto op het gewenste formaat, zet hem op de juiste plaats.


Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:00

Dit zou het resultaat moeten zijn.
Ga zo door en vul de hele pagina met een vijftal (of meer) foto's
Zie ook eens rechts er zal telkens één laag bijkomen.



Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:01

Als alles goed gegaan is zou uw resultaat er zo ongeveer uit kunnen zien!!
Boven links heb ik een wit-ruimte, geen nood daar ga ik een titel inbrengen, indien u alles mooi volgezet heeft kan u een titel over de foto's plaatsen bv. een witte titel op een donkere plaats.
Vermoedelijk zijn de witrandjes tussen de foto's niet allemaal even dik dit gaan we nu in orde maken.
Hiervoor moeten we alle lagen koppelen tot één laag. Denk er wel aan de foto's achteraf van formaat veranderen word dan moeilijker, dus zie eerst na of de bladvulling in orde is.
dezjef-

14 nov 2002, 22:02

alle foto's op zijn plaats


Afbeelding


Ga nu via LAYER (laag) naar FLATTEN IMAGE (oftewel één laag maken) druk hierop en uw A4 is nu eigenlijk nog 1 foto

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:02

rechts zien we nu dat we nog maar één laag hebben 1 foto dusv eigenlijk.

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:03

Afbeelding

Daar ik vind dat de witruimte tussen de fotos niet regelmatig is ga ik die bijsnijden, selecteer het selectietool en makeer het gewenste witruimte,- druk daarna op DELETE ( toets staat ongeveer in't midden van uw klavier) en het gemarkeerde is weg ik doe hetzelfde ook met de rotsformatie onder links op de foto, die mag ook wat witrand hebben


Afbeelding

Zo zier er de foto nu netjes uit ook onderaan heb ik een mooi witrandje, rest me nu nog deze eerste verlof-foto te voorzien van een titel en wat uitleg over de beelden. Daar had ik al twee plaatsen tussen de foto's zoniet in de foto dan maar.
dezjef-

14 nov 2002, 22:03

Klik de lettertool aan kies boven het lettertype, vet - cursief - onderlijn, letter grootte (corps) daarnaast de kleur van de tekst.
Daarnaast nog speciale teksteffecten maar dat is voor later.

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:04

Afbeelding

Plaats nu de titel en druk op "ENTRER" hiermee is de nieuwe (tekst) laag af en kan je ergens andsers weer tekst inlassen geef elke foto een nummer in't wit(telkens enteren) . Tot slot maken we de legende aan in een andere kleur. klaar is kees. We kunnen weer één laag maken om het eindresultaat vast te leggen.
Ga nu nog naar "BESTAND" en save voor web daar we later dit blad (?) doorsturen naar bv kruidvat want zeg nou zelf een A4 uitprinten voor € 1.71 kunnen we niet zelf zeker niet op fotopapier, opslaan tegen een 3-tal megabite zal wel voldoende zijn denk, sla ook een exemplaar op zo hoog mogelijk misschien gaan we later daar nog meer mee doen.
dezjef-

14 nov 2002, 22:04

Zo dat was het om te beginnen, natuurlijk kunnen we met photoshop nog veel meer doen. De hoofdbrok zal foto's bewerken zijn. Onze filters erop los laten zal de meest verrassende resultaten opleveren.
Tot weldra, Dezjef