Cursus Photoshop voor senioren+

Kunst is als liefde en voor een liefde wil ik getuigen. (Marijke de Goey - 1947)
dezjef-

14 nov 2002, 22:18

Dit is mijn eindresultaat hopelijk is het bij u ook gelukt anders hoor ik het wel.

Ps deze toepassing is heel bruikelijk bij bv kommunieprenten.
Tot volgende les

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:21

In deze les gaan we werken met delen van diverse foto's.
We gaan ook in lagen leren werken, dat is heus niet moeilijk en eens je dit systeem kent zal je het grote voordeel hiervan snel meer en meer gaan uitbuiten.
Zoek maar eens een drietal foto's die ergens wat bij elkaar rijmen, enkel uw fantasie zijn de grenzen.

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:22

open een nieuw blad: bv 10x15cm (is postkaartf ormaat) aan 300 pix dit geeft 6,5 megabite.
Open via BESTAND >OPEN een drietal foto's en plaats de foto die voor achtergrond gaat dienen in uw nieuw blad, je doet dit via selectie van het bruikbare deel: CTRL + C en het zit in het geheugen, Via CTRL + V plakken we het op ons blad. Via CTRL + T kunnen we het op het juiste formaat brengen.

Afbeelding

Ok als onze foto geplaatst is gaan we wat plannen, waar komt wat.

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:22

Maak nu eerst een nieuwe laag aan, dit doe je via LAAG > NIEUWE LAAG. Rechts zie je in het tabblad lagen dat er een laag is bijgekomen die gaan we van een mooie achtergrondkleur voorzien.


Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:23

verander het emmertje in opvulkleur (gradient) en kies een kleur aangepast aan uw onderwerp (foto)


Afbeelding

Bij de meesten houd het hier op want wat je ook doet een opvulkleur krijg je niet...... We moeten photoshop enkel nog vertellen waar de kleur moet beginnen en waar de overgang moet plaatsvinden.
Klik eens met de linkermuisknop linksonder in het beeld, houd de muis ingedrukt en sleep naar linksboven. Nu pas verschijnt de opvul kleur.

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:23

Dit is het resultaat je ziet enkel nog de opvulkleur de foto zit onder deze laag, je ziet ze niet maar ze is wel aanwezig.
Haal je eerste foto te voorschijn, dit doe je door alle oogjes uit te schakelen (erop klikken) behave die van de foto.


Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:24

Selecteer nu dat deel van de foto dat je wil gebruiken, de storende achtergrond hebben we niet nodig die vervangen we door de invulkleur. Al naargelang de tekening selecteren we hier met de magische lasso ofwel de veelhoeklasso dit is even uittesten dewelke het beste is (magische lasso als er sterk kontrast is, bij weinig kontrast heb je geen conttrole over deze en gebruiken we de veelhoek lasso) Copieer nu deze tekening CTRL + C
Ga nu terug naar de oogjes en klik ze weer aan, als alles goed is zie je weer enkel de opvulkleur.
Druk nu op CTRL + V (plakken) en je tekening staat voor de achtergrond.

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:24

copieer nu het hoofdtema (in mijn geval het kind) en plak dit op de vulkleur en foto 1.
Je kan rechts op het tabblad zien dat er weer een laag bijgekomen is.
het nieuwe gedeelte maken we op maat viaCTRL + T (transformatie)
en slepen het met de hoofdlettertoets ingedrukt (verhouding behouden) op maat ENTEREN en op zijn plaats slepen.

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:25

Hetzelfde doen we met de derde foto (vlinder)

Afbeelding

Alle onderdelen staan nu netjes afgebeeld, onze foto begind er al op te lijken maar zoals je aangeduid ziet zitten er nog diverse foutjes in

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:25

Het grote voordeel van lagen is dat we nu elke laag nog kunnen bewerken, foutjes eruit halen, onze filters erop los laten enzv
Selecteer rechts de laag die we willen bijwerken deze zal dan blauw oplichten. zet de vulling op 100% en kies regelmatig de aangepaste vulkleur met het pipet

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:26

Als de grote vlakken naar wens zijn bijgewerkt beginnen we aan de kleine delen, vergroot deze delen sterk CTRL + is vergroten
CTRL - is verkleinen zet de kapacitieit op 30% en vul deze (regelmatig met pipet een nabije kleur opzuigen). nietsterk genoeg nog eenmaal vullen. Hou wel de foto in't oog soms verspringt de invulkleur oveer een groter fotogedeelte hestel dit dan met CTRL + ALT +Z


Afbeelding

Doe dit natuurlijk met alle lagen en dan is dit het (bijna) eindresultaat.

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:27

Afbeelding

De opvulkleur kan beter vind ik, klik deze laag aan en via slepen leggen we een nieuwe opvul kleur van links onder naar rechts boven. Haha veel beter!!!! Maak nu alle lagen terug zichtbaar.


Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:27

Afbeelding

Deze zone zou ik graag donkerder zien......
Met de pipet nemen we een donkerblauwe kleur op zetten de capaciteit op 30% en klikken in het gedeelte dat we willen donkerder maken. Niet goed CTRL + Z .
Nog donkerder.... klik nog eens

Afbeelding

Zo dit is het voorlopige eindresultaat voldoende om op te oefenen zou ik zeggen.
Volgende les leer ik u het kind of een ander deel letterlijk in het licht te zetten, dit is het plaatsen van spots al of niet gekleurd.
Ook zou ik graag van het kind iets elfachtig maken dus gaan we de kleuren veranderen, de oren wat uitrekken de wenksbrauwen krollen enzovoorts.
Dit kan allemaal met photoshop maar het zit wel goed verborgen.
dezjef-

14 nov 2002, 22:28

LAAT EENS WAT VAN UW RESULTATEN ZIEN. ik ben eens curieus hoeveel fantasie jullie hebben.
dezjef-

14 nov 2002, 22:29

Ook de belichting kunnen we regelen:
Ik neem eerst terug de foto uit vorige les, via de oogjes sluit ik alle lagen behalve die van het kind.


Afbeelding