Cursus Photoshop voor senioren+

Kunst is als liefde en voor een liefde wil ik getuigen. (Marijke de Goey - 1947)
dezjef-

14 nov 2002, 22:29

1 Ga naar FILTER > RENDERING > BELICHTINGSEFFECTEN

In het veld dat je nu ziet moet je eerst nagaan dat links onder voorvertoning aangevinkt is. Rond de foto komt nu een ovaal te staan met een middelpunt, als je op dat punt gaat staan en je versleept het krijg je een andere invalshoek van het licht. de andere sleeppunten op het ovaal dienen om deze te vergroten/verkleinen.
Rechts van het blad zie je nog verschillende instel mogelijkheden nl. SPOT - GERICHT - UNIVERSEEL
Daar vlak onder zie je (2) INTENSITEIT en FOCUS staan hiermee regel je de hoeveelheid licht (hou steeds het voorbeeld in 't oog).
Onder(3) die instellingen zie je twee witte vierkantjes hiermee kies je de kleur van het licht (spot).
Als je dan nog eens naar links onder gaat zien dan kan je dat lampje nog eens naar het beeld slepen voor een 2de - 3de ...... spot telkens kan je die een afzonderlijke kleur geven in het vierkantje.
Ten slotte nog dit als je een spot bij het middelpunt neemt en deze in het vuilbakje sleept is die spot weg.

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:30

Dit is dan het eindresultaat door wat te experimenteren met 3 spots een rode, een blauwe en een groene toch weer helemaal iets anders vind u ook niet?


Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:32

TIJD OM EENS WAT MET TEKST TE GAAN WERKEN....

Openeen nieuw werkblad en tergelijkertijd ook een foto waarvan de resolutie niet te hoog is want je zal merken dat anders de lettertjes er maar kleintje bij blijven.

De bedoeling zal ik zo al uitleggen.
Bij de tekst-tool in photoshop zie je als je die met de rechtermuisknop aanklikt 4 x een T staan:
de eerste dient voor gewone horizontale tekst
de tweede dient voor vertikale tekst dat is allemaal nogal voor de hand liggend.
Voor de twee gearceerde T's moet je eerst een foto openen in een niet al te hoge resolutie.
Klik nu op de gearceerde horizontale T en typ uw test op de foto als je daarna op enter drukt zie je de tekst over de foto (gearceerd) komen. Als je nu via CTRL en C die tekst in uw geheugen neemt kan je die op je werkblad plakken via CTRL en V.
Te ziet ook dat het grootste letterkorps maar 72 is voor tekst uit een foto is dit gewoonlijk niet groot genoeg. Door even over die 72 te slepen en daarna bv 200 in te typen krijg je een veel groter lettertype.
Je zal zien dat dit zeker voor tekst uit een foto veel beter is.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Robin

14 nov 2002, 22:39

Zo,

Dat was de hele cursus die dezjef op de andere site had geplaatst.

Ik hoop dat iedereen er heel veel plezier met heeft.

Ik heb alles min of meer letterlijk gecopieerd. Teksten of zo niet aangepast, en geprobeerd overal de juiste figuren op de juiste plaats.

ik heb wel hulp gekregen van de webmaster van seniorennet.be; het is namelijk niet mogelijk figuren te uploaden naar seniorennet.be via het forum, waardoor ik een probleem had. Maar na hem te mailen, heeft hij handmatig de maarliefst 68 foto's op Seniorennet.be geplaatst, ik moest dan enkel nog de teksten van dezjef kopiëren, en de juiste (img) tags plaatsen naar het juiste adres dat ik had doorgekregen van de webmaster.

Ik heb alles onder de naam van dezjef-, dit omdat het het werk is van dezjef, en niet van mij; ik heb het enkel gekopieerd. Ik kon dezjef zonder dat streepje niet gebruiken, dus daarom met dat streepje; alle eer komt naar dezjef toe, hij heeft heel veel werk en moeite ingestoken, en dat wil ik niet laten verloren gaan, door hier op seniorennet.be te zetten hoop ik dat er ook vele anderen zullen ervan profiteren; ikzelf heb photoshop 7, en heb verschillende dinge bijgeleerd!!

ah, en dat is eignelijk iets voor dezjef, kan je in de toekomst je cursus op dit forum maken? het is namelijk heel erg veel werk geweest om heel je cursus ook naar hier over te zetten... ik doe dat niet graag iedere week,het zou makkelijker hier rechtstreeks op zijn;
figuren uploaden kan je hier niet; maar misschien moet je eens met webmaster spreken, misschien is er wel een oplossing?

flieg
Lid geworden op: 02 sep 2002, 19:11
Locatie: waarloos

14 nov 2002, 23:57

is wel fijn die cursus !!


btw, wat is het probleem, is toch onnodig dat de webmaster al die foto's upload, als djevez het toch al op zen site zet

link gewoon naar zijn page hier

en als je perce alles hier wilt laten zien gebruik dan de hiervoor bestemde [img] tag

but very thx voor den cursus, zit fijn ineen !!!

flieg
"Education is the best provision for the journey to old age."
Aristotle (384 BC-322 BC.);

Frake
Lid geworden op: 03 aug 2002, 17:47
Locatie: Hasselt

02 dec 2002, 18:08

Vond je uitleg over photoshop zeer goed en begrijpelijk. Daar ikzelf een cursus (beginneling) hierover volg interesseert me dit zeker. Kunnen hier ook vragen gesteld worden over hoe en waarom?
dejef

14 dec 2002, 19:31

natuurlijk kunnen er ook vragen gesteld worden.
Ik zal wel regelmatiger binnen komen wippen, als ik dan het antwoord niet ken weten ze er op het werk wel raad mee!!!!

joke42
Lid geworden op: 18 sep 2002, 19:36
Locatie: Antwerp 2060

14 dec 2002, 21:53

:oops: :oops: :oops: Hoe kan ik deze cursus af drukken zonder de hoofding en colm van seniorennet :oops: :oops:
joke
PLUK DE DAG

Laptop HP 250 15.6" N 2840 4GB ram. HD 500 GB .
Windows 10

dezjef
Lid geworden op: 16 nov 2002, 20:15
Locatie: Turnhout

15 dec 2002, 14:57

Je kan, door de fotoos links aan te klikken, deze in een map plaatsen, en de bijhorende tekst gewoon selecteren. Daarna alles terug op zijn plaats zetten. Het is misschien wat omslachtig maar ja....
Misschien komer er nog betere ideeën

Pierre
Lid geworden op: 05 okt 2002, 12:25
Locatie: Sintruin begot ich haan van oech!

15 dec 2002, 18:47

Hallo iedereen!
Als jullie nog wat meer info willen over Photoshop, ga dan eens kijken op de volgende webstek: www.jasmania.nl/photoshop/photoshop.htm
Daar kan je nog wat van leren...
groetjes :)
Pierre
Geniet van 't leven, 't is later dan je denkt!

Frake
Lid geworden op: 03 aug 2002, 17:47
Locatie: Hasselt

15 dec 2002, 22:15

Heb de les over Extract uitgeprobeerd. Maar ik denk dat deze is opgesteld voor een vroegere versie, want bij tool Image vond ik geen Extract.
Heb deze wel gevonden door ctrl alt X aan te klikken. Maar van het bijbehorend venster begreep ik niet veel. Kan iemand mij daar meer uitleg over geven? Dank :oops: [/u]

Pierre
Lid geworden op: 05 okt 2002, 12:25
Locatie: Sintruin begot ich haan van oech!

16 dec 2002, 10:39

Frake! Extraheren vind je terug onder "Afbeelding" --> "extraheren"
Althans in Photoshop6.
Daar trek je met de "stift" een gesloten lijn rond het beeld en druk op OK.
Zo werkt het tenminste bij mij :?
Sicces!
Pierre
Geniet van 't leven, 't is later dan je denkt!

Frake
Lid geworden op: 03 aug 2002, 17:47
Locatie: Hasselt

16 dec 2002, 11:48

:D Ik heb extraheren gevonden in photoshop 7.0 . Nu zit hij bij de filters. Ik kan hem ook openen met ctrl alt x. Maar ik heb de engelstalige versie. Van het venster dat zich dan opent begrijp ik nog niet veel. Ik ben ook echt maar een beginneling betreffende de photoshop. Ik volg wel lessen, maar begrijp er niet veel van. :oops:

flieg
Lid geworden op: 02 sep 2002, 19:11
Locatie: waarloos

16 dec 2002, 17:12

beste photoshoppers,

ik heb het eerste deel dat dezjef hier heeft geplaats eindelijk in pfd formaat kunnen omtoveren, heb het wel een beetje aangepast (zinsbouw en dergerlijke) maar het blijft dus hetzelfde, alleen is deze gemakkelijker om raadplegen en afdrukken :)

het gaat hier wel alleen om het eerste deel :)

je vind het terug op mijn site onder cursus :)

http://www.flieg.v3.be

greetz,
flieg
"Education is the best provision for the journey to old age."
Aristotle (384 BC-322 BC.);

Frake
Lid geworden op: 03 aug 2002, 17:47
Locatie: Hasselt

16 dec 2002, 18:09

Dank je flieg voor je werk. Natuurlijk mogen we Dezjef niet vergeten. Hopelijk groeit dit uit tot een grote hulp bij Photoshop. We vinden al veel over PSP op internet maar photoshop heel weinig. Dit werk van jullie is al een aanvulling. Hopelijk stoppen jullie er nie mee. :D 8O 8) :lol: :P