1964-66 - 3° PARA Lombardsijde 64-66

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

LOU PARADOU
Lid geworden op: 23 mar 2006, 22:32
Locatie: Gent

24 mar 2006, 12:01

Wie wil nog eens van gedachten wisselen over zijn legerdienst?
Ik begon op 1/11/1964 in Lombardsijde bij het 3° Para in het peleton TS.
Na deze opleiding kwam ik in 17° cie. terecht in Recce 3 met als chauffeur Etienne De Leersnyder en begeleider Willemarck.
Ikzelf ben Louis Van de Reviere.

zeilboot
Lid geworden op: 23 mar 2006, 12:15

13 apr 2006, 21:54

Hallo, hier de Jean.
Ik heb mijn 15 maanden dienst gedaan bij het 3 para in Lombardsijde lichting 64 - 66.
Ik was gelegen bij het peleton C van de 17° Cie, onze chefs noemde
1° Sgt Stabel, een lange Hollander en 1°Sgt Maj die wij chef paniek noemde.

De helft van onze slaapblok was ingenomen door een peleton Recce, misschien had jij daar ook je kamer ?, de chef van het peleton Recce ken ik niet meer bij naam, maar ik zie hem nog voor mij, een dikke met veel lawaai.

Ik heb nooit meer iemand van deze klas terug gezien en dat vindt ik wel jammer.
Misschien kan jij langs deze weg wat makkers terug vinden.

Groetjes,Jean.

webapepe
Lid geworden op: 07 jun 2006, 18:01

07 jun 2006, 18:15

hallo,
ik ben bij het 3de begonnen in lombardsijde in 1976, bij de 17de cie peloton A, als ik mij niet vergis was stabel daar nog aanwezig en de csm was een waal geloof ik, den ijzeren noemde men hem, omdat hij langs alle kanten gewond was geweest, onze cie lt noemde dewulf, en wij waren onder leiding van chef van herck en sergeant aerts, na ongeveer een 3 a 4 maand te lombardsijde werd het 3de volledig overgeplaatst naar tielen waar ik de overige van de 15 maand heb uitgedaan, dit is wel iets later dan uw legerdienst maar het is misschien interessant om te weten, veel heb ik al vergeten, maar noemde het niet de yellow 17 ??,
alvast de groeten
wie ben ik?

Peetje Maurice
Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Locatie: IN HET LAND VAN SWENTIBOLD

11 aug 2006, 20:23

Ik was milicien bij het 62ste HAWK, eerst te Lombardsijde en dan in Essentho in Duitsland, in 1974. Drie maand had ik opleiding in Lombardsijde en ik moet zeggen, ja het "derde para" was er ook nog....Ik heb daar ontzettend veel slechte herinneringen aan die "straffe kerels". Ik herinner me dat wij, "gewone bleus" ze moesten aanspreken met "Mijnheer de para". Menig gewoon milicien van het 62ste Artillerie werd in de kantine onheus door die kerels behandeld. Een paar arme miliciens zijn ook het slachtoffer geworden van geweld. Voortdurend moest de militaire politie tussen komen om de zaken af te koelen. En eens ze hun rode muts hadden, dan stonden we te beven...
We werden vernederd en letterlijk geschopt door de para's. Het waren speciale kerels...ik wil hiermee niet zeggen dat nu alle para's zo waren, maar geef toe, het waren geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken...

zeilboot
Lid geworden op: 23 mar 2006, 12:15

19 aug 2006, 00:22

Hallo hier de Jean (Para, klas 64 - 66 Lombardsijde)

Peetje Maurice.
Ik weet maar al te goed hoe het er aan toeging in de kantine.
Het was niet goed te praten, maar zoals je weet gingen de para's geregeld op lange manouvers in het binnen en buitenlanden.
Meestal waren ze uitgeput en gedomineerd na deze oefeningen en kregen bij gevolg de eerste week na de oefening geen verlof.
Ze waren dan gefrustreerd en wie in de weg liep,(HAWK of Zeemacht )moest het ontgelden.
Wij voelden ons groot en sterk en ontladen ons op een ongeoorloofde wijze, dominantie, vernederingen en vechtpartijen en dit ook in Oosteinde tegenover burgers.
Wij waren jong, uitbundig en fier.
Nu jaren later begrijp ik maar al te goed dat het allemaal maar stoerheid was en dat het niet nodig was om onze fierheid op een dergelijke wijze te tonen.
Vergeef die stoere para's van toen, wij waren nog oorlogskinderen.
Groetjes Jean.

boemer
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:20
Locatie: 2845-Niel

19 aug 2006, 08:05

Jean Valengé schreef:Hallo hier de Jean (Para, klas 64 - 66 Lombardsijde)

Vergeef die stoere para's van toen, wij waren nog oorlogskinderen.
Groetjes Jean.
Klas 64-66 en ge noemt U oorlogskinderen ??????? Dan heeft de oorlog bij u toch langer geduurd dan bij de anderen meen ik.

Ik vind Uw uitleg maar poverkes als verontschuldiging voor het gedrag van de para's van toen. :roll:
Als jullie je zo gedroegen tegen je eigen landgenoten, wat ook de oorzaak ervan mocht zijn, zou ik het eens graag gezien hebben als U in Duitsland gekazerneerd geweest was, waar wij als 1JP in Arolsen, in 1968, nog geregeld begroet werden in het café met "H... H...."
Bij ons bestond dat ook, lange manoeuvers - lang van huis zijn - de druk van de nabijheid van het ijzeren gordijn (koude oorlog)(regelmatig alarm).
Doch gelijkaardige toestanden heb ik nooit gekend, daar zorgden in de eerste plaats onze oversten voor, die ons voldoende motiveerden om zulke zaken niet uit te steken.
En onze fierheid bestond erin om zich tot zulke daden niet te verlagen.

Sorry voor mijn scherpe repliek.
MVG

Peetje Maurice
Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Locatie: IN HET LAND VAN SWENTIBOLD

19 aug 2006, 11:40

Jean Valengé schreef:Hallo hier de Jean (Para, klas 64 - 66 Lombardsijde)

Peetje Maurice.
Ik weet maar al te goed hoe het er aan toeging in de kantine.
Het was niet goed te praten, maar zoals je weet gingen de para's geregeld op lange manouvers in het binnen en buitenlanden.
Meestal waren ze uitgeput en gedomineerd na deze oefeningen en kregen bij gevolg de eerste week na de oefening geen verlof.
Ze waren dan gefrustreerd en wie in de weg liep,(HAWK of Zeemacht )moest het ontgelden.
Wij voelden ons groot en sterk en ontladen ons op een ongeoorloofde wijze, dominantie, vernederingen en vechtpartijen en dit ook in Oosteinde tegenover burgers.
Wij waren jong, uitbundig en fier.
Nu jaren later begrijp ik maar al te goed dat het allemaal maar stoerheid was en dat het niet nodig was om onze fierheid op een dergelijke wijze te tonen.
Vergeef die stoere para's van toen, wij waren nog oorlogskinderen.
Groetjes Jean.
Tuurlijk, dit is al lang vergeven Jean, maar vergeten dat is toch moeilijk. En men mocht in mijn tijd ook alle para's niet over dezelfde kam scheren, er waren ook goede jongens tussen!

zeilboot
Lid geworden op: 23 mar 2006, 12:15

19 aug 2006, 12:51

Hé Boemer.
Mijn verontschuldigingen voor mijn medevoelen betreffende de slechte ervaringen die Peetje heeft gehad met het 3° Para,"sorry hé".
Oorlogskinderen, bedoel ik mee dat onze lichting geboren is tussen 43 en 45.

Jean

Tilly
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 24 dec 2002, 15:35
Locatie: aan het bos van den baron

19 aug 2006, 13:49

Jean Valengé schreef:


Geregistreerd op: 23-3-2006

Geplaatst: Vr 18 Aug 2006, 23:02 Onderwerp: 3° Para Lombardsijde, klas 64 - 66

--------------------------------------------------------------------------------

Hallo, Ik ben Jean Valengé uit Antwerpen.

Ik heb mijn dienst gedaan bij het 3° Para, Lombardsijde, klas 64 - 66, 17° Cie, peleton C ( stormfusiliers).
t'is zeer lang geleden, doch ik denk nog wel eens aan die prachtige tijd die wij samen hebben doorgedracht met een onverbreekbare vriendschap die wij hadden in ons peleton.
Wij zijn gestart met peleton chef 1° Sgt Cor Cornelus en Sergant Stabel (den Hollander) en nog een Sergantje waarvan mij de naam is ontgaan er was nog een beroeps luitenantje bij, Questair of zo iets, in opleiding voor Para.
Later hebben wij als peleton chef gekregen (chef paniek met de groene muts) 1° Srt Cor ging naar de SAS Cie.
Ik heb na al die jaren nooit nog iemand van ons peleton Para terug gezien, maar ik ken nog enkele namen van mijn sectie:
Herewegen, van de kanten van Gent, Duivers van Oostende, Rik, danny en Nic van Turnhout, andere namen zijn mij ontgaan maar ik zie hun gezichten nog voor mij.
Als je in ons peleton zat laat iets weten langs deze weg, ik zou jullie graag allemaal eens terug willen zien.
Jean

cannamon
Lid geworden op: 18 jan 2009, 09:49
Locatie: Gierle

18 jan 2009, 10:10

Jean Valengé schreef:Hallo, hier de Jean.
Ik heb mijn 15 maanden dienst gedaan bij het 3 para in Lombardsijde lichting 64 - 66.
Ik was gelegen bij het peleton C van de 17° Cie, onze chefs noemde
1° Sgt Stabel, een lange Hollander en 1°Sgt Maj die wij chef paniek noemde.

De helft van onze slaapblok was ingenomen door een peleton Recce, misschien had jij daar ook je kamer ?, de chef van het peleton Recce ken ik niet meer bij naam, maar ik zie hem nog voor mij, een dikke met veel lawaai.

Ik heb nooit meer iemand van deze klas terug gezien en dat vindt ik wel jammer.
Misschien kan jij langs deze weg wat makkers terug vinden.

Groetjes,Jean.
1° Sgt Stabel ja wat ne kerel, ben zelf binnen gegaan in Tielen op 4 nov 1974, als de eerste comp die naar Tielen vertrok.
Kan me verdorie niet meer herinneren was dat nu de 20ste of 21 ste compagnie.
Ben daar gebleven tot men rode muts en dan terug naar Lombardsijde om mee te gaan leren springen in Schaffen, (was BV) die militiens die in Tielen zaten hebben pas veel later hun wing gehaald, zelfs pas na commandocamp dacht ik.
Na Schaffen moesten we kiezen naar welke eenheid we zouden gaan, we mochten drie eenheden kiezen (dikke zever natuurlijk er waren er maar 2 beschikbaar voor ons) ik koos, Diest, Schaffen en de ESR-GVP (SAS).
Er waren nog 4 anderen die ook ESR gekozen hadden en ja hoor hups naar de ESR-GVP in Duitsland (Euskirchen)
De rest van de BV's werd naar een nieuwe compagnie in Brasschaat gezonden.
Ik wist dat men daar zijn rode muts ging moeten inleveren voor een groene en dat wou ik onder geen beding daarom had ik Brasschaat niet op mijn lijstje gezet, ik had afgezien voor een rode je kent dat wel.
Achteraf heb ik wel spijt van gehad van men keuze, niet zozeer omdat ik bij de SAS zat, maar wel dat ik in Duitsland gekazerneerd was.
Het was al bij al een mooie tijd.
Groetjes
Gast

04 feb 2009, 00:27

Ik blijf het raar vinden dat para-cdo's via seniorennet buddy's van weleer zoeken, ik ken er ene die een fabelachtig bestand heeft van zowel 1para, 3para en zelfs van het 2bn commando. In Lombardsijde heb ik persoonlijk geen last gehad van paco's, en als er al eens iets gebeurde waar ik weet van had was dit meestal met gasten die nog geen enkel brevet hadden, macho's die zich stoer voordeden en waarvan velen sneuvelden als het echt hard werd in de opleiding. Paco is een elite-eenheid wier ware dragers van de wing en dolk zich konden beheersen in bepaalde situatie's. Daarom vielen avant-toogpara's massaal uit de boot tijdens de harde opleiding. Een vrij late posting van me, maar als jullie para's interesse hebben voor de link naar die buddy-search para zal het per pm moeten gebeuren.
Gr :wink:

mlvc9999
Lid geworden op: 10 mar 2010, 18:44
Locatie: Everberg

18 jan 2017, 21:11

Ik ben archieven aan het samenstellen m.b.t. de Tervuurse herder voor de gemeente Tervuren.

In de notulen van het schepencollege van 16 mei 1975 vond ik terug dat de gemeente een Tervuurse herdershond als mascotte heeft geschonken.

Die hond zou naar de “para’s van Lombardsijde” gegaan zijn.

De fokker (uit Tervuren), Louis Viaene, zou deze hond persoonlijk naar Lombardsijde hebben gebracht en zou als dank een embleem met de kop van een wolf hebben ontvangen.

Kan iemand mij over dit alles meer info bezorgen?

Zijn er nog mensen van die compagnie in leven?

Alle info mag verstuurd worden naar
Tervuurseherder@outlook.com