Vosselaer bij Turnhout

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

Veereuleu
Lid geworden op: 05 mei 2006, 15:10
Locatie: Vosselaar

05 mei 2006, 15:15

Opgravingswerken (ware archeologische strijd ifv nieuwe oprit) bij mij thuis, brachten een oud bruin glazen bierflesje boven 'Brouwerij de lelie, Vosselaer bij Turnhout'... Geen datum te vinden.
Rondspeuringen op het internet leveren me niet meer op dan dat de brouwerij ook gekend moet geweest zijn als 'Dresselaers' ... en gesloten in 1959...
Dit zou kunnen verklaren waarom ik er ook mijn grootouders nooit over hoorde spreken.
We zijn nochtans met de hele familie zo autochtoon als maar kan en over alle andere zaken weten ze heel wat....

Al een geluk dat ik mijn man net kon tegenhouden voor hij het eigenaardigheidje weer onderschupte :wink:

Ook alle andere Kempische wetenswaardigheidjes interesseren me wel, dus laat maar komen , alle info, herinneringen of weet ik wat over de streek / graag ook de brouwerij, maar dat zal wat veel gevraagd zijn, de ...
Je bent zo oud als je je voelt...

JET
Lid geworden op: 07 jun 2006, 14:28

07 jun 2006, 14:37

De brouwerij Dresselaers is mij bekend. Via leerlingen van het Heilig Graf ken ik die naam. In de jaren 1946-1948 waren die studenten op het Heilig Graf in Turnhout.
ik wil graag schrijven met mensen die in dezelfde onderwerpen zijn geïnteresseerd

keramiek
Lid geworden op: 06 jan 2007, 14:45
Locatie: in het Gentse

06 jan 2007, 23:17

Beste Veereuleu,
ik ben helemaal niet vertrouwd met de Kempen. Bijgevolg zal mijn inbreng eerder miniem zijn. Toch kan ik wellicht enkele tips verstrekken.
In 'Gids voor het Oude Turnhout & omgeving. 2 / De omliggende gemeenten' (ISBN 90.02.14495.4, Antwerpen, 1980, 307 blz.) heeft Harry de Kok geen brouwerij vermeld voor Vosselaar. In de bibliografie voor deze gemeente verwijst de auteur evenwel naar het 'Konijnenbergske', waarin verschillende korte artikelen verschenen over je dorp. Wellicht is het voor jou gemakkelijker om die bron aan te boren.
Op 'www.trappistbeer.net' kan je o. m. twee foto's aantreffen met telkens een afbeelding van een bierglas. Het eerste glas is bedrukt met de tekst 'Pater De Lelie Vosselaar'. Het tweede glas vermeldt 'Paterbier Vosselaar'. Beide glazen worden toegeschreven aan de brouwerij Dresselaers te Vosselaar.
Tot slot zou ik je willen verwijzen naar 'eBay'. Onder 'Reclame- & Cafévoorwerpen' zal je met veel geluk misschien een voorwerp kunnen vinden dat uit je vroegere dorpsbrouwerij komt.
Met vriendelijke groeten,
Keramiek.

Veereuleu
Lid geworden op: 05 mei 2006, 15:10
Locatie: Vosselaar

24 jan 2007, 14:27

Ondertussen is de volksmond de beste bron gebleken.

Oudere mensen herinnerden zich dat ze als kind bij het naar school gaan de brouwerij passeerden.

Ze moet ongeveer gelegen geweest zijn aan het huis van de pastoor in 't dorp en er moet steeds een indringende geur van het afvloeiwater naar de gracht (nu pastorietuin) gehangen hebben.

Da's toch al iets gevonden.
Je bent zo oud als je je voelt...

dresselaers
Lid geworden op: 09 feb 2007, 11:39
Locatie: Merksplas

10 feb 2007, 10:26

Het was de brouwerij van mijn grootvader!
Mijn grootvader leeft nog dus je kan er alles over vragen wat je wil weten
(ook al is hij nu bijna 90 jaar).
Ik heb vorig jaar de film 'van water tot pater' van 1945-1946 van de brouwerij op DVD overgezet. Het is een mooie documentaire gefilmd in het zeldzame 9,5 mm filmformaat. Ik weet niet of het flesje veel waarde heeft maar voor de familie zal het zeker een grote emotionele waarde hebben. Ik wil het flesje wel eens zien in ruil voor een kopie van de film. :wink:

Jan.dr
Lid geworden op: 24 feb 2007, 16:17
Locatie: Leuven

24 feb 2007, 16:21

Jan (Baptist) Dresselaers ( 1881 - 1959 ) , afkomstig van Boischot was op zoek om ergens een brouwerij over te nemen of te kopen.
Hij is in Vlimmeren verzeild geraakt, daar nog ( 1907 ) mee de fanfare opgericht en ineens aangesteld als muziekmeester. Daar is hij getrouwd met Maria Wouters, dochter van de burgemeester en heeft dan in 1910 een brouwerij gekocht in Vosselaar ( toen nog Vosselaer ) . Zij hadden samen 6 kinderen ( 3 jongens en 3 meisjes ), waarvan er momenteel nog 3 in leven zijn.
De brouwerij kende een grote bloei, vooral met de “ Pater De Lelie ” ; een donker abdijbier en de “ PAUS ” een amberkleurig sterk alcoholisch bier, laat ons het vergelijken met de tegenwoordige Trippel-bieren. Hijzelf was de brouwmeester , werkte met enkele arbeiders en zijn vrouw maakte de limonade.
Niemand van de kinderen heeft de brouwerij overgenomen en nadat hijzelf in 1955 z’n eerste hartinfarkt had gekregen heeft de tweede zoon (Achiel ) de zaak overgenomen als bierhandel ; er is nadien nooit meer gebrouwen.
De brouwerij, annex woonhuis stond daar waar nu het notariaat is van notaris Coppens ; hopelijk heeft de notaris een deel van de kelders gehouden als wijn kelder. De waterput van de brouwerij lag net naast de gebouwen, dus eigenlijk op het kerkhof ( Jan Dresselaers grapte er over dat daardoor z’n bier zo lekker was ).
Zijn vrouw, Maria Wouters, is gestorven in Heide-Kalmthout waar zij al van 1955 woonde bij haar oudste dochter.

Ik ben zelf de oudste kleinzoon van Jan Dresselaers de brouwer, daarom dat ik dit weet ;-).

Patrick54
Lid geworden op: 27 okt 2008, 13:49
Locatie: Vosselaar

27 okt 2008, 14:06

Ondertussen werd het oude bier opnieuw tot leven gebracht. U kan er alles over lezen op

www.pausbier.be

Er werd een vzw opgericht: vzw Brouwerij "De Lelie". Deze heeft tot doel om de oude bieren van de Vosselaarse brouwerij, opnieuw tot leven te brengen. Een eerste stap is het bier Paus. Dit was (en is) een blond bier met een hoog alcoholgehalte.
Blijkbaar appreciëren de Vosselaarse inwoners dit bier want na een kleine maand is het eerste brouwsel vrijwel uitverkocht. :(
Begin december 2008 is het 2de brouwsel klaar. :lol:

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

27 okt 2008, 14:13

Jan.dr schreef:Jan (Baptist) Dresselaers ( 1881 - 1959 ) , afkomstig van Boischot was op zoek om ergens een brouwerij over te nemen of te kopen.
Hij is in Vlimmeren verzeild geraakt, daar nog ( 1907 ) mee de fanfare opgericht en ineens aangesteld als muziekmeester. Daar is hij getrouwd met Maria Wouters, dochter van de burgemeester en heeft dan in 1910 een brouwerij gekocht in Vosselaar ( toen nog Vosselaer ) . Zij hadden samen 6 kinderen ( 3 jongens en 3 meisjes ), waarvan er momenteel nog 3 in leven zijn.
De brouwerij kende een grote bloei, vooral met de “ Pater De Lelie ” ; een donker abdijbier en de “ PAUS ” een amberkleurig sterk alcoholisch bier, laat ons het vergelijken met de tegenwoordige Trippel-bieren. Hijzelf was de brouwmeester , werkte met enkele arbeiders en zijn vrouw maakte de limonade.
Niemand van de kinderen heeft de brouwerij overgenomen en nadat hijzelf in 1955 z’n eerste hartinfarkt had gekregen heeft de tweede zoon (Achiel ) de zaak overgenomen als bierhandel ; er is nadien nooit meer gebrouwen.
De brouwerij, annex woonhuis stond daar waar nu het notariaat is van notaris Coppens ; hopelijk heeft de notaris een deel van de kelders gehouden als wijn kelder. De waterput van de brouwerij lag net naast de gebouwen, dus eigenlijk op het kerkhof ( Jan Dresselaers grapte er over dat daardoor z’n bier zo lekker was ).
Zijn vrouw, Maria Wouters, is gestorven in Heide-Kalmthout waar zij al van 1955 woonde bij haar oudste dochter.

Ik ben zelf de oudste kleinzoon van Jan Dresselaers de brouwer, daarom dat ik dit weet ;-).
Is die Turnhoutse muzikale familie Dresselaers ook van die stam???
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!