Hoe een Systeem Herstelpunt maken ?+

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

C.E.
Lid geworden op: 22 nov 2004, 17:17
Locatie: De "stille" Kempen

05 jun 2006, 12:22

Een herstelpunt maken
Open de wizard Systeemherstel via Help en ondersteuning.
Klik op Een herstelpunt maken en klik vervolgens op Volgende.
Geef in het vak Beschrijving van herstelpunt een naam op voor het herstelpunt. Aan deze naam worden automatisch de datum en tijd toegevoegd waarop het herstelpunt is gemaakt.
Klik op Maken om het maken van het herstelpunt te voltooien.
Als u het maken van het herstelpunt wilt annuleren en terug wilt gaan naar het scherm Systeemherstel, klikt u op Vorige.
Klik op Annuleren als u geen herstelpunt wilt maken en de wizard Systeemherstel wilt afsluiten.
Opmerkingen

U opent de wizard Systeemherstel als volgt: klik op Start en vervolgens op Help en ondersteuning. Klik achtereenvolgens op Prestaties en onderhoud, Wijzigingen ongedaan maken met Systeemherstel en De wizard Systeemherstel uitvoeren.
Het wordt aangeraden een herstelpunt te maken als u van plan bent op de computer wijzigingen aan te brengen die riskant zijn of die de computer instabiel kunnen maken.
Als u een herstelpunt wilt bekijken of de computer wilt terugzetten in de status van dit herstelpunt, selecteert u in het scherm Systeemherstel van de wizard Systeemherstel de optie Een eerdere status van deze computer herstellen. Selecteer vervolgens de datum waarop het herstelpunt is gemaakt in de kalender in het scherm Selecteer een herstelpunt. Alle herstelpunten die op de opgegeven datum zijn gemaakt, worden weergegeven in de keuzelijst rechts van de kalender.

Uitschakelen Systeemherstel:

1. Rechter muisknop op het icoon van Deze computer.
2. Kies voor Eigenschappen.
3. Tabblad Systeemherstel.
4. Zet een vinkje aan: bij Systeemherstel uitschakelen op alle stations.
Door er een apart te selecteren kan je ook met de knop instellingen voor 1 schijf/partitie het uitschakelen.
5. Kies voor Toepassen gevolgd door OK.
6. Herstart de computer

Inschakelen Systeemherstel:

1. Rechter muisknop op het icoon van Deze computer.
2. Kies voor Eigenschappen.
3. Tabblad Systeemherstel.
4. Verwijder het vinkje bij : Systeemherstel uitschakelen op alle stations.
5. Kies voor Toepassen gevolgd door OK.
6. Alle oude herstelpunten zijn nu verwijderd en er is een nieuw herstelpunt gemaakt.


Een herstelpunt maken :

1. Start - Bureau-accessoires - Systeemwerkset - Systeemherstel.
2. Kies in het dialoogvenster Systeemherstel voor de optie Een herstelpunt maken.
3. Klik op Volgende.
4. Geef het te maken herstelpunt bij Beschrijving van herstelpunt een naam en klik op Maken.
5. Klik als het herstelpunt gemaakt is op Sluiten.
HP Intel(R) Core(TM) i5-4590T CPU @ 2.00 GHz RAM 8.00 GB / Windows 10 / Avast Free / Edge / Printer Canon Pixma MG4250 / Malwarebytes / Spybot / CCleaner / Telenet Wigo

willyke
Lid geworden op: 05 apr 2004, 00:26
Locatie: Haspengouw (niet ver van Alden Biesen)

13 jun 2006, 16:01

Wat C.E. schrijft over "herstelpunt maken" en the "image" waarover vraagal het heeft lijken me toch twee verschillende dingen.

Bij herstelpunt bezig je de gegevens aanwezig op je eigen comp om terug te keren naar een vorige configuratie.
Bij "image" maak je een integrale kopie op een externe drager (harde schijf bvb) die je toelaat de gegevens die bvb op een gecrashte schijf. stonden terug te zetten op je comp (en dan meestal op een nieuwe harde schijf).
Met ghost kan je je systeem opkuisen van rommel.

Voor Vraagal: kijk eens op "hardware" daar zijn verschillende topics waar het gaat over herstelpunt, ghost copy, image copy (meestal onder het topic "harde schijf" of "harddisk".

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

13 jun 2006, 20:37

Systeemherstel is een onderdeel van Windows XP dat u kunt gebruiken om uw computer terug te zetten naar een vorige staat als er zich een probleem voordoet. Dit wordt gedaan zonder dat uw persoonlijke gegevensbestanden kwijtraakt (zoals Microsoft Word-documenten, surfgeschiedenis, tekeningen, favorieten en e-mail). Systeemherstel houdt veranderingen aan het systeem in de gaten en enkele toepassingen maken automatisch herstelpunten. Deze herstelpunten stellen u in staat om het systeem naar een vorig tijdstip terug te zetten. Ze worden dagelijks gemaakt en bij belangrijke gebeurtenissen die op het systeem plaatsvinden (zoals wanneer een toepassing of stuurprograma wordt geïnstalleerd). U kunt bovendien uw eigen herstelpunten maken en van een naam voorzien wanneer u maar wilt.
Het maken van een herstelpunt

1. Klik op het menu Start, selecteer Alle Programma's, Bureau-accessoires, Systeemwerkset en klik op Systeemherstel.
2. Klik op Een herstelpunt maken en klik daarna op Volgende.
3. Typ in het venster Beschrijving van herstelpunt, een naam om dit herstelpunt te kunnen herkennen. Systeemherstel voegt aan deze naam automatisch de datum en de tijd toe, waarop dit herstelpunt is gemaakt.
1. Om het maken van het herstelpunt te voltooien, klik op Maken.
2. Om het maken van het herstelpunt te annuleren en terug te keren naar het Systeemherstelscherm, klik op Vorige.
3. Om het maken van het herstelpunt te annuleren en de wizard Systeemherstel te verlaten, klik op Annuleren.

De computer terugzetten naar een eerdere toestand

1. Klik op het menu Start, selecteer Alle Programma's, Bureau-accessoires, Systeemwerkset en klik op Systeemherstel.
2. Klik op Herstel configuratie van computer naar een punt in het verleden en klik daarna op Volgende.
3. Selecteer uit de kalender de datum van aanmaak van het herstelpunt en klik op Volgende. Alle herstelpunten die op de geselecteerde datum zijn gemaakt staan op naam gerangschikt in het scherm aan de rechterkant van de kalender.
4. Klik op Volgende om te bevestigen en de computer te herstellen naar de geselecteerde datum en tijd.

Opmerkingen

* Als het systeem faalt bij het herstellen naar een bepaalde datum, kunt u het herstel op twee manieren ongedaan maken:
o Gebruik de optie Mijn laatste systeemherstel ongedaan maken (verschijnt alleen na het herstellen van de computer) op het Systeemherstelscherm.
of
o Start de computer opnieuw op, druk op <F8> tijdens het opstarten om toegang tot het Windows XP opstartmenu te krijgen, en klik op de optie De laatst bekende juiste configuratie (uw meest recente instellingen die werkten). Windows XP herstelt het systeem naar dat herstelpunt.
* Een andere manier om toegang tot de wizard Systeemherstel te krijgen: klik op de knop Start en klik op Help en ondersteuning, klik op het onderwerp Prestaties en onderhoud, klik op de taak Systeemherstel gebruiken om wijzigingen ongedaan te maken, en klik tenslotte op Uitvoeren wizard Systeemherstel.
* Om Systeemherstel aan te passen, klik op de optie Instellingen van Systeemherstel in het Systeemherstelscherm.

Het volgende is een klikbare simulatie van de Systeemherstelschermen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JimB
Lid geworden op: 12 jan 2008, 09:12

12 jan 2008, 09:55

verhaegen schreef:Ze worden dagelijks gemaakt en bij belangrijke gebeurtenissen die op het systeem plaatsvinden (zoals wanneer een toepassing of stuurprograma wordt geïnstalleerd).
Ze worden niet automatisch dagelijks aangemaakt. Iemand die een tijdje niets belangrijks installeert zoals je juist beweert zal opmerken dat er indien hij gaat kijken nr, zijn herstelpunten ze spijtig genoeg niet automatisch dagelijks gemaakt worden (de willekeurig aangem. herstelp. heten "controlepunt van systeem"), maar eerder willekeurig en bijkomend dus ook nog eens steeds bij een belangrijke installatie. Er is om een herstelpunt te maken trouwens een gratis tooltje dat een herstelpunt maakt door gewoon op een bestandje te dubbeklikken. In de lijst staat dan "Automatic Restore Point". Dat duurt enkele seconden, en spaart heel wat tijd uit.

Afbeelding

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

12 jan 2008, 10:58

jimB
vooraleer het tegendeel te beweren !
ge moet toch eens goed gaan lezen bij microsoft zelf hoor
http://windowshelp.microsoft.com/Window ... 01043.mspx

Hoe vaak worden er herstelpunten aangemaakt?


Systeemherstel maakt dagelijks herstelpunten aan. Daarnaast worden er herstelpunten aangemaakt voordat belangrijke systeemgebeurtenissen worden uitgevoerd, zoals de installatie van een programma of een stuurprogramma voor een apparaat. U kunt daarnaast ook handmatig herstelpunten aanmaken.

microsoft zal het wél weten zekers ?

JimB
Lid geworden op: 12 jan 2008, 09:12

12 jan 2008, 16:29

Ik was wel over een XP OS bezig. Wat betreft Vista weet ik het niet, dat zou kunnen anders zijn. Maar i/d veronderstelling dat jij het ook had over XP.....

Kijk iedereen zou toch al moeten weten dat tussen wat Microsoft zegt en wat er werkelijk gebeurt een groot verschil is. Toegegeven ik heb dat niet nagegaan. Ik kan je 100% verzekeren echter dat het XP OS niet elke dag een herstelpunt maakt volgens wat ik af en toe kan zien.

Dus wat er op de website van MS staat kan me eerlijk gezegd gestolen worden. :) :)

Hoe ga ik dat bewijzen: door nog eens een tijdje te wachten endan een snapshot te maken. Probleem is dat ik echter nog slechts een 800Mb vrij heb op m'n C drive waar mijn OS op staat.

Ik heb het in de ltste. jaren meermaals meegemaakt dat ik geen herstelpunt meer had tenzij een van enkele dagen geleden, wat dus volgens jou niet mogelijk is.

Het is wel zo dat het OS soms automatisch alle HP wist of de oudste. Dit gebeurt volledig automatisch.

Je kan bvb. ook niet selectief een herstelpunt wissen, maar enkel allemaal of allemaal behalve het ltste door tijdelijk het maken van SH af te zetten en daarna terug aan te vinken of door bij de "opruimfunktie" van het OS supplementair te kiezen voor "verwijder alle herstelpunten behalve het ltste".

Je mag het me niet kwalijk nemen maar ik spreek uit te praktijk wat betreft die "controle van het systeem" herstelpunten. Met goed zoeken zal er wel ergens op de MS website staan dat in sommige gevallen idd niet elke dag een HP word gemaakt. Ik weet echter niet waar. Dus voorlopig in afwachting dat ik het tegendeel kan bewijzen krijg je gelijk van mij.

Wat het ltste zinnetje betreft "microsoft zal het wél weten zekers ?" meen je dat nu echt ? Wie gelooft er nu MS nog ? Volgens hen zou het nieuwe Vista OS ook met een PC van 5 jaar oud met 256Mb RAM geheugen kunnen werken..... :) :) :)

MVG

Komma@
Lid geworden op: 07 jan 2006, 14:35
Locatie: Bij de PC !!

12 jan 2008, 17:12

JimB schreef:Ik was wel over een XP OS bezig. Wat betreft Vista weet ik het niet, dat zou kunnen anders zijn. Maar i/d veronderstelling dat jij het ook had over XP.....

Kijk iedereen zou toch al moeten weten dat tussen wat Microsoft zegt en wat er werkelijk gebeurt een groot verschil is. Toegegeven ik heb dat niet nagegaan. Ik kan je 100% verzekeren echter dat het XP OS niet elke dag een herstelpunt maakt volgens wat ik af en toe kan zien.

Dus wat er op de website van MS staat kan me eerlijk gezegd gestolen worden. :) :)

Hoe ga ik dat bewijzen: door nog eens een tijdje te wachten endan een snapshot te maken. Probleem is dat ik echter nog slechts een 800Mb vrij heb op m'n C drive waar mijn OS op staat.

Ik heb het in de ltste. jaren meermaals meegemaakt dat ik geen herstelpunt meer had tenzij een van enkele dagen geleden, wat dus volgens jou niet mogelijk is.

Het is wel zo dat het OS soms automatisch alle HP wist of de oudste. Dit gebeurt volledig automatisch.

Je kan bvb. ook niet selectief een herstelpunt wissen, maar enkel allemaal of allemaal behalve het ltste door tijdelijk het maken van SH af te zetten en daarna terug aan te vinken of door bij de "opruimfunktie" van het OS supplementair te kiezen voor "verwijder alle herstelpunten behalve het ltste".

Je mag het me niet kwalijk nemen maar ik spreek uit te praktijk wat betreft die "controle van het systeem" herstelpunten. Met goed zoeken zal er wel ergens op de MS website staan dat in sommige gevallen idd niet elke dag een HP word gemaakt. Ik weet echter niet waar. Dus voorlopig in afwachting dat ik het tegendeel kan bewijzen krijg je gelijk van mij.

Wat het ltste zinnetje betreft "microsoft zal het wél weten zekers ?" meen je dat nu echt ? Wie gelooft er nu MS nog ? Volgens hen zou het nieuwe Vista OS ook met een PC van 5 jaar oud met 256Mb RAM geheugen kunnen werken..... :) :) :)

MVG
da gaat inderdaad met de simpelste versie van Vista !!!!
Juist met een AV erop ........
En kom nu niet zeggen dat da niet gaat !!!!!!!!

Komma@
:twisted:
Houston we have a problem ........

Proud Windows 8.1 Pro user !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

12 jan 2008, 18:01

in xp is dat inderdaad niet elke dag
in vista wél

wat betreft de herstelpunten
je kunt die wél selektief verwijderen hoor , maar das weggelegd voor meer ervaren mensen
dus niet eigenlijk iets voor een doorsnee gebruiker
dus dit onderstaande id niet geschikt voor doorsnee gebruikers :
Bron; Microsoft
De mappen met herstelpunten worden in Windows goed afgeschermd. Ze staan in de verborgen map System Volume Information, in de root van C. Om de map te kunnen zien, moet u in de verkenner naar Mapopties gaan. Daar dient u op het tabblad Beeld bij de geavanceerde instellingen te kiezen voor: ‘Verborgen mappen en bestanden weergeven’. Vervolgens haalt u het vinkje weg bij ‘Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen (aanbevolen)’.

De map System Volume Information komt nu tevoorschijn in de Verkenner, maar is nog niet toegankelijk. Als u werkt met Windows XP Professional klikt u met de rechtermuisknop op de mapnaam en kiest u voor Eigenschappen. Klik op het tabblad Security op de knop Toevoegen. Typ de naam van de gebruiker die u toegang wilt geven tot de map (uw eigen gebruikersnaam als u er zelf bij wilt). Klik op OK.

Dubbelklik op de map en u treft u een reeks mappen aan waarvan de naam bestaat uit RP en een nummer. Klik met de rechtermuisknop op een van de mappen en kies voor Eigenschappen om na te gaan wanneer het betreffende herstelpunt is gemaakt. De data en tijdstippen komen overeen met de informatie die de kalender van Systeemherstel (Start/Alle programma’s, Bureauaccessoires, Systeemwerkset, Systeemherstel) verstrekt over de individuele herstelpunten (de vetgedrukte data).

Selecteer de map en verwijder ‘m. U zult zien dat het herstelpunt daarna verdwenen is uit de Systeemherstel-kalender.

wat betreft herstelsysteem in xp , das niet dagelijks maar wél op een reguliere basis en
bij belangrijke veranderingen
en
hier wat meer info (ook wéér niet voor gewone gebruikers !)
http://support.microsoft.com/servicedes ... nifest.xml

korhaantje
Lid geworden op: 14 mar 2005, 20:04
Locatie: 2300 Turnhout

12 jan 2008, 18:49

De knop "security" of "beveiliging" wordt alleen zichtbaar als je ook "eenvoudig delen van bestanden (aanbevolen)" uitvinkt. :wink:

Denk eraan om deze nadien weer terug aan te vinken als je een netwerkje hebt of je kan netwerken vergeten.

korhaantje.
Windows XP Home & Pro
Vista Business
Windows 7 ultimate
Ubuntu 9.1 (Karmic) geïnstalleerd.

JimB
Lid geworden op: 12 jan 2008, 09:12

12 jan 2008, 21:27

verhaegen schreef:in xp is dat inderdaad niet elke dag
in vista wél
Wel OK bedankt, dus dat bespaart me de tijd om het op te zoeken of te bewijzen. Ik heb je post nu niet nagegeaan of je het over een Vista OS had toen je dat aanhaalde van die dagelijks gemaakte herstelpunten.

JimB
Lid geworden op: 12 jan 2008, 09:12

12 jan 2008, 21:48

Komma@ schreef:da gaat inderdaad met de simpelste versie van Vista !!!!
Juist met een AV erop ........
En kom nu niet zeggen dat da niet gaat !!!!!!!!
Nee dat gaat niet want een Vista OS op een PC met 256Mb moet meer kunnen dan te laten zien dat het idd. een Vista OS is.

Stel iemand is geen expert zoals jij en die leest dat Vista ook op zo'n 5 jaar oude PC zou werken. Het OS kost hem een bom geld naturlijk en met wat geluk kun hij zijn PC aan en uit zetten.

Jij gelooft dus waarschijnlijk ook dat je herlaadbare batterijen 1000x kunt herladen.

Dat is puur commercieel bedrog

Wat ben je met iets dat in de theorie wel zou kunnen maar in de praktijk niet.
Laatst gewijzigd door JimB op 22 jan 2008, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

12 jan 2008, 21:57

geloof me vrij
ik weet waarover ik praat , en met wat ik bezig ben
ik ben nu éénmaal een , niet doorsnee gebruiker (alround)
je mag me bij gevorderden indelen 8)
en zo zijn der hier nog wél een paar bedrijvig op het forum
soms ieder in een dicipline apart

Komma@
Lid geworden op: 07 jan 2006, 14:35
Locatie: Bij de PC !!

12 jan 2008, 22:27

JimB schreef:
Komma@ schreef:
JimB schreef:da gaat inderdaad met de simpelste versie van Vista !!!!
Juist met een AV erop ........
En kom nu niet zeggen dat da niet gaat !!!!!!!!
Nee dat gaat niet want een Vista OS op een PC met 256Mb moet meer kunnen dan te laten zien dat het idd. een Vista OS is.

Stel iemand is geen expert zoals jij en die leest dat Vista ook op zo'n 5 jaar oude PC zou werken. Het OS kost hem een bom geld naturlijk en met wat geluk kun hij zijn PC aan en uit zetten.

Jij gelooft dus waarschijnlijk ook dat je herlaadbare batterijen 1000x kunt herladen.

Dat is puur commercieel bedrog

Wat ben je met iets dat in de theorie wel zou kunnen maar in de praktijk niet.
Ik ga er gewoon geen woorden aan vuil maken .............

http://www.microsoft.com/windows/produc ... visor.mspx

Komma@
:evil:
Houston we have a problem ........

Proud Windows 8.1 Pro user !

JimB
Lid geworden op: 12 jan 2008, 09:12

14 jan 2008, 05:34

Komma@ schreef:
Ik ga er gewoon geen woorden aan vuil maken .............

http://www.microsoft.com/windows/produc ... visor.mspx

Komma@
:evil:
Mij niet gelaten, vraag anders eens aan al de duizenden mensen wiens PC met Vista erop nog zelfs niet fatsoenlijk kan werken met 2Gb RAM geheugen, en dan kom jij met zo'n bewering af dat een PC met 256 RAM ook met Vista werkt. Nogmaals je moet toch nog iets kunnen doen met je PC. De theorie van je link nr. Microsoft is iets geheel anders dan de praktijk en je zou toch eens eindelijk moeten weten dat wat MS beweert puur commerciele bedoelingen heeft. Verhaegen zal wel wat goede theoretische of/en praktische ervaring hebben, maar wat jij hier bij hoog en bij laag zomaar gelooft vind ik sterk. Hetzelfde verhaaltje deed zich voor bij de introductie van XP. Daar werd ook doodleuk beweerd door MS dat 128Mb RAM voldoende was; de praktijk was geheel anders. En de praktijk is meer dan zo maar een link naar MS.

JimB
Lid geworden op: 12 jan 2008, 09:12

14 jan 2008, 05:43

Onsma schreef:JimB,
In geen enkele Windows versie worden er automatisch herstelpunten aangemaakt op een dag dat de computer helemaal niet aangestaan heeft. :wink:
't Is maar dat ge het weet hé. :wink:
Wel ja dat is logisch dacht ik. Maar vermits mijn PC toch gemiddeld zo'n 10 uur per dag aanstaat en dat 365 dagen/jaar, was me toch reeds opgevallen dat er idd. niet dagelijks een herstelpunt gemaakt werd. Daarom mijn reactie op de bewering van Verhaegen

Later was duidelijk dat Verhaegen het over Vista had waar dat volgens hem wel dagelijks gebeurd. Dus was dat meteen opgelost want ik bedoelde in feite een XP Pro OS.