ERVARINGEN I.V.M. AANKOPEN OP INTERNET

Vragen/antwoorden betreffende het Internet.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

01 jan 2007, 17:12

Beste forumgebruikers

Alhier kun je uw belevenissen zetten betreffende aankoop /garantie op een internetsite

Let op !
Ik versta dat je dit niet kunt doen, zonder de naam te vernoemen ,van de betreffende artikels , en/of
verkopers of winkels .
Dit word dan ook niet aanzien als reklame !!!!
Dit kijk ik dan ook regelmatig na !
Gebruik het dus nuttig? om GOEDE en SLECHTE ervaringen mede te delen.
Dit ten behoeve van mede forum gebruikers te informeren.
Misbruik het aub niet !
Maar geef uw eerlijke en juist versie van uw verhaal !

Met de beste groeten
Verhaegen

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

01 jan 2007, 22:55

al eerst een paar regels die men zou kunnen kontroleren of in het oog te houden
aangebracht door breitling

Enkele tips m.b.t. aankopen via webwinkels.

*
Het is goed om je rechten en plichten te kennen bij het online kopen van producten. Deze vind je op verschillende sites.
*
Vraag je af wie er achter de webwinkel zit waar je iets wilt bestellen. Iedere webwinkel moet een contactadres, telefoonnummer en e-mailadres op de website zetten. Wees op je hoede wanneer deze gegevens ontbreken. Kijk goed of je niet te maken hebt met een nepwebsite.
*
Heb je van anderen goede berichten gehoord over bestellen en betalen bij deze webwinkel?
*
Is de webwinkel duidelijk over de kwaliteit van de producten, de garantie en de service?
*
Wordt duidelijke informatie gegeven over prijs, BTW, bijkomende verzendkosten, leveringstermijn enz.?
*
Wat zijn de voorwaarden voor het terugsturen van producten en het terugkrijgen van je geld?
*
Is het duidelijk wat je kunt doen als je klachten hebt?
*
Voldoet de wijze van betalen voor jou? Realiseer je dat er meerdere manieren zijn om op internet te betalen (zie onder Online betalen)
*
Levert de buitenlandse webwinkel wel in België of Nederland?
*
Krijg je, voordat je met een actieve handeling je bestelling moet versturen, een duidelijk overzicht van de artikelen die in je winkelwagentje zitten?
*
Worden je rechten en plichten duidelijk aangegeven?
*
Wees voorzichtig met het afgeven van je persoonlijke gegevens. Geef nooit meer informatie dan noodzakelijk. Controleer eerst de website of er een duidelijke privacyverklaring is opgenomen op de website, waarin staat hoe de website met je gegevens omgaat en welke rechten je hebt.
*
Bewaar altijd een kopie en/of print van je bestelling, de orderbevestiging, e-mailcorrespondentie en alle voorwaarden. Mocht er iets misgaan met de koop, dan heb je deze informatie mogelijk nodig voor eventuele juridische stappen tegen de verkoper.
*
Versturen onder rembours biedt geen enkele meerwaarde op vooruitbetalen. De kans op de spreekwoordelijke "doos met een baksteen" is nog steeds aanwezig, aangezien pakketten niet voor betaling geopend mogen worden.
*
Sommige websites zijn voorzien van een keurmerk waaraan gedragsregels verbonden zijn.

Via veiling- en advertentiesites

*
Probeer de verkoopgeschiedenis van de verkoper na te gaan: wat verkoopt hij/zij nog meer? Als een verkoper populaire artikelen aanbiedt, zoals mobiele telefoons of laptops, voor opvallend lage prijzen, dan dien je extra alert te zijn. Vaak gaat het dan om een oplichter of om nepartikelen of gestolen waar. In dat laatste geval kun je door aankoop medeplichtig zijn aan heling.
*
Op de meeste veiling- en advertentiesites kunnen verkopers gewaardeerd worden. Bekijk altijd de waarderingen van de verkoper: hoe meer positieve waarderingen hoe meer de verkoper te vertrouwen is.
*
Bekijk of de verkoper geverifieerd of gecontroleerd is. Als dat het geval is en je koopt iets bij de betreffende verkoper, maar deze levert niet, dan kun je gebruikmaken van een kopersverzekering: je ontvangt dan het betaalde bedrag tot een maximum van 200 euro terug.
*
Vraag waarom de verkoper het product weg doet: een logische en aannemelijke reden geeft meestal een indicatie over de betrouwbaarheid.
*
Als je, na correspondentie met de verkoper, overweegt het artikel aan te schaffen, vraag dan altijd een (vast) telefoonnummer en/of woonadres. Een verkoper die te vertrouwen is zal deze informatie meestal zonder problemen geven. Je kunt deze gegevens dan op echtheid controleren via bijvoorbeeld de telefoongids. Als de verkoper op dit verzoek ontwijkend reageert, dan is hij /zij meestal niet te vertrouwen.
*
Maak duidelijke afspraken met de verkoper over de transactie. Wie neemt de transportkosten voor zijn rekening? Verder is het belangrijk om afspraken te maken over een eventuele transportverzekering of misschien zelfs een garantieperiode. Probeer waar mogelijk deze afspraken vast te leggen.
*
Als je een product wilt kopen, dan heeft persoonlijk afhalen altijd de voorkeur. Je kunt het product dan eerst bekijken voordat je tot aanschaf overgaat.
*
Je kunt ook met de verkoper afspreken op een locatie tussen jouw woonplaats en de woonplaats van de verkoper. Spreek echter altijd af op drukke locaties, nooit op verlate parkeerplaatsen o.i.d. Pas ook op met het meenemen van grote sommen geld.
*
Ga nooit in op een voorstel om een product via-via te versturen (meestal via een adres in het buitenland). Oplichters maken vaak gebruik van een dergelijke constructie om anoniem te blijven.
*
Als je het product wil laten versturen en het gaat om een klein aankoopbedrag, dan kun je overwegen vooruit te betalen via internetbankieren. Doe dit echter alleen wanneer je de verkoper geheel vertrouwt. Vraag voor de zekerheid om het volledige woonadres en een vast telefoonnummer: je kunt deze gegevens dan op echtheid controleren via bijvoorbeeld de telefoongids.
*
Als je onbekend bent met de verkoper, maak dan gebruik van een zgn. ´escrow service´: dat is een soort borgstellingservice. Koper en verkoper maken bij de transactie gebruik van een derde partij. ´Escrow service´ is eigenlijk de internetversie van gelijk oversteken. Kijk op de veiling- of advertentiesite welke escrow service je kunt vertrouwen. In Nederland is Tripledeal de bekendste.
*
Versturen onder rembours biedt geen enkele meerwaarde op vooruitbetalen. De kans op de spreekwoordelijke "doos met een baksteen" is nog steeds aanwezig, aangezien pakketten niet voor betaling geopend mogen worden.
*
Bewaar alle relevante informatie met betrekking tot de verkoop, zoals betalingsbewijzen, e-mailcorrespondentie met de verkoper en een kopie van de advertentie (inclusief foto’s). Mocht er met de koop iets misgaan, dan komt deze informatie van pas bij eventuele juridische stappen tegen de verkoper.

jedda
Lid geworden op: 08 aug 2005, 19:17

06 jan 2007, 00:11

Dankjewel voor de tips en nog mijn beste wensen voor alle forum werkers. :lol: Mbt tot je vraagstelling: zo openbaar met gegevens op dit forum te zetten vind ik een beetje te veel van het goede,want bij mij ligt het privaatgevoelig,wel wil ik kwijt dat ik je vele tips herken en ze veelal ook gebruik.Heb jouw tips ook ergens anders op internet gelezen op een forum,weet niet waar want het is al enige tijd geleden.Als ik koop bv via marktplaats.nl dan haal ik het spul na deal op bij de verkoper en na bekijken gaat er alsnog een stukje van de prijs af.althans dat probeer ik meestal .Kopen vanuit Uk of andere landen uitgezonderd de voormailge oostbloklanden gebruik ik altijd Paybal .ga nooit met een eenmalige machtiging afname bank akkoord,want als dat fout gaat krijg je niks van de bank terug en je gegevens zijn misschien in verkeerde handen :twisted: .Bij Paybal is het altijd save,ik stort er een bedrag op en verzend het na alle verkoophandeling en bevestiging garantie per email naar de verkoper.Totzover mijn internet betalingen met kopen.Nooit zulke zaken via je internet bankieren betalen dat is veel te link.Kapers.je kan wel veilig via internetbankieren je vaste lasten betalen bijvoorbeeld, groeten
groetjes Jedda

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

16 jan 2007, 10:48

De Economische Inspectie onderzoekt op dit ogenblik een rist klachten van klanten van het postorderbedrijf Megaseller uit Berchem. De rechtbank in Turnhout behandelt in februari een gelijkaardig dossier tegen het postorderbedrijf BSI Systems in Turnhout. Gazet van Antwerpen achterhaalde dat achter beide bedrijven dezelfde mensen zitten. Maakte u ook kennis met dit bedrijf? Mail ons opreacties@gva.be

Maria De Backer uit Lille kocht bij BSI Systems een computer Nerio 4200 Pro. Ze deed dat via de website. De productgegevens vermeldden een processor AMD 4200+. Toen Maria haar computer thuis wilde installeren, ontdekte ze dat in de computer een andere, minderwaardige processor stak. BSI Systems ontkent alle schuld. Koen Van Belle uit Antwerpen maakte precies hetzelfde mee. Maar hij kocht die Neriocomputer bij het postorderbedrijf Megaseller, met vestiging in Antwerpen.

Ook andere consumentenklachten over beide bedrijven vertoonden opvallende gelijkenissen. Megaseller en BSI Systems boden een identiek navigatiesysteem aan, maar het toestel bleek niet meer leverbaar. Beide postorderbedrijven stelden hun klanten voor een ander, weliswaar iets duurder toestel te nemen. Een aantal klanten dat op dat aanbod inging, ontving een navigatiesysteem dat niet bleek te werken. Ook de mp3-speler die de klanten gratis zouden ontvangen, is nooit opgestuurd. Klanten die geen ander navigatiesysteem wensten en de bestelling annuleerden, ontdekten later dat het bedrag voor de gps toch van hun rekening ging. Pas na tussenkomst van de Bank Card Company (BCC) of Visa konden ze weken later hun geld recupereren.

Ook klanten die een bromfiets of een quad kochten via een van de postorderbedrijven, kwamen er bedrogen uit. Niet alleen bleken de voertuigen amper rijwaardig, bovendien mochten ze niet eens de openbare weg op, omdat de documenten daarvoor ontbraken. Zowel BSI Systems als Megaseller beloofden hun klanten die documenten na te sturen, maar de klanten moesten daar maandenlang op wachten. "Telefoneren naar de klantendienst kon enkel via een betaallijn", klaagde Jan Steynen. "Door de vele telefoontjes werd mijn quad wel erg duur."

"Yves is nooit zaakvoerder geweest"

Pedro Leistra is zaakvoerder van BSI Systems in Turnhout. Hij ontkent enig verband met het andere postorderbedrijf Megaseller. "BSI Systems werkt voor bedrijven", zegt hij. "Voor Megaseller hebben we in de opstartfase goederen geleverd en hersteld, maar we hebben beslist ons van dat bedrijf te distantiëren."

Officieel is Yves H. uit Grobbendonk zaakvoerder van Megaseller. "Dat klopt niet", reageert diens vrouw wanneer we hem proberen te bereiken. "Yves is nooit zaakvoerder van Megaseller geweest. Hij werkt bij BSI Systems." Hetzelfde geldt voor Philippe E., die zich voorstelt als commercieel vertegenwoordiger van Megaseller, maar op de loonlijst van BSI Systems staat. De eigenlijke zaakvoerder van Megaseller is Daniëlle Verheyen. Zij is ook de echtgenote van Pedro Leistra.

Pietro Ramman uit Schelle schakelde een advocaat en een deurwaarder in toen hij zich door Megaseller bedrogen voelde. De deurwaarder slaagde er niet in het bedrijf te contacteren. Hij achterhaalde ook dat er "geen enkele natuurlijke persoon is die beantwoordt aan het btw-nummer dat op de leverbon van Megaseller staat". De advocate besloot daarom dat Ramman "naar mijn bescheiden mening met een zeer dubieuze handelspartner heeft gehandeld."

Ondertussen zit het gerecht niet stil. Pedro Leistra en BSI Systems worden gedagvaard wegens een reeks inbreuken op de handelspraktijken. Leistra heeft niet het benodigde beroepsattest om bromfietsen te verkopen. Hij voert misleidende publiciteit en heeft de consument onvoldoende ingelicht over het bestaan van het verzakingsrecht. Dat verzakingsrecht houdt in dat de klant die via de website een bestelling heeft geplaatst, de goederen kan terugsturen binnen zeven dagen na levering, zonder dat hij voor die tijd al heeft moeten betalen.

De economische inspectie onderzoekt op dit ogenblik ook 29 klachten tegen het postorderbedrijf Megaseller. De gedupeerde consumenten kregen enkele dagen geleden het bericht dat hun klacht in behandeling is.

Mathieu
Lid geworden op: 03 nov 2003, 12:19
Locatie: Aan de rand van de stad langs het groene bos

17 jan 2007, 18:50

Ik koop op een dergelijke manier niets. Als ik iets vind dat de moeite waart is rij ik er gewoon naar toe om het te zien. Bevalt het mij niet heb ik mijn km aan mijn broek, maar toch geen voorschot of iets waar ik niets mee kan aanvangen.
Gisteren is historie, vandaag is weten, en morgen een misterie

Cayenne
Lid geworden op: 08 okt 2007, 17:13

08 okt 2007, 17:21

Zag hierboven iets staan ivm met geld overmaken naar je Paypal Account. Ben hier nl al weken aan het knoeien / zoeken naar een oplossing om een betaling over te maken naar een, ik vermoed, Amerikaanse site. Ik heb ondertussen al een Paypal Account aangemaakt, maar kan geen bankoverschrijving doen naar mijn Paypal rekening (in Nederland kan het schijnbaar wel). Weet iemand misschien hoe je, als je geen creditkaart hebt, geld op zo'n rekening kan krijgen ?

jopiejo01
Lid geworden op: 07 nov 2007, 11:19
Locatie: Brasschaat

07 nov 2007, 11:49

Cayenne schreef:Zag hierboven iets staan ivm met geld overmaken naar je Paypal Account. Ben hier nl al weken aan het knoeien / zoeken naar een oplossing om een betaling over te maken naar een, ik vermoed, Amerikaanse site. Ik heb ondertussen al een Paypal Account aangemaakt, maar kan geen bankoverschrijving doen naar mijn Paypal rekening (in Nederland kan het schijnbaar wel). Weet iemand misschien hoe je, als je geen creditkaart hebt, geld op zo'n rekening kan krijgen ?
Het is waar wat u zegt. Op dit moment is het meest eenvoudige om in een Nederlandse grensplaats bij een Nederlandse bank een zichtrekening te openen. Via Internet kunt u vanuit Belgie daarop een bedrag storten en dit gebruiken om overschrijvingen naar Paypal te doen. Een beetje omslachtig maar het werkt.

jopiejo01

Cayenne
Lid geworden op: 08 okt 2007, 17:13

05 dec 2007, 12:15

Dank u voor het antwoord.
Kun je dat dan, een bankrekening openen in Nederland ? Ik had al naar Fortis in Breda gebeld en daar kreeg ik te horen dat als ik bij hun een rekening wou openen dat dan ook mijn salaris op die rekening moest gestort worden en dat zag ik niet direkt zitten. Mss moet ik eens een andere bank proberen. Het is wel een stuk handiger natuurlijk. Moet je dan ook een nieuwe account aanmaken op Paypal Nederland waarschijnlijk ?
Txs, Cayenne

regulus
Lid geworden op: 14 jan 2008, 17:01

16 jan 2008, 17:43

Wij hebben in Juni verleden jaar, wij zijnde 3 fotografen die mekaar ontmoet hebben op het BelgiumDigital forum, een gezamelijke bestelling geplaatst bij een Duitse webshop die materiaal verkoopt zo scheen het van de bekende Amerikaanse batterijen en Batterijladerfabrikant Mahaenegry en Powerex de webwinkel is http://www.mahaenergy.de =mogelijke oplichters !!
Het ging om de Maha C-9000 intelligente batterijlader.
product prompt betaald via Paypal (bijna 200 Euro!) maar tot nu toe geen materiaal ontvangen .. Wij hebben al honderden emails gewisseld maar ondanks alle beloften krijgen we noch ons geld terug noch ons materiaal .. Ondertussen zijn er nog 3 of 4 andere gebruikers die mij een email gestuurd hebben die vermelden dat ze ook gerold zijn (waaronder ook een Zwitser!)
Klachten via www.e-cops.be (politie afdeling voor internet fraude) en bij de Europese Consumenten organisatie (via test aankoop) hebben tot nu toe niet veel zoden aan de dijk gezet ..
Normale procedure schijnt te zijn dat men een klacht moet indienen bij de regionale Computer Crime Unit (RCCU) van de Federale Gerechtelijke Politie ???
Mijn conclusie : bedrogen wordt je snel, je rechten laten gelden later dat is schijnbaar nog een ander paar mouwen ..
Vreemd genoeg houdt die winkel nog steeds contact met de gedupeerden mogelijk om buiten schot te bliven van de politiediensten :lol:
laatse belofte die we gekregen hebben als teken van goede wil is dat we ons geld zullen terugkrijgen met de laders er bovenop .. !!! Na 7 maanden ? eerst zien he .. :roll:[/url][/b]

giant
Lid geworden op: 27 jan 2007, 20:18
Locatie: MERKSEM

21 jan 2008, 21:27

Onlangs bestelde ik bij I BOOD een oplaadbare accu schroevendraaier die na uitpakken en opladen volgens de voorschriften totaal niet werkte
dezelfde dag stuurde ik een email naar I BOOD om te vragen wat er verder moest gebeuren geen antwoord na een week terug een emailgestuurd
HEEFT ER NOG IEMAND KLACHTEN OVER I BOOD

Wout
Lid geworden op: 06 jul 2004, 18:06
Locatie: 50,90 N- 5,50 E

06 mar 2008, 15:03

Kocht enkele dagen geleden via Kruidvat inktpatronen. Voordelig. Bij de levering kreeg ik zes inktpatronen Zwart. Het merk noch het type klopte. Vermoed dat het om hervullingen ging.
Heb heel de handel terug gestuurd naar de leverancier Interflow. Contact met Kruidvat was niet gemakkelijk t'e vinden. In alle geval niet op de homepagina. Wacht af of ik mijn centen zal terugkrijgen. Voor mij de enige en laatste keer dat ik nog iets koop via internetshops.
Het denken mag zich nooit onderwerpen!

Condes
Lid geworden op: 05 mei 2005, 07:57
Locatie: BE (L)

06 mar 2008, 17:37

Ik heb een positieve ervaring met inktpatronen van Kruidvat. Nette prijs, keurige levering.

spine
Lid geworden op: 02 jun 2008, 09:46

02 jun 2008, 10:08

Heb nog nooit iets gekocht via internet.

Condes
Lid geworden op: 05 mei 2005, 07:57
Locatie: BE (L)

02 jun 2008, 21:17

spine schreef:Heb nog nooit iets gekocht via internet.
:roll:
Die zullen er wel meer zijn, en...? :?:

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

10 jul 2008, 02:23

der word heel wat opgelicht bij internet aankopen blijkbaar :
http://www.internetoplichting.be/index.php
:roll:
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !