Recht op waardig sterven

Hier is de plaats voor discussie en vragen over euthanasie.

Guillro
Lid geworden op: 09 jan 2006, 06:42
Locatie: Antwerpen

22 feb 2007, 00:01

Na heelwat hospitalisaties heb ik moeten vaststellen dat heelwat mensen onnodig veel pijn lijden , zowel fysisch als psychisch. Daarom ook dat ik heelwat mensen aangeraden heb zich aan te sluiten bij de belgische vereniging " RECHT OP WAARDIG STERVEN ".Alle informatie over deze vereniging kan men vinden op " www.rws.be "

susse
Lid geworden op: 28 mar 2007, 21:08
Locatie: tienen

28 mar 2007, 21:36

Ik was aanwezig bij het overlijden van mijn vader, zijn laatste 7 dagen waren verschrikkelijk, de pijn en ellende die ik en mijn echtgenote toen hebben gezien is onvoorstelbaar. Wij waren wat blij dat de euthanasiewet bestaat om dat niet moeten mee te maken. De wilsbeschikking dien aangaande hebben zowel ik als mijn echtgenote onmiddelijk laten opstellen en registreren.
Nu is mijn echtgenote zelf terminaal ziek, de pijn neemt steeds toe en wordt bestreden met morfine, maar ze gaat steeds achteruit.
Niet tegenstaande hetgeen ik heb meegemaakt is er een verschrikkelijke angst (en twijfel) naar de dag dat zij mij de vraag zal stellen of als er een beslissing zal moeten genomen worden.

Ik hoop nog ver van de dag verwijdert te zijn, maar de angst voor het vaarwel wordt steeds groter.

Susse

mega
Lid geworden op: 29 dec 2005, 13:37

13 apr 2007, 19:27

Ben lid van RWS en heb al de papieren in huis. Helaas mijn huisarts wil ze niet tekenen (daar is palliatieve zorg voor) en ook vind ik geen vrienden of kennissen die dit willen doen.
Familie heb ik niet en ben alleenstaande.
Zijn er nog mensen die in deze situatie zitten ?
RWS zegt probeer ze te overtuigen, maar dan heb ik van die absurde discussies en alles blijft zoals het is.

roger44
Lid geworden op: 15 nov 2004, 20:09

31 mei 2007, 18:21

Beste vrienden

Graag zou ik willen weten welke formilieren ik moet gebruiken voor een wilsbeschikking aan te vragen..Kan iemand mij hierover helpen a u b
groetjes 44
Gast

31 mei 2007, 18:33

Gegroet Roger,

Een goede raad:
- Kies een vertegenwoordiger.
- Schrijf uw wensen duidelijk op in een wilsbeschikking of levenstestament.

Voor verdere informatie kan u terecht op de website van de overheid:

http:/www.health.fgov.be

Doorklikken naar Gezondheid - mijn gezondheid - patiëntenrechten en interculturele bemiddeling - patiëntenrechten - de wet betreffende de rechten van de patiënt - rechten van de patiënt.

Warme groet en een lieve lach.
Liefs,
jely.

moesjke
Lid geworden op: 08 nov 2006, 18:15

31 mei 2007, 21:16

Er is een petitie gestart op ://www.leif.be/memorandum.html,
oproep van Wim Distelmans.
Alvast bedankt voor de steun!!

Rebbe
Lid geworden op: 06 jun 2007, 08:59
Locatie: Berchem

14 aug 2007, 11:13

Kan iemand mij eens helpen. Heb dokumenten van Recht op Waardig Sterven maar begreep niet zo goed hoe ik tewerk moest gaan. Heb uitleg gevraagd aan RWS en krijg dezelfde dokumenten toegestuurd.
Wil e Wilsverklaring inz. Euthanasie invullen en aan dokter geven, maar moet het Levenstestament (waarvoor men jaarlijks een bijdrage moet betalen) ook ingevuld. Heb helemaal geen zin om jaarlijks te betalen. Ben 72en wil enkel dat als het zover is de verantwoordelijkheid of beslissing niet op mijn kinderen hun schouders rust.

Heeft iemand hier ervaring mee en kan ik misschien een klare uitleg krijgen via Seniorennet.

Dank bij voorbaat.

Rebbe.
Free as a bird

moesjke
Lid geworden op: 08 nov 2006, 18:15

15 aug 2007, 14:13

Inderdaad, ..en doe mee aan de petitie!

gerro
Lid geworden op: 13 dec 2003, 19:00
Locatie: halfweg Schulensmeer en circuit Zolder

15 aug 2007, 21:23

moesjke schreef:Er is een petitie gestart op ://www.leif.be/memorandum.html,
oproep van Wim Distelmans.
Alvast bedankt voor de steun!!
Sorry Moesjke dat ik je verbeter, maar op deze manier kan iedereen rechtstreeks de link aanklikken:

http://www.leif.be/memorandum.html


groeten


Gerro
..."ieder nadeel heb zijn voordeel"... ( Johan Cruyff )

stephan65
Lid geworden op: 17 sep 2007, 18:00
Locatie: Gent

17 sep 2007, 19:14

Beste allemaal
Met veel begrip voor éénieders visie liees ik het berichtenforum waardig sterven na een ongeneeslijke ziekete en diets meer kan wel maar alle voorzorgen dienen terdege genomen te worden zoals een wilsbeschikking een testamentaire verklaring die weergeeft dat het uw uitdrukkelijke wensen zijn , erbij de nodige attesten van dokters geneesheren , het gaat zo maar niet op iedereen heeft rechten maar ook plichten en de plicht van de naklomelingen is voornamelijk te zien hoe het met de zieke of stervende gaat. Er is teveel misbruik.
Menlaat te vlug iemand zijn lijden verzachten dooor de dood in te laten gaan dat is onaanvaardbaar wel indien het gegrond is met bewijsmateriaal , want leven en dood we weten allen moeten we gaan . Eeen feit neem niet te rap een verkeerde beslissing die je uw leven lang dan meedraagt

mvg en medelevend met allen

Steph 65
Wanneer we het daglicht zien en al het moois er omheen , laat ons dan zo verder gaan dat zijn troeven in een mensenleven,
Met elkander alles delen, in lief en leed, maakt het leven toch nog aangenamer.

aldebaran
Lid geworden op: 08 mar 2007, 21:26
Locatie: Oostende

16 okt 2007, 17:28

Dag beste mensen,
lotgenoten die bezig zijn met waardig sterven.
Susse, heb veertien dagen geleden mijn vader zien sterven, en het duurde toch twee eindeloze dagen te lang...Nutteloos uitstel van wat toch gebeurt, uit het diepste van je ziel smeken dat je lieve papa mag doodgaan...Hij had het mij ooit gezegd, laat dat met mij niet gebeuren, maar we hadden geen papier, en stonden machteloos te wachten tot hij zijn laatste adem uitblies.
Stephaan, de verkeerde beslissing is die welke je niet tijdig neemt, en dan is er niets meer aan te doen.
Je hoeft niet bang te zijn met zo een wilsbeschikking op zak, er moet een getuige bijzijn die geen belang heeft bij je overlijden, dus zeker geen erfgenaam.(of een aartsvijand )
Clarisse, als iemand het mij zou vragen om getuige te zijn, zou ik dat gerust doen: het is niet jouw beslissing, maar die van de persoon die euthanasie vraagt.
Dan kun jij er ook over waken dat er niets verkeerd gebeurt! Als iemand je dat vraagt is dat het grootste bewijs van vertrouwen dat je ooit kunt krijgen! Laat die mens toch niet in de steek. Tenslotte is het dan de dokter die nog overlegd heeft met een collega die het uitvoert.
Misschien hoef je zelfs die persoon zijn handje zelfs niet vast te houden. Alhoewel een teder gebaar op zo'n moment van je leven misschien ook welkom is. En bij euthanasie is het inslapen, en geen gruwelijke doodstrijd, wat je elk levend wezen zou willen besparen!
Ik ben deze morgen bij mijn (nieuwe) huisdokter geweest en heb over euthanasie geproken: hij maakte me direct een uitprint van zo een wilsbeschikking (via www.gezondheid.be/ geneeskunde/ palliatieve/ wilsbeschikking)
Hij zei dat hij al een heel pak formulieren had en ik was heel gelukkig dat hij bereid zou zijn om mij dan te helpen. Beter voorkomen dan genezen !
Ik wens jullie allemaal de goede beslissing te nemen. Als mijn papier in orde zal zijn ga ik weer op mijn twee oren slapen tot ik 120 ben...

aldebaran
Lid geworden op: 08 mar 2007, 21:26
Locatie: Oostende

17 okt 2007, 16:42

Ben blij als ik je misschien kon helpen.
Getuigen zijn betekent toekijken: jij bent het levend bewijs dat de persoon in kwestie zelf de beslissing heeft genomen en bv niet onder dwang gehandeld heeft.
Bovendien is de getuige er ook op het moment dat het nodig mocht blijken om de dokter en familieleden te waarschuwen wat de wens van de persooon in kwestie was. En de schriftelijke verklaring telt dan boven de wil van de familieleden.
Het wordt tijd dat euthanasie en waardige levensbeëindiging uit de taboesfeer gehaald worden.
Je hoeft niet bang te zijn om te sterven, maar ik vind dat je bang moet zijn van niet kunnen sterven, van lijden dat toch geen nut meer heeft.
Wens je in alle sereniteit een goede beslissing te nemen.

papamama
Lid geworden op: 17 dec 2007, 18:44

21 dec 2007, 22:55

Ik heb in augustus een broer verloren , deze wist 6 maand tevoren dat hij moest gaan . Hij had de papieren voor laatste wilsbeschikking ingevuld , laten tekenen door getuigen , en alles WAS in orde , maar toen het normaal kon gebeuren , waren die papieren van geen enkel tel en nog niet wettelijk.
Als ge bvb op een bierkaartje schrijft waar , wanneer enzv is dat wel wettelijk , en kan dat gebeuren. in zonhoven is dat al een paar keer gebeurd.
Dus WAT is dan het beste ??????

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

04 jan 2008, 22:26

Zelf over je leven beslissen, dat is je volste recht en je hoogste recht. je leven heb je zelf in handen, en geen enkele wet heeft daar iets mee te maken, het is en het blijft je eigen leven en daar doe je laat je mee wat jij zelf wilt en beslist en wat iemand anders hiervan over denkt tja die denkt er dan maar zo over.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad
bakker

05 jan 2008, 09:13

De wetgever denkt er anders over zotspook.
Iemand die je helpt om je leven te beeindigen ook als euthanasie, zonder dat de wettelijke voorwaarden hiertoe voldaan zijn zal gestraft worden.
Als je zelfmoord pleegt zonder hulp van anderen en zo over je eigen leven beslist is iets anders natuurlijk