Van LP naar CD

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over muziek, cd's, artiesten, alle genres,...

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

11 mar 2007, 11:35

Het op cd zetten van LP's of cassettes is makkelijker dan je denkt. Eens je de hardware juist hebt opgesteld zijn er nog weinig of geen problemen ! Dus we beginnen met een juiste opstelling :

De platendraaier of cassettespeler wordt aangesloten op de versterker. De platendraaier heeft gewoonlijk een eigen ingang (PHONO) en een cassettespeler wordt gewoonlijk op de TAPE IN aangesloten. Verbind dan een audio uitgang van de versterker met de LINE IN op de pc. Hiervoor heb je een speciale kabel nodig die je in de speciaalzaak kan kopen. Kost niet meer dan een Euro of 5. Indien je versterker niet over een speciale geluidsuitgang beschikt, bestaat ook de mogelijkheid om een verbinding te maken naar de pc via de koptelefoon-uitgang.
Controleer nu of uw opstelling werkt : als u nu een plaat of cassette afspeelt dient de muziek hoorbaar te zijn via de luidsprekers van uw pc !

Op uw pc dient u over een programma te beschikken om het geluid te registreren : een Recorder. Indien u over Nero beschikt, dan zit daar misschien een wave-editor bij, inclusief recorder. Anders is Exact Audio Copy (download op www.exactaudiocopy.de) een goed en gratis alternatief. Het is overigens ook een uitstekend programma om cd's te "rippen".
Open EAC en via Tools kan u "Record WAV" openen. "Select target filename" bepaalt de plaats waar u de muziek op uw pc plaatst en via "Start record" begint uw opname. U kan gerust uw opname reeds starten alvorens uw plaat of cassette speelt. De overbodige geluiden of blanke ruimte kan later weggewerkt worden. Laat uw opname op het einde ook wat langer doorlopen. Ook daar kunnen we het overbodige stuk later wegwerken.
Bij de Nero Wave Editor : Audio > Opnemen > Kwaliteit instellen > Opname starten
Hou tijdens het afspelen van de muziek uw dB-meters in het oog. Deze mogen zeker niet in het rood komen en er dient zelfs vermeden te worden dat ze in het geel komen. Er dient uiteraard wel wat beweging in te zitten : het volume dient toch zeker aan -30dB tot -20dB te komen op piekmomenten. Os de muziek te luid of te zacht is, in beide gevallen kan dit ingesteld worden via Start > Configuratiescherm > Geluid > Spraak > Volume > Lijningang. "Selecteren" dient aangevinkt te zijn en de balans dient in het midden te staan. De volumeschakelaar kan nu omhoog of omlaag geschoven worden naargelang nodig.
Als u uw versterker aan uw pc hebt verbonden via de koptelefoonuitgang, noteer dan wel dat hierdoor de volumeknop van uw versterker actief blijft ! Het verzetten van deze knop heeft dus zijn eigen invloed op uw opname !

U hebt uw opname gemaakt. Bekijk deze nu door op uw wave editor het bestand te openen. Voor wie de Nero wave editor niet heeft is CD Wave Editor ook goed en gratis alternatief (gratis download op www.cdwave.com). U dient hier de structuur van de muziek omgezet te zien in pieken en dalen. Indien dit meer één grote rechthoek is staat uw volume te luid. Indien het bijna een rechte lijn is, staat hij te zacht.
Vergroot uw beeld (via de "loep") aan het begin van het liedje. Speel de muziek af en bepaal tot waar u de blanke ruimte kan wegsnijden. Doe hetzelfde aan het einde van het liedje. Zorg ervoor dat u het geluidsvolume bij het afspelen zo hoog mogelijk zet, zodat u duidelijk kan horen wanneer de muziek juist begint en eindigt. Laat een fraktie van de blanke ruimte aan begin en einde staan zodat u hier kan in- en uit-faden ("Volume"). Zo zorgt u ervoor dat uw opname niet plots met veel geruis begint, maar dat dit geleidelijk gebeurt. Iden bij het uitfaden.
U hebt nu een kant-en-klare wav opname die gereed is om op cd gebrand te worden of naar mp3 omgezet te worden.

Indien u in plaats van één enkel liedje een volledige LP-kant of cassette-kant op cd wil, kan u deze ook in één keer opnemen. Het is niet nodig om de opname manueel voor ieder liedje af te breken en voor het volgende weer op te starten. Via het eerder vermelde www.cdwave.com kan u na de opname uw geheel opnieuw afspelen en met een eenvoudige klik uw opname splitsen in individuele liedjes ! Het is via dit programma ook mogelijk om bijvoorbeeld een lang stuk muziek of interview op te splitsen in delen die zo apart toegankelijk worden via een cd index.

Noteer wel dat het bovenstaande slechts de basis vormt. Opnames van LP of cassette combineren op één CD zal geluidsniveau-verschillen geven zodat het hier misschien wenselijk is om al uw opnames te "normaliseren" (= alles naar hetzelfde geluidsniveau brengen). Indien uw platen niet meer van de beste kwaliteit zijn zal u misschien uw opnames willen bewerken om ruis te onderdrukken. Maar dat is optioneel. En alles hangt er alleen maar vanaf hoeveel werk u in uw opnames wil steken. Maar u zal zien dat, eens alles juist ingesteld, het digitaliseren van uw muziek sneller en makkelijker gaat dan u denkt !

Veel luisterplezier !
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

spits
Lid geworden op: 12 jul 2007, 11:22

13 jul 2007, 21:58

Junior, bedankt voor je heldere en nuttige uitleg.
Ik ondervind één probleempje : ik verlies mijn stereo-effect bij het aankoppelen aan de PC.
Dit is een afbeelding van het soort kabel waarmee ik versterker met PC verbind.
Afstellen van balans via start>enz>lijningang lukt niet : ik haal niets uit mijn rechterbox. Waar loopt het mis, denk je ?

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

14 jul 2007, 07:44

Moeilijk om daar zo op afstand iets van te zeggen... Maar ik denk in de eerste plaats aan een probleempje met de mini-jacks aan de versterker. Misschien een slecht kontakt voor het rechter-kanaal ? Gewoon wat steviger aandrukken kan dikwijls al helpen. Kontroleer ook de aansluiting van platendraaier naar versterker ! Het lijkt me dat een oplossing in die richting moet gezocht worden...
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

spits
Lid geworden op: 12 jul 2007, 11:22

14 jul 2007, 23:54

Probleem opgelost !

De oplossing voor het probleem lag iets verderop : Het (zwarte) kabeltje dat ik in de “line in” van mijn PC aanbracht, mag ik niet volledig inpluggen. Door het een millimeter of zo terug uit te halen, verkrijg ik dan toch mijn gewenste stereo-effect. Ik ontdekte het nadat ik bij in- en uitpluggen eventjes geluid door de rechterbox waarnam.

Bedankt voor je snelle reactie, en in het algemeen voor jouw zeer nuttige tips in dit forum !

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

15 okt 2007, 17:20

Ik weet niet of dit bericht (of beter vraag)hier op zijn plaats is. :oops:

De uitleg van Junior heb ik uitgeprint en geprobeert. PC sukkel die ik ben krijg ik het weer niet klaar, ik kan al wel opnemen en terug spelen met Windows Media Player, maar krijg de muziek niet op cd gebrand. Heb geprobeert met mijn Nero Smart,geraak niet aan 't branden, ook niet met EAC. Ik volg precies de uitleg(muziek wordt opgenomen)van Junior.
Wat doe ik fout?

Vraag :idea: en geduld met een PC onhandige senior, :) en dank.

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

15 okt 2007, 17:30

Als je de muziek kan afspelen met je Windows Media Player is er geen twijfel dat je opname goed verlopen is. Dus zo'n sukkel ben je dan toch ook weer niet ;)
Heb je al geprobeerd om met WMP ook te branden ?
Je kan eventueel ook eens proberen om rechtstreeks naar de map te gaan waar je je muziek hebt opgeslagen. Daar kan je de desbetreffende liedjes aanklikken (Ctrl-toets ingedrukt houden om meerdere liedjes te selecteren) en dan zie je op de linkerkant van je scherm de optie om "alle items naar audio-cd kopiëren".
Als dit wel werkt, kan je al dan niet uitsluiten dat je iets fout doet met je Nero...
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

15 okt 2007, 18:56

THX Junior, morgenvroeg proberen! :wink: :)

krulbol
Lid geworden op: 06 aug 2002, 11:14
Locatie: dendermonde

16 okt 2007, 09:42

ik weet niet wat er mis gaat ,ik ben al zo ver dat ik het geluid van mijn bandrecorder langs de boxen van mijn computer hoor,maar bij het opemen krijg ik geen enkel signaal binnen,ik heb reeds vanalles geprobeert maar het lukt mij niet,wat doe ik verkeerd,graag enige hulp AUB.

Junior schreef:Het op cd zetten van LP's of cassettes is makkelijker dan je denkt. Eens je de hardware juist hebt opgesteld zijn er nog weinig of geen problemen ! Dus we beginnen met een juiste opstelling :

De platendraaier of cassettespeler wordt aangesloten op de versterker. De platendraaier heeft gewoonlijk een eigen ingang (PHONO) en een cassettespeler wordt gewoonlijk op de TAPE IN aangesloten. Verbind dan een audio uitgang van de versterker met de LINE IN op de pc. Hiervoor heb je een speciale kabel nodig die je in de speciaalzaak kan kopen. Kost niet meer dan een Euro of 5. Indien je versterker niet over een speciale geluidsuitgang beschikt, bestaat ook de mogelijkheid om een verbinding te maken naar de pc via de koptelefoon-uitgang.
Controleer nu of uw opstelling werkt : als u nu een plaat of cassette afspeelt dient de muziek hoorbaar te zijn via de luidsprekers van uw pc !

Op uw pc dient u over een programma te beschikken om het geluid te registreren : een Recorder. Indien u over Nero beschikt, dan zit daar misschien een wave-editor bij, inclusief recorder. Anders is Exact Audio Copy (download op www.exactaudiocopy.de) een goed en gratis alternatief. Het is overigens ook een uitstekend programma om cd's te "rippen".
Open EAC en via Tools kan u "Record WAV" openen. "Select target filename" bepaalt de plaats waar u de muziek op uw pc plaatst en via "Start record" begint uw opname. U kan gerust uw opname reeds starten alvorens uw plaat of cassette speelt. De overbodige geluiden of blanke ruimte kan later weggewerkt worden. Laat uw opname op het einde ook wat langer doorlopen. Ook daar kunnen we het overbodige stuk later wegwerken.
Bij de Nero Wave Editor : Audio > Opnemen > Kwaliteit instellen > Opname starten
Hou tijdens het afspelen van de muziek uw dB-meters in het oog. Deze mogen zeker niet in het rood komen en er dient zelfs vermeden te worden dat ze in het geel komen. Er dient uiteraard wel wat beweging in te zitten : het volume dient toch zeker aan -30dB tot -20dB te komen op piekmomenten. Os de muziek te luid of te zacht is, in beide gevallen kan dit ingesteld worden via Start > Configuratiescherm > Geluid > Spraak > Volume > Lijningang. "Selecteren" dient aangevinkt te zijn en de balans dient in het midden te staan. De volumeschakelaar kan nu omhoog of omlaag geschoven worden naargelang nodig.
Als u uw versterker aan uw pc hebt verbonden via de koptelefoonuitgang, noteer dan wel dat hierdoor de volumeknop van uw versterker actief blijft ! Het verzetten van deze knop heeft dus zijn eigen invloed op uw opname !

U hebt uw opname gemaakt. Bekijk deze nu door op uw wave editor het bestand te openen. Voor wie de Nero wave editor niet heeft is CD Wave Editor ook goed en gratis alternatief (gratis download op www.cdwave.com). U dient hier de structuur van de muziek omgezet te zien in pieken en dalen. Indien dit meer één grote rechthoek is staat uw volume te luid. Indien het bijna een rechte lijn is, staat hij te zacht.
Vergroot uw beeld (via de "loep") aan het begin van het liedje. Speel de muziek af en bepaal tot waar u de blanke ruimte kan wegsnijden. Doe hetzelfde aan het einde van het liedje. Zorg ervoor dat u het geluidsvolume bij het afspelen zo hoog mogelijk zet, zodat u duidelijk kan horen wanneer de muziek juist begint en eindigt. Laat een fraktie van de blanke ruimte aan begin en einde staan zodat u hier kan in- en uit-faden ("Volume"). Zo zorgt u ervoor dat uw opname niet plots met veel geruis begint, maar dat dit geleidelijk gebeurt. Iden bij het uitfaden.
U hebt nu een kant-en-klare wav opname die gereed is om op cd gebrand te worden of naar mp3 omgezet te worden.

Indien u in plaats van één enkel liedje een volledige LP-kant of cassette-kant op cd wil, kan u deze ook in één keer opnemen. Het is niet nodig om de opname manueel voor ieder liedje af te breken en voor het volgende weer op te starten. Via het eerder vermelde www.cdwave.com kan u na de opname uw geheel opnieuw afspelen en met een eenvoudige klik uw opname splitsen in individuele liedjes ! Het is via dit programma ook mogelijk om bijvoorbeeld een lang stuk muziek of interview op te splitsen in delen die zo apart toegankelijk worden via een cd index.

Noteer wel dat het bovenstaande slechts de basis vormt. Opnames van LP of cassette combineren op één CD zal geluidsniveau-verschillen geven zodat het hier misschien wenselijk is om al uw opnames te "normaliseren" (= alles naar hetzelfde geluidsniveau brengen). Indien uw platen niet meer van de beste kwaliteit zijn zal u misschien uw opnames willen bewerken om ruis te onderdrukken. Maar dat is optioneel. En alles hangt er alleen maar vanaf hoeveel werk u in uw opnames wil steken. Maar u zal zien dat, eens alles juist ingesteld, het digitaliseren van uw muziek sneller en makkelijker gaat dan u denkt !

Veel luisterplezier !

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

16 okt 2007, 09:51

Als je het geluid van je bandopnemer door de luidsprekers van je computer hoort, wil dat al vast zeggen dat alles juist is aangesloten.

Vraagje : als je probeert op te nemen, zie je dan de volumemeters van beide kanalen gelijkmatig met de muziek meebewegen ? Als dat niet het geval is, of als deze beweging slechts uiterst minimaal is, dan dient het volume hoger gezet te worden.
Welk programma gebruik je om op te nemen ?
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

krulbol
Lid geworden op: 06 aug 2002, 11:14
Locatie: dendermonde

16 okt 2007, 10:06

ik heb al geprobeert met nero wave editor en met exact audio copy maar nergens zie iets bewegen in de volumemeters,alvast bedankt voor je antwoord.

Junior schreef:Als je het geluid van je bandopnemer door de luidsprekers van je computer hoort, wil dat al vast zeggen dat alles juist is aangesloten.

Vraagje : als je probeert op te nemen, zie je dan de volumemeters van beide kanalen gelijkmatig met de muziek meebewegen ? Als dat niet het geval is, of als deze beweging slechts uiterst minimaal is, dan dient het volume hoger gezet te worden.
Welk programma gebruik je om op te nemen ?

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

16 okt 2007, 10:15

Ga in dat geval naar het luidsprekertje dat zich onderaan rechts in je taakbalk bevindt. Dubbel-klikken om te openen en dan bij Line-in (Lijningang) de schuifregelaar op (ongeveer) het tweede-onderste streepje zetten. Bij het afspelen van de muziek dient het volumepeil zich te beweging tot (max) ongeveer -20 tot -10dB. Dus u kan die volumeregeling eventueel nog wat hoger zetten indien dit niet het geval is (wat gezien het feit dat je met een bandopnemer werkt wel mogelijk is). Vermijd in ieder geval dat ie in het rood komt.
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

krulbol
Lid geworden op: 06 aug 2002, 11:14
Locatie: dendermonde

16 okt 2007, 11:44

het is gelukt :lol: :lol: :lol: nu kan ik beginnen expirementeren,nogmaals bedankt voor je hulp en als er nog problemen zijn laat ik het wel horen :wink: :wink:
Junior schreef:Ga in dat geval naar het luidsprekertje dat zich onderaan rechts in je taakbalk bevindt. Dubbel-klikken om te openen en dan bij Line-in (Lijningang) de schuifregelaar op (ongeveer) het tweede-onderste streepje zetten. Bij het afspelen van de muziek dient het volumepeil zich te beweging tot (max) ongeveer -20 tot -10dB. Dus u kan die volumeregeling eventueel nog wat hoger zetten indien dit niet het geval is (wat gezien het feit dat je met een bandopnemer werkt wel mogelijk is). Vermijd in ieder geval dat ie in het rood komt.

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

16 okt 2007, 15:36

:oops: :oops: :oops:
:( :cry:
Over sukkel gesproken......... ik volg, met medeleven,al het bovenstaande maar ik geraak niat verder. Ik denk dat het ligt aan waar ik de recorded muziek opsla. :roll:
Dat gelukt probeersel van mij :o ,1,5 minuten van Wagner, komt fijn uit men speakerkes maar wat die map betreft waar ik dat opgeslagen had als ik die open valt er niks aan te klikken, der staat alleen "opgenomen wav" :? . En als ik dan verder klik vraagt ie met wat ik wil weergeven, ik kies wmp en dik in orde, prachtige weergave van wat ik opgenomen had.Ik zal best nog eens helemaal opnieuw beginnen zeker? Ik had dat eerste stukje met nero wav gedaan en zou dat graag opnieuw met nero proberen alleen maar omdat ik graag nero gebruik om te branden. Wat denk je Junior? Dank voor :idea: Willy.

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

16 okt 2007, 16:29

Tot zover klopt alles toch ! Je zou je wav bestand normaal gesproken toch perfekt moeten kunnen branden met Nero. Gebruik je wel een cdr en geen cdrw ?!! Branden als audio ?!
In ieder geval, het afspelen van je bestand heeft niks te maken met het branden ! Maar het feit dat het perfect afspeelbaar is, wijst er toch op dat je opname perfect verlopen is. De fout moet ergens in de brand procedure liggen, maar dat is vanop afstand uiteraard moeilijk te controleren. Excuseer voor de vraag, maar heb je al meer cd's gebrand, ben je daar vertrouwd mee of is dat iets waar je nog maar pas mee begint ?
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

16 okt 2007, 17:08

:(
Heb al meer cd en dvd , zelfs film, OOK van lp en tapes, ik begri!jp er niks van !!!(mischien ist Wagner?) :lol:

Junior veel dank ik ga er is over slapen ? :P