Van LP naar CD

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over muziek, cd's, artiesten, alle genres,...

amamieke
Lid geworden op: 02 apr 2008, 17:34

10 apr 2008, 11:53

Bedankt Junior, na veel zoeken is het mij eindelijk gelukt om een LP om te zetten op CD. Het splitten gaat nog wel traag maar dat zal na wat oefenen ook wel beteren.
Groetjes, amamieke

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

10 apr 2008, 12:14

Dat splitten gaat met wat ervaring wel sneller. Veel luisterplezier !
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

amamieke
Lid geworden op: 02 apr 2008, 17:34

16 apr 2008, 10:42

Hallo, ik weer. Het omzetten van lp op cd gaat ondertussen vlot. Nu is mijn vraag nog hoeveel lp's kan ik opslaan op mijn PC. Waar kan ik zien of ik genoeg geheugen (of hoe heet dat) heb?
Mijn nieuwe cd's spelen heel goed op mijn PC maar in mijn cd-speler blijven die nogal eens hangen. Ligt dat aan de cd of aan mijn cd-speler? Ik gebruik alleen cd-r's maar kan het misschien aan de kwaliteit liggen?
Groetjes,

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

16 apr 2008, 11:25

Dat kan eventueel liggen aan te hoge brandsnelheid. Zeker niet hoger gaan dan 16x, liefst zelfs 4x of 8x. Het is ook zo dat branden met WMP (naar mijn ervaring) sneller problemen oplevert dan bv branden met Nero.

Als je alles toch naar cd wil branden, heeft het niet echt veel zin om je pc vol te proppen met die bestanden. Maar je kan het in ieder geval controleren door "Deze computer" te openen (dubbel-klikken) > rechts-klikken op "lokaal station C" (of waar je die bestanden ook opslaat) > Eigenschappen > tabblad Algemeen : daar krijg je dan een taart-diagram waarop je kan zien hoeveel ruimte je al gebruikt hebt en hoeveel je nog hebt.
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

Marc 1
Lid geworden op: 26 jun 2008, 19:36
Locatie: Brasschaat

05 jul 2008, 20:36

Ik heb een tijd geleden een AKAI platendraaier gekocht die ik op mijn computer kan aansluiten met de nodige kabels en sofware erbij.Maar het lukt me niet om mijn lp's en singels op cd te zetten,ik heb het aan mijn zoon gevraagt maar ook hem lukt het niet.opnemen op de computer lukt maar hoe zet ik dat nu op cd.als ik klik op wat ik heb opgenomen krijg ik een scherm vol met 'mapjes'.wat maoet ik doen dat het wel lukt

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

06 jul 2008, 06:22

Als het opnemen wel lukt, denk ik dat het eerder een probleem is van de juiste instellingen. Ik moet zeggen, ik ken die nieuwe "direkt-naar-pc" toestellen totaal niet en weet ook niet waar die software voor nodig is. Normaal gesproken wordt voor iedere opname die je maajt gewoon een geluidsbestand gemaakt dat wordt opgeslagen in de map van jouw keuze. Ik kan alleen maar veronderstellen dat die software alles nog eens extra in een mapje zet.
Dus kijk eens naar je instellingen of daar iets staat hoe en waar die opnames moeten opgeslagen worden. Probeer eventueel eens op te nemen zonder gebruik te maken van de bijgeleverde software, maar gewoon in EAC (of dergelijke) op te nemen, waarbij na ieder opname gevraagd wordt waar je de opname wil opslaan. Zo heb je alles direkt op de juiste plaats.

Als je zo'n mapje opent, zit daar dan het geluidsbestand in of wat ? Als dat het geval is kan je die gemakshalve allemaal verplaatsen naar één map zodat alles wat je op één cd wil zetten bij elkaar staat.

In ieder geval, als je gevonden hebt waar de eigenlijke geluidsbestanden zitten, blijft de procedure om alles op cd te zetten hetzelfde (als beschreven). Je gebruikt een wav-editor om de bestanden wat "op te kuisen" (leegtes wegknippen) en je normale brandprogramma om alles op cd te zetten.
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

Marc 1
Lid geworden op: 26 jun 2008, 19:36
Locatie: Brasschaat

07 jul 2008, 10:25

Ok bedankt,ik heb nu twee weken verlof.ik ga me daar eens mee bezig houden.

beachman
Lid geworden op: 31 mar 2003, 14:10
Locatie: Loppem België

27 okt 2008, 10:34

Toen ik besloot om mijn collectie LP's op zolder eindelijk eens te digitaliseren blijkt nu dat mijn Marantz platenspeler, jarenlang ongebruikt, niet meer draait. Het motortje is geblokkeerd: rust roest.
Gelukkig zijn er nog veel platendraaiers beschikbaar in de handel en de meeste met een ingebouwde voorversterker en met een USB uitgang. Ik geloof dat dit inderdaad de beste oplossing is nu ik een nieuwe platendraaier nodig heb om mijn LP's te digitaliseren.

Mijn vraag is: als ik een Lenco, Sony of Kenwood USB platendraaier koop heb ik dan nog supplementaire software nodig of heb ik met mijn Audacity genoeg? Wat is uw ervaring? Dank voor uw raad.
Groetjes van Roland, de beachman
Acer Predator G3610
Windows 10 - Intel i7-2600 3,40GHertz,

The older I get, the better I used to be.

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

27 okt 2008, 10:46

Ik weet niet of je bij die platendraaiers software bijkrijgt. Maar zelfs indien dit niet zo is, alles wat je nodig hebt is gratis van het web te halen.
Je hebt in de eerste plaats een programma nodig om het geluid op je pc vast te leggen.
In de tweede plaats heb je een wav-editor nodig om de opname een beetje te bewerken : stiltes aan het begin en het einde te knippen of in te korten. Eventueel nog een apart programma om een LP-kant onder te verdelen in aparte liedjes zodat je die niet apart moet opnemen, maar een LP kant in zijn geheel kan opnemen.
Al naargelang hiertoe de noodzaak en/of de behoefte bestaat, eventueel een programma om de geluidskwaliteit van de opname te bewerken. Zelf doe ik dit niet. In de eerste plaats omdat mijn vinyl in ruim bevredigende staat is en ook omdat het afdoet aan het originele geluid van de LP.
Naargelang wat de bedoeling is een conversieprogramma om eventueel om te zetten naar mp3 en/of naar de gewenste bitrate.
En tot slot een brandprogramma om alles op cd te zetten.

Het enige voordeel dat zo'n usb platendraaier biedt vergeleken met een gewone platendraaier is het feit dat je ermee geen versterker nodig hebt. Je sluit dus rechtstreeks aan op de pc ipv via een versterker te gaan. Maar voor de rest blijft alles identiek.
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

FreFel
Lid geworden op: 27 okt 2008, 21:22
Locatie: Veltem-Beisem

27 okt 2008, 21:35

Beste allemaal, ik heb seniorennet nog maar pas leren kennen en ik heb al een vraagje ivm het digitalseren van LP's. Heeft iemand ervaring met apparatuur van ion-audio of andere merken die lp's digitaliseren door een platenspeler rechtstreeks aan te sluiten op de pc? Vriendelijke groeten.

fil
Lid geworden op: 23 jun 2007, 21:00

28 jan 2009, 18:13

forumvrienden

misschien is dit een domme vraag :oops:
maar toch
kan ik mijn plaatendraaien rechstreeks aansluiten
aan mijn pc, zonder versterker

grt.

fil

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

29 jan 2009, 07:14

Alleen die speciale USB platendraaiers kan u rechtstreeks aansluiten op de pc. Een gewone platendraaier moet via de versterker gaan.
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

fil
Lid geworden op: 23 jun 2007, 21:00

30 jan 2009, 08:57

junior

bedankt voor de informatie
zal eens uitkijken wat een plaatendraaier met versterker
kost of een usbplatendraaier

grt.

fil

Jorivan
Lid geworden op: 22 okt 2005, 18:37

19 feb 2009, 20:35

Beste Junior,
Voor zover ik er kan over oordelen heeft u een buitengewoon interessante aanduiding en uiteenzetting gegeven. Het bewijs daarvan is de repliek die er is opgekomen door hen die er gebruik van kunnen maken. Ik zelf ben daar leek in en voor mij is het latijn. Mijn vraag betrof alleen het zoeken naar een apparaat dat maar gewoon aan te schakelen zou zijn.
Vriendelijk gegroet!
Jorivan.

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

20 feb 2009, 06:34

Het maakt niet echt verschil of u een usb platendraaier of een gewone gebruikt. Met een gewone dient u er een versterker tussen te plaatsen, dat is het enige verschil. Maar als u geen apparatuur meer hebt staan, dan kan u evengoed een usb-speler kopen omdat u dan geen kosten voor een versterker moet doen.
Het is in beide gevallen eigenlijk "gewoon maar aan te sluiten"
De meeste problemen die ik zie met die usb-spelers is dat men geneigd is om ook met die software te beginnen werken en dat maakt de zaken blijkbaar alleen maar moeilijker.
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird