kokkerellen voor alleenstaanden

Er is geen oprechter liefde dan de liefde voor lekker eten (George Bernard Shaw - 1854)

Tilly
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 24 dec 2002, 15:35
Locatie: aan het bos van den baron

22 apr 2007, 21:44

Lieve keukenprinsen en keukenprinsessen,

Vanuit de mailgroepen kwam de vraag of er een rubriek kon aangemaakt worden voor onze senioren die voor één persoon lekkernijen willen klaarmaken.

Ik hoop dat jullie hier heerlijk aan jullie trekken kunnen komen met overheerlijke éénmansgerechtjes :wink:

Tilly

bocuse
Lid geworden op: 04 apr 2005, 14:47
Locatie: wetteren

23 apr 2007, 08:42

Tilly schreef:Lieve keukenprinsen en keukenprinsessen,

Vanuit de mailgroepen kwam de vraag of er een rubriek kon aangemaakt worden voor onze senioren die voor één persoon lekkernijen willen klaarmaken.

Ik hoop dat jullie hier heerlijk aan jullie trekken kunnen komen met overheerlijke éénmansgerechtjes :wink:

Tilly
Tilly

Ik neem aan dat de vrouwen ook mogen meeproeven van de éénmansgerechten :wink:

Tilly
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 24 dec 2002, 15:35
Locatie: aan het bos van den baron

23 apr 2007, 12:10

Haha, ja hoor, maar eenvrouwsgerechtjes klinkt niet zo goed hé :lol:

Vve.Clicquot
Lid geworden op: 20 apr 2004, 23:13
Locatie: Oost-Vlaanderen

24 apr 2007, 11:02

Ik had gehoopt hier recepten te vinden die gemakkelijk te bereiden zijn voor een alleenstaande M/V, zonder al te veel rompslomp en toch gevarïeerd en lekker.
Het zal vandaag weer een boterham worden :(

bocuse
Lid geworden op: 04 apr 2005, 14:47
Locatie: wetteren

24 apr 2007, 11:17

Vve.Clicquot schreef:Ik had gehoopt hier recepten te vinden die gemakkelijk te bereiden zijn voor een alleenstaande M/V, zonder al te veel rompslomp en toch gevarïeerd en lekker.
Het zal vandaag weer een boterham worden :(
Beste

Tijp eens " éénpansgerechten" in op google, pagina's in het Nederlands...recepten zat voor de rest van je leven... :wink:

Vve.Clicquot
Lid geworden op: 20 apr 2004, 23:13
Locatie: Oost-Vlaanderen

24 apr 2007, 11:37

Bedankt voor je reactie Bocuse.
Ik heb je raad opgevolgd en zomaar een van de recepten aangeklikt, en daar begint (voor mij) de miserie al.
Wat voor iets is Mon Chou? Wat verstaan ze onder bosuitjes???
Jij kan er natuurlijk niets aan doen maar waarom geven ze bij die recepten nooit alternatieven ter vervanging van onbekende of ontbrekende ingrediënten? Dat zou het leven al voor een stuk gemakkelijker maken welks toch de bedoeling is bij de bereiding van een eenpansgerecht.

Kipkerrie
Ingrediënten voor Rijst, kipfilet, MonChou, bouillon
Voor 4 personen:
-------------------
400 gr rijst
500 gr kipfilet in blokjes
zout en peper
40 gr boter
4 tl kerriepoeder
2 pakjes MonChou a 100 gr
4 dl kippenbouillon
2 tl suiker
6 bosuitjes

Bereiden:
Bestrooi de kipfilet met zout en peper en roerbak een minuut
Voeg de kerriepoeder toe en roerbak nog een minuut
Snijd de bosuitjes in ringetjes en roerbak deze kort mee
Snijd de MonChou in blokjes en voeg die toe aan de kipfilet en bosui
Blijf roeren tot de MonChou gaat smelten
Voeg de kippenbouillon en de suiker toe
Roer tot een gladde saus ontstaat
Voeg naar smaak zout en peper toe
Warm de saus nog even door (de saus blijft redelijk vloeibaar, naar wens binden)
Serveer de saus samen met de rijst

Bereidingstijd in minuten
15 min

bocuse
Lid geworden op: 04 apr 2005, 14:47
Locatie: wetteren

24 apr 2007, 13:25

Beste Veuve

mon chou: is een romige merksmeerkaas, te vervangen door om het even welke romige smeerkaas ! bijvoorbeeld van dat koetje dat altijd lacht....

bosuitjes : jonge pijpajuintjes .lenteuitjes of hoe ze die ook noemen.

Maar au fond moet ik je gelijk geven hoor . De receptenschrijvers gaan er te gemakkelijk van uit dat iedereen beslagen is in keukentermen en keukeningrediënten .

Toch nog een tip : google geeft (meestal) antwoord op je vragen, ook de culinaire :wink:

smakelijk

Nicolay
Lid geworden op: 15 mei 2004, 17:43
Locatie: Antwerpen

25 apr 2007, 21:01

Ik vind dit een zeer boeiend onderwerp.
Het is waarschijnlijk een probleem waar iedereen ooit wel eens mee geconfronteerd zal worden
Informatie over koken voor één persoon: inderdaad nergens te vinden.
Ik ben even gaan kijken in “het” kookboek van de KAV, zeg maar het kookboek van den boerinnenbond en ook daar is niets te vinden....

Zoals Bocuse aanhaalt, gaan zoeken op het internet haalt niet veel uit.... (Sorry, Bocuseke...)
Men komt keer op keer op Hollandse sites terecht waar weinig vreugde te rapen valt. Inderdaad ingrediënten die wij niet kennen en gerechten die wij niet zo op prijs stellen.
Prut van Tante Bep of stamppot met zuurkool en spekjes, botersju... lees margarinesju...is niet zo onze smaak...
Sinds het internet overspoeld word met recepten van overal is het er niet gemakkelijker op geworden.

Het grootste probleem zit hem hier denk ik: niemand, of toch maar weinigen hebben nog enig benul van koken.... en hebben geen enkel inzicht meer....
Ook de supermarkten zijn fout: eenpersoonsporties zijn bijna niet meer te koop.
Producten verkopen voor één persoon is niet rendabel...
Producten zoals een rode of groene kool kunnen alleen maar gekocht worden per stuk en dan zit men daar met een kool voor een ganse week of zelfs nog langer....
Delhaize maakt hier een uitzondering op, dacht ik. Maar dan zit men aan zeer hoge prijzen...
Ook dat zal onvermijdelijk zijn vrees ik....

Ik zou zeggen, ik kan een cursus opstarten; koken voor één persoon, maar dan moeten er minstens acht personen aanwezig zijn en dan wordt er gekookt voor acht personen...en dat kost geld !

Als ik alleen thuis ben en dat gebeurt wel eens, als “die van ons” weeral eens in de woestijn zit, eet ik blikjesvoeding, dat krijg ik anders thuis niet.... Ik koop dat dan wel zelf natuurlijk... (Zuurkool en cassoulet en nog van dat soort rommel...)
Maar na twee dagen heb ik dan zoveel last in mijn ingewanden dat ik daar snel van terug kom.
Wel bestaan er van die kant en klaar maaltijden die slechts moeten verwarmd worden in de microgolf of in een pot kokend water. Vrij duur blijkbaar, maar dat is het niet, dat lijkt mij een goed alternatief.

Heb ik nu enige positieve bijdrage geleverd ? Nee !
Ik hou me wel bereid om te helpen.
Heel de problematiek zit hem hier; men moet herstarten van het begin: leren koken, leren aankopen doen en anders leren denken...

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

26 apr 2007, 00:18

Interessant vind ik de site van Start2eat. Een vervolg op de site start2run die iedere Belg aan het lopen wil krijgen.
Ze geven gezonde voeding, en variatie en voor 1 persoon. Met een boodschappenlijstje erbij. Maar dat is voor een hele week en ik zie mij geen groenten of vlees inslaan voor een hele week tegelijk.
Ik eet tamelijk veel groenten mag ik zeggen maar daar is het nog uitgebreider. Er zitten lekkere slaatjes tussen, met lekkere sausjes (vinaigrettes). Soms, voor mij, nieuwe combinaties. Wel nogal veel paprika, maar dat heeft met persoonlijke smaak te maken.
Ik vind wel dat er nogal veel tijd nodig is om al die groenten te kuisen, te snijden. Ook hadden ze van bij de start bvb al aardbeien en die waren toen nog heel prijzig en smaakten bovendien niet. Ik heb de ingrediënten van de uitgeteste recepten ook gevolgd.

Bosuitjes, zijn dat geen chanullekes? :wink:
Oh ja, de link.
http://www.starttoeat.be/documents/home.xml

Toch een opmerking: gezond eten is niet goedkoop. Toch niet in de winter.
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

Nicolay
Lid geworden op: 15 mei 2004, 17:43
Locatie: Antwerpen

26 apr 2007, 01:03

Hier hebben we het weer :

Leer nu alstublief eens een beetje een behoorlijke taal te gebruiken.
Dit is niet persoonlijk bedoeld....
Bosuitjes zijn busseltje groene uien, pijpajuin in 't Vloms...maar dat is eveneens een verschrikkelijk woord.
Chanullekes, er is geen enkele Nederlander die hier iets van begrijpt evenmin als een Belg weet wat Mon Chou is ....
Dus laat ons spreken over groene ui en over roomkaas ,een genre Philadelphia. Maar dat kennen ze dan in Nederland misschien weer niet....
We spreken blijkbaar niet dezelfde taal...

Shewa
Lid geworden op: 08 jan 2005, 13:28
Locatie: Overijse

26 apr 2007, 06:48

[Informatie over koken voor één persoon: inderdaad nergens te vinden.
Ik ben even gaan kijken in “het” kookboek van de KAV, zeg maar het kookboek van den boerinnenbond en ook daar is niets te vinden....]

Nicolay,
Een kleine correctie : het kookboek van de vroegere boerinnenbond is niet van de KAV maar wel van de KVLV . :)

Shewa
weer een stap vooruit

Nicolay
Lid geworden op: 15 mei 2004, 17:43
Locatie: Antwerpen

26 apr 2007, 09:33

Excuseer, maar ik toch gekeken in het kookboek van de KAV.
Het boek van de KVLV heb ik zelfs niet. Daar moet dringend wat aan gedaan worden.
Het eerstvolgende stukje op mijn blog zal gaan over dat koken in kleine porties, met wat tips er bij...

Morgen of zaterdag : http://blog.seniorennet.be/keukenweetjes

Ik zal hier wel opnieuw een berichtje zetten als het er is...

bocuse
Lid geworden op: 04 apr 2005, 14:47
Locatie: wetteren

26 apr 2007, 10:36

Beste vriend Fons

Ik kijk al uit naar uw immer gewaardeerde bijdrage .
Ik blijf er echter bij dat eventjes googlen een schat aan receptjes geeft .
Daarom moet je ze niet klakkeloos overnemen, neen, maar ze kunnen wel de aanzet zijn voor een "creatief denkproces" :lol: , ideetjes om er je persoonlijke toets aan te geven .
En de receptjes op de Hollandse sites zijn echt méér dan prut van tante Bep, eventueel badend in sju hoor....trouwens, wat is er mis met de prut van tante Bep ???? :D

Nicolay
Lid geworden op: 15 mei 2004, 17:43
Locatie: Antwerpen

26 apr 2007, 11:27

Ik heb liever "Stoemp van tante Bertha..."

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

26 apr 2007, 14:40

Nicolay schreef:Hier hebben we het weer :

Leer nu alstublief eens een beetje een behoorlijke taal te gebruiken.
Dit is niet persoonlijk bedoeld....
Bosuitjes zijn busseltje groene uien, pijpajuin in 't Vloms...maar dat is eveneens een verschrikkelijk woord.
Chanullekes, er is geen enkele Nederlander die hier iets van begrijpt evenmin als een Belg weet wat Mon Chou is ....
Dus laat ons spreken over groene ui en over roomkaas ,een genre Philadelphia. Maar dat kennen ze dan in Nederland misschien weer niet....
We spreken blijkbaar niet dezelfde taal...
Ik ken dan weer geen groene ui. :wink: pijpajuin dan weer wel. En bij roomkaas denk ik aan Boursin.
En ik ben geen Nederlander.
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse