kokkerellen voor alleenstaanden

Er is geen oprechter liefde dan de liefde voor lekker eten (George Bernard Shaw - 1854)

STONE.
Lid geworden op: 05 sep 2005, 06:15
Locatie: Vieux Bois

07 mei 2007, 08:13

Ben mijn licht eens gaan opsteken bij de 85-plussers :wink:

De meesten kennen zowel ' Ons Kookboek ' ( van de KVLV ) als ' Koken voor Elke Dag ' ( van de KAV).
Hoe doen zij het ??
Neem nu bv. < Soep >.
Zij koken een grote soepcasserol klaar - bv. ossestaart- julienne-tomatensoep met ballekes ...
Daarna verdelen ze de soep in kleine porties, bv. 4 soeplepels in plastieken kommetjes voor de diepvries :o

Mijn José (93 ) en mijnen Louis ( 85 ) eten alle dagen ' verse ' soep :wink:

ps. van ' googelen ' hebben zij geen kaas gegeten :lol:
Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII

jenthe
Lid geworden op: 02 feb 2005, 12:32
Locatie: Kessel-Lo

14 jun 2007, 20:38

Dagelijks kook ik voor twee en dat is al moeilijk soms qua hoeveelheid. vb: een bloemkool is voor ons teveel en dus maak ik met de andere helft soep. Als je verse groenten wil klaarmaken is het zeker zoeken. Op mijn blogje kan je verschillende recepten voor 2 personen terugvinden, zo kan je eventueel één portie invriezen.

Smakelijk

STONE.
Lid geworden op: 05 sep 2005, 06:15
Locatie: Vieux Bois

14 jun 2007, 20:44

Hi jenthe

Alles OK ? Moet nog eens dringend naar jouw blog gaan kijken ! :wink:
Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII

STONE.
Lid geworden op: 05 sep 2005, 06:15
Locatie: Vieux Bois

17 sep 2007, 12:39

Ik zou graag nog een stapje verder willen gaan.
Hiermee bedoel ik :

Eenpansgerechten voor senioren op ' hogere leeftijd ' : bedoel hiermee zij die het moeilijk hebben met het bijten en kauwen ...

Een probleem dat zich veelvuldig voor doet in ouderlingenhomes ...
( denk aan 80- 100 jarigen ) .

Hier een uitgeprobeerd recept van vandaag :

<couscous met gestoomde zalm in een aspergesaus >
Men are like wine- some turn to vinegar, but the best improve with age.
Pope John XXIII

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

17 sep 2007, 15:50

Interessant voor diegenen die, tijdelijk, zonder tanden zitten.
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

zalouzalou
Lid geworden op: 02 dec 2003, 18:42
Locatie: Brussel

12 mar 2008, 01:37

1 Zakje wokgroenten ( die zijn klein ) of 1 zakje soepgroenten
Dus deze zijn al op voorhand klein gesneden .
1 Stukje verse vis (kabeljouw)
1 tomaat
1 citroen
peper, zout en een heel klein beetje olie (beste is olijfolie)

Je neemt een schaaltje dat in de oven kan .
Je bedekt het met alluminium folie , zie dat je er genoeg aanlaat langs beide kanten om het goed te kunnen afsluiten .Dus als alles erin is moet je het nog helemaal dicht kunnen maken .

Strooi op de bodem de groenten , wat peper en zout erop een paar druppels olijfolie .Leg nadien de vis erop .
Snij de tomaat en de citroen in schijfjes .
Leg één schijfje tomaat , één schijfje citroen weer één schijfje tomaat
weer een schijfje citroen enzovoort op de vis .

Maak de alluminium folie dicht , en plaats het in de voorverwarmde oven .
Ik doe het in een mini oventje , en zet het daar op 225 en laat het 1/2 uur tot 3/4 uur .Eerste maal zal je zelf wat moeten zoeken , en hangt ook af of je de groenten nog knapperig wil of niet .

Je legt nadien de vis op een bord met de groentjes ernaast.
Niet veel werk , niet veel afwas en toch oh zo lekker en gezond .

Dit kan je gerust één maal per week maken .
Ik zou zeggen probeer het eens en smakelijk .
♪Lou♪
Als je steeds naar beter streefd heb je niet voor niets geleefd.

brileo
Lid geworden op: 10 aug 2002, 11:53
Locatie: brussel

29 mar 2008, 15:40

Laatst heb ik een paar keukensnufjes die ik op de BBC gezien had uitgeprobeert en" goed" gevonden.
1°om de urinegeur uit de niertjes te verwijderen:de niertjes 24 uur in karnemelk laten weken.
2°schorseneren: van vroeger wist ik al dat als men ze pelt zonder water erbij te gebruiken dit allemaal veel gemakkelijker gaat.
Ik gebruik mijn dubbele aspergenschaler ervoor en als men ze daarna in melk legt (dus géén water met citroen) en in half melk /half water kookt heeft men daarna geen last van "winden"
respect

lisama
Lid geworden op: 08 mei 2006, 08:07
Locatie: barendrecht

04 aug 2008, 08:29

Hallo,

Wij Nederlanders weten best wel veel Belgische woorden en andersom ook wel denk ik, en zoniet dan gaan we gewoon even googelen en dan komen we er ook wel achter, dus we hoeven niet zo moeilijk te doen over de taal.Ik versta een fries ook niet en dat is nog wel in mijn eigen land, dan versta ik jullie Belgen toch beter.

Groetjes......Lisama

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

30 dec 2008, 22:55

Een "merveilleux" taartje is een "wondermooitje".
Een "éclair" is een "bliksemschichje".
Een "croissant" is een "halve maantje".
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

oma beertje
Lid geworden op: 17 jun 2004, 00:14
Locatie: groot ammers

06 apr 2009, 20:31

eclair is ook een lekker toffeetje met chocolade er in!!!
groetjes uit groot ammers
wie het kleine niet eert
is het grote niet weert
Win7 ULT-SP1-32bits//RAM 2GB//HD 233GB//IE9//FF 17.0.1//MBAM//Ccleaner//McAfee

falcon1
Lid geworden op: 31 okt 2007, 12:46
Locatie: De Panne - Midden-Limburg

20 apr 2009, 22:44

Als je nu echt een leek bent in het maken van gerechten... hoe kook of bak ik patatjes? Hoe maak ik de simpelste groenten klaar, zoals kolen, worteltjes en erwtjes, bloemkool? Hoe maak je puré? Hoe bak ik vlees? Vis? Een sausje maken? Een onmogelijke opgave!!! Als alleenstaande maak je gewoon geen tijd om uitgebreide maaltijden klaar te maken! Gewoon zorgen dat er wat, eetbare, en simpele gerechten op tafel komen! Zelfs Piets kookboek is een nachtmerrie... als leek lukt het gewoon niet!
Ik kan je wel zeggen dat het niet simpel is!!
Elke dag is hetzelfde... alleen een beetje anders...
Gast

15 okt 2010, 00:26

En WAT leerde je vandaag ???


Dat ik best men gewone kost op tafel zet,want den brol van Piet kan ze me kuss... :P

oma beertje
Lid geworden op: 17 jun 2004, 00:14
Locatie: groot ammers

15 okt 2010, 11:38

ja je hebt gelijk ,maar ik vries dan wel porties in en dan heb ik altijd wat in huis frietjes bak ik in de actifry gaat goed en is niet vet en ik heb gemerkt dat ik ook andere zaken die kan gebruiken daar hij hete lucht blaast en niet als microwave van binnen uit werkt aardappelkoekjes maak je dus altijd veel te veel ,ik laar langzaam ontdooien en doe in actifry gaat prima wel zonder de draaier er in dus gr
groetjes uit groot ammers
wie het kleine niet eert
is het grote niet weert
Win7 ULT-SP1-32bits//RAM 2GB//HD 233GB//IE9//FF 17.0.1//MBAM//Ccleaner//McAfee
Gast

20 jan 2011, 13:49

Beste alleenstaanden oudere senioren...

Wil je alle dagen goed eten....

Kook enkele eitjes,je haalt een hammetje in huis..
Geel pletten,of gewoon morgens opeten,beetje ham in het geel,mayo,enkele stukjes salade en je hebt reeds een schotel..
Je kan ook een worteltje raspen,rode biet erbij...Zijn allemaal spullen die enkele dagen vers blijven,biet en wortel nog langer...

Om te zien of je patatjes gekookt zijn,na zo een 15 minuutjes een priem erin(om zeker te zijn).

Een artisjok erbij...

De rest kan je de dag erop bakken...

Zoek het niet te moeilijk,ga eenvoudig,en je zal zeer lekker eten.
Wie er echt niet aanuit raakt,mag me altijd mailen.
Hier gaat niets verloren,schil en zo in de compost,maar alles wat niet gegeten is...Men vrouw lengt het aan tot een lekkere soep,zelfs spaghetti,het is lekker eten en bruikbaar.

Maak voor één week een kalender van wat je kopen gaat en eten,na 4 weken eten jullie als in een restaurant.Laat de fantasie vrije loop.

1 kiloke gehakt,maak er een bal van met kruiden,bak die in de oven,of maak van de helft, gebakken balletjes,die dan in de diepvries of frigo gaan...Is lekker en altijd onder de hand met tomaat,spaghetti enz...
Wees inventief....

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

05 jun 2011, 19:27

Perfect doenbaar voor 1 persoon:
Kip met prei .
1 kippefilet, 1 prei, peper en zout, 1 kleine soeplepel bloem, 25 gr boter of margarine, 125 ml. kippebouillon, 25ml magere room of melk, 1 eierdooier, peterselie of bieslook (die kan je kopen in potjes om te strooien, diepvries)

Snij de kippefilet in hapklare brokjes , kruid met peper en zout, en bestrooi ze met de bloem.
Maak de prei schoon, en snij hem in dunne ringen , Verhit de boter in de pan en bak de stukjes kip goudbruin, regelmatig omscheppen.
Voeg dan de prei toe en laat enkele minuten meebakken. Regelmatig omdraaien.
Giet dan de bouillon eroverheen en laat 10 minuten sudderen met het scheel op de pan.
Roer de eierdooier los in de room of de melk en bind op die manier het mengsel in de pan, al roerende. Bestrooi met de groene kruiden.
Dien op met rijst of aardappels.
Rijst moet even koken; kijk naar de tijd op de doos, begin er dus tijdig aan.
Lekker en vrij snel klaar.