1968/69 - 118e Kwm Ossendorf

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

joh
Lid geworden op: 26 aug 2007, 11:50
Locatie: gent

30 aug 2007, 08:15

Zijn er onder jullie die bij het 118e Kwm Transit of commando Qm waren in kwartier Klerken in Ossendorf.Heb daar gediend van april 68 tot januari 69 onder kapt Vananroye,adj Vanderstraeten,chef troffaes,wm De Meester

vinkje21
Lid geworden op: 27 okt 2006, 11:52
Locatie: Kortemark

17 dec 2007, 09:30

Hoi !
heb 10 jaar eerder (1959) mijn 18 maanden geklopt in ossendorf bij de Qm in kwartier klerken maar dan wel in de bakkerij, veel goede herineringen,en veel goede kameraden, spijtig genoeg met geen enkele nog kontact.
Groetjes
Willy

nonno
Lid geworden op: 11 nov 2002, 11:56

05 jan 2008, 17:31

Hallo Ossendorfer,

Ik "lag" in dezelfde periode in kwartier Klerken in Ossendorf. Ik was evenwel bij het 21 ° TTR Ik zorgde voor de telefoon en telexverbinden op het CTR.

Misschien hebben we wel samen wat pinten gedronken en de (voornamelijk franstalige) CANTINIERES getreiterd...

Mooie en zalige tijd.

Beste groeten,

Nonno

vinkje21
Lid geworden op: 27 okt 2006, 11:52
Locatie: Kortemark

05 jan 2008, 17:51

Dag Nonno,

Ach god waar is die tijd hé, Hoeveel was dat dan 3 Fr. voor een pintje zeker, Wij hadden ook nog een kleine kantine bij ons op de blok, enkel voor de chaufeurs, de bakkers en de koks, en daar werd niet zo nauw gekeken naar de sluitingstijd, maar we hebben ook veel uurtjes doorgebracht in " 't baraksje " en "den bader" Ik ben er enkele jaren later nog eens terug geweest, maar van die cafés was niets meer te vinden
Groetjes
Willy

nonno
Lid geworden op: 11 nov 2002, 11:56

05 jan 2008, 18:45

Ja inderdaad, een pint kostte toen 3 frankskes... De soldij was natuurlijk opok navenant : 12,50 Bef per dag toen we binnengingen. nadien opgetrokken tot 15 Bef

De door u geciteerde kroegen ken ik uiteraard niet, gezien wij aan de andere kant van de kazerne zaten (rechts bij het binnnekomen) Gelukkig hadden we af en toe ook nog wat muziek van de muziekkapel van het 1ste BE korps.

Ik ben al blij dat ik iemand heb gevonden die in bewuste periode in Ossendorf gelegen was. Spijtig genoeg nog niemand van den TTR, hopelijk komt dat nog wel

Prettig weekeinde gewenst.

Nonno

FastEddy
Lid geworden op: 27 mar 2008, 21:56
Locatie: Gent

27 mar 2008, 23:00

In augustus 1970 kwam ik aan in Ossendorf in de 118e Compagnie Kwartiermeester Transito, als Wapenmaker/Magazijnier.
Mijn voorganger was een zekere Danckaert(een westvlaming), dat zal uw opvolger geweest zijn zeker ?.
Mijn directe overste was chef Geerts(een vijflatter), er was ook Luitenant Maet, Adjudant Vanderstraeten, Brigadier Henard en zijn zwarte poedel,
Brigadier Somers...
Het was een piepklein compagnietje in een grote kazerne.
De meesten waren chauffeurs(een 8-tal denk ik) waarvan er soms één gedurende 14 dagen matador was en voortdurend over en weer reed met
broden, limonade, enz...
Soms moest ik wacht lopen in het munitiedepot(Köln-Nippes).
Voorlopig ga ik er mee stoppen(ik heb nog meer herinneringen hoor).


ps. Vanaf januari 1971 veranderde de naam van de Compagnie in "Transit Compagnie".

joh
Lid geworden op: 26 aug 2007, 11:50
Locatie: gent

28 mar 2008, 08:32

adj Vanderstraeten heb ik gekend gemoedelijke vent en zeker ook brigadier Henard (de schele?) brachten de matadors bij jullie ook eten mee uit Keulen en Marienburg ?
Groeten

FastEddy
Lid geworden op: 27 mar 2008, 21:56
Locatie: Gent

28 mar 2008, 20:16

Jawel, wij hadden trouwens zoals u wel zult weten 5 hotels in de BSD, namelijk het Belgisch Huis in Keulen, er was Mariënburg, Weiden(de overige twee weet ik niet meer).

Op een avond in december waren wij allen uitgenodigd op een etentje in Mariënburg, brigadiers Henard en Somers waren ook van de partij.
Het was daar dat we te horen kregen dat de 118e KWM Transito van naam ging veranderen met ingang van januari 1971.
We gingen in het vervolg gewoon Transit Compagnie heten en vielen(als ik het me goed herinner) onder het 20e Bataljon Logistiek. We kregen als aandenken een faiëncesteentje mee in een ijzeren kadertje, dat je kon gebruiken als onderlegger om op de tafel een kookpot ofzo te zetten.
Ik heb het steentje echter later (in 1973)laten inmetsen in de badkamer.
Ik kan er mogelijks eens een foto van nemen en volgende keer bijvoegen.

Nog een anekdote: Op 1 juli 1970 kwam ik aan in het Opleidingscentrum nr.3 te Turnhout, gekend als de kazerne majoor Blairon(De trein had nog wagons met houten zitbanken). Na een maand werden we per luxe-autocar(Bierinckx uit Geel) naar Aachen gebracht. In Turnhout hadden velen van ons het etiket op hun kast al eens omgedraaid en daar stond op waar je naar toe ging en wat daar je functie was.
Bij mij was het dus Kwartier Klerken te Ossendorf, 118e KWM als Wapenmaker/Magazijnier, bij de QM dus.

Er was in heel Turnhout niemand te vinden met dezelfde bestemming, jawel er waren er bijvoorbeeld voor de 1O2e Cie(dat waren de bakkers), die gingen ook naar Kwartier Klerken.

Ik kreeg een marsbevel in handen en stond daar in Aachen niet wetend op welke Man-vrachtwagen ik moest meerijden, toen ik het vroeg zei iemand "spring maar in gelijk welke vrachtwagen die naar Kwartier Klerken rijdt !". En dat deed ik dan maar.

orval
Lid geworden op: 07 apr 2008, 21:21
Locatie: kluisbergen

17 apr 2008, 21:25

was gedurende deze periode in versterking gekomen van 101e arendsberg naar het 130e recuperation ossendorf, bij chef degroot, remels, koreaan piet enz....mooie tijd gehad,was wel een franstalige compagnie maar geen problemen.was daar samen met twee andere reserve onderoff. die van werl kwamen, vanbrackel en vanwijnendaele

joh
Lid geworden op: 26 aug 2007, 11:50
Locatie: gent

18 apr 2008, 17:21

die koreaan Piet , was dat al een oudere tweelatter ?als we het over dezelde persoon hebben sliep die bij ons op de gang in het 118e

FastEddy
Lid geworden op: 27 mar 2008, 21:56
Locatie: Gent

14 jan 2015, 16:16

Onlangs, op 20 december om precies te zijn ben ik na meer dan 40 jaar nog eens naar Ossendorf getrokken en heb er ook enkele fotos genomen.
De ingang van de toenmalige kazerne heb ik nog gevonden maar de meeste van de gebouwen die er nog staan zijn omgebouwd tot woongelegenheden.

larco
Lid geworden op: 12 jun 2016, 18:39

28 mei 2017, 17:45

ben na drie maanden opleiding in Heverlee in 1967 naar ossendorf gegaan op 02.05.1967. Ben daar matador geworden, heb op 22.05.1967 op de parking van het hotel in Marienburg vernomen dat de inivation in brand stond, in dezelfe periode is dan de zesdaagse oorlog in het midden oosten uitgebroken.
Indien er mensen zijn die in die periode ook in Ossendorf, maar vooral in het hotel in Marienburg verbleven zou ik graag hebben om met mij contact op te neme, mijn e-mail aders is eddy.windis@proximus.be