Rhenomosaanse bouwsrtijl

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

Peet2
Lid geworden op: 25 sep 2007, 13:05

25 sep 2007, 13:19

In 's Gravenvoeren (Voerstreek België) staat de st. Lambertuskerk.
Deze is in de 18e eeuw gebouwd tegen de "laat-Rhenomosaanse" toren (14e eeuw).
Ik zou graag meer willen weten over deze bouwstijl, waarvan ik nooit eerder heb gehoord. Via Google kwam ik terecht op de website van de St. Servaaskerk in Maastricht, waarvan de absis in de 12e eeuw ook in Rhenomosaanse stijl is gebouwd.
Dit zijn de enige 2 verwijzingen via Google van deze (zuid-Nederlandse?) bouwstijl.
Kan iemand mij meer vertellen over deze bouwstijl en liefst ook waar het woord Rhenomosaans van is afgeleid.
bvd

mira
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 15 aug 2004, 18:22
Locatie: Het Vlakke Land bij de Noordzee

26 sep 2007, 00:05

De benaming "rhenomosaans" is weinig gebruikelijk. Eerder spreekt men van "Renaissance Mosane", een bouwstijl die vooral in de Maasvallei (17e-18e eeuw) werd gebruikt (Mosane is afgeleid van Meuse).

Zie afbeeldingen :

:arrow: Maasrenaissance

:arrow: Renaissance Mosane

Peet2
Lid geworden op: 25 sep 2007, 13:05

26 sep 2007, 12:40

Mira,
bedankt voor je reactie.
Vreemd is echter dat bij de toren van de lambertuskerk in 's Gravenvoeren sprake is van laat-rhenomosaans uit de 14e eeuw en in het geval van de st Servaas in Maastricht zelfs van een rhenomosaanse absis uit de 12e eeuw. In die tijd was er uiteraard nog geen sprake van renaissance. Heb je hier een verklaring voor?

mira
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 15 aug 2004, 18:22
Locatie: Het Vlakke Land bij de Noordzee

26 sep 2007, 14:20

Je hebt gelijk Peet, in de late middeleeuwen was er inderdaad de Rheno-mosaanse (bouw)kunst en die was vooral terug te vinden in kerken en abdijen. De bouwstijl leunde sterk aan bij de Romaanse stijl. Veel van die gebouwen werden later heropgebouwd of grondig gerestaureerd waardoor er her en der nog Rheno-mosaanse elementen aanwezig zijn.

Rheno is afgeleid van Rijn en dit verklaart waarom die stijl eveneens terug te vinden is in het westen van Duitsland.

:arrow: http://en.wikipedia.org/wiki/Mosan_art

In de bibliotheek is hierover wellicht meer informatie te vinden